بازدید 32591

نماینده‌ای داشتیم که چهار ماه مجلس نمی‌آمد!

هیچ یک از نمایندگان قبل از گرفتن مرخصى نمی‌‏توانند غیبت کنند، مگر با عذر موجه از قبیل بیمارى یا حوادث غیرمترقبه‌. غیر از این موارد، هیچ نماینده‌ای حق غیبت از جلسات صحن علنی و یا کمیسیون‌های مربوطه را ندارد. نماینده‌‏اى که بیش از یکصد ساعت پیاپی یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، مستعفى شناخته خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹ 12 November 2014
نماینده‌ای داریم که چهار ماه است مجلس نمی‌آیدگویا غیبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به یک اپیدمی تبدیل شده و آن گونه که از رفتار نمایندگان و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برمی‌آید، کسی نیست جلو این گونه رفتار‌ها را در مجلس بگیرد. در این باره باید گفت، در یک ماه گذشته، که حدود ۱۲ نشست علنی در مجلس تشکیل شد، کمتر روزی بوده که شمار غایبان در آغاز جلسه کمتر از ۸۵ نفر باشد.

به گزارش «تابناک»، محاسبات نشان می‌دهد، اعدادی از این دست به معنای غیبت شصت تا هفتاد برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به نمایندگان مجلس نمایندگان در کشور‌های دیگر همچون آمریکاست.

بنا بر این گزارش، در حالی که نمایندگان مسائلی مانند پیگیری کارهای مردم، پیگیری امور اداری، سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و گاه نیز به دلیل دیرکرد در پرواز‌ها و یا حتی دیر رسیدن ماشین را دلیل غیبت‌های خود اعلام می‌کنند، حضور پررنگ‌تر آن‌ها نشان می‌دهد، ‌اگر اراده محکمی برای حضور در مجلس‌ باشد، آمار غیبت نمایندگان به طور جدی کاهش خواهد یافت؛ برای نمونه، در حالی که غیبت ۸۰ تا ۹۰ نماینده رو به عادی شدن می‌رود، در جلسه رأی اعتماد به کابینه یازدهم، شمار غایبان به کمتر از پنج نفر و در جلسه رسیدگی به استیضاح وزیر سابق علوم، تعداد غایبان به کمتر از بیست نماینده رسیده است.

اما هر چه در موضوع غیبت نمایندگان به جلو می‌رویم، زوایای پنهان دیگری از این ماجرا آشکار‌تر می‌شود. روز گذشته، یکی از نمایندگان مجلس با حضور در غرفه تابناک در نمایشگاه مطبوعات، ادعاهای جالبی در این خصوص داشت.

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور در این باره به تابناک گفت: مجلس یکی از ارکان اصلی نظام است و باید به گونه‌ای رفتار کند که اگوی رفتاری مناسب برای سایر نهاد‌های کشور باشد. نمایندگان باید بیش از هر چیز دیگر، این موضوع را مد نظر گیرند و با حضور مستدام در مجلس از طریق مجلس و قانون پیگیر مطالبات موکلین خود باشند.

این نماینده مجلس گفت: یکی از دلایلی که نمایندگان در صحن حاضر نمی‌شوند، کثرت تعداد جلسات در طول ماه است. نمایندگان به جای اینکه در صحن باشند، باید در کمیسیون‌های تخصصی و پشت میز‌های کاری خواسته های مردم را پیگیری کنند و دقت و نظارت قوی‌تر بر مسائل داشته باشند؛ بنابراین، حضور در صحن مانع از انجام این کارهاست.

این نماینده افزود: البته نظارت آنچنانی هم برای حضور ـ غیاب نمایندگان وجود ندارد؛ برای نمونه، در گذشته ما نماینده‌ای داشتیم که چهار ماه به مجلس نیامد. این نماینده نه تنها از سوی کسی موآخذه نشد، بلکه اکنون در کسوت وزیر است.

اما در همین سخنان کوتاهی که این نماینده مجلس کرده، چند نکته نهفته است؛ نخست اینکه اگر با این گفته نماینده که تعداد جلسات زیاد است، نمایندگان دیگری نیز موافق باشند، به این معنااست که برخی از نمایندگان به جلسات صحن علنی به دید اتلاف وقت نگاه می‌کنند و حضور یافتن یا نیافتنشان را در مجلس مهم نمی‌دانند.

از سوی دیگر، نظارت بر رفتار نمایندگان آنچنان ضعیف است که نماینده‌ای می‌تواند چهار ماه در مجلس حضور نداشته باشد و همچنین از سوی هیچ مرجعی ارزیابی نشود.

این در حالی است که بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‌سی روز در سال ‌تعطیلات تابستانی دارند که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌‏شود‌ و همچنین هیأت رئیسه می‌‏تواند در تنظیم برنامه جلسات علنى و کمیسیون‏‌ها به ‏گونه‏‌اى عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کارى ‌براى رسیدگى به وظایف نمایندگى فرصت داشته باشند تا برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و در صحن علنی مجلس نباشند.

‌در این باره باید گفت، نمایندگان همچون دیگر کارمندان دولت، هر سال یک ماه حق استفاده از مرخصى با حقوق را دارند‌ که استفاده از مرخصى ضرورى بدون حقوق نیز‌ با موافقت هیأت رئیسه، حداکثر یک ماه در سال خواهد بود و در صورت عدم استفاده، می‌‏توانند در سال‌‏هاى بعد از آن بهره گیرند.

این گزارش همچنین می افزاید، هیچ یک از نمایندگان قبل از گرفتن مرخصى نمی‌‏توانند غیبت کنند، مگر با عذر موجه از قبیل بیمارى یا حوادث غیرمترقبه‌. غیر از این موارد، هیچ نماینده‌ای حق غیبت از جلسات صحن علنی و یا کمیسیون‌های مربوطه را ندارد. نماینده‌‏اى که بیش از یکصد ساعت پیاپی یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، مستعفى شناخته خواهد شد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجلس کنونی هیچ یک از نمایندگان غیبت چهار ماه نداشته‌اند و اگر آن گونه که این نماینده ادعا کرده و نماینده‌ای بوده که اکنون در کسوت وزیر است، از بین اعضای هیأت دولت، تنها شامل رحمانی فضلی، وزیر کشور می‌شود که در سوابق وی نیز غیبت چهار ماه به چشم نمی‌خورد!

اظهارات این نماینده را در  اینجا ببینید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲۱۸
انتشار یافته: ۵۰
آخه از این نمایندگان چه توقعی می توان داشت
پاسخ ها
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
الکي مي گه
خو اینا دیگه نماینده نیستند
این نماینده ها چه برن چه نرن فرقی به حال این ملت نمیکنه!!
فکر کنم میخوان رکورد بزنن تو دنیا که بگن من مثلا از اول مجلس تا آخرش فقط دو بار رفتم!!
ای کاش من هم یک نماینده بودم:
حقوق بالا
تامین سلامتی و تندرستی بالا
تامین امنیت بالا
غیبت کاری بالا
حقوق بازنشستگی بالا
مصونیت قضایی بالا
دریافت مزایا و پاداش بالا
..........
.....
...
دیگه چی می خوای ؟
خوش به حال ملت
حضور و غیاب روزانه نمایندگان در سایت مجلس شورای اسلامی در معرض دید عموم قرار بگیرد
مبارکه
اسم این نماینده غایب :
الف- ب- پ- ت -ث- ج- چ -ح -خ -د -ذ -........
من میدونم ممکنه یکی از نماینده های مجلس این خبر رو بخونه
و شایدم کامنت منو بخونه
ولی وجدان داشته باش و پیگیر این نماینده خاطی باش
خواهش میکنم!
اقاي لاريجاني بايد رسيدكي كنند
بفرموده رهبر معظم رأي مردم حق الناس است
نماينده غائب كه بماند
ای جان
راست می گید
پشتش به کی بنده
مسئله غيبت هاي نمايندگان فقط ناشي از مديريت ضعيف در اين سازمان مهم است.ميلياردها تومان هزينه ميشود براي انتخابات نماينده ها و ميلياردها تومن حقوق ماهيانه اين نماينده هاست ولي متاسفانه هيچ بازدهي ندارن و اگر تعطيل شود هيچ اتفاقي نميوفتد.
کلا ماهی یک هفته برا سرکشی میروند سالی یک ماه هم مرخصی دارند و سالی یک ماه هم که خود مجلس تعطیل است و سالی یک ماه هم که مرخصی بدون حقوق میگیرند وقتی هم هستند که نصف جلسه ها رو خوابند و نصفی رو هم در حال صحبت با تلفن همراه هستند .
کلا دمشون گرم اینم مجلسه ما داریم ؟
هر وقت آقایان بخواهند وزرای زحمتکش را استیضاح کنند و یا به وزرای پیشنهادی علوم رای عدم اعتماد بدهند در صحن مجلس رویت خواهند شد
اگر نمایند های چنین باشد حق همه رای دهندگان بلکه همه ملت ایران را ضایع نموده و فاسداست
خب حتما گرفتاره بيكار نيست كه زندگيشو ول كنه بياد مجلس
بهترين كار اين است كه نمايده مجلس را به يك مناظره تلويزيوني دعوت كنيد يا كلا از مجلس اخراج شود
غیبت های غیر موجه درمجلس بعنوان یک مدیریت ضعیف در مجلس ترویج پیدا کرده
مملکت گل و بلبل شنیده بودیم اما مجلس گل و بلبل ؟؟؟؟ !!!!
این نماینده ها که تا چیزی میشه وزیر را میکشونن صحن علنی مجلس و برای هر اتفاقی باید پاسخگو باشن چرا خودشون پاسخگوی اعمالشون نیستند ؟
خسته ست ... میفهمی؟ خسته :)
واقعا هیچ نظارتی نیست
نمیشه اینجوری قانون تصویب کرد که ...
اینها وکیل مردم هستند
مجلس واقعا یه سابقه ای از نماینده ها باید ارائه بده که یکیش همین جضور و عدم جضور هست
100 ساعت ویا 250 ساعت غیبت؟؟؟؟؟!!!! عیب بزرگ آنجاست که نظارت وجود ندارد. بااین امکانات وحقوقی که میگیرندوهمچنین اهمیت کارشان. جز مرخصی های استعلاجی به هیچ وجه نبایدغایب شوند. اما متاسفانه ایندوره ضعیف ترین دوره مجلس ماست. ضمنا دقت وپی گیری تابناک ستودنیست
بدین شکل...
نکنه نماینده منطقه ماست چون همیشه اینجاس و تو منطقه کار میکنه خدا حفظش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
ببخشید نماینده دقیقا توی منطقه چیکار میکنه؟ بیل میزنه؟!!!
محل کار نمیانده مشخصه. اگر هم قصدشان شناخت مشکلات منطقه باشه که نیاز به لنگر انداختن در شهرشون ندارند
نماينده اي داريم چهارماه غيبت كرده وقتي بهش گفتن درخواست ويدئوچك كرده!!! بعععله ما اينجور نماينده هاي دلسوزي داريم چي فكر كردي؟
اخراجش کنید بگذارید برود شبانه تحصیل کند .
ای کاش کل چهارسال را غیبت می کردند، در این صورت خیلی از مشکلات کشور حل می شد
یه سوال اینا اصلا چرا نماینده شدن ؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا خیراش بده، اگر همه تون دسته جمعی نرید مجلس ما تا عمر داریم دعاتون میکنیم، اصلا حقوق هم میگیم دو برابر بدهند بهتون اما خداوکیلی نرید مجلس!! دمتون گرم!!!
وظیفه اصلی و اولویت اول نمایندگان قانونگزاری است پس غیبت در جلسات بررسی لوایح هیچ توجیهی ندارد . شاید یکی از دلایل اصلی که این همه قوانین بی خاصیت و کم اثر و غیرکارشناسی وضع می شود ، همین الویت دادن بقیه کارها به وظیفه قانونگزاری است
قا خدا خیرتون بده مجلس که نمیان هیچ تازه وقتی هم میان مسائل چرت و پرت وضع می کنند امر به معروف ازاد کسی نباید کاری به بسیجیان داشته باشد تفکیک جنسیتی اقا مردم گرسنه ریشه مشکلات اجتماعی در فقر و ندیدن اعتماد از دولت است نه تصمیمات بی ربط مجلس
امام ره فرمودند که مجلس در رائس امور است این یعنی اینکه می بایست برای سایر ارکان حکومت الگو باشد و در تمام امور کشور می تواند تخقیق و تفحص نماید.اقایان نماینده تا یکی وزرا صحبتی کرد که به مزاجشان خوش نیامد فوری واکنش نشان می دهند و ....ولی تا کنون ما از این اقایان نماینده نشنیده ایم که یکی از اقایان به رئیس مجلس در مورد غیبت های 90 و 85 نفری مجلس اعترض کرده و یا اینکه یک قانوتی و یا تبصرهای در این خصوص پیشنهاد نمایند ظاهرا مرگ خوب است ولی برای همسایه .خداوند ما را هرچه بیشتر به وظایفان اشناتر نمایند و بدانیم که درمحضر خداوند هستیم و به این باور ایمان داشته باشیم و....
پاسخ ها
هدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
درست میگی ولی...
در مومن، متعهد ، ارزشی بودن این نمایندگان شکی نیست!!!!
نمايندگاني كه خود به قانون عمل نمي كنند چطور مي توانند قانونگذاران خوبي باشند؟ وقتي براي حضور در مجلس وانجام وضيفه اصلي خود كوتاهي ميكنند چطور مي خواهند قوانين خوب و موثري براي مملكت وضع كنند؟
نماینده ای که چار ماه است به مجلس نیامده است لطف بزرگی به خودش و به مردم ایران کرده است ! حتماً هنوز خستگی مبارزات انتخاباتی مجلس از تنش بیرون نرفته و در منزل دوران نقاهت را میگذراند.
تلویزیون که مجلس را نشون میده خوب دقت کنید یکی اون بالا نطق می کنه یکی با گوشی ور میره دو سه نفر جمع شده اند یه جا دارند صحبت می کنند کسی هم به حرف اونی که صحبت می کنه گوش نمیده من که حسابی می خندم
چون آقا با نرفتن به مجلس وزیر شده بقیه هم میخوان وزیر بشن مگه چه عیبی داره
ما هم باید به اینا دودو بگیم
یحتمل دنبال مچ گیری وزرای بد بخت دولت تدبیر وامید رفته جوش نزن با هماهنگی رفته!
من نماينده غايبم پيامي داريد؟
اگه استیضاح نمایندگان هم معنی داشت دیگه جرات خطا کردن پیدا نمی کردند.
آدم نظرات رو میخونه فکر می کنه فکر می کنه اینها از یه کره دیگه ای اومدن! شمایی که نظر میدی و تقبیح می کنی، خودت وقتی سر کار هستی چقدر مشغول بازی به موبایل و اینترنت و علافی هستی؟ چقدر رئیستو و کارتو می پیچونی؟
خوب اینایی هم که نماینده میشن از بین خود ماها هستن دیگه! از کشور و کره دیگه ای نیومدن که. مثل همه مردم این کشور قشنگ بلدن کار رو بپیچونن. دقیقاً نماینده خود ما ملت ایران هستن!!!
چن سال پیش که هر روز در رسانه ها اسامی نمایندگاه غایب غیر موجه را اعلام می کردند حالا هم باید این کار انجام شود .
سلام به رهیافتگان به مجلس شورای اسلامی
خوب است رئیس جمهور محبوب این مجلس را منهل می کرد و انتخابات زود رس اعلام می کرد
فقط بگید ماله کدوم شهره؟خب لامعصبا اینم نمیگید دلمون خنک شه سال بعد بره خونه لالا
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی