بازدید 7458
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

«دی‌میستورا» به ایران می‌آید/ اهداف سفر ملک سلمان به مصر

تأیید آغاز دور جدید مذاکرات آشتی ترکیه و رژیم اسرائیل، تلاش تل آویو برای آغاز همکاری های اقتصادی با ریاض، تعیین تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، اهداف سفر پادشاه عربستان سعودی به مصر و ادامه جنجال بر سر افشاگری «اوراق پانامایی»، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۷۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 08 April 2016
«دی‌میستورا» به ایران می‌آید/ اهداف سفر ملک سلمان به مصرتأیید آغاز دور جدید مذاکرات آشتی ترکیه و رژیم اسرائیل، تلاش تل آویو برای آغاز همکاری های اقتصادی با ریاض، تعیین تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، اهداف سفر پادشاه عربستان سعودی به مصر و ادامه جنجال بر سر افشاگری «اوراق پانامایی»، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، مطابق معمول، اخبار و گزارش های مربوط به منطقه، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. امروز بخشی از این مطالب، به تحرکات جدید رژیم اسرائیل در خاورمیانه اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» اظهارات نخست وزیر ترکیه را بازتاب داده که از برگزاری دور جدید مذاکرات آشتی با رژیم اسرائیل خبر داده است. احمد داوداوغلو روز گذشته تأیید کرده که ترکیه و اسرائیل دور جدیدی از مذاکرات آشتی را برگزار کرده اند. وی گفت: «نشست با مقام های اسرائیلی قبلاً برگزار شده و امروز نیز این مذاکرات ادامه یافته است. اگر درخواست های ما با استقبال روبه رو شود، آنگاه گام های بعدی مشخص خواهد شد و اطلاعات لازم در اختیار عموم قرار می گیرد». یک مقام رژیم اسرائیل نیز برگزاری این نشست را تأیید کرده، ولی اشاره ای به مکان برگزاری مذاکرات نکرده است.

*****

در همین حال، پایگاه خبری «العهد» از تلاش رژیم اسرائیل برای آغاز همکاری های اقتصادی با عربستان سعودی نیز خبر داده است. به نوشته این سایت، معاون وزير همكاري هاي منطقه اي رژيم صهيونيستي، همكاري اقتصادي با عربستان را در ديدارش با هانلي الملقي، نامزد نخست وزيري اردن در خليج عقبه بررسي كرده است. روزنامه هاي صهيونيستي نوشته اند، ايوب فرا در اين ديدار همكاري هاي اسرائيل و سعودي، به ويژه همکاری اقتصادي را با طرف اردني مطرح کرده که از جمله، امكان تأمين گاز اسرائيل، انتقال نفت سعودي به اروپا و حمايت از صنايع كشاورزي سعودي با ايجاد استخرهاي پرورش ماهي بررسی شده، این در حالی است که محور دیدار مذکور به همکاری های اقتصادی رژیم اسرائیل با اردن اختصاص داشته است.

*****

تعیین زمان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، موضوع مهم دیگری است که شماری از مطبوعات و رسانه ها به آن پرداخته اند. بر اساس گزارش «اسکای نیوز»، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که دور آینده مذاکرات ژنو درباره سوریه سیزدهم آوریل (25 فرودین ماه) آغاز خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد با وجود انتخابات پارلمانی سوریه در همان روز، مذاکرات ژنو در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد. دی میستورا در ادامه گفت: «برای بحث و گفت‌و‌گو درباره حمایت از راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه به کشورهای سوریه و ایران سفر خواهم کرد». وی افزود: «دور آینده مذاکرات ژنو باید به طور ملموس به آغاز حقیقی انتقال سیاسی در سوریه منجر شود». نماینده سازمان ملل همچنین بر ضرورت مشارکت بازیگران بین المللی برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه تأکید کرد.

*****

سفر پادشاه عربستان سعودی به مصر، از جمله دیگر موضوعاتی است که زیر ذره بین توجه بین المللی قرار گرفته است. «دویچه وله» در گزارشی به این موضوع پرداخته و هدف از سفر ملک سلمان به مصر را تلاش برای جلب حمایت بیشتر در منطقه دانسته است. عربستان در چارچوب مناقشات منطقه‌اي خود با ايران هم، به طور جدی روی مصر حساب کرده است. مصر البته در قبال بحران سوريه، نگاهي متفاوت از رياض دارد و بر کناره گیری بشار اسد تأكيد نمي‌كند. در بحران يمن نيز مصر به رغم حمايت‌هاي اوليه از عربستان و قول اعزام نيروي زميني، عملاً به اين درگيري وارد نشده است. با وجود این، دولت مصر در آستانه ورود ملك سلمان به این کشور، شبكه تلويزيوني المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان را از روي ماهواره «نايل ست» حذف كرد. اين اقدام در راستاي مقابله عربستان با ايران در نظر گرفته مي‌شود.

*****

در نهایت، به جز مسائل منطقه، بحث افشاگری جدید رسانه ای به نام «اوراق پانامایی» نیز همچنان در مطبوعات و رسانه های مختلف داغ است. به نوشته روزنامه «گاردین»، نهاد نظارت مالی «اف سی‌ای» انگلیس به دنبال رسوایی ناشی از «اوراق پانامایی» از بانك‌ها و مؤسسات مالی این كشور خواسته است ظرف یك هفته، هرگونه ارتباط احتمالی‌شان را با شركت حقوقی «موساك فونسكا» در اختیار این نهاد بگذارند. حدود 20 شركت از سوی نهاد نظارتی مالی اف سی‌ای نامه یاد شده را دریافت كرده‌اند و به آنها تا 15 آوریل مهلت داده‌ شده كه اطلاعات خواسته ‌شده را در اختیار این نهاد نظارتی قرار دهند. در نامه این نهاد تأکید شده، این اقدام كه با همكاری برخی دیگر از نهادها صورت می‌گیرد، در راستای برنامه ضد پول‌شویی و جرایم مالی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی