بازدید 3476
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:

تحریم ها مانع توسعه فعالیت های چادرملو نشد

هر جا امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد موج سرمایه گذاری‌ها به آن سمت خواهد رفت، لذا برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور و تشویق سرمایه گذاران باید مقررات و قوانین اثر بخش و تقویت کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند. اگر بدنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید ابتدا داشته‌های خود را حفظ و تقویت کنیم و سپس با مدیریت کارآمد، ضمن ظرفیت سازی‌های جدید، نسبت به ارزش افزایی محصولات تلاش کنیم.
کد خبر: ۴۸۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵ 17 March 2015
طی سالهای اخیر شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو با وجود موانع ناشی از تحریم‌های اقتصادی همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داده و طرح‌ها و برنامه‌های توسعه خود را هر چند با قدری تاخیر در برنامه زمانبندی، اما با موفقیت به پیش برده است.

به گزارش «تابناک» انتخاب شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بعنوان بر‌ترین شرکت در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی از سوی سازمان مدیریت صنعتی ایران که بر اساس شاخصهای توسعه و بهره وری برگزیده شده است بهانه‌ای شد تا در گفتگو با مهندس نوریان مدیر عامل این شرکت به بررسی عملکرد و برنامه‌های توسعه بخش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بپردازیم.

مهندس نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که معمولاً کمتر مصاحبه می‌کند، با چهره‌ای متبسم منتظر ما بود، بعد از سلام و تعارفات معمول از ایشان سوال کردیم شرکت تحت مدیریت شما چه ویژگی‌های دارد که بعنوان بر‌تر شناخته شده؟

او در پاسخ گفت: از زمانی که توفیق خدمت در این مجموعه را در سال ۱۳۸۳ پیدا کردم من و اعضای هیات مدیره هدفی جز توسعه این مجموعه معدنی و صنعتی کشور نداشتیم، در آن سال میزان تولید کنسانتره در معدن چادر ملو با سه خط تولید ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود. که با همکاری و همدلی مدیران، کار‌شناسان، متخصصان، کادر فنی و تمامی کارکنان شرکت اعم از امانی و پیمانکاری، عزم خود را جزم کردیم تا به اهداف بلند مدت خود برسیم. با این نیت، گام اول را با اجرای طرح توسعه و احداث خط چهارم تولید شروع و تولید کنسانتره را در سال ۱۳۹۰ به مقدار ۹. ۸ میلیون تن رساندیم.

همزمان طرح مرحله دوم توسعه را با احداث خط پنجم تولید شروع و در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ راه اندازی نمودیم. در حال حاضر تولید کنسانتره اهن در این معدن ۵/۱۰ میلیون تن است که حدود ۴۰ درصد بیش از ظرفیت اسمی پنج خط (۵. ۷ میلیون تن) می‌باشد.

نوریان در رابطه با محصولات جانبی شرکت نیز افزود: میزان تولید سنگ اهن‌های دانه بندی را از ۸۰۰ هزار تن، به ۵. ۱ میلیون تن در سال افزایش دادیم و در مجموع سالانه حدود ۱۲ میلیون تن محصولات سنگ اهن تولید می‌کنیم. وی همچنین گفت: در‌‌ همان سال ۱۳۸۳ با برنامه ریزی‌های خود کار ساخت کارخانه گندله سازی را در اردکان یزد با ظرفیت تولید سالانه ۴/۳ میلیون تن آغاز کردیم و در سال ۱۳۸۷ مورد بهره برداری قرار دادیم.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه این گفتگو می‌گوید: سرمایه گذاری در دو کارخانه فولاد غدیر ایرانیان و ارفع را از دیگر برنامه‌های توسعه بخش این شرکت اعلام کرد و افزود: از آنجائیکه معتقدیم توسعه پایدار زمانی شکل می‌گیرد که همگام با توسعه تولید به بخش‌های زیر بنایی نیز توجه شود، چندین طرح از جمله ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی اردکان، افزایش فضای سبز سایت چادر ملو و مجتمع گندله سازی اردکان با هدف حفظ محیط زیست، طرح آبرسانی و شبکه فاضلاب شهر اردکان، به روز رسانی شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و ماشین آلات صنعتی، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی و فرهنگی در کنار برنامه‌های کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان تولید را به مرحله اجرا گذاشتیم.

از نوریان پرسیدیم آیا اجرای این طرح‌ها از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی و پروژه آبرسانی و شبکه فاضلاب شهر اردکان وظیفه شما بوده یا به سازمانهای متولی کمک کردید؟

گفت: بدیهی است که اولویت برخورداری از توسعه صنایع و معادن با ساکنین منطقه است به همین دلیل تلاش کرده‌ایم.

در جهت رفاه و آسایش مردم استان یزد به ویژه شهرستان اردکان و مناطق مجاور اقداماتی انجام دهیم و در این راه تا آنجاکه در توان داشته و داریم سرمایه گذاری کردیم و منتظر اجرای این طرح‌ها از سوی دستگاههای متولی نشدیم، در غیر این صورت اجرای هر یک از این طرح‌ها ممکن بود سال‌ها بطول انجامد. در حقیقت ما به خودمان کمک کردیم و با میلیارد‌ها تومان سرمایه گذاری توانستیم امنیت کاری و رفاه و آسایش کارکنان و مردم منطقه را فراهم کنیم. و از این جهت به خودمان افتخار می‌کنیم و خدا را شاکریم که توانستیم قدمی هر چند کوچک در بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه برداریم.

پرسیدیم، بدون شک فرآیند تولید یک محصول چنانچه از مرحله تامین مواد اولیه تا تولید نهایی بطور متمرکز در یک مجموعه انجام شود علاوه بر کاهش هزینه تولید، موجب ارزش افزوده و ارتقاء بهره وری سازمانی می‌شود. با توجه به تولید حدود ۵/۱۰ میلیون تن کنسانتره، برای افزایش تولید فولاد در همین مجتمع برنامه توسعه دارید؟

نوریان در پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردم باور ما این است که یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیش گیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده فرآورده‌های معدنی است، بنا بر این در کنار توسعه خطوط فعلی کنسانتره و واحد گندله سازی، عملیات ساخت واحد فولاد مستقل مجتمع صنعتی اردکان با ظرفیت ۱ میلیوتن فولاد، قابل افزایش تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن را آغاز کردیم و اکنون با ۹۱% پیشرفت فیزیکی، امیدواریم در اواسط سال ۹۴ مورد بهره برداری قرار دهیم.. همچنین پروژه کارخانه احیاء مستقیم، بمنظور تامین خوراک مورد نیاز همین واحد فولاد سازی را با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن آهن اسفنجی در دست ساخت داریم که در صورت به وجود نیامدن موانع اجرایی، انشا الله در بهار سال ۱۳۹۵ خط تولید آن راه اندازی می‌شود. نوریان، پروژه صنایع آهن و فولاد ابرکوه را نیز از جمله طرح‌های توسعه این شرکت عنوان کرد که با بهره برداری از آن سالانه ۶۵۰ هزار تن شمش فولاد تولید می‌شود. این واحد نیز در سال ۱۳۹۶ آماده تولید می‌شود.

وی در پاسخ به سوال «با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو از شرکت‌های مطرح در بازار سرمایه است از نوریان سوال کردم چه برنامه‌ای برای ارتقاء جایگاه نماد کچاد و ایمنی خاطر سهامداران این شرکت دارید؟» می‌گوید: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بدلیل ارائه به موقع و شفاف اطلاعات و صورت‌های مالی و تحقق پیش بینی‌های اعلام شده خود، همواره مورد اعتماد بازار سرمایه بوده است و با توجه به افزایش سرمایه‌ها طی سالهای اخیر که موجب ارزش افزوده برای شرکت شده است، فعالان بازار سرمایه و سهامداران تمایل دارند سهام چادر ملو را بعنوان یکی از سهام‌های ارزنده در پرتفوی خودشان قرار دهند.

در پایان این گفت‌و‌گو، مدیر عامل چادر ملو، ضمن در خواست از مسئولان و تصمیم گیرندگان در اقتصاد کشور برای ایجاد تسهیلات لازم و رفع برخی موانع موجود افزود: مطمئناً هر جا امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد موج سرمایه گذاری‌ها به آن سمت خواهد رفت، لذا برای توسعه بخش صنعت و معدن کشور و تشویق سرمایه گذاران باید مقررات و قوانین اثر بخش و تقویت کننده این بخش بیش از پیش تسری پیدا کند. نوریان تاکید کرد اگر بدنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید ابتدا داشته‌های خود را حفظ و تقویت کنیم و سپس با مدیریت کارآمد، ضمن ظرفیت سازی‌های جدید، نسبت به ارزش افزایی محصولات تلاش کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی