بازدید 6107
جزئيات صدور و استفاده از كارت اعتباري؛

تخفيف قيمت كالا براي محاسبه نرخ سود 12 درصد

كارت اعتباري با بازگشت درصدي از مبلغ فروش نقدي به عنوان تخفيف به دارنده كارت، اجرايي مي‌شود تا نرخ 12 درصد سود سالانه اعمال شود.
کد خبر: ۵۵۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ 19 December 2015

كارت اعتباري با بازگشت درصدي از مبلغ فروش نقدي به عنوان تخفيف به دارنده كارت، اجرايي مي‌شود تا نرخ 12 درصد سود سالانه اعمال شود.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، بانك مركزي شرايط صدور و استفاده از كارت اعتباري (كام) را سرانجام اعلام كرد. طبق اين شرايط کارت اعتباري مرابحه، توسط بانک‌هاي کشور براي مشتریانی که اعتبارسنجی می‌شوند، صادر شده و دارنده آن می‌تواند تا سقف اعتبار مشخص شده براي کارت خود، نسبت به خرید كالا از پذیرنده‌هاي تعيين شده، اقدام کند.

بانک موظف است به ازاي خریدهاي اعتباري صورت گرفته در بازه زمانی یک ماهه، صورتحسابی براي دارنده کارت تهيه و ارسال كند. اعتبار در این کارت‌ها گردشی بوده و پس از تسویه یا بازپرداخت اقساط تسهيلات، متناسب با رقم بازپرداخت تعهدات به بانک، اعتبار کارت تجدید می‌شود.

توليدکنندگان و فروشندگانی که در این طرح مشارکت می‌کنند، به ازاي اعتبار ایجاد شده توسط بانک‌ها، درصدي از بهاي فروش نقدي كالا را به بانک تخفيف می‌دهند. در اين کارت اعتباري، تسهيلات اعطایی بانک‌ها به دارندگان کارت به دو صورت انجام مي‌شود: اول دارنده کارت می‌تواند در بازه زمانی بين خرید تا صدور صورتحساب ماهانه که می‌تواند تا 30 روز باشد، به جاي پرداخت نقدي از اعتبار کارت خود استفاده كند. دوم در صورتی که پرداخت وجه صورتحساب در موعد مقرر براي دارنده کارت ميسر نباشد، امکان تقسيط مبالغ خرید در قالب تسهيلات با نرخ سود عقود مبادله‌اي از زمان خرید امکانپذیر است.

بانک‌ها در فرایند صدور کارت اعتباري از دو جنبه منتفع مي‌شوند. اول با دریافت نرخ تخفيف پایه از فروشنده، هزینه منابع مالی لازم براي دوره خرید اعتباري 30 روزه را تامين می‌کنند و دوم با دریافت سود تسهيلات از دارنده کارت در صورت تقسيط بدهی، از سود اعطاي تسهيلات بهره‌مند مي‌شوند.

توليدکنندگان و فروشندگان نيز از چهار طريق از فرایند پذیرش کارت اعتباري منتفع مي‌شوند. اول با استفاده از اعتبار بانک می‌توانند كالاي خود را در زمانی کوتاه‌تر به فروش برسانند و به اصطلاح خرید آینده مشتریان را به امروز منتقل کنند.

دوم با تعهد انجام تسویه توسط بانک، ریسک اعتباري ناشی از عدم بازپرداخت بدهی خریدار را در فروش‌هاي اقساطی (اصطالحاً چکی) حذف كرده و مدیریت آن را به بانک محول كنند. سوم با انجام تسویه نقدي (به روز) توسط بانک، سریعتر از ساز و کار فروش اقساطی خود به جریان نقدینگی مورد نياز دست يابند و چهارم امور خزانه‌داري و وصول مطالبات خود از خریداران را یکسره به بانک محول کرده و هزینه‌هاي خود را کاهش دهند.

بانک‌هاي صادرکننده کارت اعتباري در قرارداد خود با مشتریان، نرخ سود مربوط به تسهيلات اعطایی را در صورت تقسيط بدهی ذکر می‌کنند. این نرخ سود از نظر بانک واحد و ثابت است اما اگر فروشندهاي تخفيف بيشتري براي فروش كالاي خود قایل شود، به نسبت معينی از تخفيف اعطایی فروشندگان، نرخ موثر تسهيلات اعطایی در قالب کارت اعتباري کاهش می‌یابد.

در خصوص تخفيف پایه معادل دو درصد، نرخ سود تسهيلات یکساله معادل حداکثر نرخ قابل اعمال در عقود مبادله‌اي است که به ازاي هر واحد درصد تخفيف فروشنده، دو درصد از نرخ سود تسهيالت اعطایی به دارنده کارت در معيار سالانه کاسته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی