بازدید 9850
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

هشدار قبلی مقامات عراقی درباره حملات پاریس/ تشدید عملیات فرانسه علیه داعش

تشدید عملیات نظامی فرانسه علیه داعش در سوریه، ادامه اقدامات آمریکا در زمینه مسلح کردن شورشیان سوری، درخواست سناتور آمریکایی برای تشدید مبارزه با داعش در عراق و سوریه، هشدار قبلی مقامات عراقی درباره احتمال وقوع حوادث پاریس و نگرانی مسلمانان از تأثیرات واقعه پاریس بر زندگی آن ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 16 November 2015
هشدار قبلی مقامات عراقی درباره حملات پاریس/ تشدید عملیات فرانسه علیه داعشتشدید عملیات نظامی فرانسه علیه داعش در سوریه، ادامه اقدامات آمریکا در زمینه مسلح کردن شورشیان سوری، درخواست سناتور آمریکایی برای تشدید مبارزه با داعش در عراق و سوریه، هشدار قبلی مقامات عراقی درباره احتمال وقوع حوادث پاریس و نگرانی مسلمانان از تأثیرات واقعه پاریس بر زندگی آن ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، با گذشت سه روز از حملات تروریستی پاریس، همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به پیامدها و حواشی این موضوع اختصاص دارد. مهمترین خبر در این زمینه، تشدید عملیات نظامی فرانسه در سوریه علیه داعش بوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد، 10 جنگنده بمب افکن این کشور روز یکشنبه با 20 بمب، شهر رقه، پایگاه داعش در شمال سوریه را هدف قرار دادند. در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده: «این عملیات که روی مناطق از قبل شناسایی شده در مأموریت های فرانسه برنامه ریزی شده بود، با هماهنگی نیروهای آمریکایی انجام شد». فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه با توصیف کردن حملات پاریس به عنوان اقدام جنگی، هشدار داده کشورش در همه جبهه ها در داخل و خارج بی رحمانه علیه داعش اقدام خواهد کرد.

*****

البته این در حالی است که آمریکا همچنان به سیاست خود مبنی بر مسلح کردن گروه های شورشی به اصطلاح «میانه رو» مخالف دولت سوریه ادامه می دهد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام آمریکایی اظهار داشته آمریکا بخش دیگری از مهمات را به جنگجویان ائتلاف گروه های عربی سوری که در شمال سوریه با داعش می جنگند تحویل داده است. وی به طور مشخص به انتقال این مهمات به سوریه اشاره نکرد؛ اما افزود نیروهای آمریکایی آن را وارد سوریه نکرده اند. این دومین بار است که آمریکا به مسلح کردن ائتلاف گروه های عربی سوری که بین 10 تا 12 گروه و حدود پنج هزار جنگجو را شامل می شود، اقدام می کند. این ائتلاف با کردها و دیگر گروه ها برای بازپس گیری سرزمین های تحت سیطره داعش همکاری می کند. 

*****

این در حالی است که وقایع اخیر، موضع جنگ طلبان را در آمریکا تقویت کرده و درخواست های آنان برای اقدام نظامی در سوریه افزایش یافته است. در همین راستا، یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی در گفت و گو با «سی ان ان» گفته، ایالات متحده باید با داعش نه در خیابان های کشورهای غربی، بلکه در سوریه و عراق بجنگند. لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا باید با تقاضای فرانسه تحت فصل پنجم منشور ناتو رسماً علیه داعش اعلام جنگ کند، اظهار داشته: «بله، همینطور است. من معتقدم راهبرد ما در قبال داعش باید بازتعریف و مجدداً تنظیم شود، زیرا راهبرد دولت اوباما در قبال داعش کارآمد نبوده و نخواهد بود. به همین دلیل است که من بر نابودی کامل داعش تأکید دارم». 

*****

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی به موضوع حملات تروریستی پاریس پرداخته و می نویسد، مقامات اطلاعاتی عراقی، پیشتر نسبت به احتمال وقوع چنین حمله ای در کشورهای غربی هشدار داده بودند. به نوشته این خبرگزاری، مقامات بلندپایه اطلاعاتی عراق، یک روز پیش از حملات مرگبار جمعه شب در پاریس ـ که 129 کشته نیز در پی داشت ـ به اعضای ائتلاف آمریکایی ضد داعش درباره حملات قریب الوقوع تروریست های این گروه هشدار داده بودند. دستگاه اطلاعاتی عراق پیامی را مخابره کرده بود، مبنی بر اینکه ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، چند روز پیش از حملات پاریس دستور حمله به کشورهای ائتلاف در حال جنگ علیه داعش در عراق و سوریه را از طریق بمب گذاری یا دیگر حملات صادر کرده بود. 

*****

از سوی دیگر، گزارش شماری از مطبوعات و رسانه ها حاکی از نگرانی مسلمانان فرانسه از تبعات حمله تروریستی اخیر بر وضعیت آن ها در این کشور است. روزنامه «آیریش ایندیپندنت» مطلبی را در این زمینه از رویترز بازنشر کرده که در آن آمده، مسلمانان فرانسه نگران اند که به علت مناقشاتی که ریشه در خاورمیانه دارد، مورد سرزنش قرار گرفته و با واکنش های منفی روبه رو شوند. مسلمانان فرانسه که جمعیت آنها پنج میلیون است، پس از حمله ماه ژانویه به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس که بر اثر آن نیز 17 تن کشته شدند، شاهد بودند که چقدر آسان، آنها با چنین حملاتی ارتباط داده می شوند. اکنون نیز مسلمانان فرانسه از آن بیم دارند که بار دیگر در پی موج گسترده حملات در پاریس، با واکنش هایی توهین آمیز و حتی خشونت آمیز روبه رو شوند.

*****

البته به نظر می رسد، این واکنش ها تنها به خود فرانسه محدود نشده و به برخی کشورهای غربی دیگر نیز سرایت کند. به نوشته «واشنگتن پست»، پلیس کانادا اعلام کرد، یک مسجد در شهر پیتربورو در ایالت اونتاریو عمداً به آتش کشیده شد. این مسجد ساعت 11 شنبه شب به وقت محلی و حدود نیم ساعت پس از خروج اعضای یک تشکل اسلامی از ساختمان مسجد به آتش کشیده شد. پلیس اعلام کرد، انگیزه عاملان این آتش سوزی هنوز مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه همچنان ادامه دارد. مقامات امنیتی کانادا می گویند، هنوز معلوم نیست آیا آتش سوزی این مسجد با حملات تروریستی پاریس که بیش از 123 کشته بر جای گذاشت، ارتباط دارد یا خیر.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار