بازدید 21473
یک تحلیلگر آمریکایی؛

اوباما سند 28 صفحه ای نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر را منتشر می کند؟

وقایع تروریستی اخیر در پاریس که به کشته شدن ده ها تن از شهروندان فرانسوی منجر شد، بار دیگر افکار عمومی بین المللی را متوجه ریشه ها و زمینه های شکل گیری تروریسم و توسعه آن به سمت اروپا کرده است. در این میان، یکی از مباحثی که در برخی تحلیل ها به چشم می خورد، این است که آیا غرب و به ویژه آمریکا این بار به سوی ریشه یابی واقعی این بحران حرکت خواهد کرد یا خیر.
کد خبر: ۵۴۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ 15 November 2015
وقایع تروریستی اخیر در پاریس که به کشته شدن ده ها تن از شهروندان فرانسوی منجر شد، بار دیگر افکار عمومی بین المللی را متوجه ریشه ها و زمینه های شکل گیری تروریسم و توسعه آن به سمت اروپا کرده است. در این میان، یکی از مباحثی که در برخی تحلیل ها به چشم می خورد، این است که آیا غرب و به ویژه آمریکا این بار به سوی ریشه یابی واقعی این بحران حرکت خواهد کرد یا خیر.

به گزارش «تابناک»، رابرت پری، روزنامه نگار و تحلیلگر شناخته آمریکایی و ستون نویس سابق آسوشیتدپرس و نیوزویک، در مطلبی که در پایگاه اینترنتی «کنسرسیوم نیوز» منتشر کرده، به موضوع حملات تروریستی اخیر در پاریس پرداخته و این سؤال را مطرح کرده آیا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این بار در پی ریشه یابی و از میان بردن واقعی بحران تروریسم برخواهد آمد یا خیر؟

در این مطلب آمده است:

جنایت اخیر در پاریس که به کشته شدن بیش از 120 نفر منجر شد، مانند همیشه با محکوم کردن تروریسم و ابراز همدردی با قربانیان فاجعه همراه شد؛ اما پرسش مهمتر و برجسته تر این است که آیا این شوک جدید، در نهایت رهبران غربی را وادار خواهد کرد که به یافتن ریشه های واقعی مسأله اهتمام بورزند یا خیر؟

آیا باراک اوباما و دیگر رهبران غربی نهایتاً درباره دلایل زیربنایی این جنون خشونت بار، با مردم آمریکا و جهان هم صدا خواهند شد؟ آیا اوباما توضیح خواهد داد که چگونه متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی، ترکیه و قطر، سال هاست به افراط گرایی سنی در منطقه دامن می زنند؟ آیا وی جسارت تأیید این را خواهد داشت که سرکوب فلسطینی ها توسط رژیم اسرائیل نیز یکی از دلایل این مسأله است؟

در جنبه عملی، آیا اوباما در نهایت با انتشار آن 28 صفحه از گزارش کنگره درباره حادثه 11 سپتامبر 2001 که در آن به نقش عربستان سعودی در حملات تروریستی آن تاریخ اشاره شده، موافقت خواهد کرد؟ آیا وی جرأت این را خواهد داشت که تأیید کند این تروریسم افراط گرایانه فعلی، در حمایت جیمی کارتر از عملیات مخفیانه در افغانستان علیه شوروی در دهه 1970 ریشه دارد؟ عملیاتی که بعد از کارتر، رونالد ریگان به شدت آن را توسعه بخشید و همین سبب ظهور اسامه بن لادن و القاعده شد.

آیا اوباما متقاعد خواهد شد که گفتن حقایق دشوار به مردم آمریکا، نه تنها از جنبه فلسفی برای یک نظام دموکراتیک ضروری است، بلکه می تواند از جنبه عملی نیز به ایجاد حمایت عمومی از سیاست های عقلانی منجر شود؟ آیا وی درخواهد یافت که هرچند ممکن است پروپاگاندا راهی کوتاه مدت برای منحرف کردن ذهن مردم آمریکا باشد، در نهایت اثرات معکوس و خطرناکی به بار خواهد آورد؟

آیا اوباما بالاخره به تقابل واقعی با نومحافظه کاران آمریکایی که در حال جا انداختن روایت های غلط از امور مختلف هستند وارد خواهد شد؟ همان نومحافظه کاران و رسانه هایی که با روایت های غلط خود، جنگ عراق را به راه انداخته و مسبب دشواری های بعد از آن شدند.

آیا رئیس جمهور، این شجاعت را خواهد داشت که خود را با مردم آمریکا در یک راستا قرار دهد و اطلاعات واقعی را در اختیار آن ها بگذارد تا با آن ها به عنوان شهروندانی واقعی در یک نظام دموکراتیک رفتار شود؟ آیا وی خواهد توانست بر نخبه گرایی مدنظر خود و یا نگرانی اش از تأثیرات اجتماعی این موضوع غلبه کرده و در آخرین سال ریاست جمهوری، به یک رهبر واقعی تبدیل شود؟

در سطح عملی، وی می تواند تلاش کند تا مذاکرات فعلی صلح در سوریه به نتیجه برسد و لازمه این کار نیز کنار گذاشتن شعار همیشگی جنگ طلبان و نومحافظه کاران مبنی بر ضرورت کنار رفتن بشار اسد است. از سوی دیگر، وی باید به متحدان آمریکا، یعنی عربستان، ترکیه و قطر فشار وارد کند تا حمایت مالی و تسلیحاتی خود از گروه های افراطی در سوریه را متوقف کند.

همکاری با دولت سوریه به منظور یافتن راه حلی جهت تشکیل یک دولت وحدت ملی در سوریه، از جمله دیگر اقداماتی است که اوباما می تواند در این مسیر انجام دهد. واضح است که پس از برقراری حداقلی از امنیت در سوریه، مردم این کشور می توانند آزادانه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. تنها در صورت انجام چنین اقداماتی است که اوباما می تواند در مسیر واقعی حل و فصل مسأله تروریسم گام بردارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۳
اگر فرانسه مهد دمکراسی جهان است و مردم آن تن به زورگویی نمی دهندريال باید رسانه های فرانسوی و خبرنگاران و مردم ریشه این بمب گذاری را تا انتها شناسایی و بر ملا کنند. صدای فرانسویان در جهان بر خلاف ما شنیده می شود.
چه نویسندگان با سوادی دارین!!!!!!!!!!!!!!!!
منتشر نمی کنه چون عربستان پول داره!
رابرت عزيز: حودت را خسته نكن. كو گوش شنوا؟ تا وقتي رمام امور در آمريكا به دست اقليت جنگ طلب و طرفدار اسراييل است، وضع هژبه همين منوال است.
خود کرده را تدبیر نیست این چاهیست که غربی ها برای خاور میانه و جهان اسلام کنده اند و ناگزیر خود نیز به این چاه سقوط خواهند کرد
خدا کنه منتشر کنه تا تمام دنیا بدانند سازنده و صادر کننده تروریست و آدمکش در جهان چه کسانی هستند
همچنین آنهائی که راه را برای این تروریستها باز کرده و امکانات در اختیارشان میگذارند
اینا رو ولش کن یکی جلوی قیمت دلا رو بگیره شده 3600 تومان
كاش لينك خبر رو مي گذاشتيد تا بتوانيم متن كامل را بخوانيم
نه
نخیر! اوباما هرگز این کار را نخواهدکرد!
الان میگه ولی بازهم در سالیان آینده همین کار را ادامه خواهد، زایش تروریستهای آمریکایی
بسیار نکات درستی در این یادداشت مطرح شده .من تمامش راتائید می کنم و چون بنیادگرانیستم و به دولت ماهیت غیرقابل تغییر نسبت نمی دهم امیدوارم که پرزیدنت اوباما به چنین نتیجه ای برسدو مطابق آن به حل مسئله سوریه وتروریسم کمک کند.
ریشه اصلی همان سعودی مفت خور است و با پولش همه را خریده حتی امریکا را و کسی جرات ندارد که بگوید نقش اصلی و
پشت پرده را چه کسی بازی میکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل