بازدید 14110
۱

کاهش قیمت نفت تأثیری در اقتصاد کشور نخواهد داشت!

مردم نباید دغدغه داشته باشند، این مبالغ تأثیری در اقتصاد کشور ندارد، ما اگر می توانستیم چاه‌های نفت را پلمب کنیم، بسیار به نفع کشور بود؛ اما‌ به دلیل مخازن مشترک نمی‌شود این کار را انجام داد، زیرا کشور‌هایی که ما با آنها مخازن نفت مشترک داریم به شدت در حال برداشت هستند.‌
کد خبر: ۴۶۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴ 03 January 2015
مجلس در سال آینده، ۳ وزیر دولت را استیضاح می‌کند؟از ماه‌ها قبل عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان، با ارائه تخفیف‌های قیمتی غیرمتعارف به مشتریان نفتی خود، زمینه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را فراهم کرده بود؛ اما به محض انتشار خبر ثابت ماندن سقف تولید اوپک، بازارهای جهانی به شدت واکنش نشان دادند.

به گزارش «تابناک»،‌ دقایقی بعد از اعلام تصمیم اوپک، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال که از نفت‌خام‌های شاخص در بازار جهانی نفت به شمار می‌رود، با افت ۳ دلاری تا ۷۴ دلار کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز تنها اندکی بیش از ۷۰ دلار شد. این افت یکباره که در روزهای بعد نیز ادامه دارد، کار‌شناسان را به این نتیجه رسانده ‌که ممکن است قیمت‌ها به محدود ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت نیز برسد.

پایین آمدن یکباره قیمت نفت، باعث شد تا بازار‌های داخلی نیز به این موضوع واکنش نشان دهند، به طوری که قیمت دلار در‌‌ همان ساعات اولیه افزایش پیدا کرد، به طبع افزایش نرخ ارز، بازار داخلی دچار تحول شد و می‌رفت تا باره دیگر هیجانی شود.

اما به نظر می‌رسد ‌افزایش و کاهش قیمت نفت آنچنان که باید نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تأثیر‌گذار باشد. کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند ‌با توجه به کاهش وابستگی بودجه سال ۹۴ به نفت، در کلیت ماجرا تأثیر آنچنانی متوجه دولت نیست و تنها مبالغ اندکی از بودجه عمومی دولت کاهش می‌یابد که از طریق منابع دیگر به راحتی قابل جبران است.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: تمام لایحه بودجه با اسناد بالا دستی، قانون برنامه پنجم و سند چشم انداز سنجیده می‌شود، در اقتصاد مقاومتی متناسب با بند‌ها مختلف آن، کاهش وابستگی به نفت از محور‌های اساسی آن بود، طبق قانون بودجه سال ۹۴ باید روزانه یک میلیون نفت، ۲۹۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۲۰هزار بشکه از میعانات گازی را در داخل به فروش برسانیم.

وی گفت، اگر هر بشکه نفت را ۷۲ دلار ‌و قیمت دلار را ۲۸۵۰۰ ریال در نظر داشته باشیم، کل درآمد حاصل از این کار ۱۶/۳۷ میلیارد دلار می‌شود و اگر ۳۹/۵ میلیارد دلار که ۵/۱۴ درصد سهم نفت و ۴۸/۶ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی را کنار بگذاریم ۹۴/۲۴ میلیارد دلار ‌می‌ماند.

این نماینده گفت: اگر با ارز دولتی ۲۸۵۰۰ ریال حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل دولت می‌شود، ‌‌‌منابع عمومی دولت شامل ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است که تناسب حاصل از این اعداد، نشان می‌دهد ‌یک سوم بودجه سال ۹۴ وابسته به نفت است.

این نماینده مجلس گفت: این میزان با توجه به مقایسه با سال‌های گذشته که ۸۵ و ۵۵ درصد‌ بود، رقم بسیار خوب و قابل دفاعی است، که البته ما سعی داریم در تلفیق آن را باز هم کاهش دهیم.

وی گفت: ارقامی که در بالا اشاره شد با فروش نفت به قیمت ۷۲ دلار در بشکه محاسبه شده است. حال اگر فرض کنیم که روند نزولی قیمت نفت همچنان دامنه‌دار باشد و ما مجبور باشیم نفت را به قیمت ۵۲ دلار به فروش برسانیم، در این صورت، قیمت نفت تقریبا ۳۰ دلار کاهش می‌یابد و به دنبال آن ۷۱ هزار میلیارد دلار که در بالا گفته شد ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و درواقع درآمد دولت ۲۱ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این در حالی است که بودجه کل کشور امسال ۸۳۶ هزار میلیارد تومان است و ۲۱ هزار میلیارد کاهش درآمد نفتی اثری در بودجه دولت ندارد، ما می‌توانیم این مبلغ را به راحتی تأمین کنیم.

وی گفت: مردم نباید دغدغه داشته باشند، این مبالغ تأثیری در اقتصاد کشور ندارد، ما اگر می‌توانستیم چاه‌های نفت را پلمب کنیم، بسیار به نفع کشور بود؛ اما‌ به دلیل مخازن مشترک نمی‌شود این کار را انجام داد، زیرا کشور‌هایی که ما با آن‌ها مخازن نفت مشترک داریم به شدت در حال برداشت هستند و ما اگر این کار را انجام دهیم، درآمد حاصل از آن به جیب کشورهای منطقه خواهد رفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۳
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی