بازدید 33291

دسترسی به چند شبکه اجتماعی محدود شد

دسترسی به تعدادی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و رایانه های شخصی مانند « لاین » و « واتس آپ » محدود شده است.
کد خبر: ۴۷۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱ 16 February 2015
دسترسی به تعدادی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و رایانه های شخصی مانند « لاین » و « واتس آپ » محدود شده است.

تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی یاد شده از اختلال در دسترسی به این سرویس ها از چند روز گذشته خبر می دهند.

یکی از این کاربران به ایرنا گفت: برنامه لاین بر روی گوشی تلفن همراه من باز می شود اما امکان ارسال و دریافت پیام یا گذاشتن مطلب جدید در آن وجود ندارد.

امیری افزود: در واقع سرعت این شبکه به حدی کند شده است که امکان انجام هیچ کاری در آن وجود ندارد.

وی این موضوع را اختلال در دسترسی به شبکه های اجتماعی دانست و اضافه کرد: این امر باعث شده که بسیاری از کاربران بدنبال برنامه های فیلتر شکن جدید یا ارتقاء نسخه برنامه لاین خود باشند.

این اظهارات در حالی است که تعدادی از کاربران نیز اذعان می کنند که قادر به استفاده از این شبکه های اجتماعی هستند اما لازم است که نسخه جدید آن دریافت شود.

مدیر یک شرکت خدمات دهنده اینترنت نیز به ایرنا گفت: از حدود چهار روز گذشته سرعت دسترسی به دو شبکه اجتماعی لاین و واتس آپ بسیار کند شده است.

مشک فروش با بیان اینکه این دو شبکه، قطع یا فیلتر نیست افزود: این موضوع ربطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و به احتمال زیاد دلیل آن ترافیک روی این شبکه ها است .

تعدادی از فعالان عرصه فضای مجازی نیز احتمال می دهند که بزودی این اتفاق برای شبکه اجتماعی وایبر (Viber) نیز رخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا از چند ماه گذشته زمزمه هایی برای فیلتر شدن یا محدودیت در دسترسی به شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه به گوش می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه شهریورماه امسال با ارسال نامه ای به وزیر ارتباطات از این وزارتخانه خواست تا مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو اقدام کند.

وی دلیل این درخواست را انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی از طریق این شبکه عنوان کرده بود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این نامه اعلام کرد: درباره محتوای مجرمانه بطور جدی اعتقاد داریم که باید حذف شود و این حرف درستی است اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.

در همین راستا و با توجه به اتمام مهلت داده شده توسط معاون اول قوه قضائیه خبری در دی ماه امسال مبنی بر دستور فیلترینگ سه برنامه پیام رسان لاین، تانگو و واتس آپ توسط کمیته تعیین مصادیق مجرمانه منتشر شد اما امکان دسترسی به این شبکه ها همچنان وجود داشت.

در حالیکه یک منبع آگاه در کمیته تبیین مصادیق مجرمانه در گفتگو با ایرنا این خبر را تایید کرده و گفته بود که این طرح ارتباطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و نرم افزارهای یاد شده بطور کامل فیلتر می شوند، رمضانعلی سبحانی یکی دیگر از اعضای این کارگروه از چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کرده بود.

کارگروه «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» براساس ماده 22 قانون جرایم رایانه ای مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.

این اظهارات ضد و نقیض در حالی است که جعفری دولت آبادی، دادستان تهران بهمن امسال اعلام کرد که به مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای فیلترینگ نرم افزارهای ارتباطی مهلت چند ماهه داده شده است.

مسئولان وزارت ارتباطات نیز همواره اعلام داشته اند که سیاست دولت، فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست بلکه محتوای مجرمانه این شبکه ها باید فیلتر و پالایش شود .

البته فیلتر شدن شبکه های اجتماعی در کشور حرف تازه ای نیست و پیش از این نیز برای برنامه وی چت (Wechat) اتفاق افتاده است.

در حالیکه این شبکه اجتماعی پارسال مسدود شد اما وزارت ارتباطات در گزارشی اعلام کرد که بعد از فیلترینگ وی چت، بیشتر کاربران از طریق فیلترشکن و تغییر آی پی آدرس (IP) به آن دسترسی یافتند و از این شبکه ارتباطی استفاده می کنند.

لاین (Line) و واتس آپ (Wathsapp) برنامه های پیام رسان فوری مخصوص تلفن های هوشمند و رایانه های شخصی است و به کاربران این امکان را می دهد تا با یکدیگر به تبادل پیام های متنی، صوتی، عکس و ویدیو بپردازند.

همه کشمکش ها و اختلاف نظرها درباره فعالیت شبکه های اجتماعی در ایران در حالی صورت می گیرد که بر اساس آمارهای جهانی، میلیون ها ایرانی عضو این شبکه ها هستند بطوریکه تعداد کاربران ایرانی واتس آپ حدود پنج میلیون نفر اعلام شده است.

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 81 درصد و اینترنت 54 درصد است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۶
انتشار یافته: ۲۹
همین الان در مورد برخی وایبر همین وضع را پیدا کرده است!
محدود نشدن.
فیلتر شدن !!!!!
احسنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
20
به نفع شرکت های تلفن همراه کار میکنند ! وگرنه چرا مسنجرهایی که اندروید نیستند رو فیلتر نکردن تو این سالها !؟
یه روز هم گفتن ویدیو بده و حالا کلوپ های فرهنگی تو کل کشور فیلم و سی دی و دی وی دی میدن. امروز هم شبکه های اجتماعی بدن. کلا مسولان ایرانی تصورشون اینه که با حذف صورت مساله کل مشکل حل میشه. کاش یه کم فکر داشتیم و به جای حرف و وعده، مرد عمل میبودیم.
کی بود کی بود ما نبودیم
کاری نداره فیلتزشکن نصب می کنیم
كار خوبي كردن
مردم رو از زندگي انداخته
هر موقع فرهنگ استفادش بود باز بشه
حقوق بشر مچكريم!!!!!!!!!!!!!!
اه! يعني بايد با فيلتر شكن بريم!چقد سخت
معادل انگلیسی WhatsApp
"واتس اپ" درست هست، نه "واتس آپ"
احسنت!!! افرين!!!! پيش به سوي قله ها!!!!!
متشكريم با چه زباني از مسئولين محترم تشكر كنيم واقعا كه اينقدر به فكر مردم هستند
متاسفانه باز هم صورت مسئله رو دارن پاک میکنن
من نمیدونم چرا همیشه تصمیماتی گرفته میشه که خلاف نظر اکثریت مردمه!!!!1
چه خوب
این شبکه های غیراجتماعی روابط انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده اند
خدا كنه براي همه محدود بشه
فیلتر کردن راه حل مشکل نیست . با آزاد گذاشتن این نرم افزارهای ارتباطی خاطیان را شناسایی و مجازات کنید ، دلیلی ندارد که استفاده کنندگانی که خطایی مرتکب نمی شوند از ابزار ارتباطی محروم شوند .
نگو محدود بگو كم شدن درآمد
بابا با این کارا مشکل حل نمیشه میرن فیلتز شکن نصب میکنن چند وقت دیگه شبکه های جدید میاد بعدش چی ؟
برگشتیم به زمان غار نشینی
همه اینها بهانه است فقط و فقط چون درامد بعضی ها کم شده میخواهند فیلتر کنند خود من هزینه موبایلم کمتر از 50 هزار تومان نمیشد الان با استفاده این نرم افزارها به حدود ده هزار تومان رسیده خوب معلوم چه میشود
فقط براي اينه كه اين برنامه ها مجاني پيام رساني ميكنن و اين به ضرر مخابرات است وگرنه كسي دلش به حال و روز مردم نسوخته !!!!!! عناوين مجرمانه و،...... همش بهانه است .
آخی - چه خوب شد - دیگه از فردا نه قتلی اتفاق میفته و نه تجاوز میشه و نه طلاق - نه زور گیری و نه درزدی و نه قتل های شیشه ای خیلی خوبه - مملکت گل و بلبل - در ضمن هیچ رانت خواری و بخور بخوری هم انجام نمیشه - کاش زودتر مسولین میبستن این جرسومه های فسادو
چرا؟؟؟؟ همه دنیا دارن از اینا استفاده میکنن. آیا این درسته که چون دست بعضی از آدما با چاقو بریده چاقو از فروشگاه ها جمع کنیم؟ به جای این کار ها بهتر نیست روی فرهنگ مردم کار کنیم؟؟؟؟
کاش همین الن همه برنامه ها لاین - وایبر - واتس آپ - تانگو و ..... قطع بشن شدن عامل سو استفاده و بدبختی نسل جوان - زنگی ها از هم پاشیدن - پدر و مادر نمیتونن جلوشو بگیرن . مسئولین فیلتر کنید خواهشا ، داریم به نا کجا آباد میریم . خیلی اوضاع با این برنامه ها خرابه
یکی از روشهای توسعه فیلتر شکن همین ایجاد محدودیتهاست. متاسفانه پس از دستیابی به فیلتر شکن کاربران حتی به سایتهای مستهجن هم دسترسی خواهند داشت!
وایبر روی شبکه مخابرات قطع است ولی روی شبکه شاتل این چه ربطی به ترافیک نرم افزار دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی