بازدید 1952

ستاد اقتصاد مقاومتی باید به سرعت شکل بگیرد

کد خبر: ۵۳۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ 08 September 2015
یک عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تحقق تشکیل ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی گفت: در بخش اقتصاد مقاومتی مشکل در اجرای این سیاست‌هاست و دولت می‌تواند با توجه به امکاناتی که دارد این مسئولیت را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از ایسنا: عیسی امامی با بیان این مطلب اظهار کرد: در یک دهه گذشته مقام معظم رهبری خطر تهدید دشمن در حوزه اقتصاد را مرتب گوشزد کرده‌اند و غالبا سیاست‌ها، برنامه‌ها و حتی شعار سالی که انتخاب می‌کردند برای تحقق این هدف مهم بوده است، اما متاسفانه این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

وی افزود: جدای از مقاومت اقتصادی، مقاومت‌های سیاسی و اجتماعی هم مقوله دیگری هستند که همیشه مردم در این موارد کارنامه خوب و موفقی از خود ارائه کرده‌اند و دولت‌ها همواره حمایت ملی را با خود داشته‌اند، اما در مورد حوزه اقتصاد نتوانسته‌اند از این ظرفیت اجتماعی موثر استفاده کنند.

نماینده مردم گرگان در مجلس خاطرنشان کرد: در واقع بحث اقتصاد مقاومتی مانند سایر مقولات دیگر تنها مدتی در گفتمان و بحث‌های رسانه‌ای و کارشناسی مطرح شد اما عملا کار ستادی تبدیل به کار عملیاتی نشده و در حقیقت سهم هر شخص یا دستگاهی برای انجام کار مشخص نشده است لذا معتقدم هیچ اتفاقی نیفتاده است و تنها بر روی کاغذ، تابلوها و بیلبوردها مطلبی را تصویر کرده اما مصمم برای اجرای نبوده اند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل ستاد عملیاتی برای اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: رهبری تحلیل دشمن در این حوزه را به خوبی رصد و دولت‌ها را متوجه این مهم کرده‌اند اما متاسفانه نتوانسته‌ایم به درستی از این ظرفیتی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

امامی ادامه داد: باید همه دستگاه ها از یک مرجعی تبعیت کنند تا اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود و اگر قرار باشد دستگاهی با ساز و کار و لشگر خودش دنبال این موضوع باشد از مسئولیت و از ماموریت خود آگاهی نخواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی باید به سرعت شکل بگیرد و به بهانه آن هم ماه‌ها وقت صرف نشود و به دنبال خلاءهای قانونی نباشیم.

وی تصریح کرد: البته مجلس تکلیف خود را در بحث خروج از رکود و حمایت از تولید ملی انجام داده و مشکل در اجرای این سیاست‌هاست و دولت می‌تواند با توجه به امکاناتی که دارد این مسئولیت را انجام دهد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از کارهایی که هنوز اقدام عملی درباره آن نمی‌بینیم سیاست‌های پولی است که هنوز اصول و مبانی آن را در بحث حمایت از تولید به درستی نمی‌بینیم؛ شاید به بهانه کنترل، کنترل نقدینگی انجام شد، اما این مساله خود باعث رکود جدی شده و تولید را از پا در می‌آورد؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت اکنون باید پول را پمپاژ کرده و به سمت واحدهای تولیدی بفرستد که اکنون با کمترین میزان ظرفیت کار می‌کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: تعریف درست از اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید ملی و اگر حمایت از تولید ملی شکل بگیرد و اشتغال برمی‌گردد و پایدار می‌ماند، از طرفی با افزایش ظرفیت تولید سهم بازار هر یک از واحدها مشخص می‌شود و بیش‌تر از آن اگر مازاد تولید باشد رقابت پذیر بوده و وارد بازارهای منطقه می‌شود که در این شرایط فرصت ارزآوری دارد که از یک طرف ارز از کشور خارج نمی‌شود، از طرف دیگر ساز و کار حمایت از تولید فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر این که دولت بالاخره باید از یک جایی شروع کند، اظهار کرد: می‌خواهیم این مساله عملیاتی، جدی گرفته شود؛ در حالی که اکنون جامعه چنین فضایی را نمی‌بیند. اگر این اتفاق می‌خواهد بیفتد باید اعتماد جدی بین ملت و دولت به وجود آید و راز همدلی و هم زبانی هم در همین است که تلاش شود تئوری جریان اعتمادسازی مردمی تقویت شود که مردم به جاری سرمایه گذاری دنبال سپرده گذاری نروند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی