بازدید 13632
۲

کاهش اميدها برای حل ديپلماتيک بحران يمن

اعلام استعفای بن عمر از سوی سازمان ملل متحد در حالی انجام شد که ائتلاف تحت رهبری سعودی برای چهارمین هفته پیاپی به حملات خود علیه مبارزان مورد حمایت ایران در یمن ادامه داد.
کد خبر: ۴۹۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱ 17 April 2015
استعفای جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن پس از ناکامی در پایان دادن به خشونت های گسترده در این کشور ضربه ای جدی به امیدها برای حل دیپلماتیک درگیری بین نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان سعودی در یمن با مبارزان شیعه در این کشور خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ اعلام استعفای بن عمر از سوی سازمان ملل متحد در حالی انجام شد که ائتلاف تحت رهبری سعودی برای چهارمین هفته پیاپی به حملات خود علیه مبارزان مورد حمایت ایران در یمن ادامه داد.

بن عمر به عنوان فرستاده سازمان ملل متحد تلاش کرده بود پس از کنترل حوثی ها بر صنعا پایتخت یمن در ماه سپتامبر گذشته ، از یک درگیری تمام عیار در این کشور جلوگیری کند. حوثی ها پس از کنترل بر صنعا، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن را تحت بازداشت خانگی درآوردند.

اما فرار هادی به شهر عدن برای متحد کردن مخالفان برای مقابله با حوثی ها باعث شد تلاش های بن عمر بی نتیجه بماند و پیشروی حوثی ها به طرف آخرین پناهگاه رئیس جمهور فراری یمن باعث شد عربستان سعودی به همراه کشورهای عرب هم پیمان خود حملاتی هوایی را علیه یمن آغاز کند.

بن عمر توانست حمایت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد را به دست آورد اما اعتماد ریاض و متحدانش را از دست داد.

یک مقام دیپلماتیک در خلیج فارس ماه گذشته این فرستاده سازمان ملل متحد را متهم کرد تلاش می کند رضایت مبارزان حوثی و متحدانشان را جلب کند.

این دیپلمات مغربی در مذاکرات فوریه سال 2012 برای دستیابی به یک موافقتنامه صلح که زمینه ساز کنار رفتن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن از قدرت بود ، نقشی مهم داشت.

یک مقام سازمان ملل متحد که خواست نامش فاش نشود گفت اسماعیل شیخ احمد که اکنون رئیس ماموریت مقابله با بیماری ابولا در اکرا است از نامزدهای جانشینی بن عمر است.

عبدالوهاب بدرخان تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن گفت بن عمر پس از شکست در ماموریت خود به ویژه پس از آنکه حوثی ها ماه سپتامبر کنترل صنعا را به دست گرفتند ، استعفا کرد.

بدرخان تصریح کرد بن عمر قادر نبوده است واقعیت و اهدف حوثی ها را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی منتقل کند.

وی گفت این مسئله باعث وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی در یمن است.

حملات هوایی شدید تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن و درگیری های زمینی بین گروه های مسلح در جنوب این کشور باعث شده است یمن با خطر تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده روبرو شود و همچنین می تواند باعث شدت گرفتن درگیری های قومی در خاورمیانه شود؛ منطقه ای که دو قدرت منطقه ای یعنی عربستان سنی و ایران شیعی سرگرم رقابت یا یکدیگر برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه هستند.

عربستان سعودی که بزرگ ترین صادر کننده نفت در جهان به شمار می رود نگران است درگیری ها و کشتار در یمن به مرز این کشور کشیده شود و از سوی دیگر افزایش نفوذ ایران را در پی داشته باشد که اتهامات عربستان سعودی را در مورد حمایت نظامی مستقیم از حوثی ها تکذیب می کند.

قیام های بهار عربی سال 2011 نه تنها نتوانست منجر به تشکیل دموکراسی های باثبات شود بلکه باعث افزایش درگیری های قومی و تقویت گروه های ستیزه جوی اسلامگرا شد که به دنبال به دست گرفتن قدرت هستند.

درگیری های یمن یکی از پیچیده ترین این درگیری هاست.

در حالی که حوثی ها دریافت کمک از ایران را تکذیب می کنند و می گویند هدف از مبارزه مسلحانه آنها مقابله با فساد مالی در یمن و سرکوب ستیزه جویان القاعده است اما عربستان سعودی و متحدانش، حوثی ها را یک تهدید امنیتی مورد حمایت ایران می نامند.

سازمان ملل متحد می گوید درگیری های یمن تاکنون 600 کشته و 2200 زخمی و همچنین 100 هزار آواره داشته است.

خبرگزاری فرانسه
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی