بازدید 30708

من «جهاد مغنیه هستم»؛ مذاکره می کنم!

محمود ملکی*
کد خبر: ۴۶۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ 20 January 2015
 شاید در نگاه اول، خیلی ارتباطی حس نکنید بین «من جهاد مغنیه هستم» و «مذاکره می کنم». اما این عبارت چه بخواهند و چه نخواهند، دو منطق  اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در دل خود نهفته دارد و شاید اگر این عبارت کمی برایتان غریب است به خاطر غربت خود انقلاب اسلامی است در عصری که همه از یکسان شدن نه با هم،که با عده ای معدود سخن می گویند و اسمش را هم جهانی شدن می گذارند! معلوم است در عصر یکسان سازی هویت ها، هویت هایی که حرف برای گفتن و اصل و اساس دارند، غریب می نمایند!

شاید باور نکنید؛ شاید تلخ باشدگفتنش  وشنیدنش!  خیلی از ما در درون این کشور، هنوز درباره این دو منطق،زیاد نمی دانیم و باز شاید باور نکنید و گفتنش تلخ باشد که آنکه به خوبی این دو مفهوم خاص سیاست خارجی انقلاب اسلامی را فهم کرده است؛دشمن درجه یک همین انقلاب اسلامی است؛ شاید درست حدس زده اید  وشاید هم نه! اما باید بگویم هیچکس به اندازه  آنکه دشمن همه ماست - سران رژیم صهیونیستی- این دو منطق خاص انقلاب اسلامی را درک نکرده اند! جهاد و دیپلماسی! دو منطقی که توامان غریبند در بین ما مردم! اما انقلاب اسلامی است دیگر. از همان ابتدا همان بنا بود که طرحی نو در بیافکند!

شناخت خوب و کافی، آگاهی می آفرید و «چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا». آنکه دشمن همه ماست و آگاهی هم دارد،هر دم به بهانه ای به یکی از این منطق های توامان غریب انقلاب اسلامی حمله می کند! همه این ها اگر تلخ است؛ تلخ تر از آن، ما هستیم که در داخل ایران، یا این دو منطق را نمی شناسیم و یا بین این دو منطق جدایی قائلیم و با نگاه تقلیلی به انقلاب اسلامی، خود در مسیری می رویم که دشمن می خواهد! آنکه جهاد را نمی شناسد و نمی فهمد، به همان اندازه در عدم تحقق آرمان های انقلاب اسلامی تقصیر دارد که آنکه دیپلماسی را نمی شناسد.

این روزها از گوشه و کنار، به تدریج عبارت جغرافیای مقاومت،بیشتر شنیده می شود.جغرافیایی که البته سرزمینی نیست وجغرافیایی هویتی است.جغرافیایی که عامل پیوندش نه خاک و سرزمین، بلکه آرمان های اساسی انسانی است؛ آرمانهایی که آنقدر جهان شمولند که از دایره هویت اسلامی هم فراتر رفته و به آرمان هایی بشری تبدیل گشته اند. آرمان هایی که در مصاف با زورمندان عالم که منطق ها را نمی شناسند؛  ابزارش جهاد است و شهادت.در جغرافیای مقاومت،هویت های محلی و قومی و مذهبی رنگ می بازد. گاه باید برای نجات کردهای کردستان عراق باید جهاد کرد، گاه برای ایزدی ها، گاه برای مسحییان عراق و سوریه و لبنان، گاه برای اهل سنت عراق و سوریه و لبنان و... 

از همان ابتدا، جهاد،منطق استوار انقلاب اسلامی بود. منطقی که سالها زمان لازم بود که نوری بتابد و تاریکخانه ذهن خیلی ها را روشن کند.

فقط کمی دقت و تمرکز می خواهد تا بفهمیم حمله به جهاد مغنیه و همراهان لبنانی اش به همراه سردار رشید ایرانی و شهادت آنان، حمله به این منطق خاص سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. حمله به منطق جهاد، برای جلوگیری از گسترش جغرافیای هویتی نوین مقاومت. 

این حملات البته ، آسیب می زند، اما نمی میراند، جهاد در دایره جغرافیای مقاومت، دیگر هژمونی خود را پیدا کرده است و خود را دارد شبان و روزان به رخ می کشد و با جهادهای جوان،جهاد ادامه دارد.

این روز ها اما، آنکه همه ما را  دشمن می دارد،  در مقابل دیگر منطق استوار انقلاب اسلامی هم ساکت ننشسته است. در روزهای گذشته،باز هم، پرونده آمیا را گشودند و توسط دادستان پرونده، رئیس جمهور و وزیر خارجه را متهم کردند که آنان در مورد پرونده آمیا،با ایران ، بده بستان کردند. اگر چه رئیس جمهور و وزیر خارجه آرژانتین پاسخ دادستان را دادند، اما نکته جالب چند روز بعد اتفاق افتاد زمانی که جنازه این دادستان را در منزل مسکونی اش پیدا کردند.

دقت کنید ادعایی را علیه ایران مطرح می کنند و صاحب ادعا را به قتل می رسانند،تا توپ را در زمین ایرانیان بندازند و زبان ایران را در محافل بین المللی کوتاه کنند. برای آنکه انقلاب اسلامی را دشمن می دارد،همه جهادش باید نابود شود و هم دیپلماسی اش.جهادش را ترور می کند و دیپلماسی اش را قربانی ادعاهای بی اساس.

اگر کمی دقت کنیم و به فرمانده جهاد و شهادت گوش کنیم،متوجه این معنا می شویم. آنجا که سید حسن نصرالله، به درستی حمله سران رژیم صهیونیستی به منطق دیپلماسی را به فراست دریافت وقتی در شب عاشورا گفت : « امروز این اسرائیل است که از مذاکرات هسته ای بین ایران وگروه 1+5 نگران است». 

اما چه باید گفت به برخی در داخل که قدرت این دو منطق را توامان با هم فهم نمی کنند.عده ای جهاد را  و عده ای هم دیپلماسی اش را. دو منطق توامان غریب انقلاب اسلامی را. آنکه فقط عزم جهاد دارد،انقلاب اسلامی را از دیپلماسی اa محروم کرده است و آنکه جهاد را نمی فهمد، او نیز، انقلاب اسلامی را از یک مفهوم بنیادین در سیاست خارجی اش محروم کرده است.
 
 *محمود ملکی، سردبیر سایت خبری ـ تحلیلی تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۳۹
محمود چی میگی،ما ک نفهمیدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
ايشان احتمالا فاميل آقاي لاريجاني هستند شوخي كردم متن جالبي بود. ولي شما يك نكته را فراموش كرديد دو جناح قالب كشور فقط مي خواهند حرف حرف اونا باشه و براي نظر طرف ديگه ارزش قايل نيستن و اين گفتمان دو گروه از جناح هاي كشوره با اندكي غلظت و رقت و هر چه جلوتر مي روي آقاي ملكي متاسفانه افراط برادران ارزشي ما داره بيشتر مي شه و جناح مقابل هم داره جبهه گيري مي كنه هر دو يك روز شكست مي خورند و من نگرانم كشور دست نااهلش بيفته كه ديگر هيچ كدام از اينها را قبول ندارد و هر دو طرف را تارومار مي كند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
آقای ناشناسی که نظر داده اید. شما لازم است که مقاله های قبلی آقای ملکی را مطالعه بقرمایید. مقاله ای که دغدغه شما را بطور کامل پوشش داده و تعبیر "قبیله گراییی سیاسی" را در آن مطرح فرموده اند.
و اما آقی ملکی باز هم گل کاشتید. انگار در هر مقاله ای از شما باید دنبال یک وازه جدید باشیم. این "جغرافیای مقاومت" هم مانند واژه های قبلی تان دریایی از معنی در درون خود دارد.
خسته نباشید . خدا یار و یاورتان. ایران امروز به کسانی مثل شما نیاز دارد...
با درود به نویسنده
افراط و تفریط، جوزدگی و تحجر، اسلام امریکایی و اسلام مقدس نماها، داعش و غلات، تفکر عمرعاصی و تفکر خوارج،
همیشه دو لبه قیچی علیه ایران اسلامی هستند
تو کشور ما هرکسی به خودش اجازه میدهد در هر اموری دخالت کند . دیشب در تلویزیون آقای کوثری و آقای بذر پاش داشتند عملکرد وزیر خارجه را نقد می کردند که چرا ظریف با جان کری داشته کنار خیابون قدم می زده .و .... در دنیا مسوول روابط دیپلماتیک هر کشور فکر می کنه با چه راهکاری میتونه هزینه یه مشکل را پایین بیاره . این هنر یه سیاست مداره . تو ایران چند چهره میاند نماینده مجلس میشند و فکر می کنند دیگه سیاستمدار شدند و هر چی فکر می کنند درسته . نه اصول سیاست را بلدند و نه درس و کتابی در این رابطه خونده اند . آقایان محترم این مردم سرنوشتشان را به دست شما نداده اند به کسی دادند که بهتر از شما بتوانند کشور را با هزینه کمتر حفظ کنه . اگر شما بلد بودید حتما شما را رییس جمهور می کردند بنابر این نباید این طور به دولت حمله کنید . خاطران نیست هر چه بر سر این مملکت آمد نتیجه تند روی های دولت قبلی بود ؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
راستی می گی من هم برنامه را دیدم اونقدر حرص خوردم نزدیک بود سکته کنم
باید یک کمپین با عنوان "همه ما جهاد مغنیه هستیم و دوستدار محمد (ص)" ایجاد شود تا واقعاً نوع برخورد رسانه ای صبا این موضوع سبب ایجاد یک انزجار جهانی از موضوع ترور و توهین و همچنین سبب ایجاد همبستگی دینی و ملی با مسئله مقاومت و برخورد معقول یا موضوع آزادی بیان شود.
این ها را همه باید بدانند!!!
احسنت!
عالی بود آقای ملکی

کاش تمام کسانی که خبرهای سایت رو مینوشتند هم مثل شما فکر میکردند

متاسفانه تیترهای تبلیغی حزبی و ... سایت رو پر کرده .
برخی مطالب و خبرهای قبح شکنانه و مخالف با ارزش های انقلاب اسلامی و .... در سایت دیده میشه و از خواهش دارم رو این مسئله بیشتر دقت بفرمایید .

با تشکر
انتخاب هر روش باید بر اساس محیط و عوامل محیطی باشد - مثلا در زمان تجاوز ، تجاوز باید جهاد داشت و در زمان مذاکره و منطق و تبلیغات باید مذاکره کرد -
البته در کل و در استراتژی جانع ، چون سلاح اسلام منطق و فطری بودند منطق اسلام است بنابراین نباید بی خودی درگیر منازعات شد - زیرا کسانی دعوا می کنند که منطق نادرستی دارند -
خوشم اومد باریکلا
جهاد در دایره مقاومت هزمونی خود را حفظ کرده یعنی چی؟ به معنی اش فکر کرده ای؟ مجبور نیستی کلمات قلمبه بنویسی که معنی اش رو نمی دونی.
دلواپسان بخوانند.
باعث تاسف برای کشور ایران که در اخبار و جراید این مرز و بوم!خبر شهادت سردار سپاه ما(آقای الله دادی) در حاشیه خبر شهادت فرزند یکی از فرمانده هان حزب الله درج میشه!
باعث تاسف برای مردم مظلوم ما که در کشور خودشون هم مظلوم هستند!
در اخبار و رسانه ها تیتر،خبر شهادت جهاد مغنیه است!اما در حاشیه اون خبر شهادت سردار ما هم گفته میشه!
باعث تاسف برای ما که چندتن از فرماندهان و سرداران ما به دست رژیم جعلی صهیونیست کشته میشوند و خبری از تهدید و ... نیست!
دارم فکر میکنم اگر صبح پاشیم و ببینیم اسرائیل چندتا از نیروگاه ها و مراکز ما رو بمباران کرده!آب هم از آب تکان نمیخوره!و اخبارش رو اول از سایتهای بیگانه میشنویم بعد از ایران!حالا اقدام تلافی جویانه بماند!این بود همه غیرت و وطن پرستی و رجز خونی ها!
بجای اینکه سایت ها و خبرگذاری ها از تهدیدات و شاخ و شونه های فرماندهان ما علیه اسرائیل بگن دارن خودشون رو پشت حزب الله قایم میکنند و مدام میگن حزب الله تلافی میکنه!نصرالله چنان میکنه و بهمان میکنه!مگه حق ما رو حزب الله باید بگیره؟؟؟انقدر ضعیف هستیم که حتی عکس العمل هم نمیتونم نشون بدیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
باعث تاسفه که شما مقاله را خوب مطالعه نکردی. واژه " جغرافیای مقاومت " جواب شما را میدهد. در این جغرافیا ایرانی و لبنانی در خاک سوریه با هم میرزمند، با هم جهاد میکنند و با هم شهید میشوند. اینجاست که دیگر جغرافیای آب و خاک و نژاد و اقتصاد معنا ندارد.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
شما متاسفانه فقط تا نوک دماغ خودتو می بینی
اگه سیاست بلد بودی می دونستی که الان اسراییلی ها دیگه خواب ندارند . بهترین انتقام ، تسلیح کرانه باختری و آموزش و تقویت مبانی فکری اوناست .
روش های نوین جنگ در دنیا عوض شده .عملیات نظامی هم به موقع خودش انجام می شود . اما بهترین شیوه ، روشن کردن ذهن مردم دنیا از اتفاقات دور و برشونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
اقاجان حزب الله یعنی ( جهان فداکاری و شجاعت ) همه ما حزب الله هستیم و شهید شمع تاریخ است ......چه جهاد مغنیه و هر شهید دیگه ....... در دنیای جهاد و فداکاری و شجاعت دنبال چه می گردی دنبال اختلاف و اسم و رسم و افتخار و منیت و ؟؟؟؟؟؟؟ حزب الله جبهه فداکاری و افتخار همه مسلمانان بویژه شیعیان است ....بین ما خط اختلاف نکش ... جانم....
خودت فهمیدی چی گفتی ؟! جملات ............
عالی بود
احسنت
جناب سردبیر منطقی فکر میکنی ؟ چرا نظراتو باز نمیذاری تا جواب بگیری ؟ تربون یکطرفه ...
با سلام به همه هموطن هاي خوبم
اين منطق درستي است. در همه زمينه ها بايد چشم دشمن را درآوريم كه ما را و مسلمانان را متهم به فقط خشونت نكنند. يا علي
این حرفها مربوط به دوقرن پیش است به درد جامعه ایرانی دیگر نمی خورد
نویسنده محترم! گرسنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره.
این مدل شما برای شکم گنده ها قابل درک است. جهاد یا دیپلماسی یا هردو هرکدام بهتر گره از کارفروبسته این ملت بازمی کنند. بسم ا... به دهه 60 زندگی رسیدیم و همش شعار شنیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
بله مگر نه جهاد فقط در حضور امام معصوم و به فرمان اوست و فقط میتوان دفاع کرد پس دیپلماسی یک دفاع جهادی است
با سلام
لایک
دلم تنگ و چشمم پر از اشک شد
سلام
بسیار جالب و در عین حال ناراحت کننده
با نظرات نویسنده کاملا موافقم اما ای کاش مقاله رو روانتر می نوشتند
با تشکر از جناب سر دبیر
من فکر میکنم موضوعی رو که ایشون مطرح کردند ، صرف نظر از اعلام موافقت و مخالفت خوانندگان ، در واقع طرح یه زاویه نگاه جدید به آرمانها و گفتمان های عموما مورد پذیزش قاطبه مردم هستش . و جا داره جناب اقای ملکی و دیگر دوستان این مبحث رو ادامه بدن
چقدر متن بدی است. وقتم را تلف کردم.
باتشکراز آقای ملکی منطق جمهوری اسلامی بایستی مانند مثال ایشان باشد،مقاله فوق دقیقا برعزت مصلحت وحکمت صحه میگذارد،جناب آقای ملکی آرمان گرایی واقعیات بین‌المللی راسیاسیون مادرعرصه خارجی باتدابیرورهنمودهای مقام معظم رهبری بکار میگیرند،مطمئن باشیددغدغه های جنابعالی که بانیت خیرخواهانه مطرح مینماید درسیاست خارجی ماعملاکاربرددارد،منتظر مقالات بعدی شما هستیم
تابحال کسی به این موضوع فکر کرده که کشتن جهاد مقنیه انتقام اسراییل بخاطر مرگ دادستان آرژانتینی بوده؟‌ شاید آنها خواسته اند با اینکار پیامی بفرستند و بقولی جریان چشم در برابر چشم را پیاده کنند! به هر حال آنها ادعا دارند که عماد مغنیه طراح حمله آمیا بوده و حالا که او نیست سراغ پسرش رفته اند که از فرماندهان حزب الله میباشد و هدف خوبی برای آنهاست!
من جهاد مغنیه هستم یعنی اینکه مرا قبلاً یتیم و حالا شهید کردید و مذاکره میکنم یعنی اینکه فعالًا در مقابله با شما کار دیگری از دستم بر نمی آید. این که دیگه اینهمه پیچوندن نداره مردم بهمون میخندند!
احسنت ٫ انچه که باید گفته می شد گفتی الا یک جمله که انقلاب و انقلاب اور هر دو غریب گشتند .
سخنان شما بر امده از دل بود و لی بر همه دلها نمی نشیند همه نمی توانند طرز تفکر شما را داشته باشند و شما هم نمی توانید منطق و استدلال خود را به انها تحمیل کنید ولی به نظر من باید سیاست دراز مدت داشت.
مطلب بسیار جالبی بود.به دل من که نشست
سلام و درود
واقعا اگر دیپلماسی بر مبنای جهاد انقلاب اسلامی پیش رود چه به نتیجه برسد و چه نرسد ما پیروزیم
ان شا الله
این است منطق مقاومت:
آرمانهایی که آنقدر جهان شمولند که از دایره هویت اسلامی هم فراتر رفته و به آرمان هایی بشری تبدیل گشته اند. آرمان هایی که در مصاف با زورمندان عالم که منطق ها را نمی شناسند؛ ابزارش جهاد است و شهادت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی