بازدید 22275

شایعه «لغو قانون جدید ویزای آمریکا برای ایران» از کجا آمد؟

طی روزهای اخیر، موضوع تصویب قانون جدید بودجه آمریکا که در ذیل آن، محدودیت هایی برای سفر به برخی کشورها، از جمله ایران وضع می شود، به بحثی مهم نه تنها در ایران، بلکه همچنین در کشورهای غربی تبدیل شده است. در این میان، امروز شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا برای راضی کردن ایران، اقدام به معلق کردن این قانون کرده است. اما اصل ماجرا از چه قرار است؟
کد خبر: ۵۵۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳ 22 December 2015
شایعه «لغو قانون جدید ویزای آمریکا برای ایران» از کجا آمد؟طی روزهای اخیر، موضوع تصویب قانون جدید بودجه آمریکا که در ذیل آن، محدودیت هایی برای سفر به برخی کشورها، از جمله ایران وضع می شود، به بحثی مهم نه تنها در ایران، بلکه همچنین در کشورهای غربی تبدیل شده است. در این میان، امروز شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا برای راضی کردن ایران، اقدام به معلق کردن این قانون کرده است. اما اصل ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش «تابناک»، امروز خبری در برخی از سایت ها منتشر شد و به سرعت، به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی بازنشر گردید مبنی بر اینکه کاخ سفید با هدف راضی نگه داشتن ایران، قوانین جدید صدور ویزا را که به تازگی در این کشور تصویب شده، به حالت تعلیق درآورده است. در این سایت ها، شبکه خبری «فاکس نیوز» آمریکا به عنوان منبع خبر مذکور اعلام شده بود.

اما با جست و جویی ساده در اینترنت می توان دریافت که این خبر، به هیچ وجه صحت ندارد، بلکه حاصل برداشت نادرست نویسنده نخستین سایتی است که خبر مرتبط با این موضوع را در فاکس نیوز مشاهده کرده و همین برداشت نادرست، به شکل گیری شایعه ای درباره موضوعی منجر شده که برای ایرانیان در داخل و خارج کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

آنچه که در سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» (شبکه ای تندرو که ارگان جمهوری خواهان در آمریکا است) انتشار یافته، در حقیقت انتقاد اعضای حزب جمهوری خواه از نامه اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به محمد جواد ظریف است که در آن، نسبت به تعهد آمریکا به اجرای برجام با وجود تصویب این قانون جدید، تأکید شده بود.

شایعه «لغو قانون جدید ویزای آمریکا برای ایران» از کجا آمد؟

در بخشی از این مطلب، اشاره شده که کری در نامه خود، ضمن ابراز تعهد آمریکا به اجرای برجام، گزینه های متعددی را برای ایجاد تغییر در برنامه جدید صدور ویزای آمریکا مطرح کرده که از این جمله، حتی به امکان توقف اجرای این قانون نیز اشاره شده است. 

به عبارت دیگر، در هیچ کجای این متن – و همچنین ویدئوی مرتبط با آن که در سایت فاکس نیوز قابل دسترسی است – خبری با عنوان توقف اجرای قانون مذکور منتشر نشده و این امر، در قالب انتقاد از دولت اوباما مطرح شده؛ با این مضمون که کاخ سفید برای راضی نگه داشتن ایران کار را به جایی رسانده که حتی حاضر است قوانین تصویب شده در آمریکا را نیز متوقف کند.

افزون بر این، باید توجه داشت در صورتی که چنین خبری واقعاً صحت داشت، به سرعت در سطح مطبوعات و شبکه های خبری آمریکایی بازنشر می شد و صرفاً به یک شبکه خبری (آن هم شبکه ای که درست در نقطه مقابل دولت اوباما قرار دارد) محدود نمی ماند. بر این اساس، حتی بدون جست و جوی اصل خبر نیز می شد از گستره انتشار آن در سایت ها و خبرگزاری های خارجی دریافت که چنین امری از حد یک شایعه بیشتر نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار