بازدید 2781

موزه «لوور» از استرداد اشیای ایران امتناع می کند

کد خبر: ۵۰۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 18 May 2015
نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز جهانی موزه،‌ اقدامات دیپلماتیک و حقوقی دولت در راستای بازگرداندن مجموعه‌های تاریخی ایران از کشورهای مختلف را ستودنی و قابل تقدیر خواند.

سید حمیدرضا طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: بازگشت مجموعه های تاریخی به عنوان ثروت ملی به کشور، حاصل پیگیری‌های امور خارجه و روابط موثردیپلماتیک است که خوشبختانه دولت با جدیت و سرعت بالایی در این عرصه ایفای نقش می کند. هر چند در دوره‌های قبلی هم شاهد اتفاقات مشابهی بودیم، اما آنچه مسلم است دولت کنونی موفقیت‌های بیشتری در این خصوص داشته و با همت بالاتری در حال رایزنی و تلاش در راستای بازگشت ثروت ملی به ایران است.

نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس، کسب نتایج موفقیت آمیز در این حوزه را بسیار سخت و زمان بر خواند و گفت: ما در برخی اوقات باید با پیگیری‌های قضایی و حقوقی وارد عمل شویم و در برخی موارد باید با رایزنی و ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک به دنبال اهداف خودباشیم. طبیعتا چنین روندی بسیار طولانی و دشوار است و زمان زیادی را طلب می کند که خوشبختانه طی سالهای اخیر شاهد اقدامات و نتایج مطلوبی در این خصوص بودیم.

وی به کارشکنی‎و بهانه تراشی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم اقدامات قضایی و مستندات حقوقی، باز هم شاهد بهانه تراشی ازسوی کشورهای مختلفی هستیم که با بهانه های واهی از استرداد مجموعه های تاریخی خودداری می‌کنند. به عنوان مثال می توان به موزه لوور فرانسه اشاره کرد که بسیاری از آثار و اشیاء تاریخی ایران را در خود جای داده و طبق حقوق و قوانین داخلی این کشور، خود را مالک این آثار می داند.

طباطبایی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی که حاضربه استرداد آثار و مجموعه های تاریخی دیگر کشورها از جمله ایران نیستند بر این باورند که مالکیت این مجموعه ها را طبق "معامله با حسن نیت" بدست آورده اند و در سالهای گذشته با توافق و حسن نیت با کشورهای مختلف این آثار را خریداری و جمع آوری کرده اند. در نتیجه خود را مالک حقوقی آن دانسته و حاضر به بازگرداندن این آثار نیستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر ادامه روند دیپلماتیک و حقوقی دولت برای بازگرداندن مجموعه‌های تاریخی به ایران گفت: دولت باید بیشتر نیرو و توجه خود را روی مجموعه هایی معطوف کند که طی سالهای اخیر بصورت قاچاق از کشور خارج شده و می‌توان آنرا با روابط دیپلماتیک و پیگیری‌های حقوقی به کشور بازگرداند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در خاتمه با اظهاررضایت از روند اقدامات و پیگیری کنونی خاطر نشان کرد: خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی و همچنین وزارت امور خارجه، طرح بازگرداندن مجموعه‌های تاریخی به کشور را در دستور کار خود دارند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی