بازدید 36392
استمرار تمرکز سینماگران بر حوزه‌های ملتهب اجتماعی؛

«اسیدپاشی»، مضمون اصلی دو فیلم در جشنواره فجر

سینماگران با این تصور که پرداختن به این جنایت در آثارشان به عنوان بخشی از دغدغه مردم، احتمالاً علاوه بر توجه بیشتر در جشنواره، در گیشه نیز تأثیرگذار خواهد بود و مردم را جذب خواهد کرد، به اشکال مختلف به سراغ اسیدپاشی رفته‌اند و این عمل وحشیانه را در تازه‌ترین آثار بلند سینمایی‌شان به تصویر کشیده‌اند.
کد خبر: ۵۵۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 01 January 2016
سه فیلم با تصویر کشیدن «اسیدپاشی» در جشنواره فیلم فجر
اوج‌گیری اسیدپاشی به زنان در برخی شهرها برای یک مقطع خاص تاریخی و همچنان موارد متعددی که در طول سال رسانه‌ای می‌شود، منجر به تمرکز سینماگران بر این موضوع نسبتاً بکر شده و دو فیلم سینمایی با مضامینی که بخشی از آنها به اسیدپاشی مرتبط است، به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل داده شده است؛ اتفاقی که استمرار تمرکز فیلمسازان کشورمان بر حوزه‌های ملتهب اجتماعی را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، اسیدپاشی یک سوژه خاص بود که سینماگران تاکنون کمتر به سراغش رفته بودند، ولی ظاهراً در جشنواره فیلم فجر، این خلأ با مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی پر می‌شود؛ اتفاقی که ظاهراً با توجه به دغدغه‌های عمومی نسبت به این نوع جنایت و ترسی که مدت‌ها پیش در پی یک سلسله اسیدپاشی زنجیره‌ای به وجود آمده بود، رخ داده است.

بازخوانی وضعیت «رعنا» کوچکترین قربانی اسید‌پاشی در ایران که در دو و نیم سالگی و هنگامی که در آغوش گرم مادرش خواب بوده است، مورد اسید پاشی قرار می‌گیرد، نشان از عمق زخمی دارد که به سادگی درمان نمی‌شود و در روزهای اخیر به هزینه های سرسام آور یکی از قربانیان اسیدپاشی نیز پرداخته شده بود.

سه فیلم با تصویر کشیدن «اسیدپاشی» در راه جشنواره فیلم فجر
برشی از فیلم لانتوری

رضا درمیشیان که با «عصبانی نیستم» مدت‌ها درگیر حاشیه بود، پس از یک دوره غیبت در جشنواره فیلم فجر، این بار با «لانتوری» به جشنواره می‌آید و ظاهراً در بخشی از این فیلم نیز به دغدغه اسیدپاشی پرداخته شده است. گفته می‌شود داستان «لانتوری» درباره پسر جوان بزهکاری از طبقه اجتماعی پایین است که عاشق دختری از طبقه مرفه می‌شود؛ اما نظیر حوادث معمول اسیدپاشی در کشورمان، وقتی از وصال دختر محبوبش ناامید می‌شود و دست رد به سینه‌اش می‌خورد، اقدام به اسیدپاشی به این دختر می‌کند.

علاوه بر باران کوثری، بازیگر تمامی فیلم‌های درمیشیان و نوید محمدزاده بازیگری که با «عصبانی نیستم» درخشید، مریم پالیزبان، اردشیر رستمی، نظام الدین کیایی، حسین پاکدل، رضا بهبودی، بهناز جعفری، مهدی کوشکی، نادر فلاح، ستاره پسیانی، بهرنگ علوی، بهرام افشاری، کاظم سیاحی، سیاوش چراغی پور، سجاد تابش و یسنا میرطهماسب در ترکیب بازیگران این فیلم بلند سینمایی هستند که احتمالاً به بخش اصلی جشنواره راه می‌یابد.

سه فیلم با تصویر کشیدن «اسیدپاشی» در راه جشنواره فیلم فجر
برشی از فیلم این زن حقش را می‌خواهد

«این زن حقش را می‌خواهد» به کارگردانی محسن توکلی سومین اثری است که با چنین مضمونی ساخته شده و داستان زندگی دختر قربانی اسیدپاشی است که به سختی می‌کوشد تا هزینه لازم برای پرداخت دیه قصاص اسیدپاش را فراهم کند. در این فیلم که به نظر می‌رسد ملتهب‌ترین اثر با مضمون اسیدپاشی باشد، میترا حجار، کامران تفتی، لعیا زنگنه، افسانه پاکرو، روشنک عجمیان، مینا جعفرزاده، رسول توکلی و رضا آشتیانی نقش آفرینی می‌کنند.

اسیدپاشی می‌تواند یک فرصت یا یک تهدید برای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و اکران سال 1395 باشد و تنها زمانی می‌توان به آثار این فیلم‌ها پی برد که بر روی پرده سالن اصلی کاخ جشنواره به ارزیابی این آثار پرداخت. آیا نسخه DCP هر سه فیلم مورد اشاره بر روی هارد دستگاه پخش سالن اصلی ذخیره خواهد شد و هر سه اثر به سودای سیمرغ راه خواهد یافت؟ برای پاسخ به این پرسش باید اندکی صبر کرد و منتظر جمع بندی هیأت انتخاب بخش اصلی جشنواره بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی