بازدید 7698

جزئیاتی از دلایل به مانع خوردن مجدد مذاکرات صلح سوریه

دي ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد گفته است، مذاكرات دست کم تا 25 فوريه ماه جاري به تعويق خواهد افتاد و همچنان كه پيش از اين نيز گفته بود، دستيابي به نتيجه اين مذاكرات به دليل شدت بالاي اختلافات، كار بسيار سخت و پيچيده اي خواهد بود.
کد خبر: ۵۶۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 04 February 2016
جزئیاتی از دلایل به مانع خوردن مجدد مذاکرات صلح سوریههمان گونه كه شب گذشته در خبرها آمد، مذاكرات صلح سوريه در ژنو به تعويق افتاد تا بار ديگر اميدها براي حل بحران سوريه كمرنگ شود و سايه جنگ و خونريزي همچنان بر سر مردم سوريه جولان بدهد.

به گزارش «تابناک»، آنچه در رابطه با جزئيات به تعويق افتادن مذاكرات صلح سوريه مي توان به آن اشاره كرد، آن است كه پيشروي هاي اخير ارتش سوريه در مناطق نبل و الزهرا و بازپس گيري اين دو شهر استراتژيك ـ كه به نوعي شاهرگ هاي حياتي گروه هاي تروريستي نيز بودند ـ تأثير بسزايي بر ترك مذاكرات توسط گروه هاي تروريستي و معارض داشته است.

البته نبايد از نظر دور داشت كه پيش از اين نيز بنا به گفته استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد، گروه هاي تروريستي مخالف با شرط ها و خواسته هاي غير سازنده تلاش مي كردند از استمرار مذاكرات جلوگيري کنند و بنا به گفته بسياري كارشناسان، پيش از دو پيروزي بزرگ ارتش سوريه در عصر چهارشنبه نيز گروه هاي مخالف و تروريستي كه حمايت قاطع رياض و آنكارا را پشت سر خود دارند، تلاش مي كردند با به بن بست كشاندن مذاكرات و همچنين طولاني كردن آن امتيازات بيشتري به دست آورند.

در اين رابطه، دي ميستورا، نماينده سازمان ملل متحد گفته است، مذاكرات حداقل تا 25 فوريه ماه جاري به تعويق خواهد افتاد و همچنان كه پيش از اين نيز گفته بود، دستيابي به نتيجه اين مذاكرات به دليل شدت بالاي اختلافات، كار بسيار سخت و پيچيده اي خواهد بود.

دي ميستورا در اين رابطه به خبرنگاران گفته اين تعويق در راستاي درخواست مخالفان و همدردي با آنها صورت مي گيرد و تا زماني كه دولت سوريه و روسيه بمباران مناطق غير نظامي را متوقف نكنند و محاصره برداشته نشود، مذاكرات نمي تواند از سر گرفته شود.

دي ميستورا در بخش ديگري از سخنانش افزوده است، اين مذاكرات معنادار نخواهد بود، مگر آنكه مخالفان نيز در مذاكرات باشند و مجموع نتيجه مذاكرات براي كل مردم سوريه منافع ملموسي داشته باشد.

جزئیاتی از دلایل به مانع خوردن مجدد مذاکرات صلح سوریه

او در حالي از تعويق مذاكرات تا 25 فوريه خبر مي دهد كه قرار است در یازدهم فوريه در شهر مونيخ حاميان بين المللي مذاكرات گرد هم بیایند تا روند پيشرفت مذاكرات را ارزيابي کرده و در مورد گام هاي مورد نياز آتي تصميم گيري كنند.

از سوی دیگر، جان كري كه نشستي را در لندن با همكاري كشورهاي كمك كننده به مردم سوريه با كمك جذب پول بيشتر براي حمايت از مردم سوريه ترتيب داده است، در رابطه با مذاكرات صلح ژنو و به تعويق افتادن آن، در يك سخنراني خبري مستقيم، دولت سوريه و حاميان روسي اش را مقصر اصلي به تعويق افتادن مذاكرات اعلام كرد.

جان كري در سخنراني خود گفته است: ادامه حملات توسط دولت سوريه و حملات هوايي نيروهاي نظامي روس در برابر نيروهاي معارض آشكارا، نشان مي دهد كه دولت سوريه و حامي روسي براي حل بحران سوريه به دنبال گزينه نظامي هستند و از گزينه سياسي غافل هستند. جان كري در اين سخنراني خبري، خواسته هاي معارضان را به عنوان پيش شرط آغاز مجدد مذاكرات تكرار كرد.

وزير امور خارجه آمريكا تأكيد كرده است: من از همين جا به دولت سوريه و حاميان او هشدار مي دهم كه دست از بمباران مناطق معارضين به ويژه در منطقه حلب دست بردارند و قطعنامه هاي شوراي امنيت به شماره 2245، 2165، 2258 را براي بازگشت به روند مسالمت آميز حل بحران رعايت كنند.

كري همچنين گفته، ما مشتاقانه منتظر آغاز روند مذاكرات در اواخر ماه جاري هستيم و در اين وقفه كه ميان مذاكرات مي افتد، بايد جهان به سمت توقف ظلم و ستم و رنج مردم سوريه حركت كند تا با كمك هم اين جنگ طولاني در سوريه را پايان بدهيم. وزير امور خارجه آمريكا در اين سخنراني احساسي خود البته فراموش كرده كه عاملان اصلي آغاز اين بحران در سوريه ـ كه بيش از پنج سال است شهروندان سوريه را با انواع مشكلات روبه رو كرده ـ نام ببرد.

کری بدون آنكه از آنكارا، رياض و دوحه به عنوان عاملان اصلي حمايت از تروريست نامي ببرد، حملات هوايي روسيه و حملات ارتش سوريه را كه در راستاي نابودسازي و شكست تروريست ها دنبال مي شود، محكوم كرده است.

كميته عالي مذاكرات (هيأت مخالف دولت) نيز با انتشار بيانيه اي ضمن قدرداني از كمك هاي بشر دوستانه آورده است، اگر جامعه بين الملل براي حل مشكل و بحران سوريه جدي است، بايد در برابر حفظ جان غيرنظاميان از خود مسئوليت نشان بدهد و اگر اين چنين نباشد، بحران سوريه متوفف نخواهد شد.

اين گروه در بيانيه خود همچنين آورده است: «روسيه در روزها و ماه هاي اخير، حملات هوايي خود را در سوريه بسيار افزايش داده و مناطق غير نظامي، از جمله يكي از اردوگاه هاي آوارگان را در بخش غربي اين كشور مورد حمله قرار داده است».

هيأت عالي مذاكرات سوريه كه مستقيم تحت حمايت حكومت عربستان رهبري مي شود و تعداد زيادي از اعضاي آن خود عضو گروه هاي تروريستي هستند، در حالي  از كمك هاي بشردوستانه جهاني قدرداني و  روسيه را متهم مي كنند كه حملات هوايي اش را بر سر غير نظاميان انجام مي دهد كه خود در پنج سال جريان درگيري هاي سوريه بارها از ارسال كمك هاي بشر دوستانه به مردم سوريه با محاصره شهرها و توقيف كمك ها ممانعت كرده و همچنان بارها به كشتن غير نظاميان و مخالفان خود پرداخته اند.

در اين ميان، رسانه هاي غربي و وابسته به آمريكا در حالي با متهم كردن روسيه و دولت سوريه آنها را به خاطر استمرار حملات عليه تروريست ها به ويژه در مناطقي از حلب و حمص متهم مي كنند كه سرگئي لاورف، وزير امور خارجه روسيه ـ كه در كشورهاي حاشيه خليج فارس حاضر است ـ به خبرنگاران گفته كه هيچ دليلي براي توقف حملات نظامي عليه تروريست ها نیست و نيروهاي نظامي روسيه حملات خود را منحصر به گروه هاي تروريستي كرده اند و به آن تا نابود كامل تروريست ها پايان نخواهند داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی