بازدید 15304
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

احتمال بروز جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه/ سه گروه احتمالی مسئول در انفجارهای آنکارا/ چرا نوبل صلح به کری و ظریف نرسید؟+ویدیو

احتمال وقوع جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه در سوریه، نشانه های گرم شدن روابط سوریه با مصر، اظهارات داوداوغلو درباره انفجارهای دیروز ترکیه، آخرین وضعیت بحران پناهجویان در اروپا و دلیل احتمالی داده نشدن جایزه نوبل صلح به جان کری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 11 October 2015
احتمال بروز جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه/ سه گروه احتمالی مسئول در انفجارهای آنکارا/ چرا نوبل صلح به کری و ظریف نرسید؟احتمال وقوع جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه در سوریه، نشانه های گرم شدن روابط سوریه با مصر، اظهارات داوداوغلو درباره انفجارهای دیروز ترکیه، آخرین وضعیت بحران پناهجویان در اروپا و دلیل احتمالی داده نشدن جایزه نوبل صلح به جان کری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به عملیات نظامی روسیه در سوریه، پایگاه اینترنتی نشریه «نشنال اینترست» با انتشار تحلیلی چنین استدلال کرده که مداخله آمریکا از یک سو و روسیه از سوی دیگر در سوریه، می تواند به وقوع جنگ نیابتی میان دو کشور منجر شود. به عقیده این نشریه، مداخله نظامی روسیه به منظور تقویت رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه به همراه مداخله نظامی تحت فرماندهی آمریکا که پیشتر در سوریه آغاز شده است، در بحبوحه تردیدها در مورد اهداف جنگ آمریکا و بی میلی این کشور در دست کشیدن از هدف سرنگونی اسد، کابوس جنگ نیابتی بین روسیه و آمریکا را به وجود می آورد. این نشریه در تأیید ادعای خود، افغانستان در دهه 1980 را مثال زده که به عرصه ای برای جنگ نیابتی آمریکا و اتحاد شوروی تبدیل شده بود. 

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، روزنامه «الدیار» از گرم تر شدن روابط سوریه با مصر با وجود همه مسائل موجود پیش روی دمشق خبر داده است. به نوشته این روزنامه، منابع آگاه دیپلماتیک در قاهره از رد و بدل شدن چندین تماس میان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری وی خبر دادند. دو طرف در این تماس ها که با گرمی انجام شده، درباره اوضاع سوریه و مصر و منطقه گفت و گو کرده اند. به نظر می رسد دو رئیس جمهور، خود را در مبارزه با تروریسم در یک جبهه می بینند، به ویژه اینکه بلافاصله پس از آغاز حملات روسیه در سوریه، السیسی با رئیس جمهور روسیه تماس گرفت و به او تبریک گفت و سپس با بشار اسد گفت و گو و ابراز امیدواری کرد که حملات روسیه، باعث تغییر اوضاع در سوریه به نفع نظام این کشور شود.

*****

اما انفجارهای روز گذشته در ترکیه نیز بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته و اخبار و گزارش های مربوط به آن به طور گسترده ای پوشش داده می شود. خبرگزاری فرانسه، جدیدترین موضع گیری احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه را درباره این موضوع بازتاب داده و می نویسد نخست وزیر ترکیه اعلام کرده دو انفجاری که روز شنبه در آنکارا تجمعی برای صلح را هدف قرار داد، به احتمال زیاد انتحاری بوده است. وی گفته اسناد محکمی وجود دارد که نشان می دهد این حمله را دو عامل انتحاری انجام دادند. وی همچنین از سه سازمان نام برده که توانایی انجام چنین حمله ای را دارند: شورشیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، گروه تروریستی داعش و حزب جبهه انقلابی آزادیبخش خلق (چپ افراطی).

*****

این در حالی است که شمار زیادی از تحلیلگران ترکیه ای و خارجی، سیاست های نادرست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را عامل تشدید تنش ها در این کشور می دانند. ندیم گورسل، نویسنده و کارشناس ترک در گفت و گو با شبکه خبری «فرانس 24» گفته، اردوغان با سیاست های جاه طلبانه خود، جامعه ترکیه را دچار دو دستگی کرده است. به عقیده وی، با توجه به این انفجارها و نیز تظاهرات اعتراض آمیزی که روز شنبه در استانبول و آنکارا علیه سیاست های رجب طیب اردوغان برگزار شد، می توان گفت اردوغان جامعه ترکیه را دچار دو دستگی کرده است. وی افزود با توجه به اینکه دولت ترکیه مسئولیت این گونه گردهمایی ها را برعهده دارد اکنون که این حادثه روی داده است، مسئولان باید در این زمینه پاسخ گو باشند.

*****

در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «یورو نیوز» در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت بحران پناهجویان در اروپا پرداخته و اشاره می کند که مهاجران و پناهجویان سوری، آفریقایی و آسیایی از سه جهت شرق، شمال و جنوب اروپا تلاش می کنند خود را به کشورهای این قاره برسانند. بر اساس این گزارش، با توجه به آنکه این مسأله سر و صدا زیادی در اروپا بر پا کرده است، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه تصمیم گرفتند با حضور در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ، جبهه واحدی برای مقابله با منتقدان این وضع تشکیل دهند. اینکه مرکل از ورود مهاجران به آلمان حمایت کرده، باعث شده از میزان محبوبیتش در کشورش کاسته شود. در عین حال، برای سیل ورود مهاجران به اروپا پایانی متصور نیست و هر هفته صدها تن از آنها وارد خاک اروپا می شوند.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، روزنامه «وال استریت ژورنال» تلاش کرده با طرح قیاسی مع الفارق، توافق هسته ای ایران را در کنار توافقنامه سال 1994 اسلو درباره فلسطین گذاشته و چنین نتیجه بگیرد که در موضوع هسته ای ایران نیز نتیجه کار، شکست خواهد بود. این روزنامه با اشاره به اینکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا تا همین اواخر از جمله بخت های اصلی دریافت جایزه صلح نوبل بود، می نویسد، شاید تجربه سال 1994 که در آن جایزه مذکور به یاسر عرفات، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داده شد، کمیته نروژی جایزه نوبل صلح را دچار تردید کرد. توافقنامه اسلو که عرفات، اسحاق رابین و شیمون پرز به خاطر آن مورد تقدیر قرار گرفتند، با موجی از حملات فلسطینیان همراه شد و همین ماه گذشته، محمود عباس جانشین عرفات اعلام کرد، دیگر به این توافقنامه پایبند نیست.

ویدیو اهدای جایزه صلح نوبل 2015 را در «تابناک» مشاهده فرمایید:

تعداد بازدید : 19
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار