بازدید 15718
«تایمز اسرائیل» مدعی شد؛

احتمال فروش «بمب‌های سنگرشکن» آمریکایی به عربستان

در حالی که قرار است سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به زودی برای بحث و گفت‌و‌گو درباره موضوع توافق هسته‌ای ایران به آمریکا سفر کنند، برخی اخبار حاکی از آن است که واشنگتن در تلاش برای اطمینان خاطر دادن به این کشور‌ها درباره ایران، اقدام به فروش تسلیحات بسیار پیشرفته به آن‌ها کرده است. در این میان، احتمال فروش بمب‌های سنگرشکن به عربستان نیز مطرح شده است.
کد خبر: ۴۹۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 07 May 2015

احتمال فروش «بمب‌های سنگرشکن» آمریکایی به عربستاندر حالی که قرار است سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به زودی برای بحث و گفت‌و‌گو درباره موضوع توافق هسته‌ای ایران به آمریکا سفر کنند، برخی اخبار حاکی از آن است که واشنگتن در تلاش برای اطمینان خاطر دادن به این کشور‌ها درباره ایران، اقدام به فروش تسلیحات بسیار پیشرفته به آن‌ها کرده است. در این میان، احتمال فروش بمب‌های سنگرشکن به عربستان نیز مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «تایمز اسرائیل» مدعی شده ایالات متحده در تلاش برای کاستن از نگرانی‌های کشورهای عرب منطقه، فروش بمب‌های سنگرشکن پیشرفته خود به عربستان سعودی را در دست بررسی دارد؛ آمریکا تاکنون پیشنهاد فروش این بمب‌ها را تنها با رژیم اسرائیل مطرح کرده بود.

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی در جلسات خصوصی گفته‌اند، دولت اوباما قصد دارد بمب‌های سنگرشکن GBU-28 را به عربستان بفروشد. مذاکرات مربوط به فروش این بمب‌ها محرمانه در جریان است، زیرا مطابق مصوبه سال ۲۰۰۸ کنگره، آمریکا باید برتری رژیم اسرائیل در منطقه را حفظ کند و فروش بمب‌های مذکور به عربستان بر خلاف این جریان است.

علاوه بر فروش این بمب‌ها به عربستان، اکنون ایالات متحده موضوع فروش جنگنده‌های «اف ۳۵» به امارات را نیز در دست بررسی دارد. تایمز اسرائیل می‌نویسد، این دو مورد فروش تسلیحاتی، به کلی برتری نظامی رژیم اسرائیل در منطقه را از بین می‌برد؛ اما در عین حال، هدف اصلی آمریکا از این کار، اطمینان دادن به کشورهای عربی درباره ایران است.

در سال ۲۰۰۹ بمب‌های سنگرشکن GBU-28 که می‌توانند به استحکامات و تأسیسات زیرزمینی نفوذ کنند، توسط آمریکا به رژیم اسرائیل فروخته و از‌‌ همان زمان چنین بیان شد که این بمب‌های ۵ هزار پاوند که توسط لیزر هدایت می‌شوند، می‌توانند در حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گیرند؛ هرچند، باز هم برای نفوذ به تأسیسات هسته‌ای «فردو» کافی نیستند.

گفته می‌شود آمریکا بدین منظور نوعی از بمب‌های سنگرشکن ۳۰ هزار پاوندی را طراحی نموده که البته از فروش آن به رژیم اسرائیل خودداری کرده است.

گفت‌و‌گو‌ها برای فروش این بمب‌ها به عربستان در حالی جریان دارد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، خود را برای دیدار هفته آینده با رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در کمپ دیوید آماده می‌کند. در همین حال، روزنامه «نیویورک تایمز» نیز از جزئیات توافق نامه دفاعی سخن گفته که قرار است میان آمریکا و کشورهای منطقه به امضا برسد و محور آن، دفاع آمریکا از متحدان منطقه‌ای خود در مقابل حملات احتمالی است.

این توافق نامه مشتمل بر تعهد آمریکا به انجام تمرینات نظامی مشترک با کشورهای عربی است؛ افزون بر این، بر اساس این توافق نامه، دو کشور عربستان سعودی و امارات، «متحدان مهم غیر عضو ناتو» آمریکا طبقه بندی خواهند شد. این طبقه بندی، محدودیت‌های موجود بر فروش تسلیحات به این کشور را کاهش داده و برخی تسهیلات نظامی را در اختیار این دو کشور قرار می‌دهد که تنها در اختیار اعضای ناتو قرار دارد. فروش جنگنده‌های «اف ۳۵» به امارات نیز بخشی از همین توافق نامه است.

برخی اخبار حاکی از آن است، کشورهای منطقه که قرار است در نشست کمپ دیوید با اوباما شرکت کنند، تهدید کرده‌اند در صورتی که دولت آمریکا پیشنهاد رضایت بخشی به آن‌ها ندهند، سطح حضور خود را کاهش داده و وزرای خارجه خود را به این جلسه می‌فرستند. البته عربستان سعودی اعلام کرده که ملک سلمان قطعاً در این جلسه حاضر خواهد بود.

مقامات آگاه می‌گویند، کشورهایی که قرار است در کمپ دیوید حضور پیدا کنند، خواستار دریافت تسلیحاتی شده‌اند که به آن‌ها در مقابل توانایی‌های پیشرفته موشکی ایران، برتری نظامی کیفی اعطا کند. نگرانی آن‌ها به ویژه پس از برداشته شدن محدودیت فروش سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران از سوی روسیه، تشدید شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست