بازدید 15543
ادعاهای رئیس‌جمهور سودان علیه ایران، حزب‌الله و سوریه؛

عمرالبشیر: ایران در پی توسعه‌طلبی است/ امنیت عربستان، امنیت ماست

از حدود دو ماه پیش و در پی وقایع پس از حمله به سفارت عربستان در تهران که به بهانه جویی سعودی ها و قطع روابط ریاض با تهران منجر شد، مقامات آل سعود تلاش داشته اند حمایت دیگر کشورهای عربی را در تقابل خود با ایران به دست آورند. اظهارات اخیر رئیس جمهور سودان علیه ایران و همچنین طرح های افشا شده سعودی ها در الجزایر را باید در همین راستا ارزیابی کرد.
کد خبر: ۵۷۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 14 March 2016
عمرالبشیر: ایران به دنبال توسعه‌طلبی در منطقه استاز حدود دو ماه پیش و در پی وقایع پس از حمله به سفارت عربستان در تهران که به بهانه جویی سعودی ها و قطع روابط ریاض با تهران منجر شد، مقامات آل سعود تلاش داشته اند حمایت دیگر کشورهای عربی را در تقابل خود با ایران به دست آورند. اظهارات اخیر رئیس جمهور سودان علیه ایران و همچنین طرح های افشا شده سعودی ها در الجزایر را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

به گزارش «تابناک»، در جدیدترین نمونه از همراهی برخی کشورهای متحد عربستان در منطقه با ریاض علیه ایران، عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین حزب الله لبنان مطرح کرده است. وی مدعی شده دلیل قطع روابط کشورش با ایران، «پیگیری اهداف توسعه طلبانه» از سوی ایران در سودان بوده است. 

رئیس جمهور سودان در گفت و گویی با روزنامه سعودی «عکاظ» ضمن بیان مطالب فوق، تأکید کرده که کشورش روابطی قدیمی و قابل توجه با عربستان دارد و امنیت عربستان سعودی را بر امنیت خود مقدم می داند. وی با اشاره به همراهی سودان با عربستان در عملیات علیه یمن، اوضاع یمن را خطری برای کل منطقه دانسته و گفته در صورت تسلط یافتن حوثی ها بر آن کشور، این روند در بقیه کشورهای منطقه نیز رخ داده و ادامه پیدا می کرد.

عمر البشیر در بخش دیگری از این مصاحبه به طور مستقیم نوک پیکان ادعاهای خود را متوجه ایران کرده و گفته ایران پروژه های توسعه طلبانه ای در منطقه دارد و به طور خاص در سودان، تلاش داشته مذهب تشیع را در میان مردم این کشور رواج دهد و به همین دلیل، دولت خارطوم به محض اطلاع یافتن از این امر، اقدام به برخورد با آن کرده است. وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی از اقدامات ایران در منطقه راضی نیست، مدعی شده پس از گذشت مدتی، دولت سودان متوجه صحت نگرانی سعودی ها شده و به همین دلیل روابط خود را با ایران قطع کرده است. 

اما یکی دیگر از بخش های جالب توجه سخنان رئیس جمهور سودان، جایی است که وی درباره راه حل بحران سوریه سخن گفته و در اظهاراتی عجیب، گفته اگر در زمان آغاز درگیری ها در سوریه، رژیم اسرائیل اقدام به اشغال سوریه کرده بود، اکنون این کشور به وضع کنونی نمی افتاد و هزاران تن کشته و آواره نمی شدند. وی همچنین مدعی شده «مداخلات حزب الله در سوریه»، یکی از دلایل کشته شدن مردم این کشور بوده است. 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که دو ماه پیش و در پی مجموعه تحولاتی که به قطع روابط عربستان سعودی با ایران منجر شد، سودان یکی از نخستین کشورهایی بود که با آل سعود اعلام همسویی کرده و بلافاصله به پیروی از ریاض، روابط خود را با ایران قطع کرد. این کشور همچنین تلاش کرده مشارکت فعالی در ائتلاف به اصطلاح «اسلامی» داشته باشد که عربستان سعودی با مشارکت شماری از کشورهای هم پیمان خود ایجاد کرده است. 

اما همزمان با انتشار این مصاحبه، خبری دیگر در برخی رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه در پی موضع گیری های دولت الجزایر در تعارض با عربستان و به ویژه عدم مشارکت این کشور در «تروریست» خواندن حزب الله لبنان، سعودی ها سعی دارند با استفاده از ابزار اقتصادی، اقدام به کشاندن الجزایر به سمت خود نمایند.

در همین راستا، روزنامه الجزایری «الشروق» گزارش داده که در پی بروز اختلاف نظرهای اخیر میان عربستان و الجزایر، یک هیئت سعودی متشکل از سرمایه گذاران و تجار بزرگ این کشور قرار است در روز 21 مارس، یعنی هفته آینده، به الجزیره سفر کرده و در این دیدار، درباره توسعه تجارت و سرمایه گذاری در الجزایر به گفت و گو با مقامات این کشور بپردازند.

بر همین اساس، آن گونه که مشخص است عربستان سعودی در حال حاضر تلاش خود را برای جذب هرچه بیشتر کشورهای عربی به سوی خود افزایش داده و در این راستا، ابزار اقتصادی را به عنوان مهمترین اهرم برای تشویق و تنبیه کشورها مورد استفاده قرار می دهد. نمود تنبیهی استفاده از این ابزار، قطع کمک های مالی وعده داده شده توسط عربستان برای ارتش لبنان بود که اخیراً انجام گرفت. ناگفته پیداست که هدف اصلی تمامی این فعالیت های عربستان، در سطح نخست تقابل با ایران و در سطحی پایین تر، هدف قرار دادن متحدین ایران در منطقه، به ویژه حزب الله و ارتش سوریه است. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی