بازدید 4504

قراردادهای نفتی جدید ایران بیع‌ متقابل 20 ساله است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ خبر داد: قالب قراردادهای جدید نفتی ایران بیع متقابل و ۲۰ ساله است و برای جذب سرمایه‌گذاران حق‌الزحمه‌ای بیشتر از گذشته پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۵۴۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 21 October 2015

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ خبر داد: قالب قراردادهای جدید نفتی ایران بیع متقابل و ۲۰ ساله است و برای جذب سرمایه‌گذاران حق‌الزحمه‌ای بیشتر از گذشته پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ایران برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بازسازی صنعت نفت و گاز خود، به شرکت‌های خارجی حق‌الزحمه‌ای بیشتر از قراردادهای بیع متقابل گذشته می‌پردازد.

رکن‌الدین جوادی در گفتگو با بلومبرگ در تهران تصریح کرد: ایران همچنین قراردادهای 20 ساله برای پروژه‌های نفت و گاز طبیعی پیشنهاد خواهد کرد.

رابین میلز مشاور نفتی در دبی که در سمت مشاور در سال‌های 1998 تا 2003  برای پروژه‌های شرکت شل در ایران فعالیت می‌کرده است، درباره قالب جدید قراردادهای ایران گفت: «آنچه تاکنون اعلام شده است نشان می‌دهد که این قراردادها جذاب هستند... شکی نیست، اصلاحات عظیمی در قراردادهای بیع‌متقابل صورت گرفته است.»

جوادی توضیح داد: شرایط قرارداد‌های جدید به عنوان بخشی از طرح‌ها برای افزایش تولید نفت به روزانه 5.7 میلیون بشکه و تولید گاز به روزانه 1.4 میلیارد مترمکعب تا سال 2021، ماه آینده رونمایی خواهد شد.

وی افزود: «قراردادهای که قرار است رونمایی کنیم، فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در عملیات و تولید برای طولانی‌مدت برای مثال 20 سال سرمایه‌گذاری کنند... این مشوق بزرگی است.»

جوادی ادامه داد: قراردادهای بیع متقابل گذشته به شرکت‌های نفتی تنها یک حق‌الزحمه ثابتی طی 5 تا 7 سال می‌پرداخت، بدون اینکه به سرمایه‌گذاران سهمی از تولید میادین نفتی در طولانی‌مدت بپردازد. قراردادهای جدید، میزان پرداخت به شرکت‌های نفتی را به میزان تولید و برداشت از میادین نفتی مرتبط خواهند کرد.

به گفته میلز، بر اساس قراردادهای بیع متقابل، سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه و عملیات در میدان نفتی پیش از تحویل به مقامات ایران پول دریافت می‌کند و در صورت تولید بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده پاداشی دریافت نمی‌کند. ایران تنها هزینه‌های تولید را باز پرداخت می‌کرد و حق الزحمه‌ای 12 تا 15 درصدی می‌پرداخت.

میلز با اشاره به اینکه این قراردادها یکی از جذاب‌ترین قراردادها در خاورمیانه از نظر اندازه و کیفیت میادین خواهند بود، خاطرنشان کرد: قراردادهای جدید ایران برای سرمایه‌گذاران از حق‌الزحمه‌ای که عراق پیشنهاد کرده است، جذاب‌تر به نظر می‌رسند و همچنین برخی ویژگی‌ها نظیر توافق سهم بری از تولید نیز دارند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: قراردادهای جدید ایران در روزهای 27 و 28 نوامبر در تهران رونمایی خواهد شد.

جوادی در مورد افزایش تولید نفت ایران گفت: خریداران اروپایی و آسیایی قبلا برای افزایش تولیدی که ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها در نظر دارد، صف کشیده‌اند. ایران یک هفته پس از لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه نفت بیشتر تولید خواهد کرد و به فروش خواهد رساند و در 6 ماه بعد 500 هزار بشکه دیگر در روز افزایش خواهد داد.

به گزارش فارس، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران چندین بار قرار بود در لندن رونمایی شود که این رونمایی به تعویق افتاد. اما اخیرا منابع دیپلماتیک در لندن از کارشکنی آمریکایی در رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران خبر دادند و گفتند که آمریکایی با ابراز نگرانی از این اقدام مانع این کار شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار