بازدید 13228
۵

احتمال تحریم رژیم اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا

تشدید سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم اسرائیل و به ویژه ایجاد اخلال این رژیم در روند صلح خاورمیانه، به تدریج مواضع متحدان همیشگی صهیونیست‌ها در اروپا را نیز از آن دور می‌کند. در همین راستا، جدید‌ترین خبر‌ها حاکی از اقدام اتحادیه اروپا در راستای تدوین طرحی جهت تحریم رژیم اسرائیل است.
کد خبر: ۴۴۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴ 16 November 2014
تشدید سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم اسرائیل و به ویژه ایجاد اخلال این رژیم در روند صلح خاورمیانه، به تدریج مواضع متحدان همیشگی صهیونیست‌ها در اروپا را نیز از آن دور می‌کند. در همین راستا، جدید‌ترین خبر‌ها حاکی از اقدام اتحادیه اروپا در راستای تدوین طرحی جهت تحریم رژیم اسرائیل است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «هاآرتص»، اتحادیه اروپا سندی محرمانه را میان ۲۸ دولت عضو توزیع کرده که مشتمل بر پیش نویس طرحی برای تحریم رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، اگر رژیم اسرائیل در کرانه باختری کاری کند که رسیدن به راه حل «دو دولت» را غیرممکن سازد، تحریم‌هایی علیه این رژیم وضع خواهد شد.

همچنین از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که این سند را از «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» دریافت کرده‌اند، خواسته شده متن این طرح را به طور گسترده توزیع نکرده و آن را به رویت مقامات اسرائیلی نیز نرسانند. با این حال، دیپلمات‌های اسرائیلی در برخی پایتخت‌های اروپایی، وجود چنین سندی را تأیید کرده و جزئیاتی از آن را نیز به دست آورده‌اند. با این حال، آن‌ها نتوانسته‌اند متن کامل سند را به دست بیاورند.
 
سه دیپلمات اروپایی و دو مقام ارشد اسرائیلی ـ که همگی به شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفت‌و‌گو در این زمینه شده‌اند ـ می‌گویند: سند مذکور مشتمل بر مجموعه‌ای از «هویج‌ها و چماق‌ها» در ارتباط با بحث تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی است؛ اما میزان چماق‌های آن بسیار بیشتر است.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «روند صلح کاملاً متوقف شده، ولی تحولات میدانی همچنان جریان دارد. ناامیدی شدیدی در این زمینه در اروپا وجود دارد و فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل قابل تحمل نیست. این سند بخشی از روند همفکری است که این روز‌ها در بروکسل در حال انجام است و هدف از آن، دریافتن این موضوع است که برای حفظ راه حل دو دولت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم».

بر اساس سیاست کنونی اتحادیه اروپا، هر گونه توسعه روابط با رژیم اسرائیل مشروط به اقداماتی است که این رژیم ممکن است درباره روند صلح و راه حل دو دولت انجام دهد. بنیان سند جدید تهیه شده در این اتحادیه نیز این است که اگر رژیم اسرائیل اقداماتی انجام دهد که بر اساس آن‌ها تحقق راه حل دو دولت غیرممکن شود، اتحادیه اروپا از طریق وضع تحریم و محدود کردن روابط خود با این رژیم به آن پاسخ خواهد داد.

دیپلمات‌های اروپایی مطلع از سند مذکور می‌گویند: در طرح پیشنهادی مذکور، درباره اقداماتی بحث شده که خط قرمز اتحادیه اروپا به شمار می‌رود؛ به عنوان مثال، در آن به مناطقی از سرزمین‌های اشغالی اشاره شده که رژیم اسرائیل نباید در آن‌ها اقدام به توسعه شهرک سازی‌های خود کند. به اعتقاد اتحادیه اروپا، توسعه شهرک سازی‌ها در این مناطق می‌تواند به پیوستگی سرزمینی دولت فلسطینی ضربه زده و این را که بیت المقدس پایتخت هر دو دولت باشد، ‌غیرممکن سازد.

تحریم‌هایی که در سند جدید پیش‌بینی شده نیز شامل تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌های اسرائیلی، محدود کردن همکاری با رژیم اسرائیل در زمینه‌های مختلف و حتی محدود کردن توافق‌نامه تجارت آزاد اروپا با این رژیم است.

البته سند مذکور هنوز در مراحل ابتدایی طرح و بحث قرار دارد. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه می‌گوید: «این سند هنوز یک غذای نپخته است و روند کار تازه شروع شده که البته با کندی پیش می‌رود». دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به سؤالات درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است.

با این حال، نفس وجود این سند و به علاوه، محرمانه نگه داشته شدن آن، سبب ایجاد نگرانی‌هایی در میان مقامات اسرائیلی شده است. دیپلمات‌های اروپایی و مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند، تهیه کننده اصلی سند جدید، کریستین برگر، مدیر بخش خاورمیانه در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپاست. وی‌‌ همان کسی است که در ژوئیه ۲۰۱۳ نیز طرح تحریم رژیم اسرائیل به واسطه توسعه شهرک سازی‌ها را مطرح نمود.

مقامات ارشد وزارت خارجه رژیم اسرائیل می‌گویند، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این رژیم، موضوع وجود این سند را در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرده است. وی از موگرینی خواسته اطمینان حاصل کند که برگر ـ که از سوی کا‌ترین اشتون، سلف موگرینی منصوب شده ـ هم‌راستا با سیاست‌ها و خط مشی‌های جدید اتحادیه اروپاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۵
اروپا خودش نون خور اسرائیله
اینها همه ژست سیاسیه مثل روشنفکری انگلیس برای تفکیک اسکاتلند!!!
عجیبترین خبریه که تا حالا دیدم.
بشنو ولی باور نکن
اینا عمرا اسراییل رو تحریم کنن چون اصلا مستقل نیستن و امریکا بشون اجازه نمیده
عمرا
اروپا خودش مال اسرائيل است
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری