بازدید 2090
رويترز:

صادرات نفت ايران مي تواند درعرض يکسال تا 60 درصد افزايش يابد

اکثر تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که یک سال بعد از هر توافق هسته ای تولید نفت ایران افزایش بسیار بزرگتری را تجربه خواهد کرد. نه نفر از این تحلیلگران این افزایش را حداکثر 750 هزار بشکه در روز و هفت نفر دیگر بین 750 هزار تا یک میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده اند.
کد خبر: ۵۱۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 02 July 2015
خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم کریستوفر جانسون و کوستاو سامانتا نوشته است: نظرسنجی روز چهارشنبه رویترز از تحلیلگران نشان داد که ایران در صورتی که بتواند با قدرتهای جهانی به توافقی دست یابد که به تحریمها علیه این کشور پایان دهد در عرض یک سال صادرات نفت خود را تا 60 درصد افزایش خواهد داد.

بر اساس این نظرسنجی که از 25 تحلیلگر بانکها و شرکت های خرید و فروش عمده انجام شده است ایران قادر خواهد بود تا آخر امسال تولید نفت خام خود را بین 250 هزار تا 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد و تا اواسط سال 2016 فروش نفت خود را 750 هزار بشکه در روز زیاد نماید.

این امر باعث خواهد شد تا تولید کل نفت جمهوری اسلامی به حدود سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز برسد که بالاترین در عرض چهار سال گذشته خواهد بود و در زمانی که بازارهای جهانی از قبل با عرضه بیش از حد احتمالی مواجه هستند صادرات نفت این کشور را حدود 60 درصد افزایش خواهد داد.

اما بر اساس این نظرسنجی رویترز با در نظر گرفتن اینکه بازرسان هسته ای باید میزان پایبندی تهران را به شرایط هرگونه توافقنامه ای راستی آزمایی کنند و همچنین برداشته شدن آهسته تحریمها، افزایش تولید نفت برای ایران زمان بر خواهد بود.

اولیویه جاکوب Olivier Jakob تحلیلگر بازار انرژی از سوئیس می گوید: «ایران چند ماه زمان لازم دارد تا با قدرت تمام شروع به صادرات نفت کند.»

مقامات ایران ، امریکا و پنج قدرت بزرگ دیگر در تلاش برای حصول به توافقی که اجازه گسترش فن آوری صلح آمیز هسته ای به ایران را بدهد در وین مشغول مذاکره هستند.

ضرب الاجل برای حصول به این توافق تا هفت ژوئیه تمدید شده است تا زمان بیشتری برای رسیدن به این توافق که هر دو طرف می گویند نزدیک است وجود داشته باشد.

غرب خواهان تضمین هایی است که ایران به شکل مخفیانه در حال ساخت سلاح هسته ای نیست و در همان حال ایران خواهان برداشته شدن تحریمهای مالی است که اقتصاد این کشور را فلج کرده و صادرات نفت این کشور را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته است که بعد از رفع تحریمها ،کشورش سریعا سهم خود را در بازار نفت احیا خواهد کرد.

اما تحلیلگران می گویند کمبود سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران به این معناست که این کشور برای اینکه صنعت نفت خود را به نزدیکی قابلیت بالقوه کامل برساند راه درازی در پیش دارد.

ادوارد مورس Edward Morse رئیس جهانی پژوهش های مربوط به کالا در شرکت Citi نیویورک می گوید ارزیابی های خود ایران « شاید بیش از حد خوشبیانه باشد.»

مورس این هفته در یادداشتی برای یکی از مشتریان نوشت: «تحریمها به روشنی توانایی ایران را برای تعمیر و نگهداری میادین نفتی عمدتا سن و سال دار این کشور فلج کرده است چه رسد به پیشبرد پروژه های جدید.»

بر اساس بررسی که رویترز انجام داده است ایران در ماه ژوئن حدود دو میلیون و 820 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد.

دو تن از تحلیلگران شرکت کننده در این نظرسنجی یعنی مایکل ویتنر Michael Wittner از سوسیته ژنرال در نیویورک و بجارن شیلدروپ Bjarne Schieldrop در SEB Markets در اسلو می گویند آنها انتظار هیچ افزایش اولیه ای را در تولید نفت ایران ندارند.

در سوی دیگر مدس همینگسن Mads Hemmingsen در Global Risk Management می گوید تولید نفت ایران سریعا افزایش خواهد یافت.

12 نفر از این 25 تحلیلگر پیش بینی کرده اند که در شش ماه اول تولید نفت ایران حدود 250 هزار بشکه افزایش خواهد یافت در حالی که هشت تن دیگر می گویند این افزایش امسال بین 250 هزار تا 500 هزار بشکه خواهد بود.

اکثر تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که یک سال بعد از هر توافق هسته ای تولید نفت ایران افزایش بسیار بزرگتری را تجربه خواهد کرد. نه نفر از این تحلیلگران این افزایش را حداکثر 750 هزار بشکه در روز و هفت نفر دیگر بین 750 هزار تا یک میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار