بازدید 17785
۱
مروری بر روزنامه های امروز شانزدهم مهر ماه؛

حمله به برجام با حربه آبستراکسیون!/ چرا زنگنه نامه 4 وزیر را امضا نکرد؟/ دعوت رسمي علي مطهري به دادگاه شيراز/ روحانی برای سیاست مثال قوانین ترافیکی زد!

سخنان دیروز رهبر انقلاب در دیدار با نیروی دریایی سپاه مبنی بر ممنوعیت مذاکره با امریکا در کانون توجه رسانه ها قرار داشت. این در حالی است که جلسه یکشنبه رأی به طرح برجام در مجلس از همین الان به جنجال کشیده است، به نحوی که برخی از گروه ها تهدید به آبستراکسیون کردند.
کد خبر: ۵۳۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 08 October 2015

سخنان دیروز رهبر انقلاب در دیدار با نیروی دریایی سپاه مبنی بر ممنوعیت مذاکره با امریکا در کانون توجه رسانه ها قرار داشت. این در حالی است که جلسه یکشنبه رأی به طرح برجام در مجلس از همین الان به جنجال کشیده است، به نحوی که برخی از گروه ها تهدید به آبستراکسیون کردند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه شازدهم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه قانون» در گزارشی به سخنان دیروز رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تتیر «حركت به راست با راهنمای چپ به جامعه آسيب می زند» می نویسد: « روحانی افزود‌‌‌‌: همان‌طور که د‌‌‌‌ر رانند‌‌‌‌گی اگر فرد‌‌‌‌ی راهنمای چپ را بزند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر مسیر مخالف آن حرکت کند‌‌‌‌، موجب خسارت خواهد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر جامعه سیاسی هم اگر کسی د‌‌‌‌ر مسیری که نباید‌‌‌‌ برود‌‌‌‌، حرکت کند‌‌‌‌، جامعه د‌‌‌‌چار آسیب و خسارت خواهد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌. همچنین اگر کسی بخواهد‌‌‌‌ قانون را د‌‌‌‌ور بزند‌‌‌‌، جامعه را د‌‌‌‌چار آسیب خواهد‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌. رئيس‌جمهورتأکید‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌: ما باید‌‌‌‌ از نظم ترافیکی به نظم اجتماعی و نظم سیاسی برسیم. روحانی با بیان اینکه کار همیاران پلیس د‌‌‌‌عوت پد‌‌‌‌ران و ماد‌‌‌‌ران خود‌‌‌‌ به رعایت قانون است، گفت: این کار کمک به جامعه، پلیس، سلامت و د‌‌‌‌رمان و آیند‌‌‌‌ه کشور است».

همچنین این روزنامه در گزارشی با عنوان «نوبل رو به ظریف است » به موضوع اعطای جایزه نوبل می پردازد و می نویسد: « يک روز مانده به اعلام نتایج نوبل صلح، دل در دل ایرانی ها نیست؛ ایرانی هایی که «ظریف» شان را دوست دارند و دو سال است که با قلب شان، او را در مجامع بین‌المللی همراهی کرده اند. حالا وقت آن رسیده که دنیا، به احترام وزیر خارجه فوقِ محبوب ایران، کلاه را از سر بردارد و یک صدا، «محمد‌جواد» پارسی را صدا بزند. چه کسی است در دنیا که نداند ظریف، یک صلح طلب تمام عیار است و با تمام وجود برای متولد نشدن یک «جنین» جنگی، از جان، مایه گذاشته است. امروز پنجشنبه است. چند ساعتی تا اعلام نتایج جایزه صلح نوبل، نمانده اما چهار کاندیدای نهایی و احتمالی، تقریباً مشخص شده اند. اخبار غیر رسمی، حاکی از آن است که ظریف ،کری، پاپ فرانسیس و آنگلا مرکل، شانس‌های اصلی گرفتن صلح نوبل هستند اما دو نفر اول، به‌خاطر تلاش مضاعف برای «صلح جهانی»، بیش از دو نفر دیگر، شایسته این جایزه هستند و موضوع آنقدر جدی است که روزنامه گاردین در گزارشی در آستانه انتخاب برنده جایزه صلح نوبل به این موضوع پرداخته و نوشته است :همین بس که بدانید این کمیته در ماه مارس درگیر یک کودتای داخلی غیرقابل پیش‌بینی شد و رئیس پنج ساله آن اخراج و یکی از اعضای حزب محافظه‌کار نروژ جانشین او شد. همین مسئله نشان می‌دهد که انتخاب روز جمعه دست‌کم از سوی نروژی‌ها به دقت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. حال باید دید ظریف و کری که روزهای سختی را طی 22 ماه گذراندند آیا صاحب این جایزه خواهند شد.روزهایی كه دکتر ظریف، سردار دیپلماسی ایران در جبهه هسته ای ، رو در روی قدرت های جهانی با ایمان به خدا و پشتوانه یک ملت، از حقوق ایرانیان دفاع می کرد. شب هایی که در اتاق خود در هتل کوبورگ، فکر می کرد و فکر می کرد تا راهی برای توافق قرن پیدا کند. آنقدر شجاع بود که سر 6 قدرت جهانی ، فریاد می کشید و باز هم، پشتش به ملت ایران گرم بود. فرزند ایران، همین است، برایش نه آمریکا معنی دارد، نه انگلیس و نه هیچ قدرت دیگری. او هم سردار است و هم سرباز، هر چقدر هم که محبوب باشد، باز هم خود را سرباز یک ملت می داند. دیگر کسی نیست در دنیا که ظریف ما ایرانی ها را نشناسد».


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «آخوندی نشد زنگنه بشه!» می نویسد: « جمع‌آوري امضا براي استيضاح وزير نفت که از مدتي پيش كليد خورده بود به نوشته مهر؛ تاكنون به عدد 40رسیده است. در حالي نمايندگان به استيضاح بیژن زنگنه اصرار دارند كه روز سه‌شنبه تیر برخي از آنها كه با اهداف سياسي و گروهي درصدد استيضاح وزير راه بودند به سنگ خورد و شايد هم برخي از آنها براي جبران آن ناكامي خود، ديروز نامه درخواست استيضاح وزير نفت را امضا كرده باشند. وقتي طرح اجرايي‌شدن برجام در صحن علني به رأي گذاشته شد و يك فوريت آن با ۱۶۸رأي موافق، ۵۷ رأي مخالف و ۹رأي ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد، نخستين وزن‌كشي به سود ديپلماسي دولت به پايان رسيد و در گام بعدي وقتي همه اميد پايداري‌ها به استيضاح وزير راه بود تا به نوعي خود را در ميدان رقابت ثابت كنند؛ دومين شكست، اردوگاه دلواپسان را بر هم ريخت، چرا كه استيضاحي كه براي ضرب شست نشان دادن به دولت شكل گرفته بود نه تنها راي نياورد بلكه ميزان راي اعتماد دوباره به عباس آخوندي از مرحله اول بيشتر بود و مشخص شد تفكر پايداري تنها 72 حامي در ميان 290نماینده دارد. به نظر مي‌رسد، اين دو شكست موجب شده تا بار ديگر مخالفان دولت به تكاپو بيفتند و استيضاحي ديگر را رقم بزنند از اين روی بيژن نامدار زنگنه در سيبل قرار گرفته و اين‌بار امضا براي استيضاح او رقم مي‌خورد.

از ديگر موضوعاتي كه اكنون درباره زنگنه مطرح مي‌شود نبودن نام او در پاي نامه 4 وزير به رئيس‌جمهور است. طيب‌نيا، وزير اقتصاد در پاسخ به اين مطلب كه پس چرا امضاي وزير نفت در پاي نامه نيست؟ عنوان كرد: در پي مذاكرات با وزير نفت، معاون اقتصادي وزارت اقتصاد با معاونان زنگنه درباره نرخ خوراك پتروشيمي‌ها جلساتي را برگزار كردند و به‌زودي نرخ جديد خوراك پتروشيمي نهايي خواهد شد. شايد زنگنه از تحركات مجلس عليه خود اطلاع داشته تا با امضا نكردن اين نامه بتواند حمايت حداكثري رئيس‌جمهور و ديگر مسئولان را داشته باشد».


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «دعوت رسمي علي مطهري به دادگاه شيراز » می نویسد: « شيراز، نيمه مهرماه ٩٤، سومين جلسه دادگاه حمله‌كنندگان به علي مطهري. اين‌بار اما دادگاهي متفاوت. برخلاف دو جلسه پيشين دادگاه كه به اظهارات رييس و معاون دانشگاه شيراز و دانشجوي دعوت‌كننده از مطهري اختصاص داشت؛ اين‌بار نوبت پاسخگويي هشت موتورسوار حمله‌كننده فرا رسيده است. هرچند علي مطهري نيامده، اما وكيلش مصطفي ترك همداني، مثل دو دادگاه پيشين، براي دادخواهي نماينده مردم تهران به شيراز آمده است. اين‌بار دادگاه از علي مطهري رسما دعوت كرد تا در جلسه بعدي دادگاه حضور يابد. يعني ١٩ آبان ماه علي مطهري بايد يك‌بار ديگر سوار هواپيما به مقصد شيراز شود و فرودگاهي را كه هفت ماه پيش در آن به او حمله شد به قصد دادگاه اين شهر ترك كند.»


«روزنامه شرق» نیز در گزارشی با عنوان « ناعادلانه با عادل» به گفت وگو با عادل فردوسی پور پرداخته است. این روزنامه در ادامه به نقل از فردوسی پور می نویسد: « عادل فردوسی‌پور تصور نمی‌کرد نظرسنجی پیامکی برنامه‌اش که یک رویه همیشگی است، این‌بار برایش دردسرساز شود. مجری «٩٠» دوشنبه‌شب از مخاطبان برنامه‌اش خواست تا برای همدردی با خانواده هادی نوروزی عدد ٢٤ (شماره پیراهن نوروزی) را به شماره برنامه ارسال کنند. پیش از این در زمان درگذشت ناصر حجازی هم ٩٠ چنین کاری را انجام داده و مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و بیش از چهار‌ میلیون نفر در آن شرکت کردند. اما این‌بار واکنش‌ها عجیب بود در شرایطی که مردم بازهم از این اقدام استقبال کردند و درنهایت سه‌میلیون‌و ٤٢ ‌هزار نفر به ٩٠ «اس‌‌ام‌اس» فرستادند، گروهی عادل را به بهره‌برداری مالی از پیامک‌ها متهم کردند. این در حالی بود که فردوسی‌پور حین برنامه چندین‌بار توضیح داد از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ پولی به او، ٩٠ و صداوسیما نمی‌رسد و هزینه هر پیامک همان هزینه پیامک‌های معمولی است که به اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. با وجود این دیروز هم چند روزنامه به فردوسی‌پور و برنامه‌اش تاختند و از کسب درآمد ‌میلیونی او از نظرسنجی‌های ٩٠ نوشتند. گزارش‌هایی که به‌نظر می‌رسد چندان اطلاعاتش مورد تأیید نیست. تهیه‌کننده ٩٠ هم چند مرتبه‌ای در برنامه‌اش توضیح داده و تأکید دارد درآمدش بسیار کمتر از آن چیزی است که این رسانه‌ها می‌گویند.

برنامه بدون اسپانسر

فردوسی‌پور با اتهام چند رسانه روبه‌رو شد که به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق دریافت پیامک بیشتر است. مجری و تهیه‌کننده در گفت‌وگو با «شرق» این موضوع را کاملا تکذیب می‌کند: «همان‌طور که در برنامه هم گفتم، از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ یک ریال هم به برنامه نمی‌رسد. برای ٩٠ از نظر مالی فرقی نمی‌کند یک نفر در نظرسنجی ٩٠ شرکت کند یا چند‌میلیون نفر. من همیشه حضور ‌میلیونی مردم در نظرسنجی‌های ٩٠ را یک حمایت معنوی از برنامه دیده‌ام. برخلاف خیلی از برنامه‌ها، هزینه ارسال پیامک به ٩٠ شامل هیچ‌گونه ارزش افزوده نمی‌شود و همان هزینه معمولی ارسال یک پیامک ساده است. بازهم تأکید می‌کنم ریالی از این مبلغی که مردم برای اس‌ام‌اس‌هایشان می‌پردازند، به ٩٠ نمی‌رسد». برخلاف بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، فردوسی‌پور تا به امروز در برابر اینکه برنامه‌اش یک برنامه مشارکتی شود و از حمایت اسپانسر مالی کمک بگیرد، مقاومت کرده است. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های محبوب تلویزیون مثل «خندوانه» به‌راحتی از اسپانسر بهره می‌برند و کسب درآمد می‌کنند. فردوسی‌پور دراین‌باره می‌گوید: «آنچه برای ما در ٩٠ مهم است، تکریم بینندگان است. در راستای تکریم بینندگان تلاش کردیم برنامه را به صورت مشارکتی تهیه نکنیم».

در این‌ میان سؤالی که برای بینندگان ٩٠ پیش می‌آید، این است در جریان نظرسنجی ٩٠ چه سازوکار مالی‌ای وجود دارد. فردوسی‌پور تأکید کرد تمامی هزینه‌هایی که مردم به خاطر ارسال پیامک به ٩٠ پرداخت می‌کنند (حدود ١٤ تومان) به همان اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد این گفته عادل درست است. سازوکار به این شکل است که اسپانسر نظرسنجی مبلغی را در ازای اینکه در برنامه حدود سه بار نامش آورده شود به صداوسیما پرداخت می‌کند نه به برنامه ٩٠. هزینه برگشت پیامک‌های ارسالی را نیز اسپانسر به شرکت مجری مسابقه پیامکی برنامه پرداخت می‌‌کند. درواقع در این بخش ریالی سود نصیب ٩٠ نمی‌شود و تعداد پیامک‌ها هم تأثیری در این فرایند ندارد. از طرفی هزینه‌ای که صداوسیما به ٩٠ پرداخت می‌کند، دقیقه‌ای است و قرارداد هم در ابتدای فصل بسته می‌شود و اسپانسر برنامه و تعداد پیامک‌ها نقشی در بودجه ٩٠ ندارد».


«روزنامه کیهان» نیز تیتر یک امروز خود را به سخنان رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی دریایی سپاه اختصاص داده است و در این مطلب با عنوان« مذاکره با امریکا یعنی بازکردن راه نفوذ» می نویسد: « رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی سپاه با بیان این که مذاکره با آمریکا ممنوع است و ضمن اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است».


«روزنامه افتاب یزد» در گزارشی با عنوان « حمله به برجام با حربه آبستراکسیون!» می نویسد:« مرغشان یک پا دارد . البته فقط در مواقعی که درآن پا ، پای مخالفت با دولت در میان باشد ! آنها همان طور که بارها نشان داده اند در مخالفت با برجام ثابت قدم هستند ، این راهم به خوبی به همه اثبات کردند که این ثابت قدمی ، دلیلی بر وفای به عهد نیست . از دیدگاه آنها، قول دادن یک چیز است و ثابت قدمی در مخالفت با دولت چیز دیگر.

اقلیت پر سر و صدای مجلس به اقتضای زمانه و صد البته در راستای منافع، اگر دلش بخواهد گاهی وعده وعیدی می دهد تا سر بزنگاه آن وعده‌ها را" وتو " کند! و از این طریق بتواند بیشتر به منافع‌اش برسد. نمونه آن راهم، همه ما دیدیم، آنچه که بر سر مسئله دوفوریتی بودن طرح" اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" در مجلس رخ داد، اتفاقی بود که حتی رییس مجلس را هم به ستوه آورد و او را وادار به افشای این کرد که چرا فراکسیون اصولگرایان برخلاف آنچه که از قبل به تفاهم رسیده شده بود، طرح دوفوریتی مجلس را زیر سوال می برد و کاری می کند تا دوفوریتش رای نیاورد.

جفای آبستراکسیون

حالا هم که یک فوریت طرح، هفته آینده قرار است به صحن مجلس برای نظر نهایی برده شودو تکلیف برجام و عملیاتی شدنش را مشخص کند، این گروه اقلیت مجلس (فراکسیون اصولگرایان) دست از سر ناسازگاری و مخالفت برنداشته و در تلاش برای آبستراکسیون در روز رای گیری طرح هستند! تا جایی کهکمال الدین پیرموذن در اینباره می‌گوید: " اینکه نمایندگان وابسته به جناحی خاص اشعار می‌دارند روز یکشنبه (روز رای گیری طرح برجام) آبستراکسیون خواهند کرد و مجلس را ترک می‌کنند، جفا به ملت است."

اما چرا در حالی که از سوی کسانی چون شخص رییس مجلس این همه تاکید بر تعجیل در اجرایی شدن برجام می شود، این تاکیدات در جبهه اصولگرایان محلی از اعراب ندارد و آنها همچنان پایشان را در یک کفش کرده و می گویند که ما با برجام مخالفیم و درهمین راستای مخالفت، کمپین شبکه های اجتماعی به راه می اندازند و " دو دو" کردنشان در صحن مجلس به راه می شود و حالا هم در جدیدترین شیرین کاریشان نجواهای "آبستراکسیون " آنها گوش را می آزارد و دل را ریش می کند؟

موضوع تا به جایی پیش رفته که مجید تخت روانچی نیز از در خواهش برآمده و در واکنش به احتمال آبستراکسیون برخی جریانات سیاسی مجلس در روز رای‌گیری برجام گفته است: "هیئت رییسه و نمایندگان مجلس قطعا بر اساس مقررات تصمیماتی خواهند گرفت و مسئله را مدیریت می کنند ."


«روزنامه جوان» نیز در گزارشی به موضوع حملات روس ها به داعش در سوریه پرداخته است. جوان در این گزارش با عنوان«شلیک خزری مسکو به داعش» می نویسد: « روسيه براي اولين بار با موشك از درياي خزر از فاصله 1500 كيلومتري گروه‌تروريستي داعش را در سوريه هدف قرار داد؛ اقدامي كه از طريق ناوگان خزري روس‌ها انجام شده است. اين شليك روس ها، دامنه رويارويي با داعش را به منطقه‌اي فراتر از خاورميانه وارد مي‌كند.

سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه ديروز اعلام كرد 26 فروند موشك كروز از چهار ناوجنگي مستقر در درياي خزر شليك شدند و مواضع گروه‌تروريستي داعش را هدف قرار دادند. وي گفت: «چهار كشتي جنگي، 26 موشك كروز را به 11 هدف شليك كردند. طبق داده‌هاي كنترل هدف، تمامي اهداف تخريب شده و هيچ غيرنظامي متحمل آسيب نشده است.» ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه هم از اقدام ارتش كشورش تقدير كرد و گفت كه اين موشك‌ها از فاصله 1500 كيلومتري شليك شده‌اند. وي همچنين تصريح كرد: «زود است بخواهيم در مورد عمليات جنگ نتيجه‌گيري كنيم، اما آنچه كه تا به اين لحظه محقق شده است، عالي است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی