بازدید 16550
اعتراض پنهان به نتایج انتخابات خانه سینما؛

سقوط هیأت‌مدیره خانه سینما یا انتخاب مدیرعامل مقتدر؟

تاکنون چهره‌های متعددی با اعضای هیأت مدیره برای مدیرعاملی رایزنی کرده‌اند و احتمالاً انتخاب مدیرعامل در این دوره به سادگی دوره پیشین نخواهد بود؛ اما در عین حال، به نظر می‌رسد تکلیف مدیرعامل تا پیش از عید نوروز مشخص شود و پس از آن بتوان درباره دوام هیأت مدیره منتخب ‌پیش‌بینی دقیقی کرد.
کد خبر: ۴۸۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱ 04 March 2015
با برگزاری انتخابات خانه سینما، یک نتیجه شگفت‌انگیز رقم خورد و هیأت مدیره‌ای شکل گرفت که در آن، دو صنف اصلی تهیه‌کنندگان و کارگردانان‌، نماینده‌ای نداشتند؛ اتفاقی که منجر به اعتراض تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها از‌‌ همان لحظات پایانی انتخابات شده و با این حساب، ترکیب مدیریتی تازه خانه سینما بسیار شکننده ‌ارزیابی شده و حتی از احتمال درخواست برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده سخن به میان می‌آید.

به گزارش «تابناک»، هنوز نتیجه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما رسماً اعلام نشده بود که نمایندگان کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان از تالار سیف‌الله داد بیرون زدند و پشت درهای شیشه‌ای با عصبانیتی که در لحن و چهره‌شان نمایان بود، سخن گفتند. یکی از تهیه‌کنندگانی که در این جمع بود، با لحنی همراه با عصبانیت و نگرانی گفت: «ببینیم می‌توانند بدون تهیه‌کننده‌ها حقوق صنفی‌شان را بگیرند» و این رویکرد تنها متعلق به او نبود.

یک شگفتی رقم خورده بود؛ نه ابوالحسن داو‌دی به عنوان نماینده کارگردان‌ها و نه علیرضا داو‌دنژاد به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان، نتوانستند حتی در میان اعضای علی البدل قرار گیرند و‌ حتی موفق به کسب ۱۰ رأی از مجمع عمومی نیز نشدند؛ اتفاقی که در تاریخ جامعه اصناف سینمای ایران بی‌سابقه است و به همین دلیل، واکنش برخی از اعضای کلیدی این دو صنف را در پی داشت؛ هرچند این واکنش‌ها در لفافه ‌ماند.

محمدرضا موئینی نمایندگان تدوین‌گران با ۲۱ رأی، ابراهیم مختاری نماینده مستندسازان با ۲۰ رأی، بهمن اردلان نماینده صدابرداران و صداگذاران با ۱۸ رأی، کامران ملکی نماینده منتقدان با ۱۶ رأی، آتیلا پسیانی نماینده بازیگران با ۱۶ رأی، شادمهر راستین نماینده فیلم‌نامه نویسان با ۱۵ رأی، مهدی خادم نماینده سینماداران با ۱۴ رأی به عنوان ترکیب اصلی هیأت مدیره و علی آشتیانی‌پور، نماینده گویندگان با ۱۲ رأی و محمدرضا سکوت نماینده فیلمبرداران با ۱۰ رأی،‌ اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

سقوط هیات‌مدیره خانه سینما یا انتخاب مدیرعامل مقتدر؟

طبیعتاً تهیه‌کنندگان به عنوان سرمایه‌گذاران و کارگردان‌ها در حکم متولیان اصلی پروژه‌های سینمایی و به نوعی پیمانکاران پروژه‌های سینمایی که سایر عوامل تولید در راستای تصمیماتشان فعالیت می‌کنند، توقع داشتند ‌بتوانند به سادگی به هیأت مدیره راه یابند؛ اما سایر صنوف با تکیه بر دموکراسی، به این توقع برای نخستین بار پاسخ «نه» گفتند و دو صنف اصلی را از جمع تصمیم‌گیران خانه سینما بیرون گذاشتند و این اتفاق نیز قابل پیش‌بینی بود‌.

نمایندگان یکی از صنوف پس از پایان انتخابات تأکید داشت، ‌عدم رأی آوردن داو‌دنژاد و داو‌دی را به صنوف تهیه‌کنندگان و کارگردانان در نشست‌های صنفی پیش از انتخابات متذکر شده ‌و ظاهراً لحن عصبانی داو‌دنژاد و برخی روحیات داو‌دی در این جمع‌بندی تأثیرگذار بوده؛ اما بر این گزینه‌ها اصرار شده است؛ بنابراین، اگر گزینه‌های دیگری از این دو صنف اصلی معرفی شده بودند، نمایندگان این دو صنف به هیأت مدیره راه می‌یافتند.

در این میان، به ‌رغم همه این استدلال‌ها، به نظر می‌رسد وضعیت فعلی چندان دوام نداشته باشد و ترکیب شکننده هیأت مدیره تازه خانه سینما راه دشواری برای دوام در دوره دو ساله پیش روی داسته باشد. همچنین‌ به رغم پیام تبریک ابوالحسن داو‌دی به هیأت مدیره تازه، وقوع برخی حواشی در خانه سینما دور از انتظار نیست و مهم‌ترین این حواشی می‌تواند، درخواست مجمع عمومی فوق العاده توسط گروهی از صنوف سینمایی پس از گذشت دوره نه چندان طولانی باشد.

این اتفاق می‌تواند منجر به سقوط هیأت مدیره فعلی شود و به همین دلیل، بعید است پیش از عید شاهد طرح علنی چنین مباحثی باشیم،‌ ولی ظاهراً پس از انتخابات، چنین گزینه‌هایی توسط برخی چهره‌های تأثیرگذار در فضای خارج از مجمع عمومی مطرح شده است. با این حال، گزینه دیگری نیز پیش روست و آن هم انتصاب یک مدیرعامل مقتدر از یکی از دو صنف تهیه کنندگان و کارگردان‌هاست تا دعوا ختم به خیر شود.

تا پیش از این، از ابوالحسن داو‌دی که سابقه مدیرعاملی خانه سینما را نیز دارد، به عنوان گزینه محتمل مدیرعاملی یا ریاست هیأت مدیره نام برده می‌شد؛ اما آیا مردی که در مجمع عمومی حتی ۱۰ رأی مثبت نداشته، منطقی است ‌به ‌مدیرعاملی منصوب شود؟ محمدمهدی عسگرپور نیز اصرار دارد ‌مدیرعامل باقی نماند و پس از مجمع نیز بر این موضوع تأکید کرد، ولی ظاهراً هنوز گزینه جدی است.

البته تاکنون چهره‌های متعددی با اعضای هیأت مدیره برای مدیرعاملی رأیزنی کرده‌اند و احتمالاً انتخاب مدیرعامل در این دوره به سادگی دوره پیشین نخواهد بود؛ اما در عین حال به نظر می‌رسد تکلیف مدیرعامل تا پیش از عید نوروز مشخص شود و پس از آن بتوان درباره دوام هیأت مدیره منتخب به پیش‌بینی دقیقی پرداخت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی