بازدید 217439

بدرقه‌ تأمل‌برانگیز مرتضی پاشایی

منطقه‌ای مرکزی در تهران یکی از پرازدحام‌ترین روزهایش را با حضور هزاران نفر در خیابان‌های منتهی به تالار وحدت، برای تشییع پیکر یک خواننده‌ی جوان به سوی خانه‌ی ابدی‌اش تجربه کرد.
کد خبر: ۴۴۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸ 16 November 2014
منطقه‌ای مرکزی در تهران یکی از پرازدحام‌ترین روزهایش را با حضور هزاران نفر در خیابان‌های منتهی به تالار وحدت، برای تشییع پیکر یک خواننده‌ی جوان به سوی خانه‌ی ابدی‌اش تجربه کرد.

به گزارش ایسنا، از همان نخستین ساعت‌های امروز، گروه‌های چند نفری از دوستداران مرتضی پاشایی - خواننده موسیقی پاپ - در مناطق مختلف تهران و حتی استان‌های نزدیک مانند استان البرز، با استفاده کردن از نمادهایی به رنگ سیاه، به ایستگاه‌های مترو و خیابان‌ها آمدند تا برای حضور در مراسم تشییع این خواننده به مرکز شهر تهران بیایند.

خط 4 متروی تهران و بخصوص ایستگاه‌های فردوسی و ولیعصر که منتهی به خیابان حافظ و تالار وحدت بودند، با ازدحام بی‌سابقه‌ی جمعیت مواجه شد، به‌طوری که خروج مردم از این ایستگاه‌ها حتی از طریق پله‌های اضطراری هم با دشواری همراه بود.

از ساعتی پیش از شروع رسمی مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی، خیابان‌های شهریار و حافظ به‌دلیل ازدحام مردم بسته شد و این وضعیت تا یک ساعت بعد از انتقال پیکر پاشایی به بهشت زهرا (س) نیز ادامه داشت.


تشییع پیکر مرتضی پاشایی
پس از اعلام این‌که پیکر پاشایی به بهشت زهرا (س) منتقل شده و متفرق شدن مردم، گروهی از دوستداران این خواننده در مقابل تالار وحدت جمع شدند و با در دست داشتن شاخه‌های گل، قطعه‌هایی از آهنگ‌های معروف پاشایی را به‌صورت دسته‌جمعی خواندند. همچنین «میم مثل مرتضی»، «مرتضی ... چه پرواز باشکوهی!»، «کاش می‌شد صدایت را بوسید»، «نگران منی»، «یکی هست، که دیگه نیست ...»، «یکی هست... که همیشه هست» و «نگو خسته شدی»‌ روی پلاکاردهایی که مردم در این مراسم در دست داشتند به چشم می‌خورد. به علاوه، طراحی‌هایی از چهره‌ی پاشایی که تصویر آن روی کاور نخستین آلبوم این خواننده با عنوان «یکی هست» چاپ شده بود، در دست مردم دیده می‌شد.

هنگام پخش شدن دو قطعه‌ی «نگران منی» و «یکی هست» در میان حاضران، جمعیت به‌شدت احساساتی شد و ترانه را با صدای بلند خواند.

حضور کسانی که از شهرهای مختلف برای شرکت در این مراسم به تهران آمده بودند، از نکات قابل توجه بود؛ «حمید» یکی از کسانی بود که دوستانش بعد از اعلام خبر درگذشت پاشایی، از تبریز به سمت تهران حرکت کرد. او با صدایی بغض‌آلود به خبرنگار ایسنا گفت: مرتضی پاشایی برای ما فقط یک خواننده نبود، او خاطره‌ساز شد. وقتی خبر درگذشتش را شنیدم، با دوستانم تصمیم گرفتیم برای تشییع به تهران بیاییم.

پس از پایان مراسم تشییع در تالار وحدت، مردم برای حضور در بهشت زهرا (س) و تدفین این خواننده‌ی موسیقی پاپ، به سمت ایستگاه‌های مترو هجوم بردند که این موضوع باعث شد تا مأموران مترو برای دقایقی جلو ورود مردم را به ایستگاه بگیرند. در این مسیر، اتومبیل‌هایی نیز به‌دلیل قفل شدن خیابان‌های این منطقه، در ترافیک مانده بودند و برخی از آن‌ها، آهنگ‌هایی از این خواننده را با صدای بلند پخش و در مواردی نیز مردم با آن‌ها هم‌خوانی می‌کردند.

یک موضوع دردسرساز دیگر، زیرگذر چهارراه ولیعصر بود، چون افرادی که از شهرهای دیگر به تهران آمده بودند، در مسیر بازگشت در زیرگذر چهارراه دچار سردرگمی شده و نمی‌دانستند از کدام ورودی و خروجی باید استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، مرتضی پاشایی از حدود یک سال پیش و در پی ابتلا به بیماری سرطان معده بیشتر از گذشته مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت و در این مدت، بارها شایعه‌هایی مبنی بر وخامت بیماری یا حتی فوت این هنرمند منتشر و باعث رنجش خاطر او و خانواده‌اش شد. هرچند در سال‌هایی که پاشایی به‌شکل حرفه‌ای به فعالیت موسیقی و برگزاری کنسرت می‌پرداخت، تا این حد با استقبال از سوی مردم مواجه نمی‌شد، اما در طول مدتی که او در بیمارستان بستری بود و همچنین پس از فوتش، موجی در راستای هم‌دردی با او و خانواده‌اش شکل گرفت.

پاشایی در مدت کوتاه فعالیت هنری‌اش تعداد کمی آلبوم موسیقی به بازار عرضه کرد و البته در مقایسه با دیگر خوانندگان پاپ، تعداد کنسرت‌هایش کمتر بود. پاشایی بعد از ابتلا به بیماری نیز چند کنسرت داشت که نشان‌دهنده‌ی حرکت روبه رشد او در حوزه‌ی موسیقی پاپ بود.

از سوی دیگر، اگر مراسم تشییع پیکر پاشایی در مرکز شهر تهران را در کنار نمونه‌های مشابه قرار دهیم، این موضوع روشن می‌شود که مدیریت شهری در این‌گونه موارد به‌شدت با مشکل و ضعف روبه‌روست و گویا هیچ‌گونه پیش‌بینی و چارچوب از پیش تعیین‌شده‌ای برای سامان‌دهی چنین مراسمی در دستگاه‌های مربوط وجود ندارد.

هرچند حضور گسترده‌ی مردم در مراسم امروز از قبل قابل پیش‌بینی بود و حتی در محل برگزاری مراسم (تالار وحدت) مسوولان برای تجمع حدود 15هزار نفر تمهیداتی اندیشیده بودند، اما در سطح کلان، عملا خیابان‌های منتهی به تالار وحدت و حمل‌ونقل عمومی شهری از ساعت‌ها پیش از آغاز مراسم تا چند ساعت پس از آن، کاملا غیرقابل استفاده شده بودند.

ضمن آن‌که رفتار مردمی، چه در زمان وخامت حال و چه پس از درگذشت او، و نیز برخی رفتارهای قابل تأمل در برخورد با حرکت‌های جمعی، بی‌شک، از منظر‌های مختلف جامعه‌شناختی، تحلیل مدیریت کلان سیاسی و نگاه‌های مدیریت استراتژیک قابل بررسی و ارزیابی است. شرایطی که بار دیگر این تلنگر را وارد کرد که انگار سیاست‌گذاری‌های ما همچنان در این زمینه، به تعمق و همت بیشتری نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۰۵
انتشار یافته: ۷۳
نمیدانم باید به این ملت افتخار کرد یا تاسف خورد
روحش شاد و يادش گرامي
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
به عنوان یک انسان ،خدا رحمتش کنه
اما فکر نمی کنم ایشون حرف ماندگاری تو هنر داشته باشن به جز اینکه احساسات زودگذر نسل نوجوان و جوان را بیان کرده باشن
هنر مند واقعی کسی هست که از درد مردم و از واقعیت های جامعه بگه
زنده یاد مرتضی پاشایی ، در دنیای دورنگی و
نامردی ، یکرنگی و مردانگی را انتخاب کرد و با
عنایت خداوند و استعداد و همت والایش در قلب
مردم ایران جایگاهی والا یافت . روحش شاد
جالب بود واقعا
روحت شاد
آروم بخاب خواننده مردمی
اين امر نشان دهند كه كارشناسان و دولت با جوانان فاصله زياد دارد و بايد زود اين فاصله را كم كنيم تا در آينده مشكل براى وطن عزيز پيش نيايد
مسئله اینه که چند نفر از این دوستان:
اولا موبایلشون رو بمنظور فیلمبرداری از جیبشون درنمیارند.
ثانیا آلبومهای موسیقی این مرحوم رو از اینترنت دانلود نمی کردند و از مراکز مجاز فروش محصولات فرهنگی خریداری می کردند.

ممنون تابناک.
واقعادهها هزارنفر(شایدبیش ازشصت -هفتاد هزارنفر)که اکثراپسران ودختران جوان بودنددرجلوی تالاروحدت وکلیه خیابانهای اطراف حضورداشتندوعملاهسته مرکزی تهران ازقبل ازچهارراه ولیعصر(عج)تابعدازمیدان فردوسی وپلهای حافظ ساعتهاقفل شد.کاش مرحوم پاشایی زنده بودومی دیدچقدرطرفداربرایش یکجاجمع شده است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اگه زنده بود که مردم اینجوری تحویلش نمی گرفتن، ما مرده پرستیم.
ما عجب مردمي هستيم
به دلیل بیماری که داشت صداش کاملا واقعی سوز دار بود و به دل هر شنونده ای می نشست.
از دل بر می امد و بر دل می نشست.

روحش شاد و یادش گرامی
این جمعیت موبایل به دست بیشتر اومدن تا چهره ها رو ببینند نه چیز دیگه!
به هر که بخواهد عزت می دهد
یعز من یشا
خوش به حالش که اینهمه عزیز رفت
عجیبه!!!!!!!!!
مردم ما مردمی هستن که خیلی راحت هیجان زده میشن.
در این شکی نیست که می بایست برای مرحوم پاشایی مراسمی شایسته برگزار میشد.
اما اگر یه قهرمان ملی فوت کنه، مردم ما برای اون هم همین حرکت رو انجام میدن؟
مطمئنا نه. و این جای سوال داره.
چرا مردم ما به این راحتی، با خوندن چند خبر، یا دیدن اخبار یا برنامه های تلویزیون، تهییج میشن و حرکات آکروباتیک انجام میدن؟!
امیدوارم همه کسانی که اونجا اومده بودن، از علاقمندان مرحوم پاشایی بوده باشن و بوسیله تلویزیون یا سایر رسانه ها و با دیدن 4تا برنامه احساسات برشون غلبه نکرده باشه.
جمعیت با لای صد هزار نفر بود
گاهي مردم اينجوري حرف ميزنند. كسي هست بشنوه؟
رفتار امروز مردم نشان داد راهي كه مردم مي روند با راهي كه نشان مي دهند متفاوت است نه تبليغاتي شده بود نه امكاناتي مهيا شده بود نه حتي يك اتوبوس براي رفاه حال مردم در نظر گرفته شده بود ولي سيل جمعيت براي يك خواننده حتي نه چندان مشهور و جوان به خيابانها آمدند و اين فقط در تهران نبود بلكه در همان لحظات اوليه فوت ايشان در تمام شهرها مراسم برگزار شده بود
اين حركت مردم بايد مسئولين فرهنگي را به فكر ببرد و راهي كه مردم دنبال آن هستند را بروند بخصوص صدا و سيما در قامت مديريت جديد بايد درك درست از وضعيت داشته باشد نه اينكه از نشان دادن حتي يك سنتور دوري مي جويد
واقعا دوست خوب چقدر خوبه.
مرتضی جان روحت شاد.خدا رحمتت کنه.خوب بودی که این همه آدم به طور خود جوش اومدن.خدا صبر به پدر و مادرت بده
تفاوتی که وجود دارد این است که این مردم همه با اراده خود با هزینه خود به مراسم آمدند و همه جوان بودند
محبوبيت يعني اين
روحش شاد و یادش گرامی
ای کاش مردمی که صرفا برای عکس انداختن رفته بودند متوجه می شدند که عکاسان خبر نگار عکسای بهتری می گیرند .
بهشت برین نصیبش خدا بیامرزدش مرگش زجراور بود
دم تمام مردم هنر دوست که باحضورشون موجبات شادی روح آن مرحوم را فراهم کردن گرم.
اين تصاوير حاوي خيلي چيزهاست.درخواست دموكراسي ،درخواست تجمعات امن با همکاری پليس و.....
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
واقعا حیف شد خدا رحمتش کنه
طرف طوری گریه میکرد که انگار پدرش مرده. لوس بازی هم اندازه داره دیگه.طرف داشت میومد دیدم دو تا دختر زیر بغلش رو گرفتن.اونوقت گریه باعث شده بود آرایشش شسته بشه بیاد رو گونه هاش. برای من سواله : تو که انقدر حالت خرابه و مثلا از ناراحتی توان راه رفتن نداری !!! چطوری انرژی داشتی که جلو آینه وایستی و خودتو شبیه اژدها درست کنی. مگه میخواستی بری عروسی یا که خبر فوت آقا پاشایی رو شنیدی اول رفتی یه نوبت آرایشگاه واسه صبح یکشنبه گرفتی. جو گیر شدن بیخودی هم اندازه داره.
آدم رو ....بگیره ولی جو نگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
ب تو چه

واقعا اينجا كجاست ك با اون اسم بي مسمات براي ارايش كردن ي نكردن مردم نظر ميدي
آتوسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
من هم با نظر شما موافقم، خدا بیامرزش، روحش شاد. ولی جوگیر شدن هم حد و اندازه ای داره. ما هنرمندهای بزرگتر از این فرد هم داشتیم ولی زمان فوتشون کسی این کارها رو نکرد. صبح توی اتوبوس دخترا با سه کیلو آرایش شوخی و خنده راه انداخته بودند انگار دارند میرند مهمونی و پارتی، نه مجلس ختم!!!
به نظر من اکثر جمعیت برای تفریح و سرگرمی و دیدن افراد مشهور توی مراسم رفتند. خدابیامرز بهانه ای شد برای تفریح و دور هم جمع شدن مردم.
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
احسنت...البته حرف اینجوری بزنی که همه میریزن سرت...انگار که داری بی ادبی می کنی به مرده!!!اصلا بحث اون خدا بیامرز نیست..انصافا مردم جوگیر و متظاهری داریم...حلا برم میخوره به بعضیا!!!
اول رعایت و احترام به قانون.
الهی برات بمیرم
خیلی دوستش داشتم
بابا مگه کی بوده این پاشایی که مردم بابت مرگش و ترافیک ناشی از اون در عذاب باشند، خدا رحمتش کنه مرگ حقه، خدا ما رو هم رحمت کنه.
پاسخ ها
پروین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
لازم نکرده شما واس کسی که نمیشناسی نظر بدی.پاشایی فوق العاده بوده وهست کسایی مثل تو و امثالت هم نمیتونن انکار کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
ساکت
اخه یعنی چی یکی بگه مگه به غیر از صداش اسطوره ی چیزی هم بوده که مردم این کارارو میکنند یکی بگه
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
حیف اسم ایرانی که روی تو گذاشتن تو چه میفهمی حال پدر و مادر شو حداقل نمیگی خدا رحمت کنه یا بیامرزه یا... دیگه طعنه نزن. امیدوارم تو که بمیری جنازتو بدن گرگ و شغال بخوره که یک ذره آدمم جمع نشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
جوون بوده هنرمند بوده سرطان داشته

اگه اينا رو مي فهميدي ك ...
با " بغض " زندگی کردم
خدابیامرزتش
با سلام. این نشون میده که چقدر مردم ایران اسلامی انسان ودارای روحیه حساسی هستند . خداهمه اموات رو بیامرزه. برای مرحوم پاشایی فاتحه و نماز وحشت بخونید.
خدانگهدار
انشاالله غریق رحمت الهی بشی
خدا به پدر و مادرش صبر بده
پاک زندگی کرد ودر اوج محبوبیت پر کشید
یاد بگیریم مثل او و همه ی نیکان و بزرگان صبور و مقاوم و امیدوار باشیم
دلم واسش سوخت
دم همه گرم
roohet shad
ترافیکی درست کردند که تا خیابان سهروردی هم ادامه داشت ! اول صبح باعث رنجش کلی کارمند شد که در نهایت دیر به سر کار رسیدند به این خاطر . شما که میدانستید چنین ترافیکی درست میشه چرا تا جمعه صبر نکردید یا مراسم را در مکان دیگری برگزار نکردید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
حالا این همه زود سرکار رفتین چه گلی سر ملت زدین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
فکر اینو نمیکنن توی همین ترافیک چند تا آمبولانس با مریض بد حال گیر کرده بودند و احتمالا به خاطر همین ترافیک آنها هم فوت شدند ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
اونا که میدانستند چرا زودتر نرفتند سرکار حالا یکروز دیر کنند اتفاق خاصی نمیوفته
تنها صداست که میماند!
خوش به حال خدا و فرشته ها ..
امشب مرتضی تو بهشت کنسرت داره ...
خدا رحمتش کنه
جامعه ناراحته غمگينه ..............
دلم بی تو دلتنگی هاش بیشماره
واقعا بینظیر بود صداش دم همهی مردم گرم
آقا من به نظر های شما احترام میذارم ولی اینا بخاطر لات بازی رفتن زشته منم رفتم زشته
واقعا چقدر بيكار داريم تو اين مملكت، آخه حضور اين جوري چه معني داره، مطمئنم كه 70 درصد يا بيشتر اينا خدا بيامروز از چند روز پيش شناختن( اونم به كمك شبكه هاي اجتماعي)، واقعا ملتي جوگير هستيم همين
مرتضی جان دلمون برای صدای آرومت تنگ میشه افسوس مرتضی جان دیگه راحت بخواب بدون هیچ دردی روحش شادیادش گرامی
آخییییییییییی
نمی تونم وقتی ب خودش وصدای ماندگارش فکرمیکنم گریم میگیره
ای ایرانی که نمیدونم خانومی یاآقا یه جوون که محبوب دل جوونابوده از دنیارفته سعی کنیم به احساس دیگران احترام بگذاریم با احساس
واقعا چقدر بيكار داريم تو اين مملكت، آخه حضور اين جوري چه معني داره، مطمئنم كه 70 درصد يا بيشتر اينا خدا بيامروز از چند روز پيش شناختن( اونم به كمك شبكه هاي اجتماعي)، واقعا ملتي جوگير هستيم همين
مرتضی جان تو به من صبر کردن در مقابل مشکلات یاد دادی که مشکلاتم به خدا بگم و بعدش صبر کنم ما برای خود گریه می کنیم کاش ما هم مثل تو چنین تشییع جنازه با شکوهی داشتیم
خدایش بیامرزد.اما بازهم نشان دادیم ملت جوگیری هستیم...وای از ما ملت!!!
خدا رحمتش کنه
ولی مطمئنم ۸۰ درصد این آدما واسه مرتضی نیومدن
واسه دیدن بازیگرا و خواننده ها اومدن واسه جمع کردن عکس اینستاگرام و لاین و .... اومدن
بمیرم برای جونیت
دل دنیا رو خون کردی که اینجوری تو رفتی
حیف از مرتضی میشد باصداش زندگی کرد
کسانی که مشکلات درون شخصیتی دارن ناچارن نظر بدن ؟ نظراتی مثل ...
ایرانی ها مرده پرستن ...
جمعیت واسه دیدن بازیگران و لاین و ....
چقدر آدم بیکار داریم ....
عزیزان شما بهتره یه فکری به حال روح و روان بیمار خودتون باشین نه ملت ایران
ممنون
همون 20% این جمعیت هم میشه ده هزارنفر.چون لحظات زیبایی برای دیگران درست کرد،حالا همه براش انرژی گذاشتن. همه که نباید نماینده مجلس بشن!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی