بازدید 18806
آخرین تحول در عرصه میدانی سوریه؛

آغاز کنترل کامل دولت سوریه بر شهر راهبردی «حمص»

تحولات سوریه که طی هفته های اخیر در هر دو عرصه میدانی و سیاسی سیر شتابان تری به خود گرفته، امروز با آغاز کنترل دولت این کشور بر یک شهر مهم و راهبردی، وارد مرحله ای جدید شد. بر اساس توافق صورت گرفته میان دولت سوریه و عناصر مسلح شورشی، روند تخلیه این عناصر از شهر «حمص» آغاز شده و به زودی کنترل کامل دولت بر آن برقرار می شود.
کد خبر: ۵۵۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 09 December 2015
آغاز کنترل کامل دولت سوریه بر شهر راهبردی «حمص»تحولات سوریه که طی هفته های اخیر در هر دو عرصه میدانی و سیاسی سیر شتابان تری به خود گرفته، امروز با آغاز کنترل دولت این کشور بر یک شهر مهم و راهبردی، وارد مرحله ای جدید شد. بر اساس توافق صورت گرفته میان دولت سوریه و عناصر مسلح شورشی، روند تخلیه این عناصر از شهر «حمص» آغاز شده و به زودی کنترل کامل دولت بر آن برقرار می شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از «ای بی سی نیوز»، روند خروج ده ها تن از عناصر مسلح از پایگاه های خود در شهر «حمص» آغاز شده است. این روند، بخشی از توافق آتش بس محلی میان نیروهای دولتی و شورشیان است که به اعضای این گروه ها اجازه عبور امن به مناطقی در شمال کشور را می دهد. 

طلال برازی، فرماندار حمص، ضمن تأیید این خبر گفته، قرار است امروز دست کم 320 تن از عناصر مسلح منطقه «وعر» در حمص را ترک کنند. گفته می شود چند هزار نفر از نیروهای شورشی در این منطقه حضور دارند. نیروهای دولتی سوریه از حدود سه سال پیش، منطقه وعر را در محاصره داشته و اجازه عبور اقلام مورد نیاز شورشیان را نمی دادند. زمانی که روند تخلیه همه این افراد تکمیل شود، کنترل دولت سوریه بر شهر حمص کامل خواهد شد.

بر اساس گزارش ها، 15 دستگاه اتوبوس برای انتقال شورشیان از منطقه وعر به مناطق شمالی در «حما» و «ادلب» در این منطقه حضور پیدا کرده اند. گفته می شود به جز گروه های شورشی که غرب آن ها را «میانه رو» می خواند، عناصری از گروه تروریستی «جبهه النصره» و برخی از دیگر گروه ها نیز در میان افرادی که قرار است حمص را ترک کنند، وجود دارند.

برازی در این زمینه می گوید: «با این توافق، حمص اکنون به منطقه ای امن و عاری از سلاح و افراد مسلح تبدیل خواهد شد». گفتنی است بر اساس مفاد توافق، قرار است دولت سوریه اقدام به آزاد کردن برخی از زندانیان کرده و در مقابل، گروه های شورشی و تروریستی نیز شماری از شهروندان و نظامیان ربوده شده را آزاد کنند. 

توافق وعر، مشابه توافقی است که در مه 2014 درباره بخش قدیمی شهر حمص به اجرا درآمد. در چارچوب آن توافق، دولت سوریه پس از اعطای حق عبور امن به شورشیان و انتقال آن ها به مناطق شمالی حمص، کنترل یک چهارم این شهر را به دست گرفت. اما در ادامه، شورشیان اقدام به ویران کردن مناطق شمالی کرده و شهروندان نیز یا کشته و یا وادار به فرار شدند. با این حال، به اتمام رسیدن اسلحه و مهمات شورشیان و محاصره آن ها توسط ارتش سوریه، آنان را در وضعیت دشواری قرار داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست