بازدید 23324

توصیف خطرناک از جنگ جهانی نفت با یادآوری فروپاشی شوروی سابق

ظاهرا سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایران و روسیه،‌‌ همان کاری را بکنند که عربستان سعودی با شوروی سابق کرد؛ تا بیشترین حد ممکن نفت به بازار سرازیر شود تا با رساندن بهای نفت به زیر حدی که ایران و روسیه بتوانند بودجه خود را تأمین کنند، این دو کشور به ورشکستگی کشانده شوند.
کد خبر: ۴۴۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱ 15 October 2014
در حالی که بازار نفت در هفته‌های اخیر، شاهد کاهش روزافزون قیمت نفت بوده، یک تحلیل‌گر آمریکایی مدعی است، این کاهش دارای ابعاد و اهداف کلان و استراتژیک است.

به گزارش «تابناک»، تامس فریدمن، تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز دیدگاه‌های خود را درباره چرایی و هدف شکل‌گیری جنگ قیمت در بازار نفت و تلاش برای محدود کردن درآمدهای ایران و روسیه را این گونه شرح داده است: آیا این فقط تصور من است یا اینکه واقعا یک جنگ جهانی نفتی بین آمریکا و عربستان سعودی از سویی و ایران و روسیه از سوی دیگر در جریان است؟

نمی‌توان مطمئن بود، ‌اتحادهای شکل‌گرفته برنامه‌ریزی شده بوده یا تصادفی ولی یک چیز به نظر واضح می‌آید: ظاهرا سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایران و روسیه‌‌ همان کاری را ‌کنند که عربستان سعودی با شوروی سابق کرد؛ تا بیشترین حد ممکن نفت به بازار سرازیر شود تا با رساندن قیمت نفت به زیر حدی که ایران و روسیه بتوانند بودجه خود را تأمین کنند، این دو کشور به ورشکستگی کشانده شوند.

وضعیت عجیبی است؛ چهار تولیدکننده نفت یعنی لیبی، عراق، نیجریه و سوریه دچار مشکل هستند و تحریم‌ها به شدت بر نفت ایران تأثیر گذاشته است. ده سال پیش، چنین شرایطی بهای نفت را به شدت افزایش می‌داد، ولی امروز اتفاق متفاوتی در جریان است. هفته‌هاست که قیمت مبادله نفت در حال کاهش است و پس از مدت‌ها که بهای نفت بین ۱۰۵ و ۱۱۰ دلار در هر بشکه در نوسان بود، اکنون در حوالی ۸۸ دلار جا خوش کرده است.

افت قیمت‌ها ناشی از مشکلات اقتصادی اروپا و چین از سویی و تبدیل ‌ایالات متحده به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان از سوی دیگر است. آمریکا با فن‌آوری‌های ‌جدید، نفت زیادی استخراج می‌کند و به تدریج مجوز صادرات بخشی از آن نیز صادر می‌شود و همزمان سعودی‌ها نیز حاضر نیستند از تولید خود بکاهند، بلکه همچنان بر حفظ سهم کنونی خود از بازار نفت اصرار دارند. حاصل جمع این تحولات، سختگیری بر ایران و روسیه است که از قضا در موضوع سوریه نیز در مقابل آمریکا و عربستان هستند. به زبان دیگر، در بازار نیز نوعی از احساس جنگ وجود دارد؛ جنگی که ابزار آن نفت است.

روس‌ها از این موضوع آگاهند. ممکن نیست که آگاه نباشند. روزنامه روسی پراودا در سوم آوریل مقاله‌ای با عنوان «اوباما از عربستان سعودی می‌خواهد که اقتصاد روسیه را تخریب کند» نوشت که در آن آمده است: «نمونه قبلی از این بازی مشترک وجود دارد که به فروپاشی شوروی سابق منجر شد. در سال ۱۹۸۵، سعودی‌ها تولید نفت را به شدت افزایش دادند و آن را از دو میلیون بشکه به ده میلیون بشکه در روز افزایش دادند تا قیمت نفت از ۳۲ دلار به ۱۰ دلار کاهش پیدا کند. شوروی حتی بخشی از نفت خود را به قیمت شش دلار هم فروخت. عربستان سعودی چیزی از دست نداد؛ هرچند قیمت‌ها به نسبت یک به ۳.‌۵ کاهش یافت، ولی تولید آن‌ها پنج برابر شده بود. اقتصاد برنامه‌ریزی مرکزی شوروی نمی‌توانست بر کاهش درآمدهای صادراتی فائق آید و این یکی از دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود».

در واقع یگور گایدار که از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ نخست وزیر روسیه بود، در سخنرانی در سیزدهم نوامبر ۲۰۰۶ ابراز داشت: «جدول زمانی فروپاشی شوروی سابق به سیزدهم سپتامبر ۱۹۸۵ بر می‌گردد. در این روز، شیخ احمد زکی یمانی وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که پادشاهی سعودی قصد دارد سیاست نفتی خود را به نحوی افراطی تغییر دهد. آن‌ها از بالا نگاه داشتن قیمت نفت دست برداشتند...‌ در شش ماه بعد، تولید نفت در عربستان سعودی چهار برابر شد و قیمت‌ها سقوط کرد... اتحاد شوروی تقریبا سالانه بیست میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داد و کشور نمی‌توانست با این شرایط دوام بیاورد».

قرار نیست ایران و روسیه فردا دچار فروپاشی شوند. اگر قیمت نفت به زیر هفتاد دلار برسد از تولید نفت در آمریکا کاسته خواهد شد، زیرا بخشی از تولید کنونی در این کشور توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد و قیمت‌ها می‌تواند بالا نگاه داشته شود، ولی تردیدی نیست که این کاهش قیمت به لحاظ استراتژیک به نفع سعودی‌ها و آمریکا و به ضرر ایران و روسیه خواهد بود. درآمدهای نفتی حدود ۶۰ درصد درآمد دولت ایران و بیش از نیمی از درآمد دولت روسیه را تشکیل می‌دهد.

کاهش بهای نفت تصادفی نیست. در سوم اکتبر، استانلی رید در مقاله‌ای در نشریه تایمز، کاهش شدید در قیمت نفت را پاسخ به سیگنال‌هایی دانست که عربستان سعودی به بازار مخابره می‌کند و حاکی از آن است که این کشور بیشتر مایل به حفظ سهم خود از بازار است تا حمایت از قیمت نفت. آرامکو شرکت دولتی نفت عربستان با اعلام اینکه قیمت نفت خود برای بازارهای آسیایی را یک دلار و برای ایالات متحده را چهل سنت کاهش می‌دهد، شگفت‌زده کرد.

به نوشته تایمز، با توجه به مجموع نفت و گاز تولیدی در آمریکا، این رقم در قیاس با سال ۲۰۰۷، حدود ۸.‌۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافته ‌و این تقریبا برابر با مجموع نفت صادراتی سعودی‌ها و نیجریه است.

این در شرایطی است که شرکت‌های بزرگ آمریکایی فعال در بخش فن‌آوری‌های جدید به مصرف‌کنندگان آمریکایی، امکان بهتر مدیریت مصرف انرژی خود را داده‌اند.

آنچه ‌در حال وقوع است، عملی شدن توصیه‌های اندی کارسنر دستیار سابق وزیر انرژی امریکا است که گفته اگر آمریکا نظام مالیاتی خود را به گونه‌ای تغییر دهد که مالیات بر حقوق و شرکت‌ها را با مالیات بر مصرف انرژی‌های فسیلی جایگزین کند. آنگاه دست تواناتری در رقابت با دشمنان خود خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۶۶
سعودی ها آخرین نفس های خودشان را دارن می کشن. قرن 21 جای نکبت هایی مثل سعودی ها نیست.
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
یکم منطقی باش عربستان اون پولایی که ما از فروش نفت به باد دادیمو باهاش سرمایه گذاری کرده...برو عربستان ببین...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
از کجا فهمیدی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
همون احمدی نژاد خوب باهاشون برخورد می کرد که می گفت اینا ادم نیستن.فقط باید زد تو سر عربستان.البته دارن دست پا میزنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
اخوی تا کی می خواهیم از سر عصبانیت حرف بزنیم و داد بکشیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
چقدر باهوشی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
تا زمانی که ما به خودمون نیایم وضع همینه و هر کسی برامون شاخ و شونه میکشه. با حرف و منم من کردن کاری درست نمیشه. ما باید تولید غیر نفتی داشته باشیم و پولهایی که تمام این سالها به باد رفته رو سرمایه گذاری میکردیم اما باید دید واقعا اون پولها الان کجان که آینده ما رو میساختن....؟؟
ایران فعلا بازار محصولات چینی است...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
تا زمانی که افرادی با چنین طرز تفکر داشته باشیم به سمت پایین سقوط خواهیم کرد. عربستان نه تنها در کشور خودش بلکه در کشورهای توسعه یافته صنعتی مثل ژاپن و چین و سنگاپور و همچنین اروپا و امریکا سرمایه گذاری وسیعی کرده. این کشور تراکم جمعیتی خود را حفظ کرده و به حالت تعادل نگه داشته است. الان عربستان رهبر و سلطان مواد غذایی اسلامی و حلال است و در تمام دنیا حتی ایران محصولاتش عرضه میگردد.
هر بشکه از سوختهای فسیلی لااقل چند دلاری ارزش دارند اما فسیل های سعودی هیچ ارزشی ندارند. زیاد جدی نگیرید این فسیلها را.
چه بخواهیم چه نخواهیم فرقی به حال منطقه نداره. سعودی ها هم مثل داعش ، سگ اون طرفی هاست. ثروتمندان جهان با آتش افروزی در خاورمیانه و تغییر مرزهای جغرافیایی به هدف نهایی خودش که دستیابی به ثروتهای این منطقه است فکر می کنه و متاسفانه تا الان موفق عمل کرده . کشورهای عرب و ترکیه هم سیاهی لشکر این فیلم هستند. ایران باید بیش از هر زمانی حتی بیشتر از زمان جنگ با صدام مواظب باشه تا قاطی این جنگ زرگری نشه . اگرچه خود ایران هم از اهداف شیاطین جهانخوار است.
هر گروهی که عربستان عضو آن باشد شاید نه به راحتی ولی با سختی قابل شکست دادن است.
این کار وظیفه دولت مردان است.
ایران و روسیه باید به بهانه رزمایش در خلیج فارس صادرات نفت عربستان رو از طریق تنگه هرمز کم کنند و یا به صفر برسونند
salam orpay sharghi yani yonan romani va ghire ba faghre zeyadi ke az bala bodane transport roy dasteshan migozasht va amrika hala naft be inha mide az jibe arabestan ,sahamdaran ham sodi nemibarand ,in halati ast ke amrika sod nemibarad ,iran ham moshgeli nadarad chon be chin va chapon va rosie mitavand eghtesadesh rahat begarde ,amrika bezodi bayad gilide mantaghe ro bede be iran ,,in ham khod zani arbestan ast ,varaftani hastand ,
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
این چه جور کامنت گذاشتنه فارسی رو قورت داده
حالا اگر مذاکرات به شکست بیانجامد و با این وضعیت نفت ،دور زدن تحریمها هم بسیار بسیار مشکل خواهد شد،امیدواریم تیم ایرانی هر چه زودتر به نتیجه برسند
اگه ما اینقدر به نفت وابسته نبودیم 4-5 سال پیش با بستن شیر نفت به مدت 1 ماه همه توافقات هسته ای و غیر هسته ای رو برده بودیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
اگر ما انقدر توان داشتیم می توانستیم دنیا را به نفت خود وابسته کنیم همان کاری که عربستان با دنیا می کند نه انکه با اقتصادی که 70 درصد آن درامد نفتی است شیر نفت را بر روی در آمد های خود ببندیم و به هیچ کسی هم در دنیا بر نخورد
سلام بنظرمن اگر ايران قيمت نفت خودراكاهش دهد وبه بشكه اي ٥٠دلار برساند خيلى از كشورهاكه امروز بدليل تحريم از ما خريد نميكنند،بالين كاهش قيمت مشترى نفت ايران شده و خودشان تحريم هارو دور ميزن چرا عربستان اين نقشه روبراى ايران پياده كن.!!!چراكشورمااين معادله رو بعم نميزنه به نفع خودش،بااين توصيف شايد براى امريكا هم توجيح توليدنفت وجودنداشته باشه لطفا اقتصاددانان برسى كنن ،شايد شدنى بود.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
بیش از 60درصد درآمد ایران اقتصاد نفتی است(برخی منابع تاثیر غیر مستقیم نفت بر اقتصاد ایران را نزدیک به 80درصد می دانند) حال اگر نفت از بشکه ای 100دلار به 50دلار تنزل پیدا کند عملا درآمد ایران در این شرایط نامناسب اقتصادی کمتر از نصف می شود. از طرفی با توجه به اینکه درآمد ملی به حد کمینه می رسد شاهد افزایش شدید قیمتها و تورم خواهیم بود.این شرایط ممکن است تا حدی پیش برود که حتی دولت در پرداخت حقوقها دچار مشکل شود.
شهرام 26
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
شما مثل اینکه مقاله را کامل نمیخونی , یک بار دیگه بخون
((...شوروی حتی بخشی از نفت خود را به قیمت شش دلار هم فروخت..))
ناشناس
| Taiwan, Province of China |
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
الان خیلی کمتر از 50 دلار میفروشیم.
صحبتهای بابک زنجانی و وزیر نفت احمدی نژاد و زنگنه رو بگذارید کنار هم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
نفت توی چاه قابل فروختن نیست !
حجم تولید ما هم اجازه چنین حرکاتی به ما نمیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
توجیه؟ توجیح؟
ناشناس
| United Kingdom |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
کشتی هم نداریم.
بیمه ی کشتی هم نداریم
حالا حاکمان حلقه بگوش عربستان همان شیطانک برادرشیطان بزرگ امریکاه هستند.خاک برسرروسیه اگرنخواهدانتقام خودش راازعربستان نگیرد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
روسیه بسیار کشور ضعیفی است و اقتصاد وابسته به غرب دارد اگر قدرت آمریکا رو داشت به بهانه ای مثل وجود داعش در نفت کشهای عربستان و یا بهانه های دیگه چند نفتکش عربستان رو غرق میکرد تا سر جایش بشیند ولی ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
چرا چشم بدنبال روسیه هستی - روسیه هم مثل بقیه
عزیز اگر عرضه داریم خودمان انتقام بگیریم
مرگ بر عربستان فاشیست
قرار نیست همه چیز بر وفق مراد آمریکا و عربستان پیش بره زمانی که ما تصمیم بگیریم در مدت یک روز تولید نفت عربستان 4 میلیون بشکه در روز کم خواهد شد اینو در آِینده خواهند دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
سعودی ها را باید مهار کرد
بهترین ابزار شرق عربستان است.منطقه ای نفت خیز ک جا برای برنامه ریزی دارند.
چرا مسئولین ما اینقدر اصرار به برادری با این شیاطین دارند
ناشناس
| Taiwan, Province of China |
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
چگونه اون وقت!
عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد. اگر تحلیل درست باشه خوب سال های بدی پیش رو داریم ولی در مجموع بد نیست چراکه هممون اعتقاد داریم که تمام بدبختی ما از نفت و تمام . ولی خوبه از لاک انفعالی بیرون بیایم و کاری کنیم. این عربهای سعودی بدجور به پر و بال ما پیچیده. البته در مورد یمن زخم خورده است. دنبال تلافی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
اگر نفت را کنار بذاریم تصور نکنی ژاپن میشیم آقای حسینی ،میشیم یه کشوری بدتر از افغانستان.
امیدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
اینو پایه ام.
ما که این همه فشار متحما شدیم. اینم روش. فقط یه جوری بشه ما از شر این نفت راحت بشیم که از اون موقع که کشف شده تا حالا یه بند برای ما دردسر بوده.
البته یک واقعیت را باید در نظر داشت وان اینکه با تحریمهایی که علیه صادرات نفت ایران بوده و عملا درامد چندانی از ان نصیب کشور نشده وعلیرغم همه این مشکلات توانسته ایم بر مشکلات فائق اییم لذا اگر قیمت نفت به کمتر از هفتاد دلار هم برسد با توجه به عزم جدی برای تولید غیر نفتی و انشاالله اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ایران تجربه بیشتری از سایر تولید کنندگان برای تحمل این وضعیت دارد وناگفته نماند شرکتهای امریکایی نیز متحمل ضررهایی بیش از انچه تصور میکنند خواهند شد
طبیعی است که عربستان با این روش ،خود را در معرض جنگ قرار خواهد داد.چرا که کسانی که اکنون در منطقه خواهان ثبات ان هستند شاید در این عقیده کمی سست شوند و همان کمی هم کافیست.
اولا که ۴۰ درصد بودجه ایران به نفت وابسته است و همین الانشم با تحریما پول زیادی دست ایرانو نمی گیره.عربستان ۹۲.۵ درصد بودجه اش از نفت میاد،اینا دارن شاخه ای که روش نشستن رو می برن.
ثانیاً ایران سیستم اقتصادی و صنعتی کارآمد تری نسبت به عربستان داره و همیشه می تونه با کاهش بودجه اش و تامین هزینه هاش از کانالای دیگه یه فکری کنه.
هر چیزی که برای شما تهدید به حساب میاد (قطع پول نفت) برای بقیه کشور ها تهدید نیست.
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
من به قیمت نفت و آل سعود کاری ندارم.ولی برادر سیستم اقتصادی و صنعتی کارآمد ایران را از کجا آوردی.کشوری که بعد از پنچاه سال ساخت خودرو خروجی اش پراید است و اقتصادی که پول ملی اش ضعیف ترین پول جهان است و اختلاس های نجومی اش شهره خاص و عام است.بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم ما هم در صنعت و هم در اقتصاد یک شکست خورده تمام عیار هستیم
اگه قیمت نفت کاهش پیدا کرده؛پس چرا قیمت بنزین کم نشده؟‏!‏
عربستان دست به قمار خطرناکی زده و احتمالا باید در چند سال اینده شاهد اتفاقات مهمی در این کشور بشیم که سبب فروپاشی نظام پادشاهی سعودی ها باشیم این کارا مثل اخرین لگدای حیوانیه که ذبح شده وبرای نجات خودش داره دست وپا میزنه
متاسفانه تمتمی کامنت ها احساسی وبدور از واقعیت نوشته شده اند.
بسیار مقاله جالبی است و هشدار دهنده !!!!! بخصوص بری ما !!و چون غرب و عرب بنا دارند روس ها را منزوی کنند و سر جایشان بنشانند !! یقین چنین برنامه ای در طرحشان است باید بسیار هوشیار باشیم و مدبرانه عمل کنیم که با طناب روس ها که اصولا و عموما لابر است به چاه نرویم !!!روس ها هیچکس را به مثل ما گیر نخواهند آورد که با خود غرق کنند !!!!هرچند که زیر ابی میزنند و از همین الان هم شروع کرده اند دل امریکا و غزب و عرب را بدست بیاورند !! بنازم به چینی های باهوش و زرنگ !!! به محض اینکه غائله اوکراین روشن شد !! فوری مراسم پالوده خوری با روس ها را تعطیل کردند !!و در هیچ اخباری . اثاری از چینی ها در مورد روس ها نیست !! هوشیار باشیم !!! هوشیار !!!!!!
تحلیل جالبی است برای آنانی که در خواب خرگوشی نباشند .
برای کشوری که اقتصاد قوی و پویایی داشته باشد . برای کشوری که سالهای گذشته همواره در راه صحیح قدم برداشته و مشغول بازی های سیاسی نبوده . که فکر نکنم ایران و روسیه هیچ کدام .......
منطقه آبستنه حوادثه.
تصورشم نمیشه کرد 10 سال بعد چه شکلیه.
اگر عربستان در تحریم سال 90 امریکا رو همراهی نمیکرد وضع ما الان این نبود.
ولس من به مسئولین اطمینان دارم چون واکنش تند سعودی ها و ترکیه نشون میده در مسیر درست حرکت میکنیم .
مطمئنا برای این حرکت سعودی ها برنامه ای دارند . ان شا الله
عربستان با اقتصاد امروزش اگر نفت 10 دلار هم بشه ضرر نمی کنه ولی ما فقط شعار دادیم که اقتصادمون رو می خواهیم از نفت جدا کنیم ولی عملا کاری انجام نشد
و متاسفانه به روسیه و چین و به ثروت محدود نفت اعتماد و اتکا داریم
به قول مندلیف، استفاده از سوختهای فسیلی برای تولید انرژی مثل گرم کردن خانه با سوزاندن اسکناس است. پس ما کی خواهیم توانست خام فروشی نفت را تمام کنیم.
جالبه كه هيچكس به اثر نفت ماسه آمريكا اشاره نميكنه . آمريكا كه بزرگترين وارد كننده نفته تا ٥ سال آينده ميشه صادر كننده . بالانس عرضه و تقاضا در بازار نفت به سرعت در حال تغيير به سمت عرضه است و اين يعني افت قيمت . گيريم عربستان الان نفت رو آورد پايين ، برا ٥ سال ديگه چه برنامه اي داريم؟
خبر ندارند نفتشون تموم بشه، خودشونو می سوزونند گرم بشن!
عربستانیها از بس خوردن وخوابیدن مغزشون هم به خواب رفته .هیچ نگران نباشید.بعدشم ایران و روسیه و چین با در دست داشتن بیش از یک سوم جمعیت جهان ونیمی از ذخایر نفت وگاز مطمعنن پوزه عربستان رابه خاک میمالند
انشاء الله بلايي بر سر چاه هاي نفتي عربستان بيايد .
به هر طریق خودمان را به آب و آتش بزنیم باز در این کارزار بازنده ایم . مگر اینکه یک بار برای همیشه یادبگیریم که اقتصاد نفتی یعنی زندگی در لبه ی پرتگاه .
باید به هر نحو ممکن با این سیاست عربستان خبیث تر از انگلیس مقابله شود و اگر بشود تولید وصادرات نفت عربستان مختل شود
مسدود کردن تنگه هرمز حتی برای چند روز، بزرگترین بحران تاریخ انرژی را رقم خواهد زد، حتی اگر این مسدود کردن برای ما هزینه هم داشته باشد باید اینکار را بکنیم.
این عربها فقط نفت دارند و دیگر هیچ.

نه تکنولوژی و نه .....
تورو خدا نظراتو ببين.وقتى صنعتو بيخيال ميشيم ميچسبيم به نفت نتيجه اش همين ديگه عربستان واسه ما شاخ ميشه وقتى دولت من جوان تحصيل کرده رشته هاى فنى رو خونه نشين ميکن اخرش همين فرض کنيد نفت نيست بعدش بايد چيکار کنيم
به نظر من بهترين فرصت هس براي بيرون امدن وابستگي به نفت. ما بايد سياستهاي اقتصادي كشورهاي مدرن و با اقتصاد پويا مثل المان و چين و ‍ژاپن رو بررسي كنيم با وضع سيستم مالياتي مناسب بر درامدهاي بالا ( نه به قشر متوسط و كارمند كهدر دست دولت ماليات بيگيرن وپولدارا دور بزنن ) و تكيه بر ساير توليدات و منابعدر يه برنامه ريزي كوتاه و ميان مدت و بلند مدت از اتكا به نفت خارج بشيم . شايد الان عربستان اينكار را انجام نده و يا موفق نشه ولي در اينده احتمالا پيش مياد. به هر صورت بايد خارج از هر بحثي عربستان و تركيه رو يه گوشمالي اساسي بديم
درآمد : توریست
سیستم مالیاتی کشور رو فعال کنین. سالمترین اقتصادها دار انجامش میدن . اینهمه نخبه داریم از سرمایه دارا ایرانی حمایت کنیم و جلو خام فروشی رو بگیریم. فروش سرمایه های یه کشور رقابت نداره
ايران فقط ميتونه خاويار توليد كنه تا وابسته به نفت نشه
این طبیعی است دنیا داره به سمت انرژی های پاک میره الان در کشورهای پیشرفته خودروهای برقی و انرژی خورشیدی داره جایگزین می شه و ماشینهایی با مصرف سوخت خیلی پایین تولید می شه.عرضه هم داره زیاد می شه.این طبیعی که قیمت پایین بیاد.
راهش اقتصاد مقاومتیه ولی خوب از طرف دیگه باید فشار های اجتماعی رو رو مردم کم کرد
باسلام،
به نظر من به جای پاک کردن صورت مسئله ما میتونیم از ظرفیتهای دیگه ای که داریم استفاده کنیم . مثلا میتونیم برای جایگزین کردن کاهش درآمد در صنعت نفت ، نسبت به افزایش درآمد در صنعت گردشگری اقدام کنیم.
با این کار همه درآمد کسب میکنیم هم مردمان کشورهای دیگرو ( گردشگران و به تبع اون انتقال تجربیات سفر در ایران ) نسبت به سیاستهای مغرضانه سردمدارانشون آگاه میکنیم.
اگه این اتفاق برای کشوری مثل سوئد می افتاد، نه هرمز رو می بستن، نه قیمت نفتشونو پایین می آوردن، نه عربستان رو ناآرام میکردن و نه هیچکدوم از این راه حل هایی مه به ذهن ما ایرانیها میاد. تنها کاری که میکردن در کوتاه مدت، رو می آوردن به بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی تو کشور با مدیریت درست. با همین کار مصرف بنزین و نفت خودمون کم میشه و می تونیم به راحتی کاهش قیمتهارو جبران کنیم. همین و بس
با سلام
به نظر بنده اگه محتوای مقاله سندیت هم نداشته باشد و چنین چیزی تصور نویسنده باشدولی همگی میدانیم که دردنیای سیاست هم چیزی امکان دارد بنابراین بفرموده رهبری عزیز ایران باید با اقتصاد مقاومتی درون محور باشد تا گزندی بهش نرسد
نمیدونم این سناریو چقدر حقیقت داره ولی خود کرده را تدبیر نیست، اگه طی فقط 10 سال گذشته درآمدهای نفتی خرج سرمایه گذاری زیربنایی شده بود الان آل سعود و اربابانش نمی تونستن برای ما گربه برقصونن!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی