بازدید 20205
اوج‌گیری کمپین حمایت از موسیقی؛

فیلم: روایت تلخ رضا یزدانی، معتمدی، درخشانی، پالت و دیگران

افشین یداللهی، رضا یزدانی، محمد معتمدی، مجید درخشانی، مسعود شعاری، علی بوستان، علی جعفری پویان، پالت برخی از اهالی موسیقی هستند که با انتشار ویدئوهایی به این کمپین پیوسته‌اند و با زبانی متفاوت درباره وضعیت موسیقی کشور و آینده پیش روی موسیقی‌دان‌ها سخن گفته‌اند؛ مجموعه‌ ویدئوهایی که به سرعت در حال گسترش است.
کد خبر: ۴۹۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰ 01 May 2015
فیلم: روایت تلخ رضا یزدانی، محمد معتمدی، علی درخشانی، پالت و دیگران
کمپین حمایت از صنف موسیقی که در محل خانه موسیقی تشکیل شد، اکنون در حال اوج‌گیری و گروهی از چهره‌های سرشناس موسیقی در نخستین گام از این کمپین با انتشار مجموعه ویدیوهایی در قالب این کمپین، خواستار حمایت از موسیقی توسط مردم و عدم کپی آثار موسیقی شدند و البته برای بیان عمق ماجرا، حقیقت‌های تلخی بر زبان آوردند.

به گزارش «تابناک»، «هفته موسیقی تهران» که شهریور ۱۳۹۳ با اجرای هنرمندان و گروه‌هایی چون کامکار‌ها، همایون شجریان، علیرضا قربانی، شمس، پالت و... در عمارت مسعودیه تهران برگزار شد، نخستین بار با عنوان کمپین حمایت از موسیقی شنیده شد و بیانیه‌های این کمپین توسط هنرمندانی چون سحر دولتشاهی، مهناز افشار، باران کوثری، حامد بهداد و... منتشر شد؛ اما تا اواخر سال پیشین که وضعیت موسیقی با تعطیلی کنسرت‌ها پیچیده نشد، زنگ آغاز فعالیت‌های رسمی این کمپین به صدا درنیامد.

این گونه بود که کمپین حمایت از صنف موسیقی با محوریت هم‌اندیشی مقابله با لغو کنسرت‌ها و محدودیت‌های اهالی موسیقی نخستین بار در هجدهم اسفندماه ۱۳۹۳ گذشته در محل خانه موسیقی تشکیل شد و این اتفاق متمرکز بر لغو گسترده اجراهای زنده و افزایش محدودیت برای گروه‌های موسیقی بود و اقدامی متفاوت برای اعتراض به وضعیت پیش آمده تلقی می‌شد.

فیلم: روایت تلخ رضا یزدانی، معتمدی، درخشانی، پالت و دیگران

کمپینی که در روز افتتاحش، چهره‌های صاحب‌نام موسیقی از جمله شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان، فردین خلعتبری، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده، محمدرضا نوربخش و دکتر محمد سریر حضور داشتند، در روز بیستم اسفندماه با نوشته کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده سر‌شناس کمانچه وارد یک فضای تازه شد و کپی‌رایت در گام نخست این کمپین مورد توجه قرار گرفت.

در یادداشت کیهان کلهر در این ارتباط آمده بود: «برای اینکه موسیقی قدرت و قوت بگیرد، در راه بهبود و پیشرفتی واقعی، مستقل باشد و بتواند روی پای خودش بایستد، نخستین قدم این است که چرخهٔ مالیِ سالم و کارآمد در موسیقی کشور فراهم شود. شرایطی که هنرمند بتواند از حرفه‌اش ارتزاق کند. دست‌یابی به چنین هدفی به نگاه مخاطبان و عموم مردم به کالای فرهنگی وابسته است. باید فرهنگِ «به رسمیت شناختنِ حقوقِ صاحبانِ آثار» و فهمِ پیوندی که بین رشدِ موسیقی با اقتصاد آن وجود دارد، بین عموم مخاطبان جا بیفتد».

کلهر در ادامه پیشنهاد داد: «نخست تا جای ممکن از دانلود و کپی غیرقانونی موسیقی پرهیز کنیم. دوم به این کمپین بپیوندیم و سوم اینکه دیگران را به عضویت در آن تشویق کنیم تا به این طریق، دامنهٔ تأثیرِ آن گسترش پیدا کند و حرف‌ها و هدف‌هایش با صدای بلند‌تر به گوش دیگران برسد. هر کاری از دستمان بر می‌آید بکنیم تا صدای موسیقیِ ایران بلند‌تر شود».

فیلم: روایت تلخ رضا یزدانی، معتمدی، درخشانی، پالت و دیگران

این کمپین در چند ماه اخیر علاوه بر سایت رسمی، به تازگی در فضای مجازی نیز با این هشتگ #كمپين#حمايت#از#موسيقي فعال شده و در قالب ویدیوهایی که چهره مطرح موسیقی منتشر کرده‌اند، از مردم خواسته شده تا درباره صیانت از حقوق مؤلفین و مصنفین و گسترش فرهنگ کپی‌رایت، گام‌های مؤثری را بردارند. همچنین از همه‌ مردم، بخصوص اهالی موسیقی درخواست شده تا در قالب متن و ویدئو اظهار نظر کنند تا باب گفت وگو گشوده شود.

رضا یزدانی، محمد معتمدی، مجید درخشانی، مسعود شعاری، علی بوستان، علی جعفری پویان، پالت، افشین یداللهی، سحر محمدی، آتنا اشتیاقی، یغما گلرویی، پویا سرایی و... برخی از اهالی موسیقی هستند که با انتشار ویدئوهایی به این کمپین پیوسته‌اند و با زبانی متفاوت درباره وضعیت موسیقی کشور و آینده پیش روی موسیقی‌دان‌ها سخن گفته‌اند؛ مجموعه‌ ویدئوهایی که به سرعت در حال گسترش است.

«تابناک» با چینش و برش بخش‌هایی از این مجموعه ویدیوها، یک ویدیوی ده دقیقه‌ای را تهیه کرده که تماشایش به شدت تاثیرگذار است. در این ویدیو رضا یزدانی، محمد معتمدی، مجید درخشانی، مسعود شعاری، علی بوستان، علی جعفری پویان، شروین مهاجر،
آتنا اشتیاقی و پالت، درباره شرایط کنونی موسیقی ایران سخن می‌گویند.

تعداد بازدید : 38
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل