بازدید 13035
سومین روز درگیری نظامی در قره باغ؛

آماده‌باش ارتش جمهوری آذربایجان همزمان با ادامه تنش‌ها

درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ که از سه روز پیش آغاز شده و خصومت های کهنه میان دو کشور را بار دیگر بیدار کرده، همچنان ادامه دارد. در این میان، هرچند جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که در این منطقه آتش بس یکجانبه اعلام می کند، اما این امر در عمل به توقف درگیری منجر نشده است. جمهوری اسلامی ایران برای میانجی گری اعلام آمادگی کرده است.
کد خبر: ۵۷۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 05 April 2016
آماده‌باش ارتش جمهوری آذربایجان همزمان با ادامه تنش‌هادرگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ که از سه روز پیش آغاز شده و خصومت های کهنه میان دو کشور را بار دیگر بیدار کرده، همچنان ادامه دارد. در این میان، هرچند جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که در این منطقه آتش بس یکجانبه اعلام می کند، اما این امر در عمل به توقف درگیری منجر نشده است. جمهوری اسلامی ایران برای میانجی گری اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی می نویسد بحران ایجاد شده در منطقه قره باغ، طی روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و در جریان آن، نیروهای ارمنی مستقر در این منطقه با نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان تبادل آتش داشتند. 

با وجود اینکه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که به طور یکجانیه آتش بس برقرار می کند، اما درگیری ها عملاً متوقف نشد و شب گذشته نیز در طول «خط تماس» (مرزی که در پی آتش بس سال 1994 در این منطقه مورد توافق قرار گرفته) صدای گلوله و انفجار به گوش می رسید.

در این میان، مقامات ارمنی ترکیه را به حمایت از جمهوری آذربایجان متهم می کنند. دیوید بابایان، سخنگوی ریاست منطقه خودمختار قره باغ، ضمن بیان این مطلب، اظهار داشته: «آذربایجان نمی تواند این گونه اقدامات را به تنهایی انجام دهد». این موضع پس از آن بیان می شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته اشاره کرد کشورش تاکنون از تلاش های آذربایجان برای به دست گرفتن مجدد کنترل قره باغ حمایت کرده و پس از این نیز چنین خواهد کرد. 

اردوغان در این زمینه گفت: «بی تردید، قره باغ روزی به مالک برحق خود باز خواهد گشت و آذربایجانی خواهد شد. خشونت در قره باغ و قتل عامی که آنجا در حال وقوع است، قلب های ما در ترکیه را نیز آتش می زند». 

گفتنی است پس از گذشت سه روز، هنوز هم آمار دقیقی از تلفات درگیری ها در قره باغ وجود نداشته و اطلاعات طرفین در این زمینه متناقض است. ویکتور آروستامیان، فرمانده واحد عملیات نیروهای نظامی قره باغ روز گذشته اظهار داشت که در جریان درگیری ها، تاکنون 20 سرباز ارمنی کشته و 72 تن دیگر زخمی شده اند. به گفته وی، پنج غیرنظامی نیز تاکنون قربانی درگیری ها شده اند.

مقامات منطقه قره باغ همچنین مدعی هستند که ظرف سه روز درگیری، حدود 300 سرباز جمهوری آذربایجان را کشته و 18 تانک آن ها را نیز منهدم کرده اند. آن ها همچنین مدعی ساقط کردن دو هلیکوپتر و شش پهپاد آذربایجانی هستند. در مقابل، گفته می شود که هفت تانک ارمنی نیز منهدم شده است.

در سوی دیگر ماجرا، مقامات دولت جمهوری آذربایجا می گویند تاکنون 170 سرباز ارمنی کشته و 12 خودروی زرهی ارمنی نیز منهدم شده است. این خبر را وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در قالب بیانیه ای اعلام کرده است. 

«اینترفاکس» می نویسد که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده نیروهای نظامی این کشور در حالت آماده باش کامل به سر می برند و در صورتی که طرف ارمنی به هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی ادامه دهد، برای ادامه مبارزه وارد مناطق مورد منازعه با ارمنستان خواهند شد. 

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است: «وزیر دفاع به همه نیروها، از جمله نیروهای موشکی و توپخانه فرمان داده در صورتی که دشمن، حمله به مناطق مسکونی ما را متوقف نکند، آماده انجام حملات خردکننده به خانکندی (مرکز قره باغ) و دیگر شهرهای اشغال شده آذربایجان، با استفاده از تسلیحات سنگین باشند».  

مقامات منطقه قره باغ، هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کنند. در عین حال، سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان، می گوید تشدید بیش از پیش تنش ها، می تواند به وقوع جنگ منجر شود.

از زمان آغاز دور جدید درگیری ها در منطقه قره باغ، کشورهای مختلف و همچنین سازمان های بین المللی درباره این موضوع میانجی گری کرده و ضمن درخواست از طرفین برای آرام کردن اوضاع، آمادگی خود را برای میانجی گری میان آن ها نیز اعلام کرده اند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به گفت و گوی تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه این کشور با همتای روس خود، گفت هر دو طرف از ارمنستان و آذربایجان خواستند به سرعت به درگیری ها پایان دهند. مارک تونر افزود: «جان کری و سرگئی لاوروف از طرف های درگیر در قره باغ خواستند اختلاف های خود را در قالب طرح پیشنهادی سازمان توسعه و همکاری در اروپا حل و فصل کنند».

همزمان، یک منبع آگاه در سازمان ملل اعلام کرد با وجود تشدید مناقشه قره باغ، بان کی مون، دبیر کل این سازمان، در نظر دارد اواخر ماه آوریل راهی ارمنستان و جمهوری آذربایجان شود. وزرای امور خارجه روسیه و آلمان نیز در گفت و گویی تلفنی اعلام کردند مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد و خویشتنداری طرف های درگیر را خواستار شدند. همچنین، مقامات قرقیزستان از آمادگی این کشور برای میانجی گری میان طرف های درگیر در قره باغ خبر دادند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز امروز در تماس تلفنی با همتای ارمنستانی خود با تأکید بر ضرورت توقف درگیری ها در منطقه قره باغ، خواهان بازگشت آرامش به منطقه و حل مسالمت آمیز اختلافات ارمنستان و آذربایجان شد. ظریف همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت ایفای نقش در این زمینه در صورت تمایل  طرفین درگیر را اعلام کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی