بازدید 16542

سولیتر، ابزاری برای اندازه گیری میزان آفتاب لازم برای بدن

دانشگران بریتانیایی دستگاهی ساخته اند که میزان آفتابی را که باید به بدن هر فرد برسد، تا سالم بماند می سنجد و گزارش می دهد. این دستگاه “سولیتر” (Solitair) نام دارد.
کد خبر: ۴۸۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 05 April 2015
تابشهای فرابنفش با طول موج بلند و متوسط یعنی فرار بنفش A و B نور آفتاب به "دی ان ا ی” سلولهای پوست آسیب می رساند، باعث تسریع فرآیند پیرشدن پوست می شوند و احتمال ابتلاء به سرطان پوست را هم افزایش می دهد.
دستگاه سولیتر میزان پرتو آفتابی را که فرد دریافت می کند، اندازه می گیرد و اطلاعات را به نرم افزاری روی تلفن هوشمند منتقل می کند که به کاربر می گوید که چه موقع از نور آفتاب به سایه پناه ببرد.

کاربر نخست میزان رنگ دانه های پوستش را با کمک نرم افزار تلفن هوشمند اندازه می گیرد. این اطلاعات با پیش بینی وضع آب وهوا و مکان هایی که کاربر قصد سفر به آنها را دارد ترکیب می شود.

به این منظور، سیستم مکان یابی جهانی نیز در این ابزار اندازه گیری میزان اشعه آفتاب درنظر گرفته شده است. زیرا مثلا کسی که در اسکاتلند زندگی می کند، می تواند زمان بیشتری زیر نور آفتاب بماند، تا کسی که در مصر است.

در حال حاضر ابزارهای دیگری برای اندازه گیری میزان اشعه آفتاب وجود دارد. اما پیتر لوبکه، یکی از طراحان سولیتر می گوید تفاوت این ابزار با ابزارهای مشابه این است که در آن، مشخصات پوست کاربر هم لحاظ می شود.

وی می افزاید: «در اندازه گیری رنگ، اندازه گیری های اپتیکی و آنالیز تصویر تخصص داریم. با استفاده از این پارامترها اطلاعاتی مربوط به پوست کاربر را جمع آوری می کنیم و آن را مستقیماً به نرم افزار می فرستیم و نرم افزار می تواند میزانی از پرتو آفتاب را که برای پوست کابر مناسب است، محاسبه کند.»

سولیتر ابزاری هوشمند است بطوریکه اگر کاربر از کرم ضد آفتاب هم استفاده کند، بازهم اطلاعات درست را دریافت و به نرم افزار منتقل می کند.

گروه پژوهشی قصد دارد که ابعاد دستگاه را تا حد یک دگمه لباس کوچک کند، بطوری که عملاً به چشم نیاید و کاربر بتواند آن را براحتی با خود حمل کند. در حال حاضر اندازه دستگاه چنان است که می توان آن را می توان مانند گیره کراوات یا گیره سر به کار برد.

تعداد بازدید : 195

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی