بازدید 5152

اختلاف دولت و متقاضیان خرید خانه در تهرانسر

نماینده متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر با بیان اینکه افتتاح تعدادی از واحدهای این طرح در دی‌ماه امسال صوری بود و آپارتمانی به متقاضیان واگذار نشد، گفت‌: قرارداد مسکن ویژه یکطرفه است و باعث نارضایتی متقاضیان این طرح شده است‌.
کد خبر: ۴۷۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰ 24 February 2015
مهم‌ترین دلیل اعتراض و ناراحتی متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر این است که به اعتقاد آنها سازمان ملی زمین و مسکن هیچ ارزشی برای متقاضیان 2310 واحد مسکن ویژه نگذاشته‌ و هیچ‌گونه دعوتی از نمایندگان متقاضیان برای رایزنی و مشورت در نوشتن قرارداد نکرده‌است‌.

به گزارش جهان صنعت، در این قرارداد وکالت بلاعزل از متقاضیان آورده شده است که به گفته نماینده متقاضیان «به معنای زورگویی است» و این به آن معناست که متولیان پروژه می‌توانند در آینده هر هزینه‌ای یا مسوولیتی را بر دوش متقاضیان بگذارند‌. همچنین درحالی که سند این واحدها تا پایان پرداخت اقساط دو ساله نزد سازمان ملی زمین و مسکن خواهد بود اما متقاضیان باید برای ضمانت پرداخت اقساط علاوه بر سند، ضامن، سفته و گواهی کسر از حقوق ارایه دهند این درحالی است که هزینه ساخت منازل و امکانات پرداخت شده و فقط هزینه عرصه طبق اقساط 10 ساله دریافت می‌شود‌. از سوی دیگر به گفته متقاضیان، علیرغم قول قبلی مسوولان مبلغ ریزهزینه‌های ساخت و جانبی به‌طور کامل در قرارداد آورده نشده است‌. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن در این قرارداد هیچ اشاره‌ای به جریمه تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی نکرده است‌. به گفته متقاضیان بسیاری از موارد دیگر در این قرارداد به صورت کاملا یکطرفه و به ضرر متقاضیان آورده شده که متقاضیان اعلام کرده‌اند آنها را به گوش مسوولان خواهند رساند تا ان‌شاءالله مورد پیگیری واقع و حق متقاضیان ادا شود‌.

افتتاح دی‌ماه نمایشی بود

نماینده متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر با بیان اینکه افتتاح تعدادی از واحدهای این طرح در دی‌ماه امسال صوری بود و آپارتمانی به متقاضیان واگذار نشد، گفت‌: قرارداد مسکن ویژه یکطرفه است و باعث نارضایتی متقاضیان این طرح شده است‌.

مصطفی داوری به تسنیم اظهار کرد‌: 7 دی‌ماه افتتاح برای مسکن ویژه تهراسر اتفاق افتاد که در واقع نمایشی بود و واحدی به کسی واگذار نشد‌.
وی با بیان اینکه پشت پرده این قضیه چیزی جز وعده نبود، تصریح کرد‌:‌ تاکنون واحدی به هیچ‌کدام از متقاضیان واگذار نشده است، البته چند نفر از متقاضیان به دلیل مشکلاتی که داشتند مجبور به سکونت در این واحدها بدون آب، برق شدند‌.

وی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن نظارت لازم را بر مسکن ویژه تهرانسر ندارد و پیمانکاران هم کار خود را انجام می‌دهند، بیان کرد‌:‌ باید قراردادی را با سازمان ملی زمین داشته باشیم که براساس آن مشخص باشد که واحد متعلق به چه کسی است و براساس چه شرایطی باید اقساط را پرداخت کند‌. وی با اشاره به رونمایی از قراردادی توسط سازمان ملی زمین و مسکن که بیشتر شبیه تعهدنامه برای متقاضیان است، گفت‌: این قرارداد یکطرفه باعث نارضایتی متقاضیان شده است و به همین دلیل بنا شد مقابل سازمان ملی زمین و مسکن تجمع کنیم‌.

نماینده متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر در ادامه با اشاره به خواسته‌ قانونی متقاضیان این طرح افزود‌: تنظیم و ارایه قرارداد دو طرفه و قانونی با حضور نمایندگان متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر یکی از خواسته‌های ما است‌. داوری با بیان اینکه متقاضیان به‌عنوان خریدار حقوقی دارند و انتظار داریم توسط طرف مقابل مورد توجه قرار گیرد، افزود‌: قرار بود اقساط ماهانه مسکن ویژه حداکثر یک میلیون تومان باشد و متقاضیان نیز بر همین اساس نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند‌. در ابتدای طرح مسوولان اعلام کردند که اقساط مسکن ویژه 10 تا 12 ساله است‌. وی ادامه داد‌: این درحالی است که مبلغ اقساط به یک میلیون و 800 هزار تومان و بیشتر از آن هم رسیده است‌. وی با بیان اینکه درخواست افزایش زمان پرداخت تسهیلات را داریم، گفت‌: همه هزینه‌های اعیانی که مربوط به ساخت است را پرداخت می‌کنیم و از سازمان ملی زمین می‌خواهیم که قیمت زمین را به جای 10 سال در 15 سال دریافت کنند‌.

قرار بود سود ندهیم

داوری با بیان اینکه لغو هرگونه مبلغ اضافه شده به با عنوان سود و کارمزد سومین درخواست متقاضیان مسکن ویژه از سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت‌: در ابتدای طرح گفته شد زمینی را در تهرانسر به متقاضیان تحویل می‌دهیم و از مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن پرسیدیم که تسهیلات سود دارد که وی گفت این اقساط یک ریال هم سود ندارد‌.

داوری با بیان اینکه نمی‌دانیم این سود بابت چه چیزی باید پرداخت شود،‌ افزود‌: مسکن ویژه مسکن مهر نیست و ما آن را خریده‌ایم این بدان معناست که پول اعیان را کامل پرداخت می‌کنیم اما طرف مقابل حاضر نشده اشاره‌ای به زمان تحویل سند در زمان مقرر نکرده است‌. این درحالی است که ماده 11 قانون پیش‌فروش ساختمان می‌گوید همزمان با پرداخت 10 درصد از بهای کل قرارداد باید سند تنظیم شود‌. وی ادامه داد‌: انتظار داریم 10 درصد از بهای کل عرصه را طبق قانون در زمان عقد سند از متقاضیان مسکن ویژه دریافت شود‌. این موضوع در قرارداد مسکن ویژه به آن توجه نشده است‌.

افتتاح نمایشی نبود

این درحالی بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه افتتاح مسکن ویژه نمایشی نبود، گفت‌: واحدهای این طرح فقط پس از پرداخت قسط پنجم (۴۵ میلیون تومان) توسط متقاضیان تحویل می‌شود، متاسفانه برخی متقاضیان با فضاسازی به‌دنبال امتیازگیری هستند اما باید تاکید کنم که زمان پرداخت اقساط از 10 سال به 15 سال افزایش نمی‌یابد و فقط با دو ماه تنفس پرداخت اقساط از سوی متقاضیان آغاز می‌شود‌.

فریبرز واحدی درخصوص درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی متقاضیان اظهار کرد‌: شرایط تحویل واحدهای مسکن ویژه مطابق با شرایط و ضوابط شیوه‌نامه و پیش‌قراردادی که در اختیار متقاضیان قرار گرفته، تغییر نمی‌کند‌.
وی با تاکید بر اینکه دولت به تعهدات خود در مسکن ویژه تهرانسر پایبند بوده و به آن عمل می‌کند، تصریح کرد‌: بر این اساس در فاز اول (7 دی‌ماه) 530 واحد این طرح افتتاح شد که از تمام امکانات زیربنایی و روبنایی برخوردار هستند‌.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه واحدهای مسکن ویژه در فاز اول افتتاح آماده تحویل به متقاضیان است، بیان کرد‌: تاکنون حدود 50 نفر از متقاضیان قسط پنجم را پرداخت کرده‌اند و قرارداد قطعی واحد به آنها تحویل شده است‌. واحدی همچنین با بیان اینکه اقساط مسکن ویژه هیچگونه سودی ندارد، گفت‌: مبالغی که برخی متقاضیان از آن به‌عنوان سود نام می‌برند، کارمزد بانکی است که این مساله در پیش‌قراردادها تحویل شده به متقاضیان پیش‌بینی شده بود‌
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی