بازدید 7863

نگاه شما:مصیبتی دیگر گریبانگیر خوزستانی ها

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۴۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰ 08 November 2014
بابک عابدی صدقیانی عضو هیأت علمی دانشگاه در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

از آبان ماه سال 92 مصیبتی گریبان گیر خوزستانی ها و به خصوص اهوازی ها شده است که با مصائب قبلی مانند آب شرب همراه با لجن قابل قیاس نیست. مشکل آب آشامیدنی تا حدود زیادی در طی سال اخیر برطرف شده است اما مشکلات تنفسی در طول تمامی سال به خصوص بعد از باران نفس این مردم را بریده است.

آری مشکل تنگی نفس عمدتاً بعد از باران بروز می کند. از آنجا که بیمارستانها بعد از مراجعه ی بیماران دارای تنگی نفس، کار خاصی را انجام نمی دهند لذا مردم عمدتاً به مطب های خصوصی پزشکان مربوطه مراجعه می کنند. باران 26 مهر 93 باریدن گرفت اما مطب های منطقه ی نادری و کیان پارس اهواز تا امروز یعنی 9 آبان، هر کدام پذیرای گاهاً تا 150 بیمار در شیفت بعد از ظهر بودند. لذا آمار واقعی را باید در چنین مراکزی جستجو کرد و به نظر می رسد این خلاف خبری است که بعضی رسانه ها مبنی بر کاهش مشکلات تنفسی در سال جاری نسبت به سال قبل منتشر کردند.

قرار بود دی ماه سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با همکاری برخی نهادهای مرتبط، علت یا علل موضوع را مشخص کرده و به اطلاع عموم برساند اما تا به حال خبری نبوده است. گویا بخشی از جامعه ی پزشکی خوزستانی از این روند ناراضی نیست و به جای اینکه بر اساس رسالت حرفه¬ای خود، تمام تلاشش را برای مشخص کردن علل موضوع و در صورت امکان برطرف کردن آنها و آسایش و آرامش شهروندان متمرکز کند، در عوض عمده ی تلاشش را صرف ویزیت بیماران با حق ویزیت های سی هزار تومان به بالا از ساعت حدود 15 تا گاهاً 24 شب کرده است! و این وسط مردم هستند که هر روز باید بدتر از دیروز نفس بکشند و هر روز به تعداد این بیماران تنفسی افزوده می شود، زیرا که این اقدامات لازم است اما کافی نیست.

اهواز شهری صنعتی همانند تهران، اصفهان، تبریز، اراک و سایر شهرهای مشابه است. هوای این شهر همانند سایر کلان شهرها آلوده است اما مردم آن شهرها مثل اهوازی ها فقط بعد از باران دچار تنگی نفس نمی شوند. همچنین، این معضل در دو سال اخیر یک دفعه رخ داد طوری که ربط آن تنها به گردو خاک نیز تا اندازه ای غیرمنطقی به نظر می رسد، زیرا که مشکل گرد و خاک از سال 86 شروع شده است. برخی نیز اخیراً درختان خاصی از فضای سبز شهر را عامل مهمی در بروز این مشکل می دانند. اگر این درختان در 2 سال جاری کاشته شده و رشد داشته اند، شاید بتوان آنها را نیز به عنوان عامل احتمالی در نظر گرفت.

به نظر می رسد که عامل اصلی هر چه که هست، مربوط به 2 تا 3 سال اخیر بوده و باید بررسی کرد که آیا شرکت یا نهاد خاصی با رویکرد جدیدی در کارش در طول این مدت با سلامتی مردم بازی خطرناکی را شروع کرده است یا نه؟ شاید خود وی نیز از مخرب بودن فعالیتش بی اطلاع باشد!

نکته آخر این که به علت نامطلوب بودن امکانات بیمارستانها در خصوص این مشکل و در پاره ای موارد نبود هیچ نوع امکانات، مردم مجبورند به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند که هزینه ی بسیار گزافی را برای مردم به همراه دارد. به نظر می رسد که وزارت بهداشت باید تمهیدات خاصی مانند راه اندازی واحد درمانی مخصوص این معضل را در اهواز مد نظر داشته باشند، به طوری که فراهم کردن اسپری ها و داروهای مرتبط، تجهیزات و کادر پزشکی مرتبط از فعالیت های آن واحد درمانی باشد.

امیدوارم به منظور جلوگیری از مشکلات هر چه بیشتر در آینده برای مردم خوزستان، خبرگزاری تابناک تلاش ارزنده ای را در عرصه ی اطلاع رسانی این معضل انجام دهد. اطلاع رسانی به موقع و مرتب، انعکاس مکرر به مسئولین به خصوص مدیران وزارت بهداشت و درمان و سازمان محیط زیست و ... می تواند تأثیرگزار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی