بازدید 10165
هفت‌خوان پرداخت یک وام ویژه برای دانشجویان دکترا؛

می‌گویند وام می‌دهیم ولی به شرط شکست دیو سپید!

بخش سوم فرم، معاونت پژوهشی را ملزم کرده که پرونده درخواست وام را به معاونت تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرستاده و بار دیگر در آنجا درباره پرداخت/عدم پرداخت وام تصمیم‌گیری شود و در آخر باید این درخواست به تأیید معاونت آموزشی دانشگاه هم برسد. اگر همه این مراحل با خوبی و خوشی طی شد، نوبت معرفی دو ضامن معتبر و ارسال مدارک به وزارت خانه است تا در آنجا...
کد خبر: ۴۷۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴ 26 February 2015
آن گونه که دانشجویان معترض می‌گویند، به نظر می‌رسد شرایط پرداخت این وام به نوعی انتخاب شده که کمتر کسی به مرحله دریافت وام برسد؛ شرط و شروطی که آن را با هفت خوان قیاس و دلایلی به آن منضم می‌کنند که نشان می‌دهد ممکن است رستم هم باشی، از پسش برنیایی.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه پرداخت «پژوهانه رساله»، یعنی مقرری علمی دانشجویان دوره دکترا بی هیچ مقدمه‌ای از ابتدای سال گذشته متوقف شد، از جمله راهکارهایی که مسئولان وزارت علوم برای کمک به این دانشجویان برگزیده علمی معرفی کردند و بر محاسن آن به نسبت پژوهانه تأکید داشتند، اعطای وامی ویژه به دانشجویان دکترای تخصصی بود که چون به مانند پژوهانه بلاعوض نبود، به جهاتی هدفمندتر به نظر می‌رسید.

بدین ترتیب اعتراض دانشجویانی که از قطع ناگهانی پژوهانه رساله گلایه داشتند و تنها منبع مالی مورد اتکای خود برای انجام امور تحصیلی را از دست رفته می‌دیدند، فروکش کرد و همه چشم انتظار ماندند تا شرایط اعطای این وام ابلاغ شده و پرداخت آن در دستور کار قرار گیرد؛ اتفاقی که در روزهای ابتدایی آبان ماه، با ابلاغ «دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکترای تخصصی» توسط وزارت علوم جامه عمل پوشید تا چشم انتظاری ها برای پرداخت این وام ویژه آغاز شود.

البته دستورالعمل (متن کامل آن را اینجا بخوانید) حکایت از سختی‌های زیادی در مسیر اعطای این وام داشت. شروطی که برخی به مانند شرایط اعطای پژوهانه رساله بود (مانند این شرط که تنها به آن دسته از دانشجویان روزانه دانشگاه های دولتی تعلق می‌گیرد که آزمون جامع را پشت سر گذاشته باشند) و برخی اختصاصیِ این وام طراحی شده بود؛ مثل «استاد راهنما مي‌تواند در صورت عدم رضايت از پيشرفت كار دانشجو، درخواست لغو اعطاي وام بنمايد».

تا اینجای کار ظواهر امر حکایت از آن داشت که مسئولان وزارت علوم برای پرداخت این وام نکات بسیاری را مورد توجه قرار داده‌اند تا نه خارج از اطلاع اساتید و مسئولان دانشکده ها و دانشگاه ها پرداختی به دانشجویان صورت گرفته و نظارتی بر هزینه کرد آن وجود نداشته باشد، نه مبلغ پرداختی بلاعوض باشد که نیازمند و بی نیاز، متقاضی دریافتش باشند و مواردی از این دست، ولی این موارد آنقدر زیاد شدند که عملا دریافت وام ویژه به پروژه ای دشوار تبدیل و حکایت از آن سوی بام افتادن در رویکرد مسئولان متجلی شد.

این سخت گیری ها زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهند که می‌بینیم، بندهایی چون «حضور تمام وقت دانشجو در دانشگاه با تأیید استاد راهنما و گروه آموزشي مربوطه احراز شده باشد» در دستورالعمل پرداخت وام قرار گرفته و دانشگاه ها بر اساس آن، بررسی درخواست دانشجویان متقاضی دریافت وام در گروه های آموزشی و دانشکده ها و پس از آن، تصویب در چند معاونت دانشگاه را در دستور کار قرار داده‌اند که پروسه‌ای زمان‌بر، بروکراتیک و فرسایشی است که گاه می‌تواند به کل دریافت وام را ملغی کند.

یکی از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: بیستم بهمن ماه از طریق یکی از سایت‌های خبری از پرداخت وام «ویژه دکتری» مطلع شدیم و روز بعد (21 بهمن 93) به کارشناس پژوهشی دانشکده ... [نام دانشکده نزد «تابناک» محفوظ است] مراجعه کردیم که در پاسخ به ما گفت: «تا 30 بهمن فرصت دارید مدارک مورد نیاز را فراهم کنید»؛ مدارکی که فراهم نمودنشان در چنین زمان کوتاهی عملا ممکن نیست و شرایط دانشگاه اجازه تکمیلشان را نمی‌دهد!

وی می‌افزاید: اگر واجد شرایط دریافت این وام باشید، یعنی آزمون جامع را گذرانده باشید، پژوهانه دریافت نکرده باشید، پیش نیازهای سوابق آموزشی و پژوهشی را داشته باشید و بر اساس شروط مندرج در فرم یک، برای دریافت این وام رتبه بندی شده باشید، لازم است دو ضامن معتبر ـ جدای آن ضامن هایی که در مقاطع قبلی مثل کارشناسی ارشد ضمانت پرداخت تسهیلات شما را عهده دار شده باشند ـ معرفی کنید که انجام این کار در بازه بلندمدت هم دشوار است، چه برسد در فرصتی یک هفته‌ای.

این دانشجوی دکترا در ادامه می‌گوید: در مرحله بعد باید فرم شماره دو به تأیید استاد راهنما رسیده و در شورای گروه مطرح شود تا آنجا نتیجه‌گیری کنند به متقاضی وام تعلق بگیرد یا خیر. این در حالی است که جلسه گروه ماهانه و در اولین هفته هر ماه برگزار می‌شود. بعد از دریافت این تأییدیه نیز تازه پروسه‌ای دیگر به جریان می‌افتد که بررسی تأییدیه در معاونت پژوهشی دانشگاه است که روند آن، بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی وام‌گیرنده در کارگروه پژوهشی است که به رد یا تأیید درخواست منجر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به زمان بر بودن این روند می‌گوید: بخش سوم فرم، معاونت پژوهشی را ملزم کرده که پرونده درخواست وام را به معاونت تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرستاده و در آنجا بار دیگر درباره پرداخت/عدم پرداخت وام تصمیم‌گیری شود و در آخر باید این درخواست به تأیید معاونت آموزشی دانشگاه هم برسد. اگر همه این مراحل با خوبی و خوشی طی شد، نوبت آن می‌رسد که مستندات به همراه مدارک ضمانت دو ضامن معتبر ـ که با تأیید دفترخانه اسناد رسمی رسیده ـ به وزارت علوم ارسال تا در آنجا بررسی نهایی توسط کارشناس مربوطه انجام ‌شود.

بدین ترتیب می‌توان دریافت که چرا امثال این دانشجو، روند دریافت این وام ویژه را با هفت خوانی که رستم در شاهنامه طی کرد، مقایسه نموده و معتقدند مسئولان به رغم آنکه می‌گویند وام می‌دهیم، شرط دریافت آن را برای دانشجویانِ متقاضی، شکست دیو سپید و عبور از هزارتو گذاشته‌اند تا عملا عده قلیلی از پس پیمودن این مسیر برآمده و کمتر کسی از مزایای آن بهره مند شود.

البته همه این موارد، تنها اشکالاتی نیستند که به پرداخت این وام خاص وارد می‌شوند؛ از جمله دیگر اشکالات ماجرا، مشخص نبودن میزان وام پرداختی است که بر اساس دستورالعمل یاد شده در بالا و بخش‌نامه 16440 به این منظور، تنها می‌توان دریافت که قرار است ماهیانه 500 هزار تومان (در صورت دارا بودن برخی شرایط بسیار ویژه،600 هزار تومان) باشد و پرداخت آن از 24 ماه تجاوز نکند؛ اما هیچ جا اشاره نشده که مثلا اگر مشکلات گروه آموزشی و دانشکده، مانع از تصویب رساله دانشجویی در ترم پنجم شد، چگونه باید از حقوق آن دانشجو در بهره مند شدن از این وام دفاع کرد؟ اگر استاد، درخواست هایی خارج از روال از دانشجو داشته باشد و مجوز قطع پرداخت این وام را ـ که در دستورالعمل به وی اعطا شده ـ مستمسک قرار دهد، چطور؟

به ردیف این اشکالات، می توان موادی در دستورالعمل مانند «متقاضی موظف است هر شش ماه يك بار وضعيت پيشرفت تحصیلی خود را كه مورد تأیيد دانشگاه مربوطه باشد، [احتمالا به وزارت علوم] گزارش نمايد» را افزود که احتمالا تکرار همه مراحل پیموده شده برای دریافت وام در دانشگاه، آن هم هر شش ماه یک بار را برای دانشجوی دکترا رقم خواهد زد؛ روندی فرسایشی که می‌تواند فکر و ذکر دانشجویان را به خود مشغول کرده و ایشان را تبدیل به ارباب رجوع پای ثابتی در گروه، دانشکده و معاونت های دانشگاه کند!

عجیب تر اینجاست که برخی دانشجویانِ معترض به این روند معتقدند که صرف پیمودن همه مراحل هم ممکن است به پرداخت وامی منجر نشود، زیرا از یک سو بحث اولویت ها و رتبه بندی در این میان مطرح است و از سوی دیگر، پرداخت وام منوط به تأیید درخواست دانشجو در دانشگاه نیست، بلکه تصمیم گیرنده در این باره، وزارت علوم است که می‌تواند درخواست را بپذیرد یا آن را مردود اعلام کند.

با این حساب، می‌توان مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری را مخاطب قرار داد و از ایشان پرسید که منظور اصلی شان از پرداخت چنین وامی چه بوده و با توجه به سخت گیری های که داشته اند و دشواری هایی که پدید آمده، تا چه اندازه عملکرد خود را در رسیدن به آن منظور موفق ارزیابی می‌کنند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۶
اگه بخواهیم این مراحل را طی نکنیم باید 20 هزار میلیارد تقاضا کنیم. در این صورت بدون ضامن و سند و ... میدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
تابناک لطف منتشر کن.بنده دانشجوی دکترا هستم. از اینکه روال اداری طولانی دارد واقعا شاکیم.ولی حضور تمام وقت در دانشگاه و تایید استاد واقعا کاری منطقی و با فکر است.همه دانشجویان دکترا سر کار می روند و اصلا در دانشگاه حضور پیدا نمی کنند و در واقع وظیفه اصلی آنها که پژوهش می باشد را انجام نمی دهند پس بهتر است این وام به کسانی داده شود که واقعا یک دانشجوی دکترا هستند و نه فقط نام آن را یدک می کشند متاسفانه ما هیچ وقت به خودمون هم تلنگری نمی زنیم تقریا 99 درصد دانشجویان دکترا وظیفه ی علمی که برایشان تعیین شده را انجام نمی دهند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
بعد از 4 سال تحصیل در مقطع دکترا، نه پژوهانه نصیبمون شد و نه وام دکتری. الان هم برای ماهی یک میلیون تومان باید کل هفته رو کار کنم.یکی به من بگه با این وضع کی میتونم رساله رو بنویسم.
نحوه اعطای وام نیز تغییر کرد. در ابتدا گفتند مدارک علمی و پژوهشی خود را با تایید استاد راهنما و رئیس دانشکده بیاورید که بردیم. امتیاز من خیلی بالا بود چون تالیف کتاب و ثبت اختراع هم داشتم.
بعد اسامی را به معاونت دانشجویی دادند.
بعد دوباره قانون عوض شد و این دستورالعمل که باید حتما دو سال تحصیلی از درسمان باقیمانده باشد و ضامن معتبر و غیره اضافه شد.
حالا دوباره یک اصلاحیه به معاونت دانشجویی ارسال کرده اند که تا 10 اسفند یک سری مدارک را باید خدمتشان ببریم.
راستش من که شخصا وقت انجام این کارها را ندارم و رها کردم، ولی با هزینه هایی که برای پروژه ام تا کنون انجام داده ام، خیلی دلگیر شدم، حق منی که در مملکت ماندم تا همین جا درس بخونم و خدمت کنم، این نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
نکته مهم این است که شرط دفاع را هم چاپ دو مقاله ISI گذاشته اند. مقاله هایی که می دانم در نهایت چاپ می شوند، ولی به دلیل اینکه از سر زور و اجبار بوده اند، تنها در گوشه ای خاک می خورند و نه به درد صنعت می خورند و نه به درد تولید.
دوستان من همه بعد از اتمام لیسانس به خارج از کشور رفتند و در بهترین دانشگاه ها ادامه تحصیل دادند، هیچ جای دنیا شرط دفاع این گونه نیست، بلکه ارائه یک پروژه کارآمد و به درد بخور است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
اگر میتونستی بری و نرفتی جیگر بودی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
امور دانشجویی دانشگاه ... برای کشف افراد شاغل و حذف اسامی اونها از لیست دست به اقدام جالبی زد و با تماس تلفنی به دانشجویان و پرسش درباره شغل همکلاسی هایشان توانست، دانشجویان دروغگو را از لیست افراد وام گیرنده حذف کند. البته بقیه دانشجویان را هم با بهانه های دیگری مثل کمبود سنوات و نقص مدارک و غیره رد کرد.
باسلام؛
ای کاش کمی هم به فکر دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد بودید که علاوه بر فشارهای درسی و تاهل و... باید کار کنند و شهریه سنگین دانشگاه رو هم پرداخت کنند. لازمه که اعطای وام به این دانشجویان هم بیشتر مورد توجه قرار بگیره.
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
هرکی میره دانشگاه ازاد دکترا میخونه نشون دهنده ی سطح فکریه بلندشه
برادر من نمیرفتی شما که این همه مشکل داری
به دانشجویان دکتری در ایران واقعا ظلم می شود، حضور تمام وقت بدون هیچ مقرری! طرف مگه خرج زندگی نداره؟؟؟ آخه چی فکر کردن این مسئولان. تاسف
خیلی خنده دار بود
سلام
عملا کاری کرده اند که نشود وام گرفت.
من خودم دانشجوی دکتری در ترم پنجم هستم و کارهای پروپزالم را انجام داده ام ولی استادم اجازه دفاع از پروپزال رانمی دهد و می گوید کار جلوتر ببر بعد در ترم ششم از پروپزال دفاع کن، معمولا اکثر دانشجویان در گروه تحصلی ما پروپزال را در ترم ششم تصویب می کنند و با این شرایط هیچ کس نمی تواند وام بگیرد.
دانشجوهای نخبه و دکترای ما چه انتظاراتی دارن واقعا ها... نخبه ی عزیز ! واقعا تو چرا دیگه ؟ تو که بالاخره یه بهره ای از ضریب هوشی بردی چرا ؟ باید راه و روش اختلاس یادبگیری نه راه و روش وام گرفتن !
اصلا هدف از تنظیم و ابلاغ این بخشنامه نوعی تلنگر بوده که دانشجویان نخبه ی ما برن تو فکر راه و روشهای جدید برای اختلاس ....
آخه خدا پدرتون رو بیامرزه، من دانشجو، از کجا بیارم دو نفر کارمند و بازنشسته پیدا کنم و خواهش کنم بیان محضرضمانت منو بکنن؟ حتی تعهد های قبلی رو هم که باهاش وام صندوق رفاه می گیریم قبول نمی کنن. جالبه که قبلا 5 تومن بلاعوض بود، حالا با کلی دنگ و فنگ و آیا بدن و آیا ندن و ظاهرا بازپرداخت سنگین، اونم این قدر سنگ جلوی دانشجوی دکتری که همه دغدغه اش باید تزش باشه.... باور کنید فرسوده شدیم تو این سیستم ... روزی نمی گذره که خودم رو لعنت نکنم که چرا نرفتم ....
اره والا
تازه دو ضامن کارمند رسمی
خوب ما بریم به کی رو بزنیم وام بگیریم ؟
من دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانم؛ به دانشکده ی ما فقط 3 روز قبل تمام شدن مدت اعلام کرده اند. کاملا واضح است که قرار نیست کسی این وام را بگیرد. دانشجوی دکتری که هیچ درآمدی ندارد چگونه باید متعهد شود که تمام مدت در دانشگاه باشد؟ یاد نصیحت یک بند باز به بچه اش می افتم که گفته بود اگر بندبازی و سگ از میان حلقه جهاندن یاد نگیری، تو را به کار علم آموزی می گذارم تا همه ی عمر در خفت زندگی کنی...
این دانشجوئه هممون دانشجوئه نیست که قبلا پشت کنکور دکتری ازش خبر میزنین و حالا وارد دانشگاه شده و دوباره سایر مشکلات ش رو خبر می کنین احتمالا از اعضا تحریریه باشه، انصافاً اینطور نیست؟
من دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز هستم تو دانشکده ما این به اصطلاح وام فقط شامل یکی از دانشجویان شد
پاسخ ها
فضول
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
بورسیه نبود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
تبریز؟ بورسیه؟ تو دیگه چقدر شوتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
کسی به یاد نداره که دانشگاه تبریز به دانشجویی پژوهانه بده و از این به بعد هم کسی به یاد نخواهد داشت که این دانشگاه به دانشجویی وام پژوهانه بده. دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز
واقعا متاسفم در دانشگاهها فقط دنبال یه بهانه هستند تا ارائه خدمات بحق دانشجو را منحل کنند . من هم دانشجوی دکتری هستم به من خوابگاه تعلق نگرفت زیرا بنده یه شغل پاره وقت دارم که 2 روز باید برم سر کار.واسه همین الان کلی قرض کردم رفتم خونه اجاره کردم .وام هم بماند توضیح کامل داده شد.حالا ببینید اساتید هم چه انتظاراتی از ما دارن.
دانشجوی دکترای مخابرات سیستم دانشگاه.... هستم. با عنایت به همین تفاصیل، قید این وام رو زدم. شکر خدا جایی دارم از تخصصم استفاده می کنم، هرچند بهایی که بهش داده میشه اون چیزی نیست که باید باشه. در مقاطع گذشته در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل بودم و هجرت نخبگان بی جایگزین این سرزمین رو دیدم. در دانشگاه اساتید، به فکر بیگاری کشیدن از دانشجوها به منظور تولید مقالات بی محتوا و بی ثمر و ارتقای رتبه خود و درآمد بیشتر هستند، و در صنعت هم مدیران ما به فکر به دست آوردن یک پست دولتی با حقوق خوب در سیستم های فشل، راکد، پراتلاف، غیر شایسته سالار، استعدادکش، و بی خروجی این مملکت. بدون یک تحول اساسی که منجر به علم سالاری و دور ریختن تمام عوامل دیگه بشه و صرفا با روزمره گذراندن ....
بله بنده از این دانشجویان هستم
موندم چیکار کنم
بعد از کلی بدبختی و تایید همه مراحل پیش گفته الان موندم ضامن از کجا بیارم
حتما باید خودکشی کنیم تا کسی به حال ما فکری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
حتما باید خودشی کنیم.
واقعا تاسف آوره..
من خودم نفر اول ازمون دکتری یکی از دانشگاه های مادر کشور هستم که ازمون جامع رو هم گذروندم..یکی دیگه از شروط پرداخت این وام این هست که باید حداقل 2 سال تا فارغ تحصیلی مونده باشه..یعنی فقط افرادی که در ترم 4 هستند مشمول میشن..اون هم برای چند میلیون..
کاش این همه حساسیت برای پرداخت وام 6500 میلیاردی در نظر گرفته میشد..
با سلام .شما که n فاکتوریل بار پیام دادم .یک بار پیامهای ما رو اهمیت ندادید.من دانشجوی دکترا هستم و بر ای این وام اقدام کردم.چنان حق خوری شده ک...اگر تماس بگیرد کاملا در کم و کیف قضایای این وام قرارتون میدم...
دانشجویان امروز ما و مخصوصا دانشجویان دکتری مظلومترین و محرومترین اقشار این جامعه هستند. کسانی که در حال ورود به دهه چهارم زندگی هستند و همچنان دنبال تحقیق و پژوهش بدون هیچ چشم انداز روشن از آینده. به نظر من پرداخت این وام به صورت یکجا حداقل کاری است که مسٔولان مربوطه می توانند انجام دهند. چرا که دانشجو ضامن دارد و مشکل پرداخت وجود نخواهد داشت. از این طریق علاوه بر کاهش بروکراسی اداری فرصتی برای تصمیم گیری دانشجویان و استفاده مفید از این مبلغ (ناچیز) به وجود خواهد آمد و حرمت این عزیزان که اکثریتشان در شرایط سخت اقتصادی امروز با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته اند بیشتر از این شکسته نخواهد شد. با تشکر
من دانشجوی دکتری دانشگاه تهران هستم با تجربه ای که از این 28 سال زندگی دارم کوچکترین اعتمادی به حرفایی که میشنوم ندارم. مطمئن باشید اگر هم طرح جدیدی ارائه میشه نه برای رفاه حال دانشجو بلکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به نفع خود مسئولین خواهد بود. از تابناک هم برای پوشش اخبار مرتبط با دانشجویان تشکر میکنم.
با سلام

من از تابناک بخاطر این گزارش تشکر میکنم.

بنده دانشجوی دکتری ورودی 90 هستم. چیزی که از نظر بنده بسیار تعجب برانگیز هست اینه که دستورالعمل جدید در سال 93 تصویب شده ولی برای همه دانشجویان یعنی ورودیهای 90 و 91 هم اجرا میشه. بنده قطع شدن پژوهانه به بهانه اعطای وام را تضییع حقوق آندسته از دانشجویانی میدونم که با داشتن شرایط دریافت پژوهانه و بعداز 2 سال ثبت نام برای دریافت، از این حق خود محرو م شدند. این پژوهانه 5 میلیونی در حالی برای دانشجویان نخبه و قشر جوان کشور مملکت حذف میشود که شعار توجه به جوانان، توجه به علم و دانش و پیشرفت کشور از جانب مسوولین گوش دنیا را کر کرده است.
البته کم بودن امکانات رفاهی و علمی در دانشگاههای کشور بیداد می کند. با این شرایط خیلی طبیعی است که آرزوی بسیاری از دانشجویان و جوانان ایرانی شده رفتن از کشور.
همه اینها در حالیست که ارزش مالی فقط یک اختلاس کوچک در ایران، چند برابر بودجه کل دانشگاههای وزارت علوم است.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
جانا سخن از زبان ما می گویی...
احسنت! بالاخره تو اینترنت یک مطلب در این مورد زده شد...
پاسخ ها
علی 90
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
البته با چند روز تاخیر، ولی جای شکرش باقیه که به این مورد پرداخته شد
این مطلب را برای نگاه شما در همین زمینه فرستاده بودم اما متاسفانه تا الان کار نشده است. اینجا هم قرار می دهم:

همه چیز از سال 1390 شروع شد!
دوست علی: راستی علی؟
علی: بله عزیز؟
دوست علی: تو ورودی 90 بودی دیگه آره؟
علی: آره، چطور؟
دوست علی: هیچی، فقط میخاستم بگم پژوهانتون تو حلقم! همچنین وام دکتراتون! (شلیک خنده)
این بخشی از گفتگوی چند روز پیش من و دوستم بوده است. دوستی که تنها یکسال زودتر وارد دوره دکتری شد و از پژوهانه استفاده کرد. بله، همه چیز از سال 1390 شروع شد. وقتی که وزارت علوم اعلام کرد که کنکور دکتری سال 1390 به صورت نیمه متمرکز خواهد بود. روزهایی که هر روز باید چندین بار خبرگزاری های متفاوت رو می خواندی تا بفهمی امتحان تستی دکتری به چه شکل خواهد بود، چه بخش هایی خواهد داشت، استعداد تحصیلی چیست، چه تاریخی برگزار خواهد شد، نمره منفی دارد یا ندارد و هزاران مورد دیگر. تا جایی که تنها چند روز قبل از امتحان اعلام شد که آزمون استعداد تحصیلی نمره منفی هم دارد! قرار بر نداشتن بود. البته من موقعی فهمیدم که از امتحان بیرون آمدم، چون چند روز قبل از امتحان سازمان سنجش در اشتباهی فاحش حوزه های امتحانی افراد را به آدرس زادگاهشان تغییر داده بود. منی که 1500 کیلومتر راه پیموده بودم و به دانشگاهم رسیده بودم، دو روز قبل از امتحان دوباره همان مسیر را پیمودم و برگشتم. در همان روز یکی دیگر از دوستانم بلیط مشهد گیرش نیامد و از امتحان جا ماند! متاسفانه در همان روز برگشت هم نمره منفی داشتن آزمون استعداد تحصیلی اعلام شده بود. روند مصاحبه ها و نداشتن معیار و موارد دیگر بماند که در دانشگاهی امتیاز 20 کسب کردم و در دانشگاهی امتیاز 78. به هر تقدیر به همراه تقریبا 6000 هزار نفر دیگر در یکی از دانشگاه های معتبر دولتی کشور قبول شدم و در چند دانشگاه دیگر رتبه 1و 2 آورده بودم و حتی بر اساس گزینش استعدادهای درخشان، به ان طریق نیز در دانشگاه دیگری برگزیده شدم بود. من به همراه این 6000 هزار نفر درس خواندیم و ادامه دادیم. برای آمدن دولت تدبیر و امید روزها و هفته ها در خیابان بحث کردیم و وقت گذاشتیم و امتحان جامع را با آن به شادی گذراندیم. دوستی آن موقع ها می گفت هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد! انتظار ما تدبیر بود، امیدش را خودمان داشتیم! پروپزال را به موقع تصویب کردیم و کارهای رساله را شروع کردیم. هزینه های سرسام آور زندگی در کنار هزینه های رساله، تعهد به عدم کار در هنگام تحصیل و فشار استادان راهنما و مشاور برای مقاله های بیشتر، زندگی سخت تر در سن 28 سالگی و امید در حال نزول. اما تدبیر چه؟ مدتی همه چیز متوقف بود، بعد آیین نامه آمد برای بورس ها: بورس ها فقط در اردیبهشت و تنها برای کسانی که در سه سال اول تحصیل باشند. ما 90ی ها سال آخر بودیم. بورس رفت، خدانگهدار. سال آخر میخاستیم در ثبت نام جذب هیئت علمی ثبت نام کنم اما دیدیم نمی شود، میگویند باید دکترای تخصصی تان را گرفته باشید! ای داد و امان از آیین نامه ای که شمولیت ندارد و کسانی از دایره آن بیرونند! آفرین به تنظیم کنندگان آن! من 90ی حتی اگر شهریور هم دفاع کنم، باز نمی توانم در فراخوان جذب شهرویر 94 شرکت کنم، چرا؟ مگر مدرک گرفتن به این سادگیست؟! ماند برای فراخوان بهمن 94! به همین سادگی ما 90ی ها از شمول خارج شدیم. بله همه چیز از همان سال 90 شروع شد. حالا که ترم هشتیم، گفتند پژوهانه تعطیل! به جایش وام میدهیم، و ما منتظر تدبیر تدبیرگران. اما دیدیم که این وام هم ماهیانه تعلق میگیرد و من در ترم هشت! دو ضامن میخاهد و به ورودی های 90 هم تعلق نمیگیرد! البته 4 روز قبل از اتمام وقت پیام می آید که 90ی ها هم می توانند ثبت نام کنند!4 روز قبل از اتمام تاریخ ثبت نام، دو ضامن و بسیاری از موارد دیگر که بماند برای ثبت در تاریخ. بله انتظار ما تدبیر بود، امیدش را خودمان داشتیم اما تدبیری از وزارت علوم ندیدیم و امیدمان رو به نزول. بله به قول دوستم هیچ اتفاقی نیفتاد.
دوباره یاد دوستم میفتم، دوستم حق داشت که به من بخندد. اما یاد دوست دیگرم میفتم که ورودی بهمن 89 است. وی در حال دفاع است و نه پژوهانه گرفت و نه وام پژوهانه می تواند بگیرد. به او باید بیشتر خندید.
امضا: محفوظ برای یک دانشجوی دکتری سال 1390
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
من هم مثل شما یک دانشجوی ورودی 90 دانشگاه تبریز، با تمام این مشکلات
با سلام یکی دیگر از شروط این است که دانشجو کمتر از 4 ترم تحصیلی از تحصیلش گذشته باشد. ما الان ترم 6-7 هستیم نه پژوهانه به ما دادند نه وام. اساتید محترمی که این فرم ها را طراحی کرده اند احتمالا هیچ گاه دانشجو نبوده اند یا اینکه از اول بورس شده اند. الان تقصیر ما این وسط دقیقا چیه؟؟؟؟
خیلی موفق اند
البته برای دادن وام به خودی ها 6500 میلیارد تومن وام می دهند وثیقه کمتر از دویست میلیاردی دریافت می کنند اما به دانشجوی دکتری ماهی پانصد اونهم با این شروط عجیب
البته شما دقت کنید برای بچه های دکتری ورودی بهمن 1389 که همین روزها یا دفاع کرده اند یا میکنند نه وامی تعلق میگیرد و نه پژوهانه گرفته اند!! این بود تدبیرو و امید؟ این بود شمول آیین نامه؟ یا بچه های ورودی 90 که شهریور میخان دفاع کنن چی؟ اونا چه گناهی کردن؟ اونام حتی اگر بتونن بگیرن یه ترم بیشتر نمیتونن بگیرن. آخه این نه حقه نه انصافه نه برنامه ریزی.
حالا نمیدونم ایشون از کدوم دانشکده دانشگاه تهران بودن! دانشکده فنی که کلا هیچ گونه ابلاغیه ای از پرداخت این وام دریافت نکرده بود و اظهار بی اطلاعی میکرد. به علاوه این شرایطش مسخره ترین شرایط ممکنه هستند. ما که عطاش رو به لقاش بخشیدیم. در حالی که از لحاظ آموزشی و پژوهشی همه شرایط رو داشتیم. حتی در این زمینه دانشگاه اطلاع رسانی هم نکرد از ترس این که همه خبر دار شن!!!!!
یکی از دوستان بنده بدون داشتن مقاله و کار پژوهشی خاصی و فقط با داشتن نمره زبان و چند مکاتبه با دانشگاه های آمریکایی به راحتی و با کمک هزینه تحصیلی عالی عازم آمریکا شد اونوقت ما دانشجویان دکتری داخل ایران وضعیتمون اینه..
من هم داتشجوی دکترا هستم، دانشگاه ما که تا هفته پیش میگفت اصلا دستورالعملی برای انجام مراحل ثبت نام وام به ما نرسیده!!! بعد از کلی پیگیری تازه میگند که فرصت ثبت نام دیگه گذشته!
آقا من الان خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی هستم. به نظرتون چطور میتونم دوتا ضامن پیدا کنم؟!!!
مگه همون ضامنی که واسه ودیعه مسکن گذاشتیم کفایت نمیکنه؟!!!
بعلاوه اینکه گفته شده باید حداقل دو سال از تحصیل باقی مانده باشد و مدت زمان تحصیل رو هم 4 سال ذکر کردند (یعنی کمتر از ترم 5!)
افرادی هم که پژوهانه نگرفتند و بیش از 4 ترم در حال تحصیل هستند هم هیچی!
من که بعد دو هفته که دو تا ضامن و این وام دغدغه ام شده بود و بهره وریم از 100% هم بالاتر زده بود، با یه نا امیدی دیگه از شرایط موجود برای من دانشجوی دکتری با 28 سال سن، از خیر نداشته این وام گدشتم.
اینجاست که باید گفت، ما را امیدی به خیر شما نیست، شر مرسانید.
سلام
بنده دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان هستم.
یکی از شروط این وام که در این متن به آن اشاره ای نشده بود این است که : " با توجه به محدود بودن اعتبارات، وام مذکور صرفا به دانشجویانی که حداقل 2 سال تحصیلی به فراغت از تحصیل ایشان باقی است، تعلق می گیرد."
حال بیاییم شروط این وام را از لحاظ زمان بندی دوره دکتری مطالعه کنیم:
1. گذراندن آزمون جامع : زودترین زمان ممکن گذراندن این آزمون انتهای ترم 3 دکتری است
2.ارائه و تصویب پیشنهادیه رساله دکتری: زودترین زمان ممکن آن شش ماه پس از آزمون جامع یعنی انتهای ترم 4 دکتری است
3.باقی ماندن حداقل 4 ترم تحصیلی از سنوات مجاز تحصیلی دوره دکتری
حال در نظر داشته باشید که سنوات مجاز دوره دکتری 8 ترم است، با این حساب از یک طرف دانشجو برای برخوردار شدن از این وام باید حداقل 4 ترم را گذرانده باشد (به دلیل شروط 1 و 2) و از طرف دیگر باید 4 ترم تحصیلی از تحصیل وی باقی مانده باشد، یعنی حداکثر در انتهای ترم 4 باشد (به دلیل شرط 3) و همه اینها یعنی یک تناقض کامل!
به نظر شما همچین وامی با این شرایط به دست کسی خواهد رسید؟
انگیزه واقعی از این وام ، طفره رفتن از اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری است.
حالا هم انواع شروط رو روی این وام گذاشتن تا بتونن تا حد امکان افراد رو فیلتر کنند
به همین سادگی
ههههههه!! بابا جم کنین پاشین برین سر یه کاری، آخه چی بلدین بعد از این همه درس خوندن، مطمئن باشین از اینا چیزی به شما نمی رسه، .... فقط هدایتتون کردن بازم درس بخونین تا باز هم یه مدت سرتون گرم باشه مجبور نباشن براتون اشتغال ایجاد کنن، .... راستی اصلا بلدین خودتون یه شغل ایجاد کنین؟؟!!... تابناک بچاپ لطفا
سلام خدمت خوانندگان عزیز و به ویژه دانشجویان.
دوستان این وام به درد خودشون میخوره. چندین نفر از بچه های دانشگاه تهران رو میشناسم که اساتیدشون بیشتر از خود دانشجو ها پیگیر این وام برا دانشجو هستن و عملا هم میگن که ایجوری دانشجو موظف به اصطلاح خودشون فول تایم دانشگاه باشه. ! ! ! دانشگاهی که یک پنجم امکانات یه استاندارد رو نداره و فقط وقت با ارزشه که دارن تلف میکنن. خدا میدونه چه سو استفاده ها که نشه. استقلال با ارزش ترین چیز دنیاست.
من همه این شروط که تو این متن نوشته شده رو دارم و همه مدارک رو هم آماده کردم ، اما ممکنه به دلیل یه شرط که در این متن نادیده گرفته شده اما در بخشنامه 16440 آورده شده این وام بهم تعلق نگیره و اون شرط از این قراره:
" با توجه به محدود بودن اعتبارات، وام مذکور صرفا به دانشجویانی که حداقل 2 سال تحصیلی به فراغت از تحصیل ایشان باقی است، تعلق می گیرد."
واقعا تاسف آوره..
من خودم نفر اول ازمون دکتری یکی از دانشگاه های مادر کشور هستم که ازمون جامع رو هم گذروندم..یکی دیگه از شروط پرداخت این وام این هست که باید حداقل 2 سال تا فارغ تحصیلی مونده باشه..یعنی فقط افرادی که در ترم 4 هستند مشمول میشن..اون هم برای چند میلیون..
کاش این همه حساسیت برای پرداخت وام 6500 میلیاردی در نظر گرفته میشد..
با سلام و تشکر از بازتاب این موضوع

من و همسرم هر دو دانشجوی دکتری هستیم و هیچ منبع درآمد خاصی نداریم، هزینه کارهای پژوهشی هم از جیب خودمون پرداخت میشه، به علت شرایط سخت برای دریافت و همچنین شرایط بازپرداخت سخت تر، ما قید وام رو زدیم.
با سر و صدا 3000 تا بورسیه رو مطرح کردن بعدش38 نفر بیشتر از توش درنیومد. بورس رو که تعطیل کردن با این بهانه.
پژوهانه 5 میلیونی بلاعوض رو قطع کردن حالا اومدن بخاطر وام 500 تومنی 50 تا شرط گذاشتن.
نمیخوای بدی بگو نمیدم چرا سر کار میذاری!
ای آقا! شمام از مسئولین انتظاراتی داریا!
خیلی محترمانه! پژوهانه را برداشتند. ما هم که نمی فهمیم
...اگر واقعا ... نیازی به این همه سختگیری نبود. خصوصا دو ضامن معتبر! این شرط به معنی بی ارزش بودن مقطع و مدرک دکتری است.
من ورودی سال 90 دکتری هستم، هرچی قانون بود یهو برای ورودی های سال 90 به بعد تغییر کرد: پرداخت پژوهانه، قوانین مربوط به فرصت مطالعاتی و ...
هنوز هم معلوم نیست که این وام رو به ما میدن یانه؟؟ منم چند هفته است فکرم درگیره این وام بیخوده !!!
عجب...
چند روز پیش که رفتم وام بگیرم مسوولش گفت به ازای هر ۵میلیون تومن یه ضامن باید بیاری.
با خودم حساب کردم دیدم اون آقای عزیز دل برادر که ۶۵هزار میلیارد تومن وام گرفته ۱۳میلیون ضامن نیاز داره.خب این تعداد کارمند در کشور ما نیست.بنابراین برای تکمیل کادر ضامنهاش باید از کارمندهای کشورهای افغانستان،ترکمنستان،آذربایجان و تاجیکستان کمک بگیره.
بعد حساب کردم دیدم اگه بانک بخواد برای این ضامنها پرونده تشکیل بده.هر ضامن اگه مدارک و فرمهاش ۱۰صفحه بشه کل صفحات پرونده ش میشه ۱۳۰میلیون صفحه کاغذ A4. که برای بایگانی این تعداد پرونده و کاغذ نیاز به یک مجتمع چند طبقه ست.
از همه بدتر اینه که همه دارن به وضوح این اختلاس رو میبینن منتها مثل من باور نمی کنن.
من دانشگاه تربیت مدرس درس میخونم
یه کار پیدا کردم شهرستان ماهی 800 تومن
همش در رفت و آمدم به خاطر این که پول داشته باشم
نه وام تلق می گیره، نه هزینه تحقیقاتی ونه حتی اجازه خرید کتاب و سفارش کتاب داریم
اگه سفارش شده بودیم می تونستیم تمام مشکلات رو حل کنیم وحالا که سفارش شده نیستیم به بهونه وام منت رو سر ما می گذارند و بعد هم میگن میخواستی بگیری
خسته شدیم از این وضعیت
واقعا خسته شدیم
تازه آخر تحصیل هم کلی ضمانت خدمت داریم یا باید 50 میلیون پول بدیم تا مدرک دکتری ما رو آزاد کنند
من دانشگاه تربیت مدرس درس میخونم
یه کار پیدا کردم شهرستان ماهی 800 تومن
همش در رفت و آمدم به خاطر این که پول داشته باشم
نه وام تلق می گیره، نه هزینه تحقیقاتی ونه حتی اجازه خرید کتاب و سفارش کتاب داریم
اگه سفارش شده بودیم می تونستیم تمام مشکلات رو حل کنیم وحالا که سفارش شده نیستیم به بهونه وام منت رو سر ما می گذارند و بعد هم میگن میخواستی بگیری
خسته شدیم از این وضعیت
واقعا خسته شدیم
تازه آخر تحصیل هم کلی ضمانت خدمت داریم یا باید 50 میلیون پول بدیم تا مدرک دکتری ما رو آزاد کنند
نکته مهم اینکه این وام به کارمندای دولت هم تعلق نمیگیره.
واقعا در وضعیت اقتصادی نابسامان امروز کشور کارمندای دولت که دارن ادامه تحصیل میدن چه کار باید بکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من دانشجوی دکتری تربیت مدرس هستم. به ما هم سه روز فرصت دادن تمام مدارک رو تهیه کنیم. از جمله دو ضامن که حتما باید کارمند بااشن. بازنشسته هم قبول نبود. عملا کاری کردن که بچه ها خودشون نتونن بعد بگن ما دادیم نگرفتن.
واقعا تاسف آوره اینه حمایت از دانشجوهای دکتری؟ اینطوری از نخبه ها حمایت میشه. دلمونو به چی خوش کننیم؟
ما لرا به ضرب المثلی داریم تو این شرایط: میگیم خدایا سهل(نردبان) بنوم(بگذارم) و(روی) آسمون برم تی(پیش) خدا
دانشجوی دکتری هم حق ادامه زندگی و ازدواج و تشکیل خانواده داره، برده یا رباط نیست که بدون هیچ حقوقی تمام وقت در اختیار دانشگاه باشه، ما چیز زیادی نمیخواییم فقط حداقل های زندگیمون فراهم بشه (خوراک پوشاک درمان). بورس که تقریبا برداشته شده، پژوهانه هم که نمیدن، وامم که این وضعیتشه، چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پژوهانه ندارن...
وام ندارن...
بورسیه ها رو معطل نگه میدارن، چون پول ندارن...
استخدام هییت علمی رو به شدت کاهش دادن...
با این وضع آینده خوبی برای مملکت نمیشه متصور بود...
دستورالعمل صادر ميشه ولي دانشگاهها از وام دادن طفره ميره از ابتداي روزي كه فرزندم تو دانشگاه قبول شد هر موقع برا وام دانشجويي درخواست داديم گفتند حالا نميديم 4 سال گذشت حالا فرزندم ليسانسشو گرفته اينا ميگن وام نميديم اگه هم بدن اونقدر فاميل - دوست آشنا دارن كه به ديگران نميرسه نظارتي هم كه نيست هر كسي سرش تو كار خودشه ما مردم سفره اي رو برا يه عده اي پهن كرديم از خوان نعمت ميبرند و هر موقع هم كه سفره شون خالي شد ما ميشيم ملت قهرمان.
کاش به جای دانشجوی دکترا، ...میشدم. شاید اینطوری دولت از من بیشتر حمایت میکرد.
امیدوارم خداوند عزّوجلّ قبل از طوفان نوح، مردم ایران را از خواب اصحاب کهف بیدار کنند ان شاء الله.
آقا من داشتم برای کنکور دکتری میخوندم با خوندن این خبر منصرف شدم برم دکتری، دیگه میرم دنبال پذیرش خارج. واقعا متاسفم من تحقیقاتی انجام دادم که آینده رو متحول میکنه و در آینده خواهید شنید و البته به اسم یه کشور دیگه تموم میشه.
خداحافظ کشور عزیزم
ما که قیدش رو زدیم
همون پژوهانه رو می خواهند بصورت وام بدهند همین هم نمی دهند
بابا ول کنید برید از اینجا
خشت اول چون نهد معمار کج ....
مگه تا حالا برنامه ای بدون مشکل و به نفع دانشجویان دکتری(که نخبگان کشورند) هم صورت گرفته؟ سراغ داره کسی؟ مگه میشه به دانشجوی دکتری بگی بعد فارغ التحصیلی نخود نخود هرکه رود خانه خود؟ ما حقمون رو به این مملکت ادا کردیم این مملکت کی میخاد حقشو ادا کنه؟
...
والا
تو این مملکت دانشجو بودن مساوی با نابودی آینده خودت، خانواده و زن و بچه ات
وقتی دانشجوی دکتری میشی که دیگه وضع بدتر یعنی گذشته تیره و تار و آینده تباه و نابود
حالا ما موندیم اونایی که بدون دو ضامن از بانک ها میلیاردی وام میگیرن، دارای چه شرایطی هستن؟
دوستی رو سراغ دارم که بعد از ماجرای حقوق به دانشجویان دکتری (که هیچ وقت اجرایی نشد و پژوهانه جاش اومد) با خونوادش دچار مشکل شده بود چون اونا فکر می کردن که این بنده خدا حقوق داره و باز هم ازشون پول درخواست می کنه.
وام دیگه چه صیغه اییه؟ بابا 2 هفته س غذای مارو قطع کردن به بهانه اینکه دانشگاه پول نداره! بعدش تکمیل ظرفیت 100نفر دکترا گرفتن!
یکی ایینو واسه من تفسیر کنه
دانشجوی دکتری علوم تحقیقات 1- باید سر کار نرویم 2-برامون تدریس هم نمی دهند 3- وام 10میلیونی هم با شرایط فوق برایم امکان پذیر نیست حتی خانواده نمی توانند کسر از حقوق بکیرند تازه چک و سفته هم میخواهند یادم رفت محضر و تائید امضا هم هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی