بازدید 6479

پشت پرده محرمانه شدن اطلاعات جشنواره فیلم فجر

این نگرانی ظاهراً دو‌جانبه است؛ هم در داخل و هم در سطح بین‌الملل، اشخاص و گروه‌هایی هستند که با ارسال ایمیل به مهمانان قطعی جشنواره، نگرانی‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند که قید سفر به تهران را بزنند؛ نگرانی‌هایی نظیر ناامنی‌ تهران، پذیرایی ضعیف و خارج از شأن مهمانان، هزینه‌ساز شدن برای دیگر فعالیت‌های بین‌الملی این سینماگران و...
کد خبر: ۴۹۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 19 April 2015
پشت پرده محرمانه شدن اطلاعات جشنواره فیلم فجر
در فاصله شش روز تا آغاز بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، هنوز اطلاعات اندکی درباره جشنواره رسانه‌ای شده و در کنار اعداد و ارقام اعلامی، خبری از اعلام نام فیلم‌های بخش‌های رقابتی نیست که این اتفاق در نوع خود بی‌سابقه است؛ اما چرا چنین رویه‌ای در پیش گرفته شده است؟

به گزارش «تابناک»، بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار و جدا‌‌ از بخش اصلی از پنجم اردیبهشت‌ ماه برای یک هفته به میزبانی سینما ملت برگزار خواهد شد، ولی این تفکیک با اتفاقات دیگری نیز مواجه شده که مهم‌ترین آنها، عدم انتشار اطلاعات تا دقیقه نود و نشست خبری دبیر جشنواره فجر است و بدین ترتیب در فاصله شش روز تا آغاز جشنواره فجر، خبری از لیست فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره نیست.

آن ‌گونه که اعلام شده، بخش رقابتی شامل سینمای سعادت (سینمای جهان) و جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا و جهان اسلام) و جایزه هنر و تجربه و بخش غیررقابتی شامل بخش‌هایی از جمله‌‌ چشم‌انداز سینمای روز چین،‌ چشم‌انداز سینمای روز ترکیه،‌ نمایش ویژه فیلم‌های روز جهان، سینما حقیقت،‌ آثار کوتاه، فرانچسکو روزی: منتقد و متعهد، نام آوران بین الملل سینمای ایران و کارگاه‌های کیارستمی در خارج از کشور است.

همچنین قرار است از فیلم‌هایی از کشورهای اتریش، آلمان، ‌سوییس، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، آمریکا، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، هند، ژاپن، تاجیکستان، مالزی، کانادا، نروژ، فلسطین، بلغارستان، هلند، اسکاتلند، الجزایر، افغانستان، یونان، تایلند، آرژانتین، عراق، سوئد، تایوان، و... در بخش رقابتی رونمایی شود؛ اما هنوز مشخص نیست این فیلم‌ها ‌چه عناوینی دارد و از چه کارگردان‌هایی است؛ اطلاع‌رسانی که به رسم معمول جشنواره‌ها باید هفته‌های قبل انجام می‌شد!

پشت پرده محرمانه شدن اطلاعات جشنواره فیلم فجر

در همین راستا اعلام شد که نشست هم‌اندیشی رؤسا و مسئولان سازمان‌های سینمایی پانزده کشور منطقه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و دبیری علیرضا شجاع‌نوری همزمان با جشنواره برگزار می‌شود و مسائل مشترک سینمایی کشورهای منطقه، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سینمایی مشترک، عرضه آثار و حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، رفع موانع بین بخشی در حوزه تولید مشترک آثار سینمایی، هم‌سویی در تولید مشترک، امکان‌سنجی تأسیس صندوق بین‌المللی تولید مشترک در منطقه و... بررسی خواهد شد.

با این حال در این بخش نیز هنوز مشخص نیست، کدام مدیران ارشد از کدام کشور‌ها به ایران سفر خواهند کرد و در این باره نیز سکوت ‌شد تا در فاصله شش روز تا جشنواره، دست رسانه‌ها از اطلاعات خالی باشد و تنها به اعداد و ارقام بسنده کنند.

بر اساس پیگیری‌های «تابناک»، توجیهی که در این زمینه مطرح است و باعث شده بخش مهمی از اطلاعات جشنواره تا امروز انتشار نیابد و طبیعتاً نتوان ارزیابی حداقلی در خصوص کیفیت جشنواره پیش روی داشت، نگرانی از تحرکاتی است که جشنواره را تضعیف کند و همین نگرانی‌ها باعث شده تا مدیران جشنواره ترجیح دهند از انتشار اطلاعات پرهیز کنند.

این نگرانی ظاهراً دو‌جانبه است و هم در داخل و هم در سطح بین‌الملل، اشخاص و گروه‌هایی هستند که با ارسال ایمیل به مهمانان قطعی جشنواره، نگرانی‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند که قید سفر به تهران را بزنند؛ نگرانی‌هایی نظیر ناامنی‌ تهران، پذیرایی ضعیف و خارج ازشان مهمانان، هزینه ساز شدن برای دیگر فعالیت‌های بین‌الملی این سینماگران و... که می‌تواند برخی مدیران سینمایی دیگر کشور‌ها و بیش از آن‌ها، سینماگران را ترغیب کند تا به تهران سفر نکنند.

این اتفاقات بی‌سابقه نبوده و در ادوار پیشین جشنواره نیز رخ داده اما ظاهراً در این دوره بسیار پررنگ‌تر است و به همین دلیل، مدیران جشنواره در رویکردی بی‌سابقه چراغ خاموش تا آغاز جشنواره فجر پیش رفته‌اند اما آیا این رویه منجر به برگزاری پررونق جشنواره سی و سوم در بخش بین‌الملل خواهد شد یا اساساً مهمانان محاسبه‌گری که با یک ایمیل قید سفر به ایران را می‌زنند، راهی تهران نخواهند شد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی