بازدید 22781

مزار زینب (س) کجاست؟

کد خبر: ۵۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳ 07 July 2009
انقلاب ها راه آرامش پیش می گیرد، قیامها خاموش می شود ، حماسه ها فراموش می شود و ... اما عاشورا روز به روز با صلابت تر و حماسی تر و انقلابی تر رخ می نماید و تجدید عهد با آن پرشور تر برگزار می شود چرا؟!

عاشورا قیامی است که با فطرت آدمی سرو کار دارد و اصل توحید در جهان بینی آن حضوری ژرف و شگرف دارد. آدمیان نیازهای فطری خود را در عاشورا در جریان می یابند و کمال و تعالی معنوی خود را در دل بستن به عاشورا و پیمودن راه سرخ شهیدان آن تعریف می کنند. بر این بنیاد شخصیت های عاشورایی حضوری پر رنگ در دلها دارند و هیچ گاه نمی میرند. از آن جمله : زینب(س).

زینب که پیامبرش به این نام ، نام نهاده است در خانه فاطمه (س) و علی (ع) نقش آفرین بوده و در کنار امام مجتبی (ع) نیز به مبارزه پرداخته است. با این همه حضور زینب(س) در عاشورا حضوری دیگر گونه است؛ حضوری که آن چنان ژرف و پرشور است که هر گاه نام عاشورا بر زبان می آید نام او هم در آیینه ذهن با تصویر از حماسه و صلابت و صبر رخ می نماید.

زندگانی زینب در سال 60 و61 هجری سراسر مبارزه است . از مدینه به مکه ، از مکه به کربلا، از کربلا به کوفه ، از کوفه به شام و از شام به مدینه ، زینب (س) با گفتار و رفتار خود حماسه آفریده است.

او حتی در مدینه نیز آرام نگرفت. صاحب«اخبار الزینبات» نقل می کند که مصعب بن عبدالله گفت:« زینب، دختر علی (ع) ، در دوران حضورش در مدینه مردم را به قیام برای گرفتن انتقام خون حسین (ع) وادار می کرد. چون عبدالله بن زبیر در مکه قیام کرد، مردم را برای گرفتن انتقام خون حسین (ع) و خلع یزید بر انگیخت. چون این خبر به اهل مدینه رسید(و زمینه قیام فراهم گردید) زینب (س) در میان آنها به سخنرانی پرداخت و آنان را بر قیام برای خون خواهی تشویق می کرد. وقتی این خبر به عمربن سعید رسید ، طی نامه ای به یزید وی را از این خبر آگاه ساخت. او در پاسخ نوشت که زینب(س) را از مردم جدا کن. او نیز فرمان داد که به ایشان بگویند که باید از مدینه خارج شود و هرجا که بخواهد برود. زینب (س) فرمود: خداوند می داند که چه بر سر ما آمده است . برگزیدگان ما را کشتند و ما را راندند و برشتران بی جهاز سورا کردند. به خدا سوگند اگر خون ما را هم بریزید ، بیرون نمی رویم.

زینب دختر عقیل به آن حضرت گفت: ای دخترعمو، خداوند وعده اش را درباره ما راست گردانید و زمین را به ما ارث داد، هر کجای آن که بخواهیم منزل می کنیم. پس خاطرتان آرام و چشمتان روشن باد و خداوند ستمگران را کیفر خواهد داد. آیا می خواهی پس از این خوار گردی؟ به سرزمین امن سفر کن. سپس زنان بنی هاشم بر وی گرد آمدند و با او سخن مهر آمیز گفتند و یاری اش دادند».1

طبق برخی نقل ها ، یزید به انتقال وی از مدینه دستورداد:« ای محمد، ابوالقاسم بن علی، شنیدم که می گفت: هنگامی که زینب ، دختر علی (ع) ، همراه زنان و کودکان از شام به مدینه رفت، میان او و عمربن سعید بن اشاق- حاکم یزید د رمدینه- اختلاف و آشوب بروز کرد. او نیز طی نامه ای به یزید خواستار خروج زینب(س) از مدینه شد. یزید نیز همین مطلب را برای وی نوشت و در نتیجه عمر و حضرت زینب(س) و دیگر زنان بنی هاشم را که می خواستند ، آماده سفر مصر کرد؛ و ایشان چند روز مانده از رجب به آنجا رسیدند».2

آنچه نقل شد ، نشان از روح انقلابی زینب کبری(س) در سال های پایانی عمر داد. سکوت در مرام زینب (س) نبود و چنان بود که هیأت حاکم احساس خطر می کرد. تبعید ایشان حکایت از آن دارد که فریاد های زینب و افشاگری‌های وی فراتر از یک زن معمولی بوده است.

اما چرا مصر؟! اما چرا شام؟! نمی دانیم. مع الاسف در این باره تحقیقات جامعی ارائه نشده است. آیا حکومت وقت زینب (س) را به رفتن به مصر یا شام مجبور کرده بود یا اختیار انتخاب یکی از این دو یا جای دیگر را به خود او داده بود؟! آیا با توجه به اذیت و آزار مردم شام و خاطرات نا گوار کاروان اهل بیت (س) به شام، زینب دیگر بار به شام بر می گردد؟!

آیا – آن طور که برخی نقل کرده اند- عبدالله بن جعفر، شوهر زینب(س) در شام زمینی داشته و زینب به سبب آن به شام بازگشته است؟! آیا واقعه حره یا قحطی در مدینه در این سفر تاثیر داشته است؟! آیا این سفر جمعی بود، و فاطمه و سکینه – دختران امام حسین (ع) – نیز با او همراه شدند؟!

این پرسش‌ها ، مهم است که باید محققان به آن پاسخ گویند. با این همه ، باور راسخ داریم که مزار زینب کبری (س) پیش از آنکه در شام یا مصر یا مدینه باشد ، در دلهای مشتاقان و ارادتمندان به عاشوار است. زینب در دل ها حضور دیگر گونه ای دارد. مزار او همانند مادرش فاطمه (س) در دل هایی است که شیفته ولایت و امامت اند.

مزار او در دل‌هایی است که آماده اند عاشقانه جان خود را در راه اهداف بزرگ اسلام نثار کنند.مزار زینب (س) چه در شام ، چه در مصر، مردم ما در کربلا از او تجلیل می کنند، آن هنگام که به زیارت تل زینبیه می روند، و آن هنگام که خیمه گاه را ملاقات می کنند . راهش پر رهرو.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت‌ها :
1. اخبار الزینبات، منسوب به علامه ابوالحسین عبیدلی، ص115
2. همان ، ص117

خبرگزاری رسا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
مقاله احساسی و اثرگذاری است اما روشن نمیکند مدفن حضرت زینب کجاست. ان چه مسلم است بازگشت ایشان به شام چه خواسته و چه با فشار حکومت یزیدیان به هیچ وجه منطقی به نظر نمیرسد. اما عزیمت ایشان به مصر به هر علت چه با انتخاب شخصی و چه با ییشنهاد همسرشان وجه قابل قبول دارد و لذا وجودحرم زینبیه در قاهره به مراتب از وجود مدفن حضرت زینب در دمشق معتبر تر و عقلایی تر به نظر میرسد.
دیگه هیچکدام از حرفهای شما را قبول ندارم.
واقعا چه موضوع مهمی آن هم در این برهه حساس !
حضرت زینب(س)
با عرض تسلیت به مناسبت وفات ام المصائب حضرت زینب کبری (س)
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
واقعاً حضرت زینب مظلومه همه میگن عاشورا را زینب عاشورا کرد و آن را جاودانه ساخت ولی هیچ جایی این شخصیت والا را آنگونه که باید معرفی نمی کنن
سلام
در اين زمينه تحقيقات مفصلي انجام شده و جواب اين سوال ها كاملا با سند وادله محكم پاسخ داده شده يكي از محققين اين موضوع حاج آقاي فاطمي نيا هستند ايشان چند سال در اين زمينه تحقيق كرده وبه نتيجه رسيده اند كه مرقد حضرت زينب (س) در شام است دمشق فعلي وبه سوالات ديگري هم پاسخ دادند بيشتر مراقب مطالب سايتتان باشيد و بي جهت ذهن مردم را با شبه تهديد نكنيد
هيچ فكر كرده ايد كه چرا آن حضرت را ام المصائب خواندند ؟ تمام مصيبتها را كشيد تا آخري آن كه شهادت برادرش در برابر چشمانش بود و يكي دوسال پس از آن از دنيا رفت و با مرگ خود ، مصيبتهاي آنچناني هم پايان يافت . او چقدر مصيبت كشيد كه امام زمان ( ع ) هم براي او گريه مي كند .
خوب بود اميد اينك هر روز مطالبي از اين نوع در سايت خود بگذاريد با تفصيا بيشتر و مظلوميت خانواده پيامبر را بازگو كنيد
با سلام
مقاله کوتاه و خوبی بود اگر چه محدودیتهای سیاسی نگذاشته بیشتر به این موضوع بپردازید بهره گیری از منابع معتبر می تواند توجیه سیاسی را دور بزند
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
جایگاه زینب (س) قلوب مؤمنین و مشتاقان امیرالمؤمنین و اباعبدالله الحسین است
هر جا که نام و یاد و عشق حسین است
زینب (س) و اباالفضل(ع) هم آنجاست
سلام
حضرت زینب اسوه ایستادگی بودند
اسوه صبر و استقامت بودند
صاحب کتاب کبریت الاحمر ددیگیری نقل میکند که شبی یکی از علما خواب حضرت صاحب الزمان رو میبینند
دیدند که حضرت بسیار ناراحت و پریشان حال هستن جلو رفتند و سلام کردند واز احوال حضرت جویا شدند
حضرت فرمودند هر ساله ملائکه آسمان در شب وفات حضرت زینب جلسه عزا برپا میکنند و خطبه ایشان را که در بازار شام ایراد کرده بودند رو زمزمه میکنند و
گریه میکنند گریه آنها به حدی است که من باید برم و انها رو خودم ساکت کنم الآن هم که میبینید ناراحت و پریشانم به همین دلیل است

حضرت زینب چنین مقامی دارند که ملائکه برای ایشان عزاداری میکنند ولی ما به راحتی از شب وفات ایشون میگزریم
یا حق
www.p-abozar.blogfa.com
دوستان خوب ! درباره محل مزار زینب کبری س تاکنون مطالب زیادی در کتابهایی که درباره آن بانوی مقدسه نوشته شده و نیز در مقالات و دایره المعارفها و...امده است . مشهور و بلکه اشهر آن است که مزار آن بانوی جلیله در دمشق است و صدها سال است که مزار زینب کبری س در دمشق مامن و پناهگاه شیعیان و حتی اهل سنت نیز میباشد.
یکی از شگردهای دشمنان اهل بیت ع در طول تاریخ ایجاد شک و شبهه درباره مدفن و مزار چهره های شاخص اهل بیت ع و حتی بعضی از ائمه ع میباشد .آنانکه نتوانستند مردم را از
زیارت مزار چهره های الهی اهل بیت ع بازدارند - اگر در این راه از انواع آزار و حتی قتل شیعیان نیز دریغ نکردند - در نهایت به ایجاد شبهه درباره محل مزار انان پرداختند تا اعتقاد شیعه را سست کنند و رغبت عموم را برای زیارت کاهش دهند .و ارتباط قلبی و معنوی و سیاسی مسلمین و بخصوص شیعه را با ان بزرگواران قطع کنند . هر گاه توانستند حتی به تخریب بارگاه ائمه ع نیز دست زدند . چنانکه وهابیون و دشمنان اهل بیت ع در طول تاریخ بارگاه حسینی را در کربلا تخریب کردند و نیز در بقیع ... امید از شما عزیزان این است که در سالروز وفات حضرت زینب ع به جای طرح چنین سوالی " مزار زینب ع کجاست " به فضایل و سیره و کرامات زینبی بپردازید و یا رد صورت طرح سوال پاسخ روشن ان را بازگویید تا خدای نکرده بذز شبه در اذهان ساده پاشیده نشود.
امان از دل زینب...
مزارحضرت زینب سلام الله علیها درمصر است.دراین شک نکنید.
باعرض سلام وتسلیت به نظر میرسد یزید ازروشن گری زینب سلام الله علیه بیمناک شدوبه والی مدینه نامه نوشت که زینب رابه مصر تبعیدکن مصردرکلام عرب یعنی شهرلزابه شام روانه شددرشام عبدالله برای زینب باغی خرید زینب(س)هروقت به اب نگاه میکرد گریه میکردتاغش میکرددران باغ نهراب جاری رادیدازشدت گریه غش کرد ودران نهراب افتادودارفانی وداع وبه برادر ش پیوست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی