بازدید 52709
لحظه به لحظه با سومین روز تجاوز عربستان به یمن

مشارکت راهبردی رژیم اسرائیل و عربستان در حمله به یمن

بحران یمن که از صبح روز پنجشنبه و با حملات هوایی جنگنده های ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی آغاز شده بود، امروز وارد سومین روز خود شده است. این در حالی است که طی دو روز گذشته، صف بندی های منطقه ای شکل مشخص تری به خود گرفته و حامیان و مخالفان تجاوز سعودی ها به یمن مواضع خود را آشکار کرده اند.
کد خبر: ۴۸۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 28 March 2015
بحران یمن که از صبح روز پنجشنبه و با حملات هوایی جنگنده های ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی آغاز شده بود، امروز وارد سومین روز خود شده است. این در حالی است که طی دو روز گذشته، صف بندی های منطقه ای شکل مشخص تری به خود گرفته و حامیان و مخالفان تجاوز سعودی ها به یمن مواضع خود را آشکار کرده اند.

به گزارش «تابناک»، حملات هوایی جنگنده های عربستان سعودی علیه مناطق مختلف یمن، طی روز گذشته نیز ادامه داشت. علاوه بر این، گزارش های مختلف از آغاز حملات توپخانه ای و موشکی سعودی ها علیه یمن نیز حکایت داشت. این در حالی است که اواخر وقت شب گذشته، خبر سقوط یک جنگنده سعودی به دست نیروهای ارتش و بازداشت خلبان این جنگنده منتشر شد.

گفتنی است بامداد پنج‌شنبه، سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است. شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند و محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان، این عملیات را هدایت می‌کند.

در ذیل، مهمترین تحولات روز شنبه یمن را می توانید به صورت لحظه به لحظه دنبال کنید:


22:51  جنگنده های سعودی بار دیگر صنعا را بمباران کردند. 

22:28  موفق الربیعی نماینده کنونی پارلمان عراق و وزیر سابق امنیت ملی این کشور از طرح عراق برای پایان دادن به حملات نظامی عربستان سعودی به یمن خبر داد. وی گفت : طرح عراق شامل پایان دادن به حمله نظامی توسط عربستان،‌ برپایی آشتی ملی و انجام انتخابات است. وی همچنین گفت: طرح پیشنهادی عراق بر تعیین سرنوشت به عنوان حق طبیعی مردم یمن تاکید دارد.

19:52  شورای عالی انقلاب یمن با صدور اطلاعیه ای از همه بازنشستگان نیروهای نظامی و نظامیان و نیروهای امنیتی به مرخصی رفته که خواستار بازگشت به کار هستند را به خدمت فراخواند.

19:15  سه شهید و 14 مجروح نتیجه تجاوز عصر امروز جنگنده های سعودی به بیمارستانی در صنعا پایتخت یمن.

18:42  حمله به زیرساخت‌های یمن ادامه دارد/ جنگنده‌های سعودی شرکت گاز ، شرکت برق و زندان مرکزی استان صعده را هدف گرفتند و شعله‌های آتش از آن زبانه می‌کشد‎ (تلویزیون المسیره یمن)

18:35  رئیس جمهوری عراق، سالن اجلاس نشست سالانه سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر را هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور فراری یمن ترک کرد.

18:30  رئیس جمهور فراری یمن با شاه عربستان از مصر به ریاض بازگشت و فعلا به شهر عدن بازنمی‌گردد.

16:51  قاضی القضات فلسطین و مشاور امور دینی و اسلامی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار گسترش عملیات «طوفان سهمگین» و اجرای آن علیه فلسطینی های ساکن غزه شد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمود الهباش درخواست کرد عملیات «طوفان سهمگین» که کشورهای عربی به رهبری عربستان در یمن آغاز کرده اند، گسترش یابد تا شامل منطقه تحت کنترل جنبش مقاومت  اسلامی فلسطین (حماس) در نوارغزه شود.

15:43  سلمان بن عبدالعزیز بعد از ظهر شنبه در نشست افتتاحیه اجلاس سالانه سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر گفت که این عملیات تا بازگشت امنیت و ثبات به کشور ادامه خواهد یافت. عبدربه هادی منصور رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن هم در نشست سران عرب با طرح ادعای وابستگی حوثی ها به  ایران ، خواستار ادامه حملات هوایی به شهرهای کشورش شد.

15:42  نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با هدف بررسی اوضاع منطقه و بخصوص حملات علیه یمن، بعد از ظهر روز شنبه در شرم الشیخ مصر در شرایطی آغاز شد که عبدربه منصور رئیس جمهوری مستعفی یمن نیز در آن حضوریافت . به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، مهمترین موضوع مورد نظر سران عرب در نشست دوروزه سالانه اتحادیه ، تشکیل نیروی عربی مشترک و حملات علیه یمن خواهد بود و ناظران، عملیات عربستان سعودی مصر و چند کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه یمن را آزمایشی برای تشکیل نیروی مشترک عربی ذکر می کنند.

15:35  نماینده سازمان ملل در یمن، در بحبوحه ناآرامی‌ها در این کشور صنعا را ترک کرده است.

14:45  سلمان بن عبدالعزیز، عبدالفتاح السیسی و رئیس جمهور مستعفی یمن پیش از آغاز نشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر در نشستی سه جانبه حضور پیدا کردند.

14:14 بر خلاف حملات شدید جنگنده‌های عربستان به مواضع انصارالله در نقاط مختلف یمن، نیروهای این جنبش تحرکات سریع و پیشرفت‌های چشمگیری در جنوب یمن به دست آوردند.خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت که «حوثی‌ها بر خلاف حملات هوایی عربستان، دستاوردهای بزرگی در جنوب و شرق یمن در روز جمعه به دست آوردند». ساکنان محلی به رویترز گفتند که جنبش انصارالله و یگان‌های مختلف ارتش یمن بندر «شقره» در 100 کیلومتری شرق عدن را تحت کنترل خود در آوردند تا اولین نقطه در سال دریای عرب را به دست آورده باشند.

14:12  «علی عبدالله صالح» رئیس‌‌جمهور سابق یمن، طرحی ابتکاری شامل 4 بند برای حل بحران جاری در این کشور ارائه کرد. در این طرح بر ضرورت توقف تمام اقدامات نظامی از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان، انصارالله، طرفداران «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و القاعده تاکید شده است. 4 بند اصلی این طرح ابتکاری عبارت است از:1- توقف فوری کلیه عملیات‌های نظامی از سوی ائتلاف جدید به رهبری کشور دوست و برادر یعنی عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] و همپیمانان آنها. 2- توقف فوری و همزمان عملیات‌های نظامی انصارالله‌ و شبه‌نظامیان هادی و القاعده. 3- توقف عملیات چپاول و غارت نهادهای دولتی و پایگاه‌های نظامی ارتش در عدن، لحج و سایر استانهای یمن از سوی تمام طرف‌های مربوطه. 4- بازگشت به میز گفت‌وگوها با حسن نیت، تحت نظارت سازمان ملل و انتقال مقر گفت‌وگوها به امارات یا هر کشور دیگری که سازمان ملل در آن مقر داشته باشد و تکمیا توافقات درباره مسائل و مشکلات موجود.

12:39  عرفان یوسف شامی سفیر پاکستان در صنعا تاکید کرد که رسانه های بین المللی و منطقه ای اطلاعاتی گمراه کننده درباره مشارکت هواپیماهای پاکستانی در حمله به یمن منتقل کردند. وی با تاکید بر اینکه کشورش هیچ هواپیمایی ارسال نکرد، از تمام طرفهای سیاسی در یمن خواست تا به گفتگوها به عنوان اولویتی در تحقق صلح و ثبات، بازگردند.خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان نیز روز جمعه خاطرنشان کرد که هیچ تصمیمی مربوط به مشارکت احتمالی پاکستان در تجاوز به یمن که هدف از آن حمایت از منصور هادی رییس جمهوری مستعفی در مقابل ارتش یمن و کمیته های مردمی است، اتخاذ نشده است.

12:37  پلیس دبی برای بازداشت رهبر انصارالله جایزه تعیین کرد.

11:53  شبکه العربیه گزارش داد که یک ناو سعودی هیئت‌های دیپلماتیک عربی و غربی را از عدن تخلیه کرد.

11:50  فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در سخنانی اعلام کرد که لندن کمک‌های فنی در اختیار عملیات "طوفان اراده" قرار خواهد داد.

11:47  نواز شریف نخست وزیر پاکستان با صدور دستوری فوری اعلام کرده که هر چه زودتر اقداماتی برای خروج بیش از 1500 پاکستانی در «صنعا» انجام شود. بر اساس بیانیه منتشر شده از محل اقامت نخست وزیر پاکستان، پاکستانی‌های مقیم صنعا بدلیل جنگ جاری در یمن از این کشور خارج شوند. قابل ذکر است که بیش از 1500 پاکستانی در صنعا و همچنین به طور کلی حدود 4 هزار پاکستانی در یمن بسر می برند.

11:45  گروه تروریستی تکفیری در سوریه موسوم به جیش الاسلام در صفحه اختصاصی خود در پایگاه اجتماعی تویتر اعلام کرد زهران علوش سرکرده این گروه، پنج هزار جنگجو به یمن برای جنگ با حوثی ها اعزام کرده است. این گروه تروریستی تکفیری تاکید کرده است اعزام این تعداد تروریست به یمن به درخواست رسمی عربستان صورت گرفته است.

11:16  خبرگزاری رسمی عربستان (واس)،‌ ساعاتی بعد از انتشار خبر سرنگونی جنگنده عربستانی در شمال صنعاء، از سقوط جنگنده «F-15-S» در آب‌های دریایی سرخ خبر داد و مدعی شد که بر اثر اختلال فنی سقوط کرده است.

09:59  شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با صراحت از وجود یک مشارکت راهبردی میان رژیم صهیونیستی و عربستان علیه محور مقاومت سخن گفت و نشریه عبری "یدیعوت احرنوت" نیز ضمن آرزوی موفقیت برای عربستان، تاکید کرد که دخالت این کشور در یمن خبر خوشحال کننده ای برای اسرائیل بود.

09:54   به دنبال حمله  روز جمعه هواپیماهای جنگی عربستان سعودی به بازار البقع در منطقه کتاف در استان صعده، 20 نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند که با این حمله، آمار قربانیان این تجاوزگری به 60 نفر رسید.

09:45  یک فروند هواپیمای عربستان سعودی شرکت کننده درعملیات علیه یمن در دریای سرخ سقوط کرد و خلبانان آن با کمک آمریکا، نجات یافتند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع وزارت دفاع عربستان از نجات دو خلبانی خبر داد که هواپیمای F-15S آن ها به علت نقص فنی در دریای سرخ سقوط کرده است. این دو خلبان مجبور شدند از صندلی نجات استفاده کنند و با کمک نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سالم بازگشتند. یک مسئول پنتاگون گفت نظامیان آمریکایی این دو خلبان عربستانی را نجات دادند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی