بازدید 28142
پرونده روز «تابناک»:

همه آنچه باید درباره فکت شیت بدانید؛ آنچه این روزها نقل محافل است

فکت‌شیت یا تک برگ یا همان گزاره برگ به عنوان یکی از پرکاربردترین واژگان سیاست خارجی کشورمان در هفته‌های اخیر کارکردی ویژه یافته اما این واژه دقیقاً ناظر بر چه محتوایی است، سابقه طرح این گزارش به کدام دوره بازمی‌گردد و چه کارکردی در روابط بین‌الملل دارد؟ اینها برخی از پرسش‌هایی است که در روزهای اخیر با پاسخ دقیق و شفافی برای افکارعمومی مواجه نشده است.
کد خبر: ۴۹۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 18 April 2015
فکت‌شیت یا تک برگ یا همان گزاره برگ به عنوان یکی از پرکاربردترین واژگان سیاست خارجی کشورمان در هفته‌های اخیر کارکردی ویژه یافته اما این واژه دقیقاً ناظر بر چه محتوایی است، سابقه طرح این گزارش به کدام دوره بازمی‌گردد و چه کارکردی در روابط بین‌الملل دارد؟ اینها برخی از پرسش‌هایی است که در روزهای اخیر با پاسخ دقیق و شفافی برای افکارعمومی مواجه نشده است.

به گزارش «تابناک»؛ «فکت شیت یا گزاره برگ / Fact sheet» که در اصل «تک برگ / One sheet» است، یکی از شیوه‌های معمول برای ساده‌سازی اطلاعات برای مخاطب محسوب می‌شود و در واقع پس از یک قرارداد تجاری، یک دستاورد فرهنگی، علمی یا اقتصادی در یک پروسه طولانی، یک تفاهم یا توافق دیپلماتیک و نظایر اینها، محتوای مختصر و مفید از اتفاقات رخ داده و دستاوردهای حاصل آمده منتشر می‌شود و به نوعی خلاصه ساده شده‌ای از یک اتفاق پیچیده را شامل می‌شود و گاهی حتی در قالب یک اینفوگرافی خلاصه‌ و ساده‌سازی می‌شود.

این خلاصه‌سازی و ساده‌سازی البته لزوماً منطبق با اصل ماجرا نیست و گاهی مجموعه‌های تجاری با انتشار فکت شیت، روایتی متفاوت با اصل اتفاق را منتشر می‌کنند و در واقع نقطه منفی که از آن متضرر می‌شوند را کمرنگ جلوه داده و نقطه مثبت و نزدیک به منافع‌شان را پررنگ‌تر می‌نمایند و قالب مخاطبان عام نیز که انرژی و زمان لازم برای بررسی یک پروسه طولانی را ندارد، به مطالعه کلی فکت شیت‌ها اکتفا می‌کنند و این قاعده در کشورهای غربی بسیار پررنگ است.

همه آنچه باید درباره فکت شیت بدانید؛ آنچه این روزها نقل محافل است

در هنر و به طور خاص موسیقی و سینما، «تک برگ / One sheet» کارکردی دیرینه دارد و یک سند یک ورقه‌ای برای تبلیغ و فروش یک اثر هنری محسوب می‌شود و حتی گاهی پوسترها و تبلوهای تبلیغاتی نیز با همین لفظ خوانده می‌شوند و حتی به کاغذی که به همراه دیسک‌های موسیقی نیز ارائه می‌شود و مشتمل بر جزئیاتی از آلبوم می‌شود و همچنین جزئیات یک کنسرت نیز «تک برگ / One sheet» گفته می‌شود و حتی در حوزه آموزشی نیز کارکردی مشابه دارد.

در لغت نامه آکسفورد نیز بر همین تعبیر از فکت شیت تاکید شده و در تعریف فکت شیت آمده است: «a piece of paper or an electronic document giving information about a subject, especially (in Britain) one discussed on a radio or television programme For further details, write in for our free fact sheet.» اما در فضای سیاسی آمریکا مشخصاً یک سنت محسوب می‌شود که با یک جستجوی ساده در وب سایت کاخ سفید می‌توان به این واقعیت پی برد.

در آمریکا پس از هر توافق یا تفاهم بین‌المللی، دولت آمریکا با دو هدف تاثیرگذاری بر اصل توافق و همچنین ارائه یک تصویر مثبت از آورده‌هایش در مذاکرات، یک فکت شیت منتشر می‌نماید که دیدگاه‌های همسو با دولت آمریکا برجسته و حتی همراه با جهت‌گیری همراه می‌شود و امتیازات داده شده توسط دولت آمریکا از قلم می‌افتد یا بسیار کمرنگ عنوان می‌شود و در واقع بخشی از توافق -آن هم با غلو- در فکت شیت دیده می‌شود که نمونه آن را در جریان مذاکرات ژنو و اخیراً در جریان مذاکرات لوزان شاهد بودیم. در همین راستا در کاخ سفید بخشی تحت عنوان «Briefing Room / اتاق توجیه» قرار دارد که بخشی در زیرمجموعه‌ این اتاق با عنوان «Statements & Releases / بیانیه و اخبار» جزو وظایف روزمره‌اش تنظیم و انتشار «فکت شیت / Fact sheet» است.

فکت شیت آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو آنچنان مورد توجه قرار نگرفت اما پس از تفاهم لوزان که به منزله آغاز نگارش توافق نهایی و نشانه دستیابی طرفین به راه‌حل‌های قابل تکمیل برای تمامی موارد مورد اختلاف است، این بار فکت شیت منتشر شده از سوی طرف آمریکایی در مرکز توجه قرار گرفت. این تمرکز بر فکت شیت از آن جهت رو به فزونی گذاشت که دولت آمریکا در مقابل نمایندگان تندرو کنگره با تمایل تحریم‌های شدیدتر علیه ایران قرار دارد و بنابراین کاخ سفید مجبور بود با انتشار فکت‌شیت نزدیک به دیدگاه‌های کنگره، از تصویب تحریم جدید و شلیک تیر خلاص به مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 جلوگیری کند.

همه آنچه باید درباره «گزاره برگ» بدانید

این سنت البته در اتحادیه اروپا برقرار نیست و پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و 5+1 توسط ظریف و موگرینی (که متنش را اینجا در وب سایت اتحایه اروپا می‌توانید بخوانید)، کشورهای اروپایی به رویه معمول‌شان نشست‌های خبری برگزار نمودند.

همه آنچه باید درباره فکت شیت بدانید؛ آنچه این روزها نقل محافل است

برخی از آنها نظیر فرانسه و انگلیس نیز بیانیه صادر کردند. در بخشی از متن بیانیه انگلیس که متن کاملش را اینجا می‌توانید بخوانید، آمده است: «فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه گفت: «ما بر روی پارامترهای اصلی برای یک توافق جامع، توافق کردیم و این شامل توافق با ایران برای محدود کردن ظرفیت و سطح غنی سازی و ذخایرش برای مدت زمانی مشخص است. ایران همچنین با نظارت بیشتر بر فعالیت‌هایش موافقت کرده است. در عوض بخش قابل توجهی از تحریم‌های اقتصادی و مالی‌اش از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خاتمه خواهد یافت.»

همه آنچه باید درباره «گزاره برگ» بدانید
در سنت معمول ایران نیز مشابه اروپایی‌ها، رویه معمول برگزاری نشست‌های خبری پس از هر تفاهم یا توافق است و در وب‌سایت وزارت امور خارجه کشورمان نیز صدور فکت شیت امری بی‌سابقه است که با یک جستجوی ساده در وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران می‌توان بدان پی برد و تنها خبرهایی که رد و نقد فکت شیت آمریکایی‌ها یافت می‌شود چرا که اساساً نشست‌های خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، چنین کارکردی دارد.


«تابناک» در این پرونده به مرور مهم‌ترین اظهارات مطرح شده پیرامون فکت شیت و ماهیتش در طول یک سال و نیم گذشته پرداخته که بازخوانی این گفتارها و مواضع نگاه کاملی نسبت به آنچه این روزها نقل محافل است، حاصل می‌آورد.

1392/9/10- پس از توافق ژنو و انتشار فکت شیت آمریکا درباره این توافق، علی عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران گفت: «آمریکایی‌ها در این فکت شیت سند را از زاویه خود تحلیل، ارزیابی و معرفی کردند. این نوعی فضاسازی رسانه‌ای است که هیچ توجیهی ندارد. اتفاقا این اطلاعیه مورد انتقاد برخی رسانه‌های آمریکایی نیز واقع شد همان‌طور که واشنگتن‌پست به کاخ سفید انتقاد کرده بود که شما برخی از موارد را به درستی اشاره نکردید و در واقع به ایران حق غنی‌سازی را داده‌اید اما به ما نمی‌گویید. از نظر ما بیانیه کاخ سفید هیچ ارزشی نسبت به توافق ندارد جز آنچه که مربوط به مشخص کردن ارقام است.»

1392/9/12- محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با انتقاد از واکنش برخی از رسانه‌های داخلی از توافق هسته‌یی ایران و 1+5 گفت: «اجازه ندهید دنیا برای ما تصمیم بگیرد. خط فکری ایجاد کنند و با دروغ پردازی‌ها اجماع داخلی را از بین ببرند. برخی در داخل "فکت شیت" کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند. ولی برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور را اهمیت نمی‌دهند. چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند.»

1392/9/30- حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده کشورمان درباره مبلغ یک و نیم میلیارد دلاری که در بیانیه کاخ سفید (فکت‌شیت) به آن اشاره شده است؟ گفت: ما مبنای محاسبه آن ها را نمی دانیم. اما آنچه مهم است این که طبق توافق هیچ محدودیتی برای این‌که تمامی عواید صادرات پتروشیمی به هر مقدار که باشد در دسترس صادرکننگان قرار گیرد، وجود ندارد. تحریم ها از عواید ناشی از صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن و حمل ونقل، بیمه و تبادلات بانکی در این مدت شش ماهه برداشته می‌شود.

1392/10/21- مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه
ابعاد مختلف توافق ژنو را تشریح و درباره نکات ابهامی موجود در این توافق نامه که مورد نقد برخی منتقدان قرار گرفته پاسخ داد. او در این باره گفت: «آمریکایی ها بعد از مذاکرات با پدیده ای در داخل این کشور مواجه شدند و انتقاداتی را در داخل داشتند، آنها برای اینکه بتوانند پاسخ مسائل داخلی را بدهند موضوعاتی را مانند اینکه فلان مساله در متن بیانیه نیامده است و یا نسبت به موضوع دیگری تعهدی نداده ایم مطرح کرده اند. مشخص است که این مسائل مصارف داخلی دارد. آنچه روشن است متن مورد توافق است آمریکاییها یک فکت شیت درست کرده اند که به نظر من ناشیانه بود، چرا که یک بخش مهمی را که در ژنو در مورد آن توافق کردیم بحث غنی سازی بود و در دو جای متن در مقدمه و گام آخر بحث غنی سازی مطرح شده بود.»

1392/12/24- محمدجواد ظریف گفت: مشکلی که ما از نظر ابعاد تبلیغی داشتیم، این بود که کاخ سفید به محض آن که توافق انجام شد سندی دروغی را به اسم فکت شیت به فارسی و انگلیسی منتشر کرد، اما ما چون متعهد بودیم که به مردممان دروغ نگوییم حتی صبر کردیم ترجمه سند بعد از توافق انجام شود چون احساس کردیم در طول توافق ممکن است متن تغییر کند. بنابراین نمی خواستیم سندی را در اختیار مردم قرار دهیم که ذره ای با واقعیت فاصله داشته باشد. به همین دلیل ساعت ۵ / ۳ صبح که سند امضا شد، ساعت ۹ صبح ـ ۵ / ۱۱ صبح به وقت تهران ـ سند را به طور کامل ترجمه کردیم، اما متاسفانه برخی دوستان داخلی عجله کردند و ترجمه کاخ سفید از فکت شیت خودش را منتشر کردند. دو هفته بعد، جمله اول سرمقاله واشنگتن پست این بود که مشخصه بارز فکت شیت کاخ سفید، این است که آنها مواردی را که می خواسته اند، اما نتوانستند در توافق ژنو بگنجانند در قالب فکت شیت منتشر کرده اند. خب اگر این باشد، نشان می دهد که آنها حتما مشکلی با متن توافق داشتند که آن را منتشر نکردند، اما ما آنقدر با این متن راحت بودیم که اصل توافقنامه را منتشر کردیم.

1393/1/23- جین ساکی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سؤال
ی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد صادرات نفت ایران در ماه‌ها گذشته به فکت شیت آمریکا‌یی‌ها استناد کرد و گفت: «انتظار داریم میانگین نفت صادراتی ایران در دوره شش ماهه [بر اساس آنچه در فکت‌شیت کاخ سفید بیان شده] بالغ بر 1 میلیون بشکه باشد.»

1394/1/6- گاردین در جریان مذاکرات لوزان گزارش داد،
یکی از احتمالات این است که یک "فکت‌ شیت" (بیانیه‌ای شامل اطلاعات مربوط به مذاکرات) مبهم به صورت عمومی منتشر شود و کری جزئیات بیشتری را در مورد آن، در یک نشست پشت درهای بسته، به کنگره ارائه دهد. انتظار می‌رود در صورتی که در روزهای آتی توافق چارچوب به دست آید، وزیران خارجه دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده (انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) هم برای اعلام رسمی و دست دادن (در برابر دوربین‌ها)، در لوزان گرد هم آیند. اما برگزاری چنین مراسمی بدون آنکه جزئیاتی منتشر شود، دشوار خواهد بود.

1394/1/14- پس از تفاهم ایران و 5+1 و پیش از قرائت متن تفاهمنامه لوزان سوئیس، برای نخستین بار فکت شیت غیررسمی از سوی طرف ایرانی منتشر شد.

1394/1/14- کاخ سفید به رسم معمول در این کشور، در پایان مذاکرات لوزان، فکت شیت حاوی جزئیات تفاهمات به دست آمده در سوئیس، منتشر کرد. این فکت شیت تفسیر آمریکا از آن چیزی است که در لوزان به دست آمده تحت عنوان «خلاصه‌ای از راه‌حل‌های تفاهم شده میان ایران و گروه ۱+۵» منتشر شد.

1394/1/14- پس از حصول تفاهم لوزان سوئیس، محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران در فیس‌بوک خود از سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد که به خبرسازی‌ها توجه نکنند. وی نوشت: «ما به‌زودی راهی تهران خواهیم شد. از سایت‌ها و رسانه‌ها تقاضا می‌کنم که به خبرسازی‌ها توجه نکنند و فراموش نکنید که Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت. به‌لطف خدا و با حمایت و دعای شما راه‌حل‌ها را نهایی کردیم. نوشتن متن را ظرف هفته آینده شروع خواهیم کرد.»

محمدجواد ظریف در توئیتر خود نیز به نکاتی درباره بیانیه هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و نوشت: «راه‌حل‌ها برای همه خوب است و نیازی به اشاره به "فکت شیت ها" نیست. آمریکا تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مربوط به فعالیت های هسته‌ای را برخواهد داشت، آیا این به معنای تدریجی است. اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد، نظرتان در این باره چیست؟»

1394/1/14- سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران جمعه شب در گفتگوی ویژه خبری گفت: «ادعای غربی‌ها درباره تحریم‌ها درست نیست و تمامی تحریم‌ها در روز اول توافق لغو خواهد شد. تحریمها بناست در مرحله اول گام نهایی برداشته شود. در بیانیه صراحتا از لفظ terminate استفاده شده است. آمریکایی‌ها در فکت شیت مواردی که به نفع خودشان است برجسته می‌کنند، اینکار را در ژنو هم کردند. در این زمینه فریب نخوریم. بیانیه ازکلمه "لغو" استفاده کرده، اما در فکت شیت آمریکایی‌ها نوشته بود "تعلیق". فکت شیتها اعتباری ندارد، و مردم به گفته های وزیر خارجه خودمان اعتماد کنند. رسما به فکت شیت آمریکایی‌ها اعتراض کردیم.» و یک روز بعد نیز تاکید کرد: «ما حتی مطلع شدیم اروپایی هایی هم به نوعی به مقامات امریکایی در این خصوص اعتراض کردند.»

1394/1/15- محمدجواد ظریف با بیان اینکه متن
بیانیه مطبوعاتی، حقوقی نیست بلکه چک نویس است و هنوز توافق نهایی حاصل نشده است، گفت آمریکایی ها آنچه مایلند و ممکن است در متن باشد و یا تناقض آشکار درباره تعلیق تحریمها وجود دارد را برای مصرف داخلی خود بیان می کنند. در واقع آنها آنچه خودشان مایلند در «فکت شیت» آوردند که این سبب شد نماینده موگرینی به آمریکایی ها اعتراض کند که چرا برخلاف متن بیانیه مطبوعاتی گفتید تحریم ها را تعلیق می کنیم. من حتی به خود کری در این زمینه اعتراض کردم. آمریکایی ها حتی متن اصلی توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» ژنو را هم به رسانه های خود ندادند و متن انگلیسی آن را من به خبرنگاران آمریکایی دادم؛ آنها به رسانه های خود فقط «فکت شیت» دادند. بیانه مطبوعاتی نیز الزام آور نیست و توافق بین المللی نهایی حداکثر در دهم تیرماه صورت می گیرد که در آن زمان برای امضای آن تصمیم گیری می کنیم؛ در آن توافق نهایی جملات و عبارات دقیقی داریم که کامل است.

1394/1/16- سردبیر «تابناک» در میانه کشمکش بر سر مفهو
م فکت شیت، در یادداشتی، شمایی کلی از محتوا و کارکرد فکت شیت را ارائه کرد.

1394/1/17- عوض حیدرپور نماینده مجلس به تعریفی جالب و تازه از «فکت‌شیت
» پرداخت و گفت: فکت‌شیت اصطلاحی در ادبیات سیاسی با معنای برگه خلاصه است. بعد از بیانیه لوزان رییس‌جمهور آمریکا در نشست خبری حرف‌هایی زد که به این صحبت‌ها اصطلاحا فکت‌شیت گفته می‌شود یا اینکه آقای روحانی در مصاحبه مطبوعاتی در مورد بیانیه لوزان اظهاراتی مطرح کردند که این نیز همان فکت‌شیت است که مطلقا نباید به این حرف‌ها در اظهارات استناد شود.

1394/1/17- مهدی محمدی عضو تیم سابق هسته‌ای و منتقد تیم کنونی مذاکره‌کننده هست
ه‌ای با وجود توضیحات مسئولان سیاست خارجه کشورمان و همچنین تشریح تعریف فکت شیت در مناظره با بهشتی پور در شبکه خبر همچنان به فکت شیت آمریکا استناد کرد و گفت: «در فکت شیت آمریکا آمده که محدودیت‌هایی برای ایران در حوزه موشکی و تسلیحاتی در نظر گرفته خواهد شد. در حوزه دسترسی و بازرسی، اگر چیزی که اینجا آمده در توافق نهایی تکرار شود و اگر چیزی که آمریکایی‌ها نوشتند بویی از واقعیت داشته باشد، دوران جدیدی از خروج اطلاعات از ایران و عملیات اطلاعاتی، سایبری و ترور ما را تهدید می‌کند. بسیار نگران کننده است.»

1394/1/18- کیهان در مطلبی، آنچه کاخ سفید تحت عنوان فکت شیت منتشر کرده را تلویحاً قبول نداشته و به نوعی فراتر از فکت شیت و خود توافق خوانده نوشت: «قصد بررسی و تطبیق متن‌های منتشر شده را نداریم و بالجمله – و بدرستی – بنا را بر دروغگویی و فریبکاری آمریکایی‌ها می‌گذاریم. همه سخنان دروغ و حتی متن آمریکایی‌ها را هم - که  مقامات ما اصرار دارند آن را فکت شیت بنامند – فراموش می‌کنیم...»

1394/1/18- سیدرسول موسوی کارشناس ارشد امنیت
جهانی در جام‌جم نوشت: «...جدای از بحث بی‌اعتباری فکت شیت آمریکایی‌ها در مقابل بیانیه رسمی مذاکرات، باید گفت تفسیر ایرانی و آمریکایی از نتایج مذاکرات لوزان مشابه تفسیر بخش‌های پر و خالی لیوان آب مذکور است. ایران با این استدلال که بزرگ‌ترین امتیاز رسمی توافق لوزان به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای ایران و خروج ایران از تحریم‌های ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل است، نتایج مذاکرات را مثبت می‌داند و آمریکا با نگاه به بخش خالی لیوان که ایران را فاقد توانایی ساخت بمب می‌بیند، نتایج مذاکرات را تأیید می‌کند و البته در بیان و تفسیر خود، ادبیات مناسب فضای داخلی آمریکا را به کار می‌برد و به گونه‌ای وانمود می‌کند که این آمریکا بوده که نیمی از آب لیوان را خالی کرده است، در حالی که همه می‌دانند آمریکا و دیگر قدرت‌ها از اساس با داشتن لیوان آب از سوی ایران مخالف بودند.»

1394/1/18- مهرداد بذرپاش در مناظره با منصوری آرانی با اشاره به این که مسئله تحریم یکی از مهم ترین موضوعات بیانیه لوزان است گفت: استناد بعدی من بیانیه فکت شیت است که دوستان می گویند این فکت شیت اصل نیست، خب اگر اصل نیست تکذیب کنید! چرا که این آن ها هستند که باید تحریم ها را لغو کنند و این بیانیه نیز از سوی آن ها منتشر شده است و دارند به آن استناد می کنند.

1394/1/19- ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از جمع‌آوری امضا در صحن علنی امروز خانه ملت برای نامه نمایندگان به وزارت امور خارجه به منظور انتشار سریعتر «فکت‌شیت ایرانی» در پاسخ به ادعاهای آمریکا خبر داد.

1394/1/19- علی‌اکبر صالحی درباره اظهارات متناقض مقامات آمریکایی
در خصوص بیانیه سوییس اظهارکرد: «سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه فکت شیت ایران را تهیه کرده‎اند و هم اکنون در دست وزیرامورخارجه است و در صورت صلاحدید منتشر می‌شود. اگر تحلیلی از بیانیه سوییس داشته باشیم در مجموع، مذاکرات مثبت بود.»

1394/1/20- سیدعباس عراقچی معاون ظریف و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درباره
انتشار فکت شیت ایرانی با تاکید بر این‌که «مقامات جمهوری اسلامی به ویژه آقای ظریف موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را به روشنی بیان کرده‌اند»، گفت: «هر یک از طرف‌ها روایت خود را از آن‌چه به دست آمده است بیان کردند. روایت ما از بیانیه مشترک اخیر همانی است که در رسانه‌ها توسط آقای ظریف به ویژه در صحبت مفصلی که در تلویزیون داشتند و یا بنده در جای دیگر داشتم بیان شد. مسائل کاملا روشن است و خیلی لزومی ندارد به ارائه فکت شیت اهمیت دهیم.» او همچنین تاکید کرد که فکت شیت ارزش حقوقی ندارد.

1394/1/21- رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فکت شیت آمریکایی‌ها
گفت: یکسری درست و نادرست را براساس روایت و استنباط خود قاطی کردند. ما راجع به تحقیق و توسعه به یک جمع بندی رسیدیم صبح پنجشنبه به مونیز گفتم تمام است گفت مطمئنا تمام است. بعد از آن خداحافظی کردیم و گفتیم الحمدالله تکلیف آن روشن شده است. یکی دو ساعت بعد تقاضا کرد جلسه مجددی داشته باشیم دیدم تغییر داده گفت اروپایی ها فشار وارد آوردند که دوباره مذاکره کردیم و در پایان گفتم تمام است گفت تمام یکی دو ساعت بعد آمد و خواستار تغییر شد. من گفتم هر فرایندی یک اصولی دارد این فرایند مذاکره یکسری اصول دارد ما نمی‌توانیم به اصول اخلاقی مذاکره پایبند نباشیم. فکت شیت هست. ما داشتیم. سیاهه فکت شیت برای ما و وزارت خارجه بوده است. سازمان انرژی اتمی و با کمک وزارت خارجه فکت شیتی را تنظیم کردند که در اختیار دکتر ظریف قرار دارد.

1394/1/22- احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نکته ای مهم اشاره کرد و نوشت: دولت باید برای امری بدین اهمیت پیوست تبلیغات رسانه ای داشته باشد. تیمی از قوی ترین روزنامه نگاران باید با هدایت یک مقام دولتی کاردان، مسئول تهیه و اجرای این پیوست شود. این کار، کاری صددرصد ملی است. از تمام رسانه های وفادار و کاردان و زیرک میتوان دعوت کرد که به شکل تیمی و ملی نه صنفی، در این مجاهدت حضور داشته باشند. در عصر انفجار اطلاعات بی اعتنایی بدین موضوع موجب خسران است. چنانکه در همین ماجرا دیدیم که آمریکایی ها چگونه با آمادگی بلافاصله با انتشار برداشت! خود از بیانیه مشترک به همه، حتی داخلی ها خط دادند و اختلافات داخلی را دامن زدند، ولی وزارتخارجه ما هنوز نگفته است که بالاخره گزاره برگ(فکت شیت) فارسی منتشر میشود یا نه.

1394/1/23- جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگار ای بی سی مبنی بر اینکه آیا توافقی در خصوص اینکه تحریم ها چه زمانی لغو خواهد شد، وجود دارد، گفت: واقعیت هایی که پارامترها بر اساس آن پایه گذاری شده است، واقعی هستند. روز گذشته روس ها بیانیه ای را منتشر کردند که اعلام کرد، فکت شیت یا واقعیت هایی که از سوی آمریکا اعلام شده، اطلاعاتی دقیق و قابل اعتماد است. تحریم ها علیه ایران به صورت مرحله‌ای تعلیق خواهند شد. من پای تمام واقعیت‌هایی که گفته‌ام خواهم ایستاد.

1394/1/23- نماینده نمایندگان مجلس با 212 امضاء منتشر شد که در متنش خواستار انتشار فکت شیت ایرانی شده بودند.

1394/1/24- پس از انتشار نامه نمایندگان، جمعی از نمایندگان
، انتشار فکت شیت را به صلاح کشور ندانسته و خلاف منافع ملی قلمداد کردند. کمال الدین پیرموذن از نمایندگانی است که با انتشار فکت شیت مخالف بوده، در همین ارتباط اظهار داشت: «منافع نظام و کیان و ملک ملت و نیز وجود شیطنت‌های صهیونیست‌ها و اعراب و معاندین این کشور و همچنین مخالفان اوباما در آمریکا، ایجاب می‌کند این توافقات ـ البته با توجه به اینکه باید استمرار داشته باشد تا به بار بنشیند ـ محرمانه باشد.»

1394/1/25- علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری
در امور بین الملل متذکر شد: در رابطه با این که با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس آیا انتشار فکت شیت ایرانی ضرورت دارد، گفت: انتشار فکت‌شیت تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود ولی از آنجایی که در بیانیه لوزان هیچ تعهدی متوجه ایران نیست، به نظر می‌رسد که انتشار فکت‌شیت تنها مخل مذاکرات 1+5 است.  مقام معظم رهبری در رابطه با هر آنچه که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه‌ لوزان می‌شد صحبت کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس همان فرمایش‌ها اقدام می‌کند. تیم مذاکره کننده نیز از این پس مثل گذشته گام برمی‌دارد و طبق خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص شده توسط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند.

1394/1/25- نشست بررسی ابعاد حقوقی بیانیه س
وییس که با حضور تعدادی از اساتید حقوق بین‌الملل که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. الهام امین‌زاده اظهار کرد: «در خصوص بیانیه لوزان ابعاد حقوقی وجود داشت که تصمیم گرفتیم از اساتید حقوق بین‌الملل از سراسر کشور دعوت کنیم که نظر خود را در مورد این بیانیه و فکت شیت ارائه کنند. دکتر عراقچی در ابتدای جلسه گزارش مفصلی از روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان ارائه داد و اینکه در دولت یازدهم چه تلاش‌هایی در زمینه حل پرونده هسته‌ای کشورمان و رفع تحریم‌ها صورت گرفته و چه مکانیزم‌هایی استفاده شده است.»

1394/1/25- حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: انتشار فکت شیت ایرانی نیازمند تصمیم مسئولان عالی نظام است.

1394/1/26- رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در اقدامی بی‌سابقه در جایگاه دستگاه دیپلماسی ظاهر شد و فکت شیت منتشر کرد. بعد از انتشار این متن جالب، نقدی درباره متن منتشر شده توسط این نماینده مجلس در «تابناک» انتشار یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار