بازدید 11020
یکی دیگر از دست گل هایی که در دولت دهم به آب داده شده؛

اتلاف سرمایه های ملی با دلسوزی‌های دستوری! +فیلم

تکان دهنده تر از این اشکالات آنجاست که می‌بینیم برای طراحان، سازندگان و در طول ایشان، تقبل کنندگان هزینه های ساخت و ساز و دستور دهندگان این امر، ضرورت آب رسانی، برق رسانی و ارائه دیگر امکانات به منازل نوساز هیچ اهمیتی نداشته و تنها دنبال عکس یادگاری با پروژه بوده‌اند!
کد خبر: ۴۹۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 30 April 2015
وقتی قرار باشد محبتی کنید که هیچ درباره اش نمی‌دانید و فکر نمی‌کنید، به تنها نتیجه ای که خواهید رسید، اتلاف انرژی و توان است و بس؛ چیزی شبیه مثل «گاو نه من شیرده!»

به گزارش «تابناک»، از جمله رهاوردهایی که افزایش درآمدهای نفتی در چند سال گذشته برای کشورمان داشت، افزایش سطح خدماتی بود که دولت به مناطق محروم ارائه کرده است اما گاه این خدمات آنقدر بی حساب و کتاب ارائه شده که مواجهه با نتیجه شان، چیزی جز رنج نیست.

برای مثال بد نیست سری به سیستان و بلوچستان بزنیم و در باهوکلات به تماشای منازلی بنشینیم که احتمالا برای ساختشان هزینه های هنگفتی صورت گرفته اما اینقدر بی حساب و کتاب ساخته و پرداخته شده‌اند که به هیچ دردی نخورده اند و نخواهند خورد.

به این منظور، با دوربین برنامه مستند «ایرانگرد» سری می‌زنیم به یکی از روستاهای منطقه باهوکلات در استان جنوب شرقی کشورمان تا با منازلی مواجه شویم که حتی برای یک روز، کسی در آنها ساکن نشده چراکه اصولا به درد سکونت نمی‌خورده‌اند!

اگر به بریده تصاویر این برنامه خوب تلویزیونی دقیق شویم، درخواهیم یافت که دولت مردان به رغم پرداخت هزینه های سنگین ساخت و ساز در آن منطقه، حتی به اندازه یک طرح کوچک مطالعاتی به خود زحمت نداده‌اند که نیازهای مردمان آن خطه را شناسایی کرده و به تناسب آن نیازها و فرهنگی مردم منطقه برای خدمت رسانی به ایشان دست به کار شوند.

البته اگر مبنا را بر بی اطلاعی مطلق مسئولان هم که بگذاریم، باز عجیب است که ببینیم در سرزمینی که جمعیت خانوارها در آن زیاد است، دو اتاق کوچک برای سکونت اهالی ساخته شود که همگی مشرف به اتاق های خانه های دیگر هستند و در مجاورتشان سرویس های بهداشتی و حمام طراحی و ساخته نشده چراکه اصولا چنین طراحی عجیبی برای هیچ نقطه از کشورمان به درد بخور به نظر نمی‌رسد!

تکان دهنده تر از این اشکالات آنجاست که می‌بینیم برای طراحان، سازندگان و در طول ایشان، تقبل کنندگان هزینه های ساخت و ساز و دستور دهندگان این امر، ضرورت آب رسانی، برق رسانی و ارائه دیگر امکانات به منازل نوساز هیچ اهمیتی نداشته و ظاهرا تنها تلاششان را بر این نکته متمرکز کرده بودند که چهاردیواری هایی ساخته و تحویل دهند و احتمالا در کلنگ زنی و افتتاحشان، عکس یادگاری بیاندازند و در آمار و ارقام، این پروژه ها را در زمره کارهای به انجام رسیده خود معرفی کنند!

بر این اساس اصلا جای تعجب ندارد که بشنویم این سازه های ناقص الخلقه در طول پنج سالی که از عمرشان می‌گذرد، هیچ ساکنی نیافته و کاملا بایکوت شده اند و روستانشینان، سکونت در کپرهایشان را به کوچ به این منازل(!) ترجیح داده‌اند، چراکه دست کم در کپرهایشان به گونه ای زندگی می‌کنند که همسایه مشاع ندارند، فضای زندگی برایشان وسیع تر است و... .

اینجاست که از اتلاف این همه هزینه رنج خواهیم کشید و زمانی رنجمان فزونی خواهد یافت که می‌بینیم محل احداث این منازل عجیب و غریب، استانی است که همگی بر محروم بودن آن تاکید داریم و امیدواریم که روند محرومیت زدایی از آنها شدت و سرعت گیرد ولی در عمل می‌بینیم که اندکی سرمایه هایی که به آنجا اختصاص می‌یابند نیز به این شکل حیف و میل می‌شوند.

گویی برخی قصد داشته اند که محرومیت را نیز دستوری مرتفع کنند و تا دیده‌اند که مردم آن دیار در کپر ساکن هستند و رنج و مشقت های زندگی برایشان زیاد است، دستور داده‌اند که برایشان خانه ساخته شود و سازندگان هم در اطاعت امر، اینچنین شهرک مسکونی بهت آوری را پدید آورده اند!

البته اینها حدسیات ما در این باره است که می‌تواند چندان صحیح هم نباشد ولی مگر می‌شود برای ساخت و ساز در یک منطقه اقدام کرد و نظر مردم و شورای محل را نخواست؟ مگر می‌شود مسئولان استانی و منطقه ای از نیازهای بومیان آگاه نباشند؟ مگر می‌شود ناظرین ساخت و مجریان پروژه به نتیجه نهایی کار هیچ اهمیتی قائل نشوند و...؟ اگر می‌شود، پس این چهاردیواری ها می‌بایست بی ایراد و قابل استفاده باشند و اگر نمی‌شود، می‌بایست به سوالات طرح شده بازگشت تا اشکال را یافت و کاری کرد که این سمبل های شکست محرومیت زدایی با دستور! به موزه‌ای برای عبرت گیری مدیران حال و آینده تبدیل شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۴
تا سیستان رو به ...... فکری به حال اون مردم بکنید
تنها کاری که آقای احمدی نزاد کرده این بوده از ایران برای بزرگی نام خود در جهان استفاده کند هیچ کاری از او از روی حساب وکتاب نبوده در روستای مان یک سد انحرافی آب روی روخانه برای کشت کار در تابستان درست کردندمن که 40سال دارم هیچ وقت در تابستان شاهد آب داشتن این رودخانه نبودم یعنی اصلا این رودخانه درتابستان آب نداردمن نمی دانم با چه حساب کتابی آمدند یک صد انحرافی چند صد ملیونی زدند وبلا استفاده این سد در روستای بلا سفیدتور شهرستان بابل قرار دارد فقط می توان گفت با این کار بیت المال حیف میل شد بدون هیچ استفاده ای
اگر واقعا می خواهید متعجب شوید 30 کیلومتر از تهران خارج شوید و یک تصویر هوایی از شهر جدیدپرند بویِژه فاز 4 و 6 بگیرید و تعداد بسیار بالای ساختمان های فاقد اب وبرق و سکنه ونیمه تمام .مطمئنم تصورش را ندارید .و حساب کنید چقدر سرمایه اتلاف شده است
بدون نظر شورا هم می شود کار تخصصی انجام داد شاید هم بهتر بشود لکن باید صداقت داشته باشی و قصد نداشته باشی نصف بودجه را خرج کنی و بقیه اش رو ....
خدا بانی و مرتکب این اسراف ها رو تو اتیش جهنم بسوزونه من که راضی نیستم.الان حقوق مارو چند ماه ندادن میگن بودجه نداریم...
در یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی نیز بنده شاهد یک از این ساخت سازهای خالی از سکنه بوده ام
چرا اینهمه خدماتی که دولت نهم ودهم انجام داده ایچنین غیر منصفانه تخر یب میکنید چرا پروژه ها ی عظیمی که انجام شده نام نمی برید در این زمینه هم از مسیولین محلی بپر سید تا پاسخ آنرا به شما بدهند ۰۰۰متاسفم از تابناک با بر خوردهای تخریبی و۰۰۰
باید تمام مسئولینی ، طراحان ، مجریان و ناظرینی که اینچنین بیت المال را ضایع کرده اند را به دادگاه کشاند و محاکمه کرد.
از این دست پروژه هایی که بدون مطالعه درست ساخته شدند وبعد از صرف هزینه هاای زیاد اشکالات اساسی آن اشکار شده است بسیار زیاد است و این تایید کننده سوء تدبیر مدیراان اجرایی است.
ای بد بخت خودت که کار کردن بلد نیستی، کسی هم که یه کاری میکنه سرزنش میکنی،
مگه رییس جمهور گفته اینجوری بسازند اشکال کار دست اونهایی است که پیمانکاری رو توی اون منطقه قبول کردند.
به این میگن مدیریت جهانی
چرا محاكمه نميشوند مجريان؟؟؟؟ مهم فقط موى خانوماست تو اين مملكت؟؟
اگرادم های .... به مقامات بزرگ گمارده شوند نتیجه ای جز این نخواهد داشت تازه اگر احتمالات قریب به بقین دیگر را در نظر نگیریم
باز هم دمشون گرم که همین ها را هم ساختند طولت تدبیر وامید چه ... کرده است درست یا اشتباه
درتمام منطقه بلوچستان شاهد ساخت چنین خانه های نیمه تمام بودهایم که خالی ازسکنه هستند
به این میگن عدالت احمدی نژادی که پدر همه ملت ایرانو هشت سال ....
مدیران قبل انقلاب اکثرا وابسته و خائن ولی تمام طرح هایشان کارشناسی و دقیق بود وباقیمانده انها هنوز قابل اجرا واقتصادی است
ولی نمیدام برادران دلسوز ما چرا اینجوری کار میکنند که بعد از پایان پروژه تازه می فهمیم که چه گندی زده شده وبیت المال حرام شده.
اشتباه نكنيد اصل قضيه انجام شده بده و بستان هاي مالي و چاق شدن دست اندركاران
جالبتر اینکه بالاترین فرد مسبب این وضع حالا مصلحت ما را باید تشخیص دهد
حالا فهمیدید که میگم مسکن سرطان اقتصاده یعنی چی؟
دنیا رو میخان اداره کنن!
مردم را مجبور به آلونک نشینی می کنند . روستایی و عشایر شرافت داره وقتی کار به دست ....... می افتد بهتر از این انتظار داشتید بشه ؟؟؟
از این سفره ها تو مملکت ما زیاد پهنه.
مهم اینه که یه عده می خورن سر این سفره.
هدف نان رساندن به خواص بوده
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی