بازدید 37282
بسته خبری استانی «تابناک»؛

نصب مجسمه فردوسی در وسط زمین اسکیت! / میراث اصفهان با 40 میلیارد زنده می شود؟! / تفکیک جنسیتی در راهپیمایی 13 آبان!

ناجی که 28 بار تا پای مرگ رفت، جزئیات سقوط یک تاورکرین در بزرگراه نیایش، جزئیات راه‌اندازی اولین تراموای ایران در تبریز، اظهارات عجیب وکیل بابک زنجانی به تابناک، آخرین وضعیت پرونده تعرض 4 افغانی به توریست زن در فرحزاد، دو هزار میلیارد خسارت سیل کرمانشاه، مرگ بیش از 1000 تهرانی بر اثر مونواکسید کربن، از مستی سنگین‌ترین انار دنیا تا غصب جایگاه انار ایران توسط آمریکا و... از دیگر اخبار این بسته استانی هستند.
کد خبر: ۵۴۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 01 November 2015
همجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر روی سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان می‌توانید وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه‌ای از این اخبار را تقدیم‌تان می‌کند که با کلیک بر روی تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.

ه
جزئیات راه اندازی اولین تراموای ایران در تبریز

تبریز از میان چند کلانشهری که طرح احداث مترو را در پرونده مدیریتی خویش دارند، تنها شهری است که دارای 4 خط مترو است و از میان این خطوط، مقرر شده است که خط 4 مترو، به صورت تراموا یا قطار سبک شهری اجرا شود. نبیئی، مدیر تراموای شهری تبریز درباره جزئیات اجرای این پروژه به تابناک تبریز گفت: 12 سال پس از تحریم، شهرداری تبریز موفق شده یک تفاهم نامه همکاری از نوع EPCF را با کشوری مانند آلمان در 7 اسفندماه 93، منعقد کند. مهم تر از آن، این که با تاکید شهردار محترم، دو بند به مفاد این تفاهم نامه اضافه شده است؛ بر اساس این دو بند، شرکت طرف قرارداد موظف شده تا در زمان ساخت، تکنولوژی آن را به کارخانه ماشین سازی و گسترش صنایع ریلی تبریز انتقال دهد.

وی ادامه داد: همچنین علم و دانش مربوط به این سیستم به دانشگاه صنعتی سهند توسط این شرکت صورت خواهدگرفت. با این اوصاف، شهرداری تبریز در راه اجرای یک طرح زیربنایی قدم برداشته و همزمان با ایجاد این سیستم حمل و نقل عمومی در تبریز، برای ایجاد منابع مالی پایدار و در نتیجه برای توسعه پایدار شهر نیز تلاش می کند.

نبیئی درباره علت همکاری با آلمان گفت: قرارشد این شرکت، از کارشناسان خودمان هم در مراحل مختلف، استفاده کند. علاوه بر آن، فاینانس را به صورت ریالی پذیرفته اند که با توجه به نرخ در حال تغییر ارز، این موضوع برای ما بسیار اهمیت داشت. پیشنهادی هم که از طرف این شرکت برای انعقاد مشارکت به صورت BOT ارائه شد، بسیار مقبول تر از دیگر شرکت ها بود.

وی خاطرنشان کرد: آلمان، اولین کشوری است که 208 سال قبل، سیستم تراموا را با نیروی محرکه اسب در برلین راه اندازی کرده، اولین تراموا با نیروی محرکه بخار هم 178 سال قبل در اشتوتگارد برلین به راه افتاده است و درنهایت، اولین تراموای برقی هم در مونیخ راه اندازی شده و تمام این ها کافی است که آلمان را صاحب صنعت مادر در اجرای و راه اندازی سیستم های تراموا بدانیم. البته لازم است یاد آوری کنم که در تولید تجهیزات این مسیرتراموا، کشور اتریش هم مشارکت دارد.

و با اشاره به مسیر تراموای تبریز گفت: در کل مسیر تراموا، از 24 تقاطع موجود، فقط 4 تقاطع است که تراموا از آن جا رد می شود. برای کنترل این 4 تقاطع نیز، از سیستم ATP بهره می‌بریم. به این ترتیب که وقتی قطار به ایستگاه می رسد، بیست ثانیه در آن جا توقف خواهدداشت. در مدتی که قطار به ایستگاه نرسیده، چراغ برای عبور اتومبیل ها سبز است؛ اما زمانی که قطار در ایستگاه توقف کند، چراغ عبور اتومبیل ها برای هردوجهت زرد و در زمان حرکت قطار، قرمز می شود. تمامی این کارها، توسط فیبرنوری و از مرکز فرمان واقع در 29بهمن، کنترل میگردد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
رونق نجوم در اصفهان در میان بیم‏ ها و امیدها

رصدهای عمومی آسمان از 20 سال پیش با دایر شدن مرکز نجوم ادیب در اصفهان رونقی دوباره گرفت. اقبال و استقبال اصفهانی‌‌‌ها از این علم جذاب و شگفت انگیز به صورتی بوده که طی این مدت نه تنها یک روز هم رصد‌‌های عمومی مرکز ادیب تعطیل نشد بلکه حتی در روزهایی بیش از 4 هزار نفر برای اینگونه رصد‌‌های عمومی آمده‌‌‌اند و این نشان‌‌‌دهنده علاقه مردم اصفهان به راز و رمز کیهان است.

البته این تعداد گاهی باعث نگرانی مدیران مرکز ادیب هم شده که تجمع صدها نفر روی بام موسسه به حادثه‏ای چون ریزش و سقوط نینجامد. هم کمبود فضا به هر روی جدی است. متاسفانه پیرامون وسعت و بازسازی ساختمان مرکز نجوم ادیب از بیست سال پیش تاکنون هنوز اقدامی انجام نشده است. البته ظاهرا شهرداری اصفهان در این رابطه تلاش‌‌های خود را کرده و حتی برنامه بازسازی ساختمان مرکز را به شورای شهر هم برد، اما هنوز تصمیمی از سوی این شورا گرفته نشده است.


تمرين اسكيت بازان جهانیِ اصفهان در زمين غير استاندارد؛ نصب مجسمه فردوسی!

اسکیت‌بازان اصفهانی در حالی مقام‌های اول جهان در کاپ آزاد روسیه، چهارم جهان در مسابقات فرانسه، پنجم جهان در رنکینگ، دوم آسیا و ششمی جهان را در یکی دو سال گذشته کسب کرده‌اند که بنا بر اظهارات دبیر هیئت اسکیت اصفهان و سازمان ورزش شهرداری، حتی یک زمین اسکیت استاندارد نیز در پارک‌های این شهر وجود ندارد.

به گزارش تابناک اصفهان، معروف‌ترین پیست اسکیت اصفهان در حاشیه زاینده‌رود و در جنب پل فردوسی، نه‌تنها همانند 9 ایستگاه دیگر از قواعد استانداردسازی برخوردار نیست بلکه به مجسمه فردوسی در وسط میدان اسکیت هم مزین شده است و همین موضوع معروف‌ترین زمین اسکیت این شهر را از دید بازیکنان و مربیان قدیمی شهر، به خطرناک‌ترین و غیراستانداردترین زمین تبدیل کرده است.


گمانه زنی‌ها درباره تغییرات مدیریتی دز ذوب آهن اصفهان


تغییر مدیریت در ذوب آهن اصفهان با رفتن اردشیر سعد محمدی از مدیرعاملی این کارخانه به مراحل نهایی خود رسیده است و شنیده‌ها و گفته‌های روزهای اخیر به واقعیت بدل شد. با رفتن اردشیر سعد محمدی از مدیریت کارخانه ذوب آهن، قرار است منصور یزدی زاده که معاون برنامه ریزی این کارخانه بوده، بروی صندلی مدیریت این واحد تولیدی بنشیند.

به گزارش تابناک اصفهان، یزدی زاده گرچه سال ها در حوزه فولاد و به ویژه در پست های مدیریتی مختلف ذوب آهن فعالیت داشته است اما چهره نام آشنایی برای اهالی ورزش هم به شمار می رود چراکه وی سخنگو و نایب رئیس هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن هم بوده است. البته یزدی زاده هم اکنون به جای حسین پناهیان، رئیس هیئت مدیره بورس کالای ایران، نیز هست.


چرا قهوه ‏خانه های قدیم اصفهان جای خود را کافی‏ شاپ‏ ها می‌دهند؟


اگر به این در واقع کافی ‏شاپ‏ ها سری بزنید، معمولا با سه یا چهار نفر مشتری روبرو می ‏شوید که از قشر جوان و تحصیل ‏کرده هستند. غالبا میزهای دو یا سه نفره را اشغال می‏ کنند و در حال سیگار دود‏کردن سعی می‏ کنند خیلی آرام با یکدیگر حرف بزنند. این مشتریان به وسیله قهوه یا کاکائو پذیرایی می‏شوند و کمتر سراغ چای را می‏گیرند. البته تمام دنیا این جور مکان‏ها پاتوق روشنفکران و متفکران است.

نویسنده‏ ها، شاعران، فیلمسازان و خلاصه هنرمندان و فرهیختگان. به گذشته که نگاه می‏کنم به یاد می‏ آورم که قهوه را معمولا در مراسم یادبود درگذشتگان به میهمانان تعارف می‏ کردند که مثلا به خاطر فوت شخص مورد نظر کامشان تلخ باشد. اما آنچه که همیشه و همه‏ جا در گوشه و کنار این ملک باستانی حضوری پر‏رنگ داشته و دارد، همان قهوه ‏خانه ‏های خودمان است که بر خلاف اسمش، هیچ‏وقت در آن‏ها خبری از قهوه نبود. البته امروز آن‏ها بیشتر به نام چایخانه می‏شناسیم.

قهوه‏ خانه، رقیبِ سرسخت کافی ‏شاپ است و شاید نقطه مقابل آن. مکانی بزرگ یا روشن، شلوغ و پر سر و صدا که معمولا قشر متوسط به پایین جامعه در آن‏جا جمع می‏ شوند و به وسیله چای و قلیان پذیرایی می‏شوند. البته صبحانه و ناهار نیز جای خود را دارند و صد البته که بهترین آبگوشت را هم در ظرفی به نام «دیزی» به مشتریان عرضه می ‏دارند. قهوه ‏خانه‏ ها، امروز پاتوق کارگران ساختمانی هم شده است و معمولا اکثر این افراد، قرار و مدارشان را با صاحب کار در همین مکان‏ها می‏گذارند.


آثار تاریخی اصفهان با اختصاص بودجه 40 میلیاردی زنده می شوند؟!


گرچه در سفر بهمن سال گذشته رییس‌جمهور به استان اصفهان به مانند سفرهای دولت قبلی طرح‌های زیادی مصوب نشد اما حسن روحانی توجه ویژه‌ای به آثار تاریخی و میراث فرهنگی نصف جهان داشت.

او برای مرمت و احیای آثار تاریخی اصفهان بودجه قابل‌توجهی مصوب کرد. روحانی با در نظر گرفتن 40 میلیارد تومان که نصف آن امسال و 20 میلیارد تومان دیگر در سال ۹۵ تخصیص می‌یابد، قول داد که حیات دوباره‌ای به آثار شاخص و دیگر بناهای تاریخی اصفهان ببخشد. با توجه به شرایط نامناسب برخی بناها و آثار تاریخی استان اصفهان، بی‌تردید این بودجه مانند نوش دارویی است که باید قبل از مرگ این آثار وصول شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، این استان دارای 20 هزار اثر ارزشمند تاریخی است. اما تعداد زیادی از این آثار که از ادوار مختلف تاریخ به جای مانده نیاز فوری به ترمیم یا مرمت دارند که با وصول بودجه در نظر گرفته‌شده که رئیس‌جمهور قول آن را داده است می‌توان روح تازه‌ای به کالبد این آثار زخم دیده بخشید.

فریدون اللهیاری یادآور شده است که اولویت بازسازی، مرمت و احیا، با آثار معروفی است که به ثبت جهانی رسیده‌اند. در همین حال قرار است مرمت و نگهداری بخشی از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود تا به گفته «مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور» این سازمان از بازسازی، مرمت و حفظ و نگهداری دائمی این بناهای تاریخی مطمئن شود.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
از پاكبانی محرم تا نهادینه شدن «فرهنگ شهروندی» در پایتخت حسینیت

مروری بر سر تیتر اصلی خبرهای تاسوعا و عاشورای حسینی درباره وضعیت پاکیزگی شهر دارالارشاد که در این باره تاکنون منتشر شده است، امکان ارائه یک رویکرد مثبت در این زمینه را فراهم می آورد.

به گزارش تابناک اردبیل؛ طرح «پاکبان محرم» امسال برای اولین بار با شعار «نه به ظروف پلاستیکی» و ایجاد یک فرهنگ عمومی برای پاکیزه نگه داشتن شهر در جریان توزیع نذورات در حالی برگزار شد که شهرداری به عنوان یک نهاد اثرگذار فرهنگی، برنامه ریزی و پشتیبانی کافی را از این طرح به منظور رسیدن به اهداف متعالی به انجام رسانده بود. طبعا در این فرایند قدرت فرهنگی این روزهای شهرداری در ضریب نفوذ و اثرگذاری این نهاد عاملیت مستقیم داشت.

در این طرح از ظرفیت و توانمندی های تشکل های مردم نهاد و اشتیاق آنها برای انجام این کار استفاده شده و در سه بخش عمده: قبل، حین و بعد از مراسم عزاداری اردبیلی ها در تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به پاکیزگی و آراستگی محیط شهری از هرگونه مواد پلاستیکی و یک بار مصرف اقلام شده بود. از سوی دیگر شهرداری با اهدای ظروف گیاهی به ایستگاه های صلواتی توجه افکار عمومی را نسبت به ضرورت بازنگری در مصرف پلاستیک جلب کرده بود.


شهردار اردبیل ظهور و بروز چنین طرح هایی را در نتیجه ادامه کارکردهای «فرهنگ شهروندی» تحلیل می کند و معتقد است بهره گیری از این ظرفیت ها در مراسم ها و آیین های سنتی و مذهبی یک ایده آگاهانه است که می تواند شهر نشینی را به «فرهنگ شهروندی» تبدیل کند. این نگاه در بردارنده حق تقدم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به کارکردهای عمرانی و خدماتی است که با مشارکت سازمان های مردم نهاد و دستیابی به توسعه پایدار محقق می شود از این رو به سادگی قابل فهم است که راهکارهای عملی برای ترغیب و توسعه مشارکت های مردمی در اجرای موفق این طرح بی تاثیر نبوده است.


دانش آموز سابق، مدرسه‌اش را تکمیل می‌کند

مدرسه نيمه تمام شهيد محسني شهرستان كوثر كه 20 درصد پيشرفت فيزيكي داشت، توسط دانش آموز سابق اين مدرسه تكميل مي گردد.

به گزارش تابناک اردبیل، مهندس عبدالكريم و دكتر عبدالعزيز صادقي گيوي دو خير جوان كه سالهاي قبل محصل مدرسه شهيد محسني گيوي بودند و سالهاي اخير در تهران مشغول كار هستند، تكميل اين مدرسه را به عهده گرفتند و با حضور در اداره كل نوسازي مدارس استان اردبيل، توافق نامه تكميل پروژه را امضا كردند.

در اين نشست قيامي مديركل نوسازي مدارس استان اردبيل ضمن تسليت شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) ياد آور شد: خيرين مدرسه ساز يكي از اركان مفيد و تأثيرگذار در جامعه ما هستند كه با عمل نيك خود هم نيازهاي دانش آموزان به فضاي آموزشي را برطرف مي كنند و هم فرهنگ حسنه اي را براي جامعه به ارمغان مي آورند كه اين عملشان قابل تقدير است.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
راهپیمایی 13 آبان در نظرآباد زنانه – مردانه می‌شود

هر ساله در سالروز سیزدهم‌آبان ماه که به نام روز مبارزه با استکبار نامگذاری شده است، راهپیمایی باشکوهی در سراسر کشور علیه استکبار جهانی برگزار می‌شود.

این روز یادآور 3 واقعه تاریخی بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است. تبعید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی (ره)، تسخیر لانه جاسوسی و شهادت جمع‌زیادی از دانش‌آموزان توسط مزدوران رژیم ستمشاهی در این روز اتفاق افتاده است. هرساله در به صورت همزمان و سراسری راهپیمایی ضد استکباری و با حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان کشور در این روز برگزار می‌َشود.

اما امسال بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین روحی‌یزدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز، صفوف راهپیمایان در شهرستان نظرآباد 2 بخش و به عبارتی زنانه و مردانه شده است. این مسئول امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که مسیر راهپیمایی آقایان عبارت است از خیابان شهدای شمالی – خیابان انقلاب – میدان جانبازان – میدان سپاه و خواهران باید از مسیر بلوار شهید سلطانی – میدان سپاه عبور کنند!

خبرنگار تابناک از روحی‌یزدی سوال کرد که به چه دلیل چنین تصمیمی اتخاذ شده است که در پاسخ گفت: این تصمیمی است که از سوی مدیران شهرستان نظرآباد اتخاذ شده و شاید قابل توجیه نباشد. با توجه به اینکه مسیر راهپیمایی صبح امروز به ما اعلام شد، هنوز دلایل چنین تصمیم‌گیری را جویا نشدیم.


سایپا رفت،‌ اما وعده‌های مدیران البرزی تمام شدنی نیست


هنوز چند ماهی از فاجعه رفتن سایپا از البرز نمی‌گذرد که خبرهای ناخوش دیگری به گوش می‌رسد. امروز مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز از پیشنهاد باشگاه راه آهن برای انتقال کامل فعالیت‌های ورزشی به استان البرز خبر داد و گفته است که باشگاه راه آهن در قالب نامه ای به استاندار البرز پیشنهاد انتقال فعالیت های خود را به این استان داده است و مهندس طهایی نیز این پیشنهاد را برای بررسی بیشتر به ما ارجاع داده اند.

رضا گل محمدی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد تجربه تلخ سایپا بار دیگر تکرار شود گفت: ما به دنبال یک توافق برد برد هستیم و امیدوارم در نهایت این همکاری به نحوی رقم بخورد که منافع البرز واین باشگاه ریشه دار ورزش کشور دیده شود.

وی از بررسی این پیشنهاد در جلسه روز چهارشنبه شورای عالی ورزش استان خبر داد و گفت: در این نشست که با حضور مسئولان ارشد استان و دستگاه های مختلف مرتبط با ورزش برگزار می شود تلاش می کنیم به جمع بندی نهایی برای اجرایی شدن این پیشنهاد برسیم.

اگر چه مدیر کل ورزش و جوانان البرز وعده‌های شیرینی به مردم ورزش دوست این استان داده، اما این وعده‌ها بیش از آنکه شیرین باشد، قول‌های ناخوشی است، چرا که باید نکاتی مهم در انتقال احتمالی راه آهن به البرز را مد نظر قرار دهیم. نکته نخست این است که چرا با حضور سایپا در البرز مخالفت شد، در حالی که این باشگاه از جمله باشگاه‌های متول و با پشتوانه قوی مالی بوده و نیاز به دریافت بودجه از اعتبارات استانی را نداشت، حال آنکه راه‌آهن سال‌ها است که گرفتار و درگیر مشکلات مدیریتی و مالی بوده و نمی‌تواند خود را از این گرفتاری‌ها رهایی بخشد.

از سوی دیگر رتبه‌های سایپا و راه‌آهن در جدول رده‌بندی لیگ برتر فوتبال به خوبی جایگاه این دو باشگاه را در عرصه‌ ورزش کشور به ما نشان می‌دهد. سایپا هم اکنون در میانه‌های جدول قرار دارد، اما راه‌آهن جزو تیم‌های قعرنشین بوده و همین وضعیت را در سال گذشته نیز تجربه کرده است. از سوی دیگر عده‌ای که مخالف حضور سایپا در البرز بوده و به نوعی درگیری با مدیریت این باشگاه را آغاز کردند،‌ امروز جزو هیئت مدیره راه‌آهن هستند و این موضوع سوالات بسیاری را برای مردم ورزش دوست البرز ایجاد کرده که باید به آنها پاسخ داده شود.


افزایش تبلیغات زودهنگام در البرز با سوء استفاده از محرم


در روزهای اخیر که شیعیان سراسر جهان به ویژه مردم ولایی استان البرز عزادار و سوگوار مظلومیت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بودند، عده‌ای از کاندیداهای احتمالی با سوء استفاده از احساسات مردم به دنبال تبلیغات انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بودند.

به گزارش تابناک البرز؛ در این میان یکی از کاندیداها پس از سال‌ها در یک هیئت عزاداری حضور یافت و نوحه‌خوانی کرد. برنامه این نوحه‌خوانی از روزها قبل توسط هواداران کاندیدای فوق اطلاع‌رسانی شده بود، اما جمعیت زیادی در زمان مداحی حضور نداشتند.از سوی دیگر یکی دیگر از کاندیداها به صورت غیر معمول پلاکادرهایی مبنی بر پیام تسلیت به مناسبت ایام محرم در سطح شهر نصب کرده بود.

این در حالی است که بسیاری از کاندیداهای احتمالی با سوء استفاده از ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به پخش نذری در سطح شهرستان کرج پرداختند و این شیوه تبلیغاتی در شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد نیز گزارش شده است.

شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از آن است که دستگاه‌های نظارتی این اقدامات را رصد کرده و برای هر کدام از کاندیداها پرونده‌هایی را به صورت جداگانه تشکیل داده‌اند.


اسامی مدیران همیشه غائب البرز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد

در زمان وقوع سیل در استان البرز که منجر به بیش از 50 میلیارد تومان خسارت به روستای سیجان در این استان و کشته شدن حداقل 8 نفر از هموطنانمان گردید، انتقادهای بسیاری به عملکرد ستاد مدیریت بحران استان البرز و برخی از دستگاه‌های عضو این ستاد از جمله هلال احمر مطرح شد.

در آن مقطع محمد تقی ایرانی فرماندار کرج و محمد جواد کولیوند نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی انتقادهای بسیاری به عدم حضور مدیران عضو ستاد مدیریت بحران انتقاد کرده و نبودن آنها را مانعی مهم در خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان می‌دانستند.

در این راستا چند روز قبل جلسه ستاد مدیریت بحران استان البرز با حضور هیربد معصومی معاون استاندار البرز و مهدی مهرور مدیر کل بحران استانداری البرز برگزار شد. در این جلسه نیز تعدادی از مدیران عضو این ستاد مهم حضور نداشتند و به همین دلیل معصومی از مدیر کل بحران استانداری البرز خواست تا اسامی مدیران غائب در جلسه را قرائت کند.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار تابناک، مقرر شده تا از این پس اسامی مدیران غائب در جلسات مهم استانداری قرائت شده و این اسامی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند /
مدرسه‌ای با یک معلم برای تمامی دانش آموزان!

با وجود اینکه بیش از 45 روز از آغاز سال تحصیلی گذشته است وبه تعبیری نیم ترم تحصیلی به پایان رسیده اما دراین بین مدارسی وجود دارند که کماکان دانش آموزان آن ،چشم انتظار حضور معلم درکلاسند و وقتهای خود را بجای تحصیل علم ودانش در حیاط مدرسه وکلاسها به بطالت می گذرانندواین موضوع روز به روز بر دغدغه اولیاء آنان می افزاید.

به گزارش تابناک ایلام، روستای شورابه مراتع یکی از روستاهای تابعه بخش زاگرس شهرستان چرداول در استان ایلام است ،روستایی با 350نفرجمعیت که تنها 18دانش آموز ابتدایی دارد وعلیرغم اینکه 45روز از آغاز سال تحصیلی می گذرد،تنها یک معلم به دبستان این روستا اختصاص داده شده که البته هم مدیر است وهم وظیفه تدریس شش پایه تحصیلی این دبستان ابتدایی را عهده دار شده است

البته موضوع معلمان چند پایه مدارس روستایی چیز جدیدی نیست بلکه  چند سالیست که بعلت آمار دانش آموز پایین در بسیاری از روستاها به عنوان یک طرح رسمی در سطح آموزش وپرورش در حال اجراست و اختصاص معلم دراین گونه روستاها تابع مقررات خاصی است که توسط وزارت آموزش وپرورش تدوین شده ودر سطح کشور اجرایی می شود.

وجود مقررات خاص این چنینی وشرایط حاکم بر بسیاری از روستاها نباید به دلیلی موجه در بی توجهی به امر تحصیل وآموزش دانش آموزان این روستاها تبدیل شود وبرای مرتفع نمودن آن به بهانه وجود این قوانین ،شاهد هیچگونه انعطافی از مسئولین آموزش وپرورش نباشیم ،چه بسا بسیاری از نخبگان ومدیران رده های میانی وبالایی کشور از میان همین روستاها به چنین جایگاههای رسیده اند وچشم بستن بر این حقیقت بنوعی جفا در حق روستانشینان تلقی خواهد شد.


آنچه که سیل برسر ایلام آورد


بارش 324 میلی متری باران در روزهای گذشته باعث وقوع سیل در ایلام شد بر اثر این حادثه بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری و آموزشی، یک هزار دستگاه خودرو شخصی و بخشی از تاسیات زیربنایی و راه های اصلی و فرعی این استان آسیب دیده است،امروز شنبه همه دستگاههای خدماتی وامدادی وشهروندان در جنب وجوش هستند تا شهر را به وضعیت عادی در بیاورند، شاید روند زندگی در این شهر سیل زده برای شهروندانش تسهیل شود. در زیر گزارشی تصویری از وضعیت شهرایلام رابعد ازجاری شدن سیل می بینید.



ضرورت بازتعریف طرحهای عمرانی وزیرساختهای شهری ایلام برای کاهش حوادث

وقوع بارندگی های بی سابقه در ایلام که براساس سازمان هواشناسی استان تنها درشهر ایلام در 24ساعت گذشته بیش از 240میلیمتر باران باریده است نوید بخش سالی پرباران برای کشور واستان وتحقق پیش بینی هایی در زمینه افزایش حوادث ناشی از پدیده ای موسوم به ال نینو در کشوراست.

به گزارش تابناک ایلام، همزمان با ورود یک توده باران زا با پتانسیل قوی به استان ایلام ،بارشهای سیل آسایی از 24ساعت گذشته در سطح استان آغاز شده است همزمانی وقوع این بارشهای رگباری وطغیان آبهای سطح شهر ایلام وضعف زیرساختهای شهری وسوء مدیریتها در پیش بینی کاهش تلفات وخسارات مالی وجانی برای شهروندان با هفته پدافند غیر عامل بعنوان زنگ هشداری برای مردم ومسئولین بمنظور جدی گرفتن طرحهای بر روی کاغذ است.

مسلما اگر طرحهای پیشگیرانه برای کاهش تلفات ناشی از حوادث وبستن بسترهای وقع حوادث جدی گرفته شود ،دستگاههای اجرایی وامدادی وخدماتی درمواقع بحران با آمادگی کامل به استقبال این حوادث رفته وهیچگاه غافلگیر نخواهند شد ودراین بین مصائب ومشکلات ناشی از آن با شدت کمتری گریبانگیر شهروندان خواهد شد.

شهر ایلام بعلت وضعیت توپوگرافی که دارد وبعلت قرارگیری در میان  رشته کوههایی که بخش اعظمی از اطراف شهر را احاطه کرده است ،درموقعیتی قرار گرفته است که با افزایش بارندگی ها ،روان آبها وسیلابهای حاصله راهی به جز ورود به شهر ایلام برای آنها وجود ندارد.

صادق نورمحمدی عضو شورای شهر ایلام در گفتگو با تابناک ایلام گفت: موقعیتی که شهر ایلام در آن قرار گرفته است با وقوع بارشهای سیل آسا بروز خطراتی برای این شهر دور از انتظار نیست،چون این موقعیت قرارگیری ، وضعیتی را بر شهر ایلام تحمیل کرده است که شیب حرکت روان آبها وسیلابها به سمت شهر ایلام است وراه گریزی برای آن وجود ندارد.


20هزارواحد مسکونی دراستان دچار خسارت شده است


مدیرکل بنیاد مسکن ایلام گفت: حدود 20 هزار واحد مسکونی بر اساس ارزیابی های ابتدایی در نقاط مختلف استان دچار خسارت های جزئی و کلی شده اند که تعیین و ارزیابی خسارت آنها به نیرو و امکانات بسیاری نیاز دارد.

فریادرس شهبازی در گفتگو با تابناک ایلام گفت: با توجه به وقوع سیل روزهای گذشته در سطح استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس وظایف خود تامین تسهیلات جهت واحدهای خسارت دیده اعم از تعمیری و احداثی را برعهده خواهد گرفت و بعد از جمع بندی درخواست های مردمی میزان خسارت توسط کارشناسان تعیین می شود.

مدیرکل بنیادمسکن استان ایلام تصریح کرد:افرادی که منزل آنان در نتیجه سیل کم سابقه پنجشنبه هفته گذشته دچار خسارت شده اند، لوازم ساقط شده را در گوشه ای از منازل خود جمع کنند تا با حضور کارشناسان و ارزیابان تعیین خسارت در مدت زمان سریع تری انجام شود. آسیب دیدگان از سیل اخیر نگرانی و دغدغه فکری نداشته باشند چون کارشناسان این سازمان با حضور در منازل افراد آسیب دیده میزان خسارت ها را مشخص کرده و تسهیلات و کمک های مورد نیاز اعطا خواهد شد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز!

جزئیات سقوط یک تاورکرین در بزرگراه نیایش؛ اپراتور جرثقیل فوت کرد

سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: صبح امروز در تقاطع بزرگراه نیایش-ستاری یک دستگاه جرثقیل تاور کرین دچار شکستگی شده و سقوط کرد، این حادثه منجر به مرگ اپراتور شد؛ علت حادثه در حال بررسی است.

سید جلال ملکی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران از سقوط جرثقیل در تقاطع اتوبان نیایش-ستاری خبر داد و اظهار داشت: ساعت 8:41 حادثه سقوط یک دستگاه جرثقیل تاور کرین در بزرگراه نیایش اعلام می شود. دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند. کاگران مشغول ساخت یک  مجتمع بزرگ مسکونی در این محدوه بودند. دو دستگاه جرثقیل تاور کرین در این پروژه وجود داشت.  یک دستگاه به هنگام بلند کردن وزنه از قسمت بالا و اتاق اپراتور دچار شکستگی شده و سقوط می کند.

ملکی درباره تلفات جانی این حادثه هم گفت: وزنه خوشبختانه داخل محوطه پروژه سقوط کرده و به خیابان ها و معابر بیرونی تاثیری نگذاشت و مشکل ترافیکی به وجود نیامد. اما اپراتور که مردی 34 ساله بود داخل اتاق شکسته شده اپراتور محبوس شده بود. نیروهای آتش نشانی با برش  اتاق اپراتور مرد را خارج و تحویل اورژانس دادند که مشخص شد در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده است. صحنه حادثه تحویل عوامل شهرداری و نیروی انتظامی و مالک شد و عملیات در ساعت 9:23 دقیقه به پایان می رسد.



در آستانه چهارمین دادگاه بابک زنجانی؛ رسول کوهپایه زاده وکیل متهم در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران عدم صداقت موکل خود را غیر واقعی دانست و اظهار داشت: زنجانی در ابتدای بازداشت درحالیکه رای وی قطعی نشده بود تا ملزم به رد مال شود، (قبل از آغاز دادگاه) داوطلبانه با انتقال وکالت رسمی همه اموال داخل کشور خود را به وزارت نفت واگذار می کند.

وی درباره صدور ضمانتنامه گفت: مکاتباتی از سوی من و موکلم (بابک زنجانی) با وکلای وزارت نفت و دادگاه در این زمینه انجام شد که محرمانه است. این درحالی است که رسانه ای شدن اعلام شماره حساب شرکت HK از سوی طرف مقابل جای تعجب و تامل دارد.(گفتگوی یکی از وکلای نفت با یکی از خبرگزاری ها)

کوهپایه زاده افزود: در گفتگویی که یکی از وکلای نفت انجام داده اینطور القا شده است که موکل شماره حسابی خواسته که تحریم است و عملا انتقال پول ممکن نیست؛ اما همین مصاحبه و تاکید بر مسدود بودن و غیر فعال بودن حساب شرکت hk از سوی وکیل شرکت نفت صحبت های موکل بنده  از ابتدا تا کنون را تایید می کند.

وی افزود: از آنجا که فروشنده محمولات نفتی شرکت مذکور بوده و lc های بانکی به ذی نفع این شرکت صادر شده است بنابراین همین شرکت باید شماره حساب بانکی فعال معرفی کند تا امکان صدور ضمانتنامه و انتقال وجه ممکن باشد. بنابرتایید وکیل وزارت نفت شرکت HK  به دلیل تحریم فاقد حساب بانکی فعال است. موضوعی که زنجانی از ابتدا می گفت اما آن ها باور نمی کردند.

وکیل متهم پرونده نفتی گفت: بابک زنجانی قبلا هم گفته بود اگر شرکت نفت توانست یک دلار جابه جا کند من 2 میلیارد دلار را منتقل می کنم. وکلای شرکت نفت خود بر این امر واقف هستند که به دلیل تحریم ها شرکت مذکور نمی تواند حساب بانکی فعال داشته باشد پس چگونه انتظار واریز مبلغ از سوی موکم را دارند؟


پرونده تعرض 4 افغانی به توریست زن در فرحزاد در مرحله دادرسی

رئیس کل دادگستری تهران درباره آخرین وضعیت پرونده تعرض 4 افغانی به توریست زن در فرحزاد گفت: تمام متهمین پرونده بازداشت هستند، هنوز حکمی صادر نشده و فعلا در مرحله دادرسی است.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران، روز شنبه 29 شهریور ماه بود که ماجرای آزار و اذیت یک توریست زن در فرحزاد تهران اتفاق افتاد.

ماجرا از این قرار بود که در مسیر کوهستانی مناطق شمال تهران ۴ افغانی غیرمجاز یک زن توریست فرانسوی را مورد آزار و اذیت قرار دادند. بعد از رهایی این زن خود را به کلانتری رساند و طرح شکایت کرد. عوامل کلانتری بلافاصله با شناسایی متعرضین یک نفر از متهمان را که در یکی از نقاط کوهستانی مخفی شده بود دستگیر و طی یک سلسله عملیات پلیسی سه نفر دیگر از متجاوزین را در مرز افغانستان دستگیر و در نهایت هر چهار نفر متهم به همراه پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

در جریان تحقیقات از توریست ۲۳ ساله تبعه فرانسه، مشخص شد وی از کوهنوردان حرفه ای بوده که ۱۴ شهریور امسال از طریق مرز ارمنستان وارد ایران شده بود. شاکی به ماموران گفت: کوه های ایران را در اینترنت دیده بودم و علاقه زیادی به کوهنوردی در تهران داشتم. در حال کوهنوردی در منطقه فرحزاد بودم که چهار مرد جوان سد راهم شده و با تهدید مرا مورد آزار و اذیت قرار دادند.

 به گفته علی اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران 31 شهریور ماه هم پرونده این اتفاق به دادگاه کیفری یک فرستاده شد. اینکه آیا تجاوز رخ داده است یا خیر، به نظریه پزشکی قانونی بستگی دارد و دادگاه این موضوع را رسیدگی و حکم قطعی را اعلام می‌کند.

اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار تابناک درباره آخرین وضعیت این پرونده در دادگاه گفت: متهمین پرونده بازداشت هستند،  پرونده در مرحله دادرسی است و هنوز حکم آن صادر نشده است.


مرگ بیش از 1000 تهرانی بر اثر مونواکسید کربن

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در 7 سال گذشته 1145 تهرانی بر اثر استنشاق گاز مونو اکسید کربن (co) جان خود را از دست داده‌اند. در فصل سرما قربانیان این گاز بیشتر می‌شود باید مراقب باشید.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ این روزها وقتی حرف از مرگ خاموش می‌شود نمی‌دانیم که دقیقا این قاتل کیست، چراکه از فشارخون بالا و هم گاز مونو اکسید کربن که هیچ رنگ و بویی ندارد به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود.

اما مرگ خاموش بر اثر گاز مونو اکسید کربن بسیار رایج تر از فشارخون بالاست و خطر بالاتری هم دارد چرا که این گاز به آرامی می تواند آدمی را از پای در آورد. سردرد، گیجی و خواب آلودگی از علائم تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن است و فرد در تماس طولانی با منوکسید کربن، دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود.

شاید دیده اید که برخی مغازه داران به هر دلیلی سر بخاری گازی خود را داخل سطل آب قرار داده و خیال می‌کنند دود بخاری دفع شده است. تماس با مقادیر بالای co می تواند سبب کاهش هوشیاری فرد شود تا اینکه از پای در آید.

این گاز در فصل سرما به دلیل استفاده از بخاری، آبگرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد به دلیل نداشتن تهویه مناسب جان بسیاری از هموطنان را می گیرد. آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در ۱۰ سال اخیر حدود ۸۲۰۰ شهروند ایرانی جان خود را به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن CO از دست داده اند.


نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ تخلیه 24 ساعته شد!

تپه‌های کوچک نخاله‌های ساختمانی در جنوب پایتخت بزرگ و بزرگ تر می‌شوند و رسیدگی شهرداران شهرهای حاشیه تهران کوچک تر. انگار نه انگار که همین شهرداری تهران متولی برخورد با شرکت‌هایی است که از قضا خودش به آن ها مجوز ساخت داده است.
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ بر اساس آمار رسمی سازمان آمار ایران شهرداری تهران در پائیز سال 93، 1900 پروانه ساختمانی صادر کرده است که حدود 15 هزار تا 17 هزار  واحد مسکونی را شامل می‌شود.

همچنین بر اساس اعلام سازمان آمار در بهار 94 حدود 36 هزار پرونده ساختمانی در کل کشور صادر شده است(هر واحد ساختمانی ممکن است 3 تا 100 واحد را شامل شود) که با یک ضرب و تقسیم می توان گفت که در کشور روزانه 400 مجوز ساختمانی صادر شده که این تعداد در تهران روزانه 21 مجوز است. بنابراین روزی 21 واحد مسکونی ساخته می‌شود و این آمار به غیر از مجوز تخریب بنا است(بیش از 90 درصد مجوز ها مربوط به تخریب بنا در تهران است) آماری که بدون در نظر گرفتن ساخت و سازهای غیر مجاز ارائه شده است.

اما موضوع گزارش ما تعداد مجوزهای ساخت و ساز نیست، بلکه نخاله ‌های حاصل از تخریب ساختمان است که شامل شیشه،پلاستیک، مصالح ساختمانی، قیر و آسفالت، آهن آلات و ... می‌شود.

مدیریت نخاله های ساختمانی از ضروریات مدیریت شهری است. مهمی که نیازمند آگاهی از چگونگی جمع آوری، دفع و بازیافت است. از طرفی رها سازی نخاله های ساختمانی در محدوده شهرها که این روزها معضلی بزرگ برای مدیریت شهری است  به دلیل رعایت نکردن قانون و نبود مراکز نزدیک برای تخلیه پسماندهای ساختمانی انجام می شود، اقدامی که آلودگی محیط زیست، افزایش بیماریهای پوستی و بد منظر شدن چهره شهر را به دنبال دارد.

از ابتدای دهه 40 زباله‌های شهر تهران به دره‌ای در آبعلی منتقل می‌شدند ولی به دلیل ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و نزدیکی این محل به رودخانه‌ها، از سال 69 دفن زباله در گود آبعلی ممنوع شد. از آن سال تاکنون از گود آبعلی صرفا جهت دفع خاک و نخاله و ضایعات ساختمانی شهر تهران استفاده می‌شود. پس از آن کهریزک مهمترین مرکز دفع زباله های شهری پایتخت است که بعد از گود آبعلی نخاله‌های ساختمانی هم در آن جا ریخته می‌شود.

آمارها می گوید: روزانه 50 تا 60 هزار تن نخاله ساختمانی در پایتخت تولید می شود. یعنی چیزی حدود 6 برابر زباله های شهری(7500 تن) از طرفی بازسازی بافت قدیمی شهر تهران که مهمتربن موضوع مدیریت شهری است با این میزان نخاله افزایش یافته است. وقتی به سمت جنوب تهران حرکت می کنیم و به حاشیه های شهرهای باقرشهر، حسن آباد و کهریزک نزدیک تر می شویم تپه های بزرگ و کوچکی از نخاله های ساختمانی را مشاهده می کنید. دیگر کار به جایی رسیده است که حاشیه خیابان  یا بزرگراه محل پسماندهای ساختمانی شده و خلاف شرکت های ساختمانی افزایش یافته است.


روایت شهدای جدیدی که مظلومانه در بهشت زهرا آرام می‌گیرند


شهدای بهشت زهرا این روزها میهمان‌های جدیدی می‌پذیرد، میهمانانی که غریبانه کنار سربازان خمینی آرام می‌گیرند. روایت عجیبی است وصف حال عاشقانی که این روزها تیتر رسانه‌ها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ اردیبهشت ماه 92 در حالی که تکفیری‌های مسلط شده بر «عدرا البلد» درغوطه شرقی واقع درحومه دمشق مشغول تخریب و نبش قبر «حُجر بن عَدی الکِندی» بودند، سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در بخشی از سخنرانی تفصیلی خود به تهدید جدی حرم حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ اشاره کرد و جملاتی گفت که شاید اکثریت شنوندگان بدون توجه از کنار آن گذشته باشند: «افرادی هستند که از این مرقد دفاع می‌کنند و برای دفاع از آن حاضر به شهادت هستند؛ آنان از فتنه جلوگیری می‌کنند. جلوگیری از سیطره گروه‌های مسلح بر مرقد حضرت زینب (سلام الله علیها) و منع تکفیری‌ها از تخریب این مرقد واجب است.

بعد از بیانات سید حسن نصرالله بود که آرام آرام حلقه مدافعان حرم شکل گرفت. از افغانستان و لبنان و تونس تا ایران و فلسطین همه برای حضور در شام صف بستند. انگار سربازان ولایت این بار اجازه نخواهند داد زینب در شام تنها بماند. فریاد سربازان زینبی آنقدر بلند بوده و هست که گوش تکفیری ها را کر کرده و صدای الله اکبر تشییع کنندگان پیکر شهدای مدافع حرم ضربه سنگینی بر ماهیت گروه های ضد اسلامی وارد کرده است.

این روزها با قدم زدن در خیابان ها و گلزار شهدا می توانیم نام شهدای جدیدی را مشاهده کنیم که روی سنگ مزارشان نوشته محل شهادت: حرم مطهر زینب کبری (س) و این افتخاری است بس جاودانه... حال و هوای این روزهای شهرهای ایران، عراق، افغانستان، مناطق جنوبی لبنان و سوریه  نظاره گر تشییع و دفن بی‌سر و صدا و مظلومانه شهدایی است که پایگاه‌های خبری وهابی از آنان به ‌«کشته‌های جنگ قبور» یاد می‌کنند.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
از مستی سنگین‌ترین انار دنیا تا غصب جایگاه انار ایران توسط آمریکا

درحالی که این روزها برخی سرمست از رویت سنگین‌وزن‌ترین انار جهان به وزن یک کیلو و 788گرم در ساوه هستند رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی از مصادره بازارهای صادرات انار ایران توسط آمریکا خبر می‌دهد، اما براستی چرا و چگونه ؟ و چه باید کرد؟!

به گزارش تابناک خراسان رضوی، در این رابطه رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون از استان صادرات انار به کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی نداشته‌ایم، گفت: بعد از سرمای سال ٨۶ و خسارات شدیدی که به باغات انار کشور وارد آمد، صادرات این محصول متوقف شد. در فاصله این سال‌ها آمریکا سعی کرد تا جای ایران را در بازارهای این کشورها بگیرد، این مسئله باعث شده تا هم‌اکنون بازار انار این کشورها در اختیار انارآمریکایی قراربگیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید انار در ایران زیاد است، گفت: انار ایرانی درمقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی خود ٢۵درصد گران‌تر تمام می‌‌شود، این مسئله باعث شده تا نتوانیم با محصولات سایر کشورها رقابت کنیم.

شافعی درنظرگرفتن مشوق‌های صادراتی و حمایت از کشاورزان را ازجمله مسائلی برشمرد که می‌تواند باعث بازگشت ایران به بازار جهانی صادرات یاقوت سرخ شود. در سال ٨۶ و بعد از سرمازدگی، پیشنهاد دادم که انار از افغانستان خریداری و صادرکنیم تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم اما به‌دلیل مشکلات قرنطینه این پیشنهاد عملی نشد، مسئله‌ای که باعث شده تا امروز بازارهای خود را از دست بدهیم. سیستم حمل و نقل ایران ضعیف است و نیاز به کانتینرهای یخچالی برای صادرات انار است چون این میوه ها باید در یخچال با دمای کنترل شده صادر شود و نبود این کانتینرها موجب اجاره کانتینرهای خارجی و پرداخت هزینه های سنگین آن می شود.

زاهدپیشه نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بازار انار به‌دلیل وقفه چندساله از دست رفته است، گفت: باید برای صادرات انار ریسک بکنیم چون هم‌اکنون در بازارهای جهانی انار ایرانی متقاضی ندارد. هزینه‌های سربار باعث افزایش قیمت انار ایران درمقایسه با سایر کشورها شده است، به‌عنوان مثال هزینه حمل ونقل ما زیاد است و از طرفی دولت چون جایزه صادراتی به صادرکننده نمی‌دهد، نمی‌توانیم در کشورهای هدف بازایابی کنیم. وی تصریح کرد: در صورتی که هزینه‌های سربار کاهش یابد دوباره می‌توانیم بازارهای انار خود را احیا کنیم.

زاهدپیشه ضمن رد مشکلات بهداشتی انار ایران گفت: محصول انار ما از نظرکیفیت مشکلی نداشته و قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها را دارد، با این حال مهم‌ترین بحث ما حضور فعال نداشتن در بازارهای جهانی در ٨سال گذشته است که این مسئله بازگشت به بازار را سخت کرده است. رقبای ما وقتی اقدام به صادرات می‌کنند حمایت می‌شوند و مشکل صادرات، گرفتن تسهیلات و مجوز را ندارند و این خود عامل بازدارنده از سرمایه‌گذاری و ادامه فعالیت است.


قطع درختان در باغ‌های آستان قدس به ملک‌آباد رسید!

طع انبوه درختان در باغ حاشیه میدان فردوسی و چهارراه خیام و نیز زمین وسیع خیام 18/1 و برخی باغ‌های دیگر آستان قدس رضوی این روزها به بوستان ملک‌آباد رسیده و انگار قرار نیست متوقف شود!

به گزارش تابناک خراسان رضوی، هنوز زمان زیادی نمی‌گذرد از آغاز تخريب و تغییر کاربری باغ 6.5 هکتاري خيام 18 در حاليکه درختان میوه بسیاری داشت اما سیاست مدیران و سودای تغییر کاربری آن در منطقه ای گرانقیمت از شهر مشهد داغش را بر دل دوستداران نهاد تا این بار در پروژه ای به نام مشهد مال2 یا جهان‌مال که تجاری و اداری خواهد بود سرنوشت به گونه ای دیگر رقم بخورد!

و این درحالیست که طبق مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور در جريان تصويب طرح جامع مشهد به صراحت ذکر شده که باغ هاي موجود در مشهد بايد تثبيت شود.  بنابراین گزارش هفته پیش بود که روزنامه خراسان در گزارشی با تیتر «قطع درختان دو هکتار از باغ ملک آباد» به بررسی این موضوع پرداخت.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
تنگی نفس بیش از 8 هزار نفر در خوزستان به دلیل بارندگی

حکایت پیامدهای اولین باران پاییزی، بار دیگر در اهواز تکرار شد و هزاران نفر طی دو روز راهی بیمارستانها شدند. طی روزهای اخیر بیمارستان های اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان، مملو از شهروندانی بود که بدلیل تنگی نفس به اورژانس مراجعه می کردند. بنا بر آمار اولیه ای که اعلام شده بود بیش از 3هزار نفر در بیمارستانها تحت مداوا قرار گرفتند اما اینک منابع بیمارستانی، آمار بالای 8هزار نفر را اعلام می کنند.

مجتبی اورکی سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: پس از بارش باران پاییزی دو شب گذشته در استان خوزستان، جمع زیادی از شهروندان عزیزمان دچار مشکل تنگی نفس شدند.

اورکی گفت: طبق آخرین آمار تا ظهر امروز (جمعه) بیش از 8 هزار و 57 نفر در سراسر استان به دلیل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کرده اند که بیشتر آنان پس از مداوا ترخیص شدند. 100 نفر از مراجعه کنندگان در بخش های عادی و 9 نفر از آنان در بخش مراقبت های ویژه ICU بیمارستان ها بستری شدند.


ماجرای تنگی نفس شهروندان بدلیل بارش باران در سال92 نیز اتفاق افتاده بود و تا کنون گزارش روشنی از دلایل این رویداد توسط مراجع ذیربط اعلام نشده و مشخص نیست چرا اقدامی برای پیشگیری از تکرار این اتفاق انجام نشده است؟ اگرچه گفته می شود فعالیت برخی شرکت های وابسته به نقت، باعث وقوع چنین پدیده ای شده است اما تکرار تنگی نفس تعداد زیادی از شهروندان نشان می دهد مشکلات آلودگی هوای اهواز همچنان پابرجاست. بگفته یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، آلاینده های نفتی باعث بروز چنین پدیده هایی در خوزستان می شود.

دلیل این تنگی نفس ها هرچه هست با آلودگی هوای اهواز و شهرهایی مانند ماهشهر، رامهرمز، آبادان و... در ارتباط است و هنوز جای این سوال باقی است که چرا در شناسایی علل و عوامل این رویداد و پیشگیری از وقوع مجدد آن تعلل شده است و چرا سلامتی شهروندان مورد بی توجهی قرار گرفته است؟

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
رفع تهدید تخت جمشید با تکذیب!

مدتی پیش با انتشار خبری مبنی بر تهدید پدیده فرونشست برای مجموعه جهانی تخت جمشید، معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی گفت: «موضوع فرونشست در تخت جمشید درست نیست و این خبر را تکذیب می کنم.» همان زمان هم که معاون سازمان میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد تابناک فارس خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد و این که بالاخره آیا تخت جمشید در خطر است یا نه؟  اینجا می توانید جزئیات آن خبر را مشاهده کنید.

به گزارش تابناک فارس؛ پس از تکذیب موضوع فرونشست حالا دوباره سازمان زمین شناسی از آغاز تحقیقات برای بررسی علت این موضوع می گوید. این یعنی که پدیده فرونشست تخت جمشید و علاوه بر آن دیگر مناطق استان را در معرض تهدید قرار داده است. سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: بررسی علت ترک خوردگی های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم در استان فارس در چارچوب یک طرح پژوهشی و تحقیقاتی آغاز شد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بررسی دلایل این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر نیز ایستگاه های GPS در مناطق نقش رستم، تخت جمشید و دشت مرودشت نصب شده است. ترک خوردگی های اطراف تخت جمشید در واقع ادامه شکاف های ایجاد شده در جنوب خاوری کورحمت در 10 سال گذشته است که براثر افت سطح آب های زیرزمینی در دشت مرودشت اتفاق افتاده است.

همچنین با توجه به اینکه تخت جمشید در دامنه جنوبی این کوه قرار گرفته ترک خوردگی در حاشیه جنوبی این بنای عظیم سنگی در حال رخ دادن است که با توجه به خطرپذیری آن باید کنترل و راهکاری برای آن اتخاذ شود.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور معتقد است، این فرورفتگی ها، شکاف ها و ترک ها به مرور خطراتی را برای تخت جمشید به دنبال دارد و با وجود اینکه آسیب پذیری این ترک خوردگی ها کند صورت می گیرد و بازسازی و مرمت آسیب ها غیرممکن و یا پرهزینه است، باید اقدامات اساسی و سریع برای پیشگیری و پایش انجام شود. حالا باز این سؤال پیش می آید که بالأخره پدیده فرونشست تخت جمشید را تهدید می کند و یا هنوز معاون سازمان میراث فرهنگی این موضوع را تکذیب می کنند؟


سفری که فارس را به هم ریخت!

ورود استراو به شیراز با واکنش هایی مواجه شد که در ادامه فرضیه های برخی جریان ها مبنی بر رفت و آمد های مشکوک خارجی ها به کشور است. این فرضیه عجیب می گوید این رفت و آمد های به ظاهر گردشگری و علمی و دانشگاهی پوششی برای اهداف اصلی خارجی هاست.اهدافی مانند آنالیز وضعیت کشور و بررسی راه های نفوذ و مثلاً مشاهده واکنش مردم ایران به برجام و خیلی چیزهای دیگر. ورود استراو به شیراز با انواع و اقسام اعتراضات مواجه شد؛از سخنرانی و بیانیه تا تجمع مقابل محل استقرار استراو.

اعتراض امام جمعه
امام جمعه شیراز هم در خطبه های نماز جمعه شیراز گفت:ما نمی توانیم ظلم ها و نقشه های شومی که انگلیس در 200 سال اخیر و آمریکا در 70 سال اخیر بر ایران روا داشتند را فراموش کنیم و سفر استراو را همان خطر نفوذی دانست که رهبر اشاره کرده بودند.آیت‌الله اسدالله ایمانی با اعتراض به سفر وزیر امور خارجه انگلیس به شهر مقدس شیراز با عنوان گردشگری، اظهار داشت: چرا این فرد در تاسوعای حسینی گردشگری خود به شیراز را قرار داده و آیا مسئولان در این مورد پاسخی دارند؟

اعتراض بسیج دانشگاه شیراز
بسیجیان دانشگاه شیراز هم پس از نماز جمعه شیراز با در دست داشتن پلاکاردهایی فریاد مرگ بر انگلیس سر دادند و با تجمع مقابل محل استقرار استراو به حضور او اعتراض کردند.

اعتراض بسیج مرودشت
بسیج دانشجویی مرودشت در بیانیه ای خطاب به جک استراو با اشاره به ایام عزاداری در ایران گفت:خوشحال نیستیم که در روزهایی که مردم ایران سیاهپوشند شما روی خاک مهد تمدن ایران زمین تفریح کنید و قدم بزنید.
دانشجویان بسیجی مرودشت با یادآوری قراردادهای ننگینی که انگلیس بر کشورمان روا داشت و به انحراف کشاندن انقلاب مشروطه و جداسازی افغانستان و غارت نفت ایران و اشغال ایران در جنگ جهانی سفر استراو را مشکوک دانستند و با ابراز انزجار از مستکبران از مسئولان خواستند اجازه ورود عناصر استکبار را ندهند.

تکذیب اصلاح طلبان
در جریان سفر استراو به فارس خبری مبنی بر دیدار او با اصلاح طلبان فارس مطرح شد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس با صدور اطلاعیه‌ای این دیدار را تکذیب کرد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی هم مردم را راضی نکرد

حضور گسترده ماشین های شخصی و موتورسیکلت های تک سرنشین و ترافیک معابراصلی وحتی بعضاً فرعی وعدم استقبال از اتوبوس ها در بسیاری از مسیرها نشانی غیرقابل کتمان بر ناراضی بودن درصد بالای مردم قم از اتوبوسرانی است.

به گزارش تابناک قم، طرح تحول شبكه خطوط اتوبوسراني شهر قم از سال گذشته با شروع به كار خطوط ويژه اتوبوسراني در مسيرهاي ترمينال تا شهر قائم و باجك تا پرديسان كار خود را آغاز كرد و رفته رفته قطعات ديگر اين طرح تكميل شد تا در شهریورماه سال جاری طرح در فاز دوم تكميل شود. یکی از اتفاقات مهم طرح این بود که خطوط اتوبوسراني جای خود را به خطوط ويژه‌ ای دادند كه اگرچه استانداردهاي بي‌آرتي را ندارند اما هم مسيرهاي طولاني‌تري را شامل مي‌شوند و هم قرار است سريع‌تر از گذشته مسافر را به مقصد برسانند.

اهداف شهرداری قم در خصوص طرح تحول شبكه خطوط اتوبوسراني شهر قم اگرچه بسیار زیبا و دهن پرکن بود اما با گذشت زمان و گفت وگو با بسیاری از شهروندان در سطح شهر به نظر می رسد که بسیاری از مردم همچنان از خدمات دهی اتوبوسرانی قم ناراضی هستند. قمی های بسیاری خدمات دهی اتوبوسرانی را علیرغم اجرای طرح تحول شبکه اتوبوسرانی قم ضعیف می دانند.

صفایی کارمند یکی از ادارات قم می گوید: شهرداری قم نتوانست آنچه را از طرح تحول اتوبوسرانی می خواست محقق کند و برای افرادی که شاغل هستند استفاده از اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد. توقف های پی درپی و حتی گاهاً بی جهت و بی دلیل و طولانی مدت رانندگان اتوبوس باعث می شود که افراد از اتوبوس های شهری استفاده نکنند.

حضور گسترده ماشین های شخصی و موتورسیکلت های تک سرنشین و ترافیک معابراصلی وحتی بعضاً فرعی وعدم استقبال از اتوبوس ها در بسیاری از مسیرها نشانی غیرقابل کتمان بر ناراضی بودن درصد بالای مردم قم از اتوبوسرانی است و در این میان باید دید که آیا مدیریت شهری به دلیل راضی نشدن 100 درصدی مردم از اتوبوسرانی دست روی دست می گذارد و یا با تشدید نظارت ها درصدد ارتقای رضایتمندی مردم برمی آید.


حامیان مالی از ورزش قم فراری می‌شوند

با وجود این که هیئت والیبال استان قم هرگز به طور رسمی یا در رسانه‌ها مخالفت خود را با باشگاه سفیر علنی نکرد اما تقریباً هیچ کس در جامعه والیبال قم وجود ندارد که به اختلافات عمیق و اساسی هیئت والیبال استان قم و باشگاه سفیر واقف نباشد.
به گزارش تابناک قم، والیبال قم در سال‌های اخیر در سطح کشور با نام سفیر شناخته شده است و حضور این تیم با سرمایه بخش خصوصی در لیگ دسته اول بزرگسالان، لیگ دسته اول جوانان، لیگ بانوان و حتی مسابقات والیبال ساحلی نام قم را در رشته والیبال بلندآوازه کرد.

با این وجود مجموعه‌ای از اتفاقات دست به دست هم داد تا نماینده والیبال قم در شرایطی ناباورانه کوله بار سفر ببندد و در اتفاقی تلخ برای والیبال قم راهی رشت شود تا با نام سفیر رشت وارد لیگ شود. رخدادی که یک بازگشت به عقب تمام معنا برای والیبال قم است و بار دیگر خلاهای قانونی برای حمایت از بخش خصوصی را به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر اختلافات بین سفیر و هیئت والیبال استان قم، برآورده نشدن انتظارات غلامرضا قربانی برای ادامه فعالیت در قم علت اصلی خروج سفیر از قم و انتقال به گیلان بود. قربانی از سال گذشته به دنبال رایزنی با مسئولان شهری و استانی برای تخصیص زمینی برای احداث تالار اختصاصی والیبال قم بود و مشارکت استان را در این زمینه ضروری می‌دید. وی با وجود تلاش‌های بسیار برای این منظور در نهایت به نتیجه مورد نظر نرسید و بارها در محافل خبری در مورد بی توجهی مسئولان استانی به تیم والیبال سفیر ابراز گلایه مندی می‌کرد.

مالک باشگاه سفیر در آخرین رایزنی خود با اداره کل ورزش و جوانان قم درخواست کرده بود سالن شهید رضاییان در مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم در اختیار باشگاه سفیر قرار گیرد تا سفیر مسابقات و برنامه‌های تمرینی خود را به طور متمرکز در این سالن برگزار کند و در مقابل باشگاه سفیر اقدام به بازسازی و تجهیز این سالن خواهد کرد. این درخواست بار دیگر با مخالفت اداره کل ورزش و جوانان همراه شد که البته در این میان، اداره کل ورزش و جوانان نیز برای مخالف با این درخواست دلایل خاص خود را داشت و سالن رضاییان را بخش مهمی از برنامه‌های ورزشی و درآمدزایی خود دانسته بود.

عدم حصول توافق بین باشگاه سفیر و اداره کل ورزش و جوانان در نهایت با پیگیری‌های هیئت والیبال استان گیلان همراه شد تا غلامرضا قربانی با وجود این که به طور قلبی به انتقال سفیر از قم رضایت نداشت تن به این انتقال بدهد. مسئولیت فرید آخوندزاده سرمربی اهل رشت تیم سفیر قم در هیئت والیبال استان گیلان نیز از دلایلی بود که مسیر انتقال سفیر از قم به شهر باران را تسهیل کرد.

سفیر با ورود به رشت مورد استقبال مسئولان استانی و شهری گیلان و رشت قرار گرفت و بر خلاف خدمات‌دهی ضعیف به تیم‌های ورزشی در قم از سوی نهادهای شهری، اوضاع در رشت برای سفیر متفاوت پیش رفت و در بدو استقرار سفیر در این رشت، نهادهای ورزشی و غیرورزشی شهر رشت برای کمک به سفیر اعلام آمادگی کردند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
ورود اتوبوس 302 قزوین به تهران ممنوع است

چندی قبل تابناک استان قزوین در گزارشی از نارضایی مردم از حذف اتوبوس های درجه 3 از مسیر قزوین تهران خبر داد . در این گزارش برخی از مردم از نبود امکان انتخاب در انواع اتوبوس های درجه 1 و 2با قیمت های متفاوت گفتند.

مسعود توفیق روابط عمومی سازمان پایانه های استان قزوین حذف این اتوبوس ها را در جهت رفاه حال مسافرین و افزایش امنیت در سفر دانست بیان کرد: ورود اتوبوس های 302 به تهران ممنوع است. در حال حاضر به این نوع از اتوبوس در پایانه های تهران سرویس دهی نمی شود و به همین دلیل است که استفاده از این نوع اتوبوس در مسیر های برون شهری نظیر قزوین تهران ممنوع شده است. در حال حاضر اتوبوس های این مسیر در دو درجه 1 و 2 با قیمت های 7 و 5 هزار تومان به مردم سرویس دهی دارند و با این تغییرات انجام شده میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی پایانه های قزوین به 11 سال رسیده است.


چه بر سر دشت قزوین آمده است؟


زمانی عنوان حاصلخیزترین دشت ایران را می‌شد به دشت قزوین داد و زمین‌های همواره سبز آن را به رخ دیگر نقاط کشور کشید، اما اکنون به دلیل برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی، نبود الگوی کشت مناسب در سالیان گذشته، توجه نکردن به اهمیت تثبیت خاک و حفظ ذخایر آبی دشت، اکنون شاهد خشک شدن دشت و تبدیل بخش‌های اعظمی از آن به بیابان هستیم.

علاوه بر بیابانی شدن و تغییر اقلیم منطقه، پدیده جدیدی نیز به نام ریزگرد، سلامت ساکنان منطقه و همچنین دیگر استان‌های همجوار را تهدید می‌کند. این که چه عواملی موجب شده تا دشت حاصلخیز قزوین تبدیل به دشتی ریزگرد خیز شود، مساله مهمی است، اما آنچه اکنون بیش از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه اقداماتی برای متوقف کردن این روند سریع بیابانی شدن و ریزگرد خیزی منطقه باید اجرا شود.

علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی قزوین با اشاره به عوامل مؤثر در بیابانی شدن دشت قزوین و وقوع پدیده ریز گرد این منطقه  گفت: با توجه به برآوردهای انجام شده، اکنون بیش از 240 هزار هکتار از زمین‌های استان در معرض تهدید بیابانی شدن هستند و بالغ بر 90 هزار هکتار از اراضی تبدیل به بیابان شده‌اند. بر اساس آنچه تحقیقات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد، بالغ بر 50 هزار هکتار از زمین‌های منطقه آبیک که یکی از کانون‌های ریز گرد در استان به حساب می‌آید، خالی از هر گونه زمین کشاورزی شده و تبدیل به بیابان شده است. برای رفع این معضل نیاز به یک اقدام ضربتی به چشم می‌خورد و نمی‌توان ذره ای در این مورد تعلل کرد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
تخریب اثر چند هزار ساله به طمع گنج

سنگ(برد) چهره با قدمت چند هزار ساله که از زمان گذشتگان ما تا حالا صحیح و سالم به دست جامعه ی به ما رسیده بود توسط دستان عده ای بی رحم این اثر ارزشمند و تاریخی تخریب شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد، درپی اتفاقی که مايه تاسف هست سنگ(برد) چهره با قدمت چند هزار ساله که از زمان گذشتگان ما تا حالا صحیح و سالم به دست جامعه ی به ظاهر متمدن ما رسیده توسط دستان عده ای بی رحم این اثر ارزشمند و تاریخی تخریب شد.

در همه کشورهای جهان عجایب طبیعی را در فهرست ميراث فرهنگی ثبت و برای حفاظت از آنها فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بسیاری ازسوی مقامات چه کشوری و چه محلی صورت می گیرد و همین طور خود عموم مردم مواظبت فراوانی از این آثار به عمل می آورند و و برخی از این آثار طبیعی که خیلی خاص بوده در سازمان میراث فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت می رسند.

برد چهره یا همان سنگ چهره در ۱۰۰ متری روستای متروکه مه‌گردی و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۸۰۰ متر قرار دارد. سنگ چهره با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از ۳۰ سانتی‌متر بود. باید درسی گرفته و سایر جاذبه های طبیعی ما که بسیار هم زیاد هستن را از شر این گونه رفتارهای ناپسند حفظ کرد.


توزیع شیر رایگان مدارس با تاخیر زیاد

پس از گذشت بیش از یک ماه از شروع سال تحصیلی شیر رایگان بین مدارس مناطق محروم استان توزیع شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، شیر رایگان بین دانش آموزان مدارس روستایی توزیع شد. این در حالیست که بیش از یک ماه از سال تحصیلی می گذرد. با توجه به وضعیت تغذیه ای دانش آموزان در مناطق محروم و لزوم توجه به مسائل جسمی وبهداشتی این مناطق،توزیع شیر بسیار دیر شروع می شود که در این خصوص معمولا کسی پاسخگو نیست.


در خصوص پیگیری این موضوع هم مشخص کردن متولی مربوطه سخت است چرا که توزیع این شیرها را گویا پیمانکار برعهده می گیرد. گزارش تصویری تابناک کهگیلویه و بویراحمد حکایت از توزیع اولین نوبت شیر رایگان مدارس با گذشت چیزی حدود 35 روز پس از آغاز سال تحصیلی دارد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان

دو هزار میلیارد خسارت ناشی از سیل اخیر در کرمانشاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: برآورد اولیه از میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر در بخش های روستایی و شهری، زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی و شبکه های انتقال نیرو بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال بوده است.

حسین باباجانی در گفتگو با تابناک کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته از خسارت ها و عملکرد مطلوب دستگاه های استان، خوشبختانه با کمترین میزان خسارت ممکن این دوره را پشت سر گذاشته ایم. میزان بارش باران در 72 ساعت گذشته حدود 147 میلی متر بوده که در برخی از شهرستان ها به 230 میلی متر هم رسیده است، و این موضوع در 20 سال گذشته بی سابقه می باشد. قسمت تلخ این ماجرا مربوط به تلفات جانی است، اما خوشبختانه در حال حاضر در تمام نقاط شهری و روستایی وضعیت عادی اعلام شده است.

باباجانی در پاسخ به این سوال که چرا توان دفاعی منطقه کوهستانی کرمانشاه تقریبا" برابر با استان های کویری چون خوزستان شده است اظهار داشت: استان کرمانشاه دارای گستره جغرافیایی متنوعی است و طبیعت طوری حوزه های آبریز خود را قرار داده است که بارش در مناطق بالادست موجب ایجاد روان آب در دشت های استان شود.


ناجی 22 استان کشور، 28 بار تا یک قدمی مرگ رفته است

غواص و امدادگر کرمانشاهی که طی 20 هزار ساعت عملیات در 22 استان کشور، 87 نفر را از مرگ حتمی نجات داده و خود 28 بار تا چند قدمی مرگ رفته است.

بهمن پرورش در گفتگو با تابناک کرمانشاه اظهار داشت: فرزند پدری بنام مرحوم محمد پرورش از زحمتکشان شرکت ملی نفت ایران هستم که 40 سال صادقانه خدمت کرد و همزمان با تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت، اولین ایرانی بود که فلکه نفت را بر روی انگلیسی ها بست، که به همین مناسبت قرار شد، نام ایشان تحت عنوان چهره ماندگار صنعت نفت ثبت و معرفی شود، که این رویداد هیچگاه عملی نشد.

وی در خصوص نحوه ورود به عرصه امداد و نجات گفت: سال 67 در لباس مقدس سربازی به همراه چند شوریده حال دیگر از جمله سروان صارمی، استوار یکم ژیان ( تکاوری برازنده)، محمد باقر نورمحمدی کرمانشاهی  (قهرمان پرآوازه ورزش‌های رزمی کشور) و مولایار سلیمانی پس از جمع آوری انواع بمبهای ریخته شده در اطراف جنگنده های شکاری پایگاه نوژه همدان، بمبها را به چند صد متری بمب افکن ها برده و با شلیک مستقیم آنها را منفجر و بلا اثر می کردیم.


وی همچنین افزود: درست یک روز قبل از عملیات مرصاد، چندین فروند جنگنده f4 صرف نظر از شرایط آن مقطع حساس، ارزش ریالی آنها بالغ بر میلیاردها تومان بود، از خطر حتمی نجات دادیم، که در حین عملیات پاکسازی با اینکه مجروح شدم، اما پرونده ای در این خصوص تشکیل نداده، و هنوز هم آن ترکش ها را بعنوان یادگار دوران جنگ در بدن دارم، و با خود حمل می کنم.

پرورش ادامه داد: بعد از خدمت سربازی، در سال 68 بطور اتفاقی، شخصی را حین غرق شدن نجات دادم، ( آقای رضا میهن پرست از کسبه خوشنام بازار کرمانشاه ) و این عمل بقدری برایم  لذت بخش بود که بعد از آن روز، هر حادثه ای سر راهم قرار میگرفت، مشتاقانه به استقبالش می رفتم. بطوریکه از سال 79 بصورت حرفه ای در اختیار سازمان های امدادی کشور قرار گرفته و بعنوان خادم همه هموطنانم از جمله بلوچ،  زابلی، مازنی، گیلک، بختیاری، ترکمن، قشقایی، فارس، کرد، لر، عرب و کرمانج بارها تا سرحد جان، امدادرسانی داشته ام.

وی از امدادرسانی به هوانیروز طی 2 مرحله اشاره کرد و گفت: در حادثه دلخراش سقوط بالگرد کبری به داخل رودخانه بسیار آلوده قره سو پس از 3 شبانه روز سعی و تلاش، موفق به یافتن پیکر مطهر خلبانان شهید و یافتن تمامی قطعات بالگرد شدم.

این غواص پرآوازه افزود: در مرحله بعد نیز در پی سقوط بالگرد 206 در دریاچه عمیق و تاریک "زرین شهر" اصفهان پس از تلاش بی نتیجه 60 غواص و 70 نفر امدادگر، در مقابل فرمانده هوانیروز کرمانشاه، فرمانده هوانیروز اصفهان و فرماندهی کل هوانیروز ادعا کردم که پیکر آن شهید را پیدا خواهم کرد و با کمک خداوند کمتر از دو ساعت موفق به اینکار شدم و قطعات بالگرد را با کمک سایر غواصان از دریاچه بیرون آوردیم.

پرورش تصریح کرد: در سال 80 و 88 نیز دوبار به نیروی انتظامی امدادرسانی داشته که یک بار آن 30 شبانه روز تلاش در پی یافتن دو شهید والا مقام در رودخانه خروشان فصل بهار "سیمره" در دره شهر صورت گرفت که در آن عملیات دو بار تا یک قدمی مرگ رفتم که بطور معجزه آسایی نجات یافتم. برای یافتن پیکر یکی از شهدای لشگر 81 زرهی کرمانشاه به خاک عراق رفته و در منطقه صفر مرزی پیکر او را در زمستان و رودخانه بسیار سرد " کنه کبود " و در بین میادین پیدا کردم.

این غواص کرماشاهی یادآور شد: چندین بار نیز به نیروی هوایی و سپاه امدادرسانی داشته ام و تا این لحظه 12 بار در خطوط صفر مرزی و مناطق پر از مین فعالیت داشته ام، بطور مثال سال 90 طی 22 شبانه روز در رودخانه مرزی و خروشان چومان و مناطق پر از مین برای یافتن غریق بانه ای تلاش کردم.

وی عنوان کرد: یکی از افتخاراتم این است که در کشور شهروند منادی وحدت هستم و آنهم به این دلیل که تاکنون بیش از 300 شبانه روز امدادرسانی جانفرسا به جامعه اهل تسنن در سه ضلع کشور ( بلوچ، ترکمن و کرد) داشته ام. نه تنها خودم و پدرم برای دفاع از این آب و خاک افتخار خدمت گذاری داشته ایم بلکه پدربزرگ من نیز در زمان اشغال کشور بدست بیگانگان، ده ها نفر متجاوز و اجنبی را در " تنگ روسی کش " به هلاکت رساند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
برخی سایت های خبری گیلان، اخاذی و کلاهبرداری می کنند!

مدتی است برخی از مدیران استان از واقعیت تلخ دیگری در گیلان پرده برداشتند که نام امروزی آن چه زورگیری اینترنتی باشد،چه زورگیری مدرن باشد و چه حق الزحمه تحریریه، خلاصه اش می شود باج خواهی، حق السکوت و یا حق الحساب. مجموعه خبری تابناک گیلان، قصد دارد پیرامون فرهنگ آسیب شناسی و جلوگیری از این پدیده مضموم در آستانه یکی از مهمترین انتخابات چند سال اخیر کشور، گفت و گویی با مدیران ارشد استان داشته باشد.

فردین امیری رئیس دادگستری املش طی گفت و گویی با خبرنگار تابناک ، رفتار و عملکرد برخی از سایت های خبری با مدیران استانی ، شهرستانی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بعضا شهرداران استان را که به شکل اخاذی و حق السکوت مطرح می شود ؛ مصداق عمل مجرمانه و کلاهبرداری دانست. حتی در صورت پیگیری نکردن شاکی خصوصی در این رابطه دادستانی به عنوان مدعی العموم و مسئول حفظ نظم و امنیت جامعه راسا میتواند به این موارد رسیدگی و صدور حکم نماید. این اقدامات سایت های خبری جرمی است که واجد حیثیت عمومی بوده و میتوان با متخلفان برخورد قانونی نمود.

امیری در ادامه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات امسال به تشکیل ستاد پیشگیری جرائم انتخاباتی هم اشاره کرد و افزود: هدف اولیه دادگستری بر پیشگیری از وقوع تخلف و جرم است اما در صورت وقوع تخلف و جرم هم دادگستری به صورت قاطع با این موارد برخورد خواهد کرد.

همچنین سعید حیدری کارشناس مسائل حقوقی طی گفت و گویی با تابناک در خصوص سوء استفاده عده ای از سایت های خبری گیلان که اخیرا برخی مدیران استان پرده از آن برداشتند اظهار کرد: چنین اقدامی از رسانه های خبری مجازی و مکتوب که وظیفه اطلاع رسانی دقیق و درست را برعهده دارند و میبایست بر مبنای عدالت رفتار کنند امری مذموم است که باید جلوی آن گرفته شود.

حیدری این موارد را از جمله مصادیق مجرمانه دانست و اضافه کرد: عده ای با یک هزینه اندک و با شانتاژ و هیجان خبری به نحوی دکان اخاذی و کلاهبرداری راه انداخته اند که این اقدامات می تواند مشمول عنوان کلاهبرداری بوده و ماده 1 تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاع، و کلاهبرداری را در مورد آنها مجرا دانست که مجازات حبس و جزای نقدی را در پی دارد.

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که رسیدگی قضایی به این دست از موارد به چه شکل است نیز افزود: از آنجا که این جرائم واجد حیثیت عمومی بوده حتی بدون شکایت شاکی خصوصی نیز قابل پیگرد است و دادستانی به عنوان حافظ نظم و امنیت جامعه میتواند پیگیری کند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
فراخوان استخدام "شهردار" در شهرداری بابل!

پس از آنکه فرهاد عسگری شهردار بابل در روزهای گذشته به عنوان جانشین محمدی تاكامی مدیرکل شهری انتخاب و معرفی شد، پیگیری های اهالی شورا برای یافتن جایگزین وی در شرایطی آغاز شد که بر اساس قوانین کشور انتخاب شهرداران بر عهده اعضای شورای اسلامی و با تائید نهایی وزارت کشور است اما در شهر بابل گویا روند جالبی پیگیری می شود و از شهروندان خواسته شده برای شهردار شدن ثبت نام کنند!

ماجرا ایز این قرار است که در پنجاه و چهارمین جلسه در صحن شورای اسلامی شهر بابل مقرر شد طی مصوبۀ صورتجلسه مورخ ۹۴/۸/۵ دربند۱ تعیین و انتخاب شهردار جدید شهر بابل و نیز بر اساس بند ۲-ح ماده ۱ آئین نامه  اجرایی شرایط  احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۷۷/۶/۱۱ مبنی بر دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس در رشته های  فنی و مهندسی –علوم  اداری –اقتصاد –حقوق و علوم سیاسی – جامعه شناسی و آمار و شهرسازی مورد نظر قرار گیرد.در ادامه این جلسه  تبصره ۲ ماده مذکور برای  شهرداری از شهروندان، نخبگان و بزرگان خواسته شدبا توجه به داشتن شرایط احراز شهردار، رزومه، سوابق کاری خود و یا کاندیدای مورد نظر را حداکثر تا سه شنبه هفته آینده ۹۴/۸/۱۲ به روابط عمومی یا اعضای  محترم  شورای  اسلامی شهر بابل معرفی و تحویل نمایند.

هرچند در این تصمیم جالب توجه به استعدادهای پنهان در سطح شهر و اجرای دوکراسی عنوان شدهاست اما امیدواریم تجربه تلخ برخی از شهرهای مازندران که در پایان فراخوان همه شرکت کنندگان را مردود و فرد مورد حمایت خود را شهردار معرفی کردند، این بار در بابل تکرار نشود... .

نصب مجسمه فردوسی در وسط زمین اسکیت! / میراث اصفهان با 40 میلیارد زنده می شود؟! / دو هزار میلیارد خسارت سیل کرمانشاه / تفکیک جنسیتی در راهپیمایی 13 آبان!
اجاره واحدهای تجاری درگهان توسط تجار افغان؛ کاهش 50 درصدی عوارض واردات پوشاک راه حل اساسی است؟

بخش قابل توجهی از واحدهای تجاری مراکز خرید درگهان را تجار و بازرگانان افغان به خود اختصاص داده اند که این جزیره را به باراندازی برای تامین و توزیع پوشاک منطقه کرده اند و از آن جا که ارزش برابری ریال افغانستان با ایران نیز در حال رشد است، لذا پرداخت اجاره هایی با پول کشورمان برای آنها سخت نیست.

به گزارش تابناک هرمزگان،‌ قیمت بالای اجاره واحدهای تجاری و مسکونی در جزیره قشم موجب شده که شمار زیادی از کسبه و فعالان اقتصادی در این جزیره با گلایه از این وضعیت،‌ در مواردی اقدام به تعطیلی واحدهای خود کنند و این مسئله در مورد مناطقی نظیر درگهان که عمده تجارت در آنها در حوزه پوشاک است، نیز بارها مطرح است.

بخش قابل توجهی از واحدهای تجاری مراکز خرید درگهان را تجار و بازرگانان افغان به خود اختصاص داده اند که این جزیره را به باراندازی برای تامین و توزیع پوشاک منطقه کرده اند و از آن جا که ارزش برابری ریال افغانستان با ایران نیز در حال رشد است، لذا پرداخت اجاره هایی با پول کشورمان برای آنها سخت نیست و بنابراین در طول چند ساله اخیر تجار افغان توانسته اند در جزیره قشم در حوزه پوشاک فعال شوند.

به عنوان مثال یک باب مغازه در درگهان قشم بین 80 تا 150 میلیون تومان رهن داده می شود که تمایل عمده صاحبان ملک در این منطقه نیز به رهن کامل است و بنابراین بسیاری از کسبه ایرانی توان پرداخت چنین رقم های سنگینی را در این منطقه با وضعیت نیمه رکود این حوزه دارا نیستند و بنابراین جای خود را به کسبه افغانی داده اند.

کاهش 50 درصدی عوارض واردات پوشاک از قشم

به تازگی حمید رضا عطاآبادی مدیرگمرک، ترانزیت و ارزش افزوده سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگویی خبر از کاهش 50 درصدی عوارض واردات پوشاک به قشم به منظور جلوگیری از گسترش قاچاق کالا خبر داده و گفته است: از اول آبان‌ماه سال‌جاری به ازای ورود هر کیلوگرم پوشاک 4 هزار ریال عوارض دریافت خواهد شد و  کاهش عوارض پایه واردات همچنین وضع قوانین جدید و برنامه‌ریزی‌های مناسب باعث رونق اقتصادی منطقه و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران در قشم را بیشتر از گذشته افزایش خواهد داد.

خطر سوختن دانش آموزان خراسان شمالی / مردم از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را کساد کرد! / عذرخواهی بابت عدم استقبال از رئیس جمهور!

سد خوانسار خاتم یزد با حجم آبگیری 24 میلیون مترمکعب در دو کیلومتری روستای خوانسار واقع در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر هرات در دست ساخت است. این سد که از نوع سد خاکی با هسته رسی است در حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و میزان رسوبگیری سالانه آن 0.2 میلیون مترمکعب خواهد بود.

میزان بارش حوزه انتخابی جهت احداث این سد در حدود 130 میلیمتر و نوع خاک آن، سنگین است و به گفته مدیرکل شرکت آب منطقه ای یزد قرار است که 3میلیون مترمکعب حقابه یزد و 3.5 میلیون مترمکعب حقابه استان فارس را تأمین کند و 2.6 میلیون مترمکعب آب نیز بعنوان حقابه زیست محیطی کویر هرات تخصیص یابد.

حسین غفوری اظهار داشت: از آنجا که در بالادست سد، برداشت غیرمجاز آب به طور غیرقابل کنترلی انجام می­گیرد، احتمال بروز تنش بین استان های یزد و فارس در آینده زیاد است و این در حالی است که اعتبار 700 میلیارد ریالی ساخت سد از طرف شرکت آب منطقه­ای یزد و در قالب موافقت­ نامه و از محل طرح­های ملی پرداخت می­شود. مطالعات سد خوانسار از سال 1369 آغاز شده و تا سال 1382 ادامه داشته و اقدامات اجرائی آن نیز در سال 1388 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تعداد چاه های طول مسیر، عمق و دبی چاه ها از سوالات مطرح شده از شرکت آب منطقه ای بود که بی پاسخ ماند ولی میزان برداشت از آن 12.9 میلیون مترمکعب ذکر شده است.

و اما معاون پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان یزد در خصوص انقلاب سدسازی در ایران می گوید: بعد از انقلاب اسلامی، انقلاب سد سازی در کشور آغاز شد که تنها ملاک آن، تأمین آب بوده و فاقد مطالعات جامع آبخیزداری بوده است و از آنجا که این سد ها به واسطه رسوبگیری از عمر مفیدشان کاسته شده امروزه مطالعات جامع آبخیزداری آن ها نیز به سازمان جنگل ها و مراتع محول شده است.

محمود پیری با بیان اینکه مطالعات سد خوانسار از جمله مطالعاتی است که همزمان با اجرا انجام می شود افزود: از آنجا که در آینده امکان پرشدن این سد از رسوب است در نتیجه مطالعات شناسایی - توجیهی و تفصیلی اجرائی آن توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در دست اقدام است.

پیری با بیان اینکه 90درصد حوزه سد خوانسار در حوزه یزد نیست اظهار داشت: حوزه آبریز و تغذیه سد خوانساز در استان فارس بوده و خروجی آن در استان یزد واقع شده است و سد بر روی مرز سیاسی یزد و فارس قرار دارد.

پیری با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی اجرائی به دنبال اولویت های تعیین شده در مرحله شناسایی توجیهی انجام می گیرد ادامه داد: اداره منابع طبیعی یزد یک بند خاکی که در واقع یک سد تأخیری به حجم آبگیری 200 هزار مترمکعب است را در یکی از زیرحوزه های بالادست سد خوانسار در داخل مرز استان احداث کرده است تا به واسطه آن رسوب موجود در آب را گرفته و آب با میزان گل و لای کمتری به سمت سد هدایت شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سدخوانسار یک برنامه زیربنایی ملی است که تامین اعتبار آن نیز در حد استان نیست عنوان کرد: در رابطه با لزوم ساخت یا عدم ساخت آن نیز از اداره منابع طبیعی یزد هیچ نظرخواهی نشده چراکه این سد زیر نظر وزارت نیرو است و به واسطه ملی بودن آن از سازمان جنگل ها و مراتع کشور نظرخواهی می شود.

در خصوص سد خوانسار معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست ضمن تأکید بر ایجاد تغییر در رژیم طبیعی منطقه به واسطه ساخت سد خوانسار اظهار نظر در خصوص مزیت تغییرات ایجاد شده را نیازمند کار میدانی دانست.

حسن اکبری با اشاره به درخواستی که این اداره به شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص انتقال 12 لیتر در ثانیه آب مزرعه برو داشته است، تشریح کرد: در پناهگاه حیات وحش بروئیه که در حدود 35 کیلومتری سد خوانسار است، مزرعه برو قرار دارد که این مزرعه 12 لیتر در ثانیه آب دارد. مالکین آن که تعداد زیادی خرده مالک است برروی زمین سنگلاخی با بهره وری پائین کشاورزی می کنند، که بعضا حیات وحش نیز به مزارع آنها آسیب می زند، از طرفی نیز رفت و آمد آن ها به منطقه حفاظت شده است که مناسب منطقه نیست و اداره از شرکت آب منطقه ای خواسته است که نسبت به جابه جائی این میزان آب با اداره همراهی کند چراکه از جهات مختلف به نفع طبیعت و مردم آنجا است.

اکبری ادامه می دهد: ولی شرکت آب منطقه ای پاسخ داده است که این کار سبب بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی منطقه می شود و قنات های پائین دست آسیب می بینند و زمانی که این را در کنار سد خوانسار قرار می­دهیم می بینیم به چشم نمی آید و چگونه است که این 12 لیتر در ثانیه رژیم اکولوژیکی منطقه را بر هم می زند ولی سد خوانسار با چند 100 هزار لیتر رژیم آنجا را تغییر نمی دهد و به نظر می آید این تناقض است

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار