بازدید 4193

شهیدان در مقابل دولت و مجلس تدفین شوند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بهتر است به جای دفن شهیدان در تفریحگاه‌های عمومی، آنان را در مقابل مجلس و هیات دولت دفن کنند تا افراد بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند و دینی از خون شهدا را به گردن نکشند.
کد خبر: ۴۸۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 20 March 2015
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بهتر است به جای دفن شهیدان در تفریحگاه‌های عمومی، آنان را در مقابل مجلس و هیات دولت دفن کنند تا افراد بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند و دینی از خون شهدا را به گردن نکشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، حسن رحیم‌پور ازغدی 28 اسفندماه در نشست تبیین جایگاه باغ‌موزه در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در ادامه خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در سال 67 دستور دادند تا مناطق جنگ‌زده به همان شکل حفظ شود و آن‌ها را بازسازی نکنند و شهری دیگر در همان نزدیکی بسازند و تمام امکانات را برای مردمانش فراهم آورند تا مناطق جنگ‌زده یادآور روزهای سخت جنگ باشد.

وی تصریح کرد: فرمایشات امام انجام نپذیرفت و تمامی مناطق بازسازی شده است در حالی که در کشورهای اروپایی مناطق جنگی همانگونه حفظ شده و امروز حتی در برخی نقاط جذابیت توریستی پیدا کرده و باعث فرهنگ‌سازی و ایجاد هویت در اروپا شده است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) در ساخت مساجد و مصلاها با شکوه معنوی گفت: امام بارها تاکید کرده‌اند که مواظب باشید مصلای شما مانند مساجد اسلام آمریکایی نباشد؛ مساجد باید طوری باشد که سادگی صدر اسلام را نشان دهد و به شکوه معنوی نزدیک و از شکوه مادی دور باشد؛ ما نیز باید مبنا و اساس این پروژه را شکوه معنوی قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «مسجد دارای مناره بلند نهی شده است» خاطرنشان کرد: در هنر نیز باید از افراط‌ و تفریط دوری کرد چراکه باعث حساسیت‌های بیمارگونه می‌شود؛ در هیچ آیه و حدیثی توصیه واجب و حرامی در رابطه با معماری و شهرسازی آورده نشده است؛ از جهت حقوق مردمی و دیدگاه اسلامی و اخلاقی اگر در شهرسازی رحمت، برادری، اخلاق، آرامش و... که ارزش محسوب می‌شود، در شهرسازی و معماری دیده و به آن کمک شود، به میزان اسلامی نیز نزدیک خواهد بود.

رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: هنگامی که یک مجسمه باعث یاس و پوچی و تشتت در وجود مردم می‌شود نمی‌تواند اسلامی عمل کند؛ این موارد در سینما رایج‌تر است ولی در معماری دیرفهم‌تر و کمتر دیده‌ شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «نوعی شهرسازی و معماری وجود دارد که توده‌ساز است و جمعیت را به توده تبدیل می‌کند» افزود: این توده‌سازی می‌تواند در جهت مثبت باشد؛ مانند هماهنگی و تعاون و همچنین می‌تواند در جهت منفی نیز باشد مانند هیجان‌زدگی و بی‌عقلی که غربی‌ها مورد اخیر را مدنظر قرار می‌دهند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: ما در جنگ مشترکاتی با کشورهای دیگر داریم چراکه یکسری اتفاقات در جنگ مشابه یکدیگر است؛ در اروپا مجسمه سربازان به گونه‌ای ساخته شده است که نشان می‌دهد در چه وضعیتی بوده‌اند.

وی ادامه داد: این اشتراکات با غرب هم در تکنیک دیده می‌شود و هم در محتوا؛ اینکه ما بدانیم این مشترکات در کجاست و بتوانیم به آن پی ببریم، کپی‌برداری از تکنیک است نه محتوا؛ در اروپا با گذشت سال‌های بسیار از جنگ جهانی اول هنوز هم فیلم‌هایی با این موضوع ساخته می‌شود؛ چند مجسمه به عنوان سمبول در جهان وجود دارد که با الگو گرفتن از آن‌ها می‌توان یک شاهکار هنری خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «مجسمه‌هایی که برای باغ‌موزه می‌سازیم باید نشان‌دهنده اتفاقات جنگ باشد» گفت: با این مجسمه‌ها باید حال آن کودکی که جدایی از پدر برایش سخت است، ولی با اخلاص از او دل می‌کند تا به جنگ رود، حال پدر و مادری که برای بدرقه فرزندانشان به سوی جنگ به راه‌آهن می‌آیند و... باید به گونه‌ای به نمایش گذاشته شود تا همگان بتوانند آن‌ را لمس و احساس کنند.

وی بیان کرد: مجسمه‌ها باید نشان‌دهنده حال خانواده شهدا باشد؛ علاوه بر این باید بوی شهدا از این باغ‌موزه به مشام برسد به طوری که کسانی که از این باغ‌موزه دیدار می‌کنند، بوی شهیدان را حس کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی