بازدید 18281
بارش ۱۳ میلیمتری باران کرج را به استخری بزرگ تبدیل کرد

گزارشی از بارندگی شدید شب گذشته کرج

بارش شدید باران شامگاه گذشته در کرج در حالی که می توانست به شیوه ای مناسب هدایت و ذخیره شود، در نبود جوی و نهرهای شهری به دردسری برای شهروندان تبدیل شد.
کد خبر: ۴۸۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵ 31 March 2015
بارش شدید باران شامگاه گذشته در کرج در حالی که می توانست به شیوه ای مناسب هدایت و ذخیره شود، در نبود جوی و نهرهای شهری به دردسری برای شهروندان تبدیل شد.

به گزارش مهر، باران شدید شب پیش در استان البرز به ویزه کلانشهر کرج بسیاری از شهروندان را به زحمت و دردسر انداخت و سبب گرفتگی معابر و راه افتادن سیلاب در خیابانها شد؛ باران پر بار بهاری که هدیه طبیعت به البرز بود، در نبود جوی ها و نهرهای مناسب برای هدایت و ذخیره آب باران، سهم فاضلاب و آسفالت خیابانها شد.




باران که می بارد کرج ونیز می شود!


بانوی میانسالی که حدود ۹ شب برای عبور از میدان مادر کرج دچار مشکل شده و تا زانو در آب گیر کرده بود با ابراز تاسف از وضعیت خیابانها گفت: چهل سال است که در کرج زندگی می کنم اما سال به سال دریغ از پارسال. متاسفانه در این شهر کسی به فکر جوی آب و کانال ساختن نیست.

وی که سر تا پا خیس شده بود افزود: سالهاست به ایتالیا سفر می کنم و کرج در فصل باران مرا یاد خیابان های ونیز می اندازد! با این تفاوت که شهرداران آنجا قایق هایی برای تردد در نظر گرفته اند که کرج از این وسیله نقلیه محروم است.

همچنین براساس مشاهدات خبرنگار مهر، مسافرانی که برای رساندن خود به ترمینال شهید کلانتری چمدان ها و بچه های کوچکشان را همزمان بغل گرفته بودند تا در جریان آب کثیف آمیخته با روغن اتوبوسها خود را به داخل محوطه برسانند نیز با گلایه از وضعیت بد جوی های شهری و جریان آب در تمام سطوح شهری خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان شدند.

یکی از مسافران نوروزی که با دلخوری شهر ما را ترک می کرد با کنایه گفت: خیابان های کرج استعداد خوبی برای برگزاری مسابقات ورزشی در بخش ورزش های آبی دارد.

بی تدبیری مسئولان، محکومیت شهروندان

در بازدید میدانی از سطح شهر شهروندان دیگری هم که در نقاط مختلف شهر از جمله حوض دائمی میانجاده، فلکه اول رجایی شهر، بلوار جمهوری شمالی، دولت آباد و بسیاری از خیابانهای کرج با این مشکل روبه رو شده بودند نیز همه به نحوی با دلخوری از اینکه لباس های تمیز نوروزیشان در جریان آبهای سطحی کثیف و خیس شده بود و رانندگان بی ملاحظه سرتا پایشان را خیس کرده اند یا توان رد شدن از معابر پر آب و فاضلاب و آشغال های بیرون زده از جوی ها را نداشتند از مسئولان خواستند با شیوه های اصولی اجازه هدررفت آب را ندهند و آن را ذخیره کنند.

یکی دیگر از مسافران نوروزی که ماشینش را در خیابان خاموش کرده بود، گفت: شهرداری باید با کانالیزه کردن جوی های آب بتواند در مواقع بارندگی شدید آب باران را هدایت و ذخیره کند.

وی که مهندس کشاورزی با گرایش آب در شهر یزد است، افزود: در شهرهای کویری مانند یزد و کرمان با قنات های صدها سال پیش بدون امکانات از دل کویر خشک آب را حفظ و هدایت و مردم را سیراب می کنند. ما کویری ها قدر آب را می دانیم. اگر مشکل شهر شما کمی بارش است در کویر نبود بارش است، اما پدران و اجداد ما آب را چون گوهر گران قمیت حفظ کرده اند.

این شهروند اهل یزد که به گفته خودش رفت و آمد زیادی به استان البرز دارد، ادامه داد: در منطقه شاهین ویلا خیابان قلم، آب با سرعت به سمت جنوب در جریان بود و جوی آب پر شده بود از زباله های کسبه. متاسفانه در هیچ کجای خیابانهایی که گذر کردم از عظیمیه تا میدان کرج جوی ها مهندسی شده نیستد حال آنکه بارش همین امشب اگر ذخیره می شد، می توانست بخش بهاره آبیاری پارکهای شهر را تامین کند.

متاسفم که باران کرج آسمان را تمیز و شهر را کثیف می کند


رفتگر زحمت کش خیابان رجایی شهر در حالی که به سختی مسیر آب را باز می کرد و زباله های آب آورده سطح خیابان را در ساعات پایانی شب جارو می کرد، گفت: متاسفانه باران که می آید خیابان ها آنقدر کثیف و آلوده به فاضلاب و میوه و سبزی گندیده و کارتن خیس خورده می شود که کسی رغبت نمی کند برای استفاده از هوای مطلوب و تمیز به خیابان بیاید.

وی ادامه داد: در این شهر هر قدر هوا تمیزتر باشد خیابان ها کثیف تر و آلودگی بیشتر. ما زحمت خودمان را می کشیم و گله ای هم نداریم اما کسبه هم باید نظافت جوی های مقابل مغازه هایشان را رعایت و حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما دائم نمی توانیم ورودی مغازه ها را پاکسازی کنیم، گفت: باران منتظر ما نمی ماند و راه آب بند می آید و همین امر سبب می شود که در این ایام نوروز که مسافران زیادی به این شهر سفر کرده اند، خاطره خوبی از کرج با خود نبرند.

بر اساس این گرارش شدت آبگرفتگی ها به حدی بود که شماری از خانه ها و واحدهای تجاری دچار آبگرفتگی شدند. در این ارتباط مسئول روابط عمومی آتش نشانی کرج در گفتگویی از تخلیه ۱۵ واحد مسکونی و تجاری از سیلاب خبر داد و گفت: آتش نشانان در ۲۲ ساعت گذشتند توانستند این سیلاب ها را تخلیه کنند و عملیات امداد و نجات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

به گفته سید جواد موسوی علاوه بر این واحدهای مسکونی و تجاری، سرنشینان چهار دستگاه خودرو سواری گرفتار در سیلاب نیز با تلاش ماموران آتش نشانی نجات یافتند و ۲۵ دستگاه خودروی امداد و نجات به همراه ۶۹ آتش نشان در مناطق مختلف کلانشهر کرج خدمات رسانی کردند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز خسارت اولیه بارندگی شدید شب گذشته در استان را ۸۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی بارش باران در شب گذشته در کرج ۱۳.۳ میلیمتر، هشتگرد ۱۴.۶ و طالقان ۲۹ میلیمتر بوده است.

ما همانند سال های دور امیدواریم روزی یک فکر بکر و یک ایده دلسوزانه مُقتصِد، به داد آبهای سطحی برسد و این نعمت الهی به هدر نرود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم