بازدید 2176

پاسخ‌های وزارت خزانه داري آمريکا به سوال ها درباره روز تصويب و روز اجرا در چارچوب برجام

حتی پس از روز اجرا نیز اتباع آمریکا تا حد زیادی همچنان قادر به مشارکت در قراردادها و داد و ستدهایی نخواهند بود که ایران، از جمله دولت ایران، در آنها مشارکت دارد مگر در چند مورد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا براساس برجام مجوز آنها را صادر خواهد کرد.
کد خبر: ۵۴۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹ 20 October 2015
وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای به سوالات متداول درباره «روز تصویب» در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه پنج به اضافه یک ( برجام ) پرداخته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا، پرسش هایی درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد که پیوسته مطرح می شود و وزارت خزانه داری آمریکا در زیر این سوال ها را مطرح و به آنها پاسخ داده است ...

سوال: «روز تصویب» چیست؟

پاسخ:‌ «روز تصویب» که 18 اکتبر سال 2015 می باشد روزی است که برنامه جامع اقدام مشترک به اجرا در می آید. با شروع روز تصویب ، طرف های دخیل در برنامه جامع اقدام مشترک برداشتن گام های لازم را در جهت اجرای تعهدات خود درقبال برجام آغاز خواهند کرد.

مهم اینکه ایران اقدامات مرتبط با فعالیت های هسته ای خود را که در برجام به آنها اشاره شده است آغاز خواهد کرد و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا نیز گام های لازم را به منظور عمل به تعهداتشان در ارتباط با تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهند کرد.

مطابق با ضمیمه چهارم برجام ، آمریکا دو سند را در روز تصویب منتشر کرد: رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی به وزیران امور خارجه، خزانه داری، بازرگانی و انرژی به آنها دستور داد هرگونه اقدام لازم را در جهت اجرای سریع و موثر تعهدات آمریکا در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک انجام دهند. همچنین وزیر امور خارجه آمریکا «‌چشم پوشی از برخی تحریم های قانونی مشخص» را به منظور فراهم شدن زمینه اجرای تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم ها براساس برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد.

مهم اینکه این چشم پوشی ها تا زمانی که وزیر امور خارجه راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را درمورد پایبندی ایران به اقدامات کلیدی مرتبط با هسته ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک تایید نکند (روز اجرا)، اجرا نخواهد شد.

سوال: آیا چشم پوشی هایی که در روز تصویب اعلام شد منجر به لغو هرگونه تحریم در روز تصویب می شود؟

پاسخ: خیر، این چشم پوشی ها که در روز تصویب اعلام شد منوط به اقدام ایران در جهت انجام دادن گام های کلیدی هسته ای به گونه ای قابل تایید است که در برنامه جامع اقدام مشترک به آنها اشاره شده است.

همچنین این چشم پوشی ها تا زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا تایید نکند که ایران به گونه ای قابل تایید این گام ها را برداشته است به اجرا درنخواهد آمد. دستورالعمل به روزه شده دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا این تحول را زمانی که اتفاق بیفتد منعکس خواهد کرد.

پیش از «روز اجرا» تنها کاهش تحریم ها در چارچوب برنامه اقدام مشترک 24 نوامبر سال 2013 که تمدید شده است ادامه می یابد. تا «روز اجرا» همه تحریم های آمریکا عملا به قوت خود باقی است و فعالیت های مشخص که ایران در آنها مشارکت دارد ازجمله بستن قرارداد پیش از « روز اجرا » با افراد و شرکت هایی که نام آنها در فهرست افراد و شرکت های ممنوع دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا وجود دارد می تواند منجر به اعمال تحریم هایی علیه هر دو طرف قرارداد شود.

سوال: «‌روز اجرا » چه زمانی است و در آن روز چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پاسخ : زمان «روز اجرا» و لغو تحریم های مربوطه به این بستگی دارد که ایران چه زمانی به تعهدات هسته ای کلیدی خود که در برنامه جامع اقدام مشترک نیز به آنها اشاره شده است ، عمل کند. زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند به این تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است، آمریکا و اتحادیه اروپا نخستین مرحله از تعهداتشان را براساس برجام انجام خواهند داد. در ضمیمه چهار برجام نیز تشریح شده است.

در روز اجرا، لغو تحریم های هسته ای آمریکا که در بخش های 17/1 و 17/2 ضمیمه چهارم برنامه جامع اقدام مشترک به آنها اشاره شده است اتفاق خواهد افتاد. برای تحقق این مسئله ، چشم پوشی های احتمالی که وزیر امور خارجه آمریکا در روز تصویب آنها را اعلام کرد همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، به اجرا درخواهد آمد و برخی دستورات اجرایی مشخص همانطور که در برجام نیز اشاره شده است پایان خواهد یافت.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا پیش از روز اجرا ، دستورالعمل و اطلاعاتی تفصیلی را درمورد اجرای تعهدات آمریکا در ارتباط با تحریم ها براساس برنامه جامع اقدام مشترک در پایگاه اینترنتی خود منتشر می کند.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا همچنین در روز اجرا ، پایگاه اینترنتی خود را به روز رسانی خواهد کرد تا به عموم مردم اطلاع دهد کاهش تحریم های آمریکا در چارچوب برجام در حال اجراست.

حتی پس از روز اجرا نیز اتباع آمریکا تا حد زیادی همچنان قادر به مشارکت در قراردادها و داد و ستدهایی نخواهند بود که ایران، از جمله دولت ایران، در آنها مشارکت دارد مگر در چند مورد که دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا براساس برجام مجوز آنها را صادر خواهد کرد.

سوال: آیا قرارداد اتباع غیر آمریکایی با شرکت های ایرانی پیش از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم هایی را درپی خواهد داشت؟

پاسخ : همه تحریم های آمریکا علیه ایران تا روز اجرا به قوت خود باقی است ، به استثناء کاهش محدود تحریم ها که در برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده است. بستن قرارداد با اتباع یا شرکت های ایرانی یا دولت ایران پیش از روز اجرا ممکن است منجر به اعمال تحریم ها شود. ما تا روز اجرا به اجرای جدی تحریم هایی که همچنان به قوت خود باقی است ادامه خواهیم داد.

به طور کلی، غیر از صدور مجوز از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ، اتباع آمریکا اجازه بستن قرارداد با ایران یا دولت ایران را ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی