بازدید 18658
در نتیجه رتبه بندی مبهم و سؤال برانگیز وزارت علوم؛

دانشجویان این دانشگاه از امکان پذیرش بدون آزمون محروم شدند!

دانشگاه علم و صنعت ایران با وجود آنکه توسط معتبرترین نظام رتبه بندی جهان به عنوان برترین دانشگاه کشور طی سال جاری شناخته شده، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آن را در شمار ۱۰ دانشگاه برتر ایران نیاورده و همین، موجب بروز مشکلات جدی برای دانشجویان این دانشگاه شده است.
کد خبر: ۵۵۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 13 December 2015
دانشگاه علم و صنعت ایران با وجود آنکه از سوی معتبرترین نظام رتبه بندی جهان به عنوان برترین دانشگاه کشور طی سال جاری شناخته شده، اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آن را در شمار ۱۰ دانشگاه برتر ایران نیاورده است که این امر موجب شده دانشجویان ممتاز این دانشگاه از امکان پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد محروم شوند.

به گزارش «تابناک»، ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور، امکانی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی فراهم آورده است اما این امکان تنها برای دانشجویان دانشگاه‌هایی وجود دارد که به زعم وزارت عتف در شمار ۹ دانشگاه‌ برتر کشور قرار می‌گیرند؛ تصمیم تحسین بر انگیزی که به یک موضوع چالش آفرین تبدیل شده چراکه این وزارتخانه بدون اعلام معیارهای مشخص و در فضایی غیر شفاف، تنها به ذکر نام دانشگاه‌های برتر پرداخته است.

در این میان، عدم حضور نام دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از افتخارات کشور در نظام‌های مختلف رتبه بندی جهانی در این لیست، یکی از شگفتی‌هایی بود که ضمن محروم کردن دانشجویان ممتاز این دانشگاه پرآوازه و پرجمعیت از امکان پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد، سؤالات بسیاری را نیز در مورد میزان اعتبار و بی طرفی مسئولین وزارت عتف ایجاد کرد.

رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در معتبرترین نظام رتبه‌بندی جهان


دانشگاه علم و صنعت ایران، از معدود نمایندگان ایران در نظام‌های مختلف رتبه بندی بین‌المللی است. چندی پیش مؤسسه آموزش عالی تایمز که در حال حاضر به معتبرترین نظام رتبه بندی دانشگاه‌های جهان مشهور است، رتبه جهانی دانشگاه علم و صنعت ایران را ۴۷۵ اعلام کرد. بدین ترتیب این دانشگاه برترین دانشگاه کشور از نظر این مؤسسه شناخته شد.

این در حالی است که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه جهانی ۴۸۳ پس از دانشگاه علم و صنعت قرار گرفت و دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیر، شهید بهشتی و تهران به ترتیب رتبه‌های بعدی دانشگاههای برتر کشور را از آن خود کردند.

هر چند دانشگاه علم و صنعت ایران در سایر نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی نیز حضور دارد، مؤسسه تایمز ضمن آنکه معتبرترین آنها شناخته می‌شود، جزو شفاف‌ترین مؤسسات در ارائه نتایج نیز هست که امتیاز دقیق دانشگاه‌های مختلف را در معیارهای گوناگون بیان می‌کند؛ معیارهایی که بر خلاف روش وزارت عتف ایران، اغلب آنها قابل اندازه‌گیری هستند.

دانشجویان این دانشگاه از امکان پذیرش بدون آزمون محروم شدند!

بر اساس معیارهای اعلام شده از سوی مؤسسه تایمز، بزرگترین عامل برتری دانشگاه علم و صنعت ایران در میان سایر دانشگاه‌های ایرانی، میزان ارجاعات دانشمندان جهان به مقالات علمی منتشره توسط پژوهشگران این دانشگاه است. میزان ارجاعات به یک مقاله شاخصی معتبر و قابل اندازه‌گیری برای میزان اهمیت، کیفیت و کاربردی بودن آن مقاله است. امتیاز این معیار که در نظام رتبه‌بندی تایمز اهمیت بسیاری در تعیین امتیاز کل دانشگاه دارد، برای دانشگاه علم و صنعت ایران معادل ۴۲.۳ محاسبه شده و پس از آن دانشگاه صنعتی اصفهان با ۳۹.۵ امتیاز در این معیار قرار دارد.

دانشگاه علم و صنعت همچنین در معیار درآمدهای صنعتی جزء ۲۰ درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته که این گزاره نشان می‌دهد این دانشگاه نه تنها کیفیت بالایی در مقالات علمی و پژوهش‌های لبه علم دارد، بلکه خدمات صنعتی فراوانی را نیز به کشور ارائه کرده است.

این در حالی است که با وجود این معیارهای مشخص، در رسانه‌ها اعلام شده که وزارت عتف برای رتبه بندی خود از روش بحث‌برانگیز نظرسنجی استفاده کرده و بدین ترتیب، دانشگاهی چون علم و صنعت ایران از دایره دانشگاه های برتر مد نظر این وزارتخانه حذف شده است؛ انگار نه انگار که برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، آن هم زمانی که قرار است به موازات این اقدام، امتیازی به نیروهای بدنه دانشگاه تعلق گیرد، راهکارهای مدون و منطقی زیادی وجود دارد.

از این روی، عجیب نیست که شاهد اعتراض دانشجویان این دانشگاه به تصمیم مسئولات باشیم و چنین تصمیماتی را شائبه برانگیز بدانیم؛ تصمیماتی غیر کارشناسی که ضمن خدشه‌دار کردن بی طرفی مسئولان وزارت علوم، موجب دلسردی نخبگان جوان و پژوهشگان این دانشگاه‌ می‌شود و به زیان منافع ملی کشور خواهد بود.

در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد توضیحات مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را جهت روشن شدن ابعاد ماجرا و شفاف سازی ماجرا منتشر نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی