بازدید 12631

نگاه شما: برج نجومی رادکان

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 27 July 2015
سید محمد جواد رئیس الساداتی: این برج شاهکار معماری و مهندسی است و بنا به روایاتی به دستور خواجه نصیر الدین طوسی و یا با نظارت خواجه نصیر الدین بنا شده.

برج رادکان، که تصور می‌شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.برج به ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه گذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه‌ای تقسیم می‌شود و هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را دربر می‌گیرد، دو در دیوار مقابل هم ساخته شده و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه‌ای تقسیم کرده‌است.انتخاب مکان درها، دریچه‌ها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌است و این برج تنها برجی است که می‌توان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد. برج رادکان دارای ویژگی‌هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تاکنون علی رغم پژوهش‌های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده‌است. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده‌است که قابل توجه می‌باشد. در فواصل معیین سوراخ‌هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده‌است.

متاسفانه در دهه های اخیر تلاش های بسیاری بمنظور دست یابی به اثار گرانبها و عتیقه احتمالی پای برج انجام شده که باعث تخریب بخش هایی از برج شده و از همه بدتر تلاش هایی با هدف نابودی کامل این برج و تبدیل محوطه ی ان به زمین زراعی برای کشت محصولات کشاورزی که همین امر اسیب های فراوانی به برج رسانده البته با تلاش ها و پیگیری های فعالان نجوم خراسان چند سالیست که حال و روز برج بهتر شده.
 ثبت حرکت ستاره ها در نوک برج با محوریت ستاره قطبی است که در جای خود ثابت است.گفتنی است ستاره قطبی در نیمکره شمالی در جای خود ثابت بوده و مسیر شمال را نشان میدهد.این عکس با ثبت ۹۵ فریم و هر فریم ۴۵ ثانیه نور دهی شده
ثبت حرکت ستاره ها در نوک برج با محوریت ستاره قطبی است که در جای خود ثابت است.گفتنی است ستاره قطبی در نیمکره شمالی در جای خود ثابت بوده و مسیر شمال را نشان میدهد.این عکس با ثبت ۹۵ فریم و هر فریم ۴۵ ثانیه نور دهی شده
راه شیری بر فراز برج نجومی
راه شیری بر فراز برج نجومی



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی