بازدید 22386
اندر حکایت پارک، پارکبان و پلیس؛

وقتی مسئولان کنار می‌ایستند و دعوای مردم را نگاه می‌کنند!

نه تنها انبوه پارکومترهای نصب شده در معابر تهران از سوی ‌پلیس تأیید شده نیست، بلکه عملکرد پارکبان‌هایی که در معابر مشغول به کارند نیز تأیید نمی‌شود؛ یعنی اگر قصد توقف خودرو‌ خود در معبری که پارکومتر دارد، داشتید، نه شارژ این دستگاه برایتان ضرورتی دارد و نه لازم است به هشدار‌ها و زنهارهای پارکبان‌های مستقر توجهی کنید!
کد خبر: ۴۴۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷ 08 October 2014
تا بحث بالا می‌گیرد، پارکبان تهدید می‌کند که شماره پلاک خودرو را به افسر راهنمایی خواهد داد تا برایش جریمه صادر کند و در نتیجه ‌راننده یا مستأصل شده و تن به درخواست پارکبان می‌دهد و یا پیه جریمه ‌را به تن مالیده و غرولند کنان به دنبال کار خود می‌رود.

به گزارش «تابناک»، هر چه به مرور زمان بر شمار خودروهای شهر‌ها افزوده می‌شود، در کنار بلایایی چون ترافیک و آلودگی هوا، کمبود پارکینگ بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ اما هر چه این بلا برای مالکان خودرو بزرگ‌تر شده و گسترش یافته، برای برخی نان خوبی به همراه آورده و اوضاع مالی‌شان را به شدت ترقی بخشیده است.

بنا بر این گزارش، هر چند استفاده از نیروهای اجاره محل پارک خودرو‌ها یا‌‌ همان پارکبان‌ها، عمر زیادی ندارد، ‌اینقدر به سرعت در ‌همه کشور تکثیر و به کار بسته شده که بی‌نیاز از توضیح به نظر می‌رسد؛ البته این به آن معنا نیست که مشکلی متوجه این کسب و کار سودمند شرکت‌های پارکبان ـ دقتی کنید که این عنوان عجیب، از فرط روزمره شدن، اصلا عجیب به نظر نمی‌رسد! ـ نیست.

از جمله مشکلاتی که این پدیده نوظهور دنیای پر ترافیک شهری با خود به همراه آورده، آموزش نوعی کسب و کار جدید به برخی سودجویان است. به این صورت که برخی مراجعه مردم به اماکن خاص گردشگری را دستمایه استخدام چند پارکبان شخصی کرده‌اند، برخی به نام پارکبان، برخی خیابان‌ها و گذرگاه‌های عمومی شهر را به محل کسب درآمد خود تبدیل کرده‌اند و در ‌‌نهایت پارکبانانی که مجازند اما قبض صادر نکرده و ساعاتی از روز برای جیب خود کار می‌کنند، برای برخی جای پارک رزرو می‌کنند و... !

این در حالی است که بروز مشکلاتی از این دست، موجب شده بار‌ها مسئولان، ‌قوانین جدیدی برای ‌این شغل جدید وضع کنند که اگر بگوییم جز افزودن بر سرگردانی مردم کاری از پیش نبرده، به نظر سخنی به گزاف نگفته‌ایم، زیرا ضمانت اجرایی ندارد و تنها بر حجم مجادلات می‌افزاید.

از جمله این قوانین، رایگان بودن پارک خودرو به ازای توقف نیم ساعته است که ناگفته پیداست چه مشاجراتی میان رانندگان و پارکبان‌ها پدید آورده و تا چه اندازه موجبات افزودن بر تنش‌های جامعه می‌شود، چون مبنای درستی برای اجرای آن در دست نیست و همه چیز به انصاف دو طرف‌ واگذار شده است.

اما این تنش‌ها هنگامی نگران کننده می‌شود که می‌بینیم نه تنها ناظر قانونی هیچ سهمی در اجرای صحیح این قانون ندارد بلکه با بالا گرفتن بحث میان دو طرف (راننده و پارکبان)، پارکبان راننده را تهدید می‌کند که شماره پلاک خودرویش را برای صدور جریمه به افسر راهنمایی خواهد داد که چه این تهدید کارگر شده و چه با بی‌اعتنایی راننده روبه‌رو شود، در هر صورت نارضایتی به بار خواهد آورد.

اینجاست که پلیس راهنمایی و رانندگی به جای آنکه نقش راهنمایی و اجرای قوانین رانندگی را بازی کند، خواسته یا ناخواسته حکم ابزار فشاری برای اعمال منویات پارکبان‌ها و البته صاحبان شرکت‌های پارکبانی یافته و به جایگاه حقوقی آن لطمه وارد می‌شود.

این اشکالات همه در حالی مطرح می‌شوند که در سطح شهر‌ها و حتی مجاورت جاذبه‌های گردشگری برون‌شهری، بارها شاهد حضور پارکبان‌های غیر قانونی، صادر نشدن قبض از طرف پارکبان، دریافت مبالغ بیرون از عرف و تخلفات ریز و درشت دیگر هستیم که در تمامی آن‌ها، مالکان خودرو‌ها، ‌حمایت نشدن قانونی را به وضوح احساس کرده و چه بسا ظن بدی به متولیان نظارت بر این دست مسائل احساس می‌کند.

اما هرچه این بلبشو‌ها در سکوت مسئولان ادامه دارد و جز تذکرات مسئولان پلیس، واکنش درخوری نمی‌یابد،‌ گاه اخبار جدیدی در این باره مخابره می‌شود که گویی مردم وجه‌المصالحه اختلافات مسئولان قرار گرفته‌اند!

از جمله این اخبار، سخنان سرهنگ سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است که چندی پیش از یک اختلاف خبر داد و توقف مقابل پارکومترهای نصب شده در معابر کلانشهر پایتخت را به دلیل شفاف نبودن مقررات استفاده از پارکومتر‌ها، تا اطلاع ثانوی مجاز خواند و از مردم خواست از پرداخت پول به پارکبان‌ها خودداری کنند و مطمئن باشند جریمه نخواهند شد.

بدین ترتیب آشکار شد که نه تنها انبوه پارکومترهای نصب شده در گذرگاه‌های تهران از سوی پلیس تأیید شده نیست، بلکه کارکرد پارکبان‌هایی که در این معابر مشغول به کارند نیز تأیید نمی‌شود؛ یعنی اگر قصد توقف خودرو‌ خود در معبری که پارکومتر دارد، داشتید، نه شارژ این دستگاه برایتان ضرورتی دارد و نه لازم است به هشدار‌ها و زنهارهای پارکبان‌های مستقر توجهی کنید!

این در حالی است که ‌حدود دو هفته و اندی از اعلام این موضوع، سرکشی خیابان‌های پایتخت حکایت از آن دارد که شهروندان یا از این اظهار نظر آگاه نشده و همچنان پارکومتر‌ها را شارژ می‌کنند و یا اگر سخنان رئیس پلیس را شنیده باشند، به جر و بحث‌های فرسایشی با پارکبان‌ها گرفتار آمده‌اند تا بتوان از مسئولان پرسید، وضع چنین قوانینی برای نفع رساندن به چه کسانی و یا مقابله با منافع ناحق چه کسانی است که نظارت بر اجرای آن‌ها همیشه فراموش شده و جز تنش‌افزایی در جامعه، کارکرد دیگری از آن‌ها دیده نمی‌شود؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۳۷
پارکبانها بیشتر اوقات بدون قبض کار میکنند و اعتباری به پرداخت نیست و اینکه اگر کمتر بدهیم سودی بیشتر کردیم این یک قانون یا قرارداد نیست بلکه شغلی کاذب است که ایجاد شده و سبب عدم ارامش مردم شده است
این پارکومترها یک مشکل اساسی دارند و آن عدم صدور قبض است. پارکومتر باید قبض چاپی صادر کند و راننده آن را در جلوی داشبورد بگذارد. در کشورهای دیگر پارکبان به این شکل ندارند اما افرادی در استخدام پلیس هستند که کنترل می کنند ماشین قبض معتبر داشته باشد و اگر نداشت مجاز به جریمه کردن هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
پسر جان پاركومتر ها داراي شماره هستند و همينطور جاهاي پارك و در عصر ديجيتال نيازي به كاغذ نيست چراغ سبز پاركومتر براي شماره جاي پارك مربوطه به همان مدت زمان شارژ بيانگر پرداخت هزينه پارك است
مسئولین خیلی وقته فقط دارن نگاه می کنن. این خودرو سازای نامرد خودروی206 ما رو تحویل دادن ولی پلاک نمی کنند!!!!؟؟؟؟؟ البته نیرو انتظامی حق داره، هیچی این انحصارطلبای بی کیفیت استاندارد نیست . روزی چند نفر در اثر همین خودرو میمیرندو مسئولین فقط نگاه می کنند !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟نگاه کنید..بازم نگاه کنید....
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
محمود جان . تو تنها نيستي خريداران خودرو هاي وارداتي هم به نوعي گرفتار اين نامرديها از طرف وارد كننده و ستاد تبصره 13 هستند كه مدت زيادي هست كه تو صف پلاك گذاري موندن و هيچ كس هم جوابگو نيست به بهانه بالا رفتن قيمت اسقاط خودرو و اين وسط من و تو و عده زيادي كه مصرف كننده هستيم متضرر ميشيم و سودشو دلالان و واسطه هاي خودروهاي فرسوده مي كنند و و وارد كننده نامرد كه پول ماشين رو كامل گرفته و به قرارداد خودش هم عمل نميكنه
نظری که فرستادمو مرد باش بزن
متاسفانه بخاطر مسىله پارك و پاركبان من خيلي جريمه نا حق شدم عده اي.... جلوي مراكز تجاري و غذايي در حال أخاذي هستند و به اسم راهنماي و شهر داري تمام ميشود...
تابی جان،اگر جریمه شدیم چی؟
اگر در حد حرف بود چطور؟
شاید این هم روش دیگری برای پول در اوردن (دست کردن تو جیب ملت مظلوم) است.
سلام 5 شنبه هفته پیش نیاوران پارک کردم پارکبان اومد گفت هزارتومن گفتم تا نیم ساعت مجانی است خارج از محدوده ترافیک هم نیم ساعت دوم 300 تومن میشود
گفت از من روزی 86 هزار تومان میگیرند اگر در نیارم باید از جیب بدم تازه حقوق خودمم هم باید در بیارم
چه دروغ بزرگی من همین هفته پیش در خ کارگر روبروی پارک لاله بیست هزارتومان جریمه شدم بابت 10 دقیقه دیررسیدن برای شارژ مجدد لطفا" مردم را گمراه نکنید ولی با خواندن این خبر حتما به راهنمایی و رانندگی مراجعه میکنم وپرینت خبر شما را ارائه میدهم
با سلام پارکبانها نیم ساعت اول مجانی را قبول ندارندوفوری شماره ماشین را تهدید بیادداشت میکنندوبعضا توهین نیز میکنندرسید هم نمیدهند.خلاصه شده اش شله قلمکار.سعی میکنم جایی پیداکنم که پارکبان نداشته باشه.
من تهران نیستم خدایا شکر....
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
خيلي هم خوشحال نباش هرجا كه پاي پول در گرفتن از مردم باشه به سرعت زياد تو شهرستانها و حتي روستا ها هم باب ميشه ولي موقع ايجاد امكانات جديد مثل مترو و منو ريل و شهر بازي و تلويزيون ديجيتال و هزارتا چيز ديگه كه من خبر ندارم برسه ماها بايد سالها منتظر بمونيم و پايتخت نشين ها رو تماشا كنيم.البته اينو بگم تو شهرستان كوچكي كه ما زندگي ميكنيم اين مسئله چند ساله كه به راه افتاده.
داداش پارکبان به من میگفت جاه برات رزو میکنم 5 هزارتومان... جلوی فروشگاه بزرگ......
به نظر شما این شغل شرافتمندانه است

1- توهین به شعور مردم
2- پول زور
3- پول مفت خوری یک عده این وسط
4- پول بدون صدور قبض

واقعا این هم شد کار
دم در خونه ما پاركبان گذاشتن، اونم از ساعت ٧ تا ٢٢!!!
آقا تو بعضی خیابونها (سمت ونک، آفریقا، میرداماد) همون شخص پارکبان روزی 3 میلیون تومان خیابون رو اجاره میکنه...
متوجه نشدی چی میگم؟ بله روزی 3 میلیون تومان!!! برای حاشیه یک خیابان به طول 100 متر...
بایستی مثل مشهد باشند.برچسب روی شیشه نصب میشه و شما مبلغی رو شارژ می کنین.پارکبانها با دستگاه های خود توی خیابون راه میرن و شماره پلاک رو میزنن و مبلغ بر مبنای تعریف شده کسر میشه.
بنظر میرسد قدرت پارک (شرکت )بان از راهنمایی و رانندگی بیشتره
اصلا بابت چی باید پول داد؟؟؟ چه با قبض چه بی قبض. مگه هر کاری که خارجیها میکنن درسته که ماهم از اونها تقلید کنیم؟؟؟ اگر اینطوره چرا فقط چیزهایی که به نفع بعضیها هست تقلید میشه؟؟ اگر کنار خیابون پارک کردن غلطه که غلطه. یعنی اگه پول بدیم کار غلط و جرم میشه کار درست و قانونی؟؟؟؟
سلام
من تو خیابان مفتح بالاتر از مطهری ماشینمو پارک کردم و پارکو متر رو تا ساعت 3 شارژ کردم وقتی با نیم ساعت تاخیر برگشتم دیدم دوتا قبض 20 هزاری زیر برف پاک کن گذاشتن یکی ساعت 3:05 و دیگری 3:25 ! به 197 زنگ زدم پیغام گذاشتم . لعنت هم فرستادم بهشون و کسی زنگ نزد جوابم و بده و من موندم با این دوتا برگ جریمه جالبترش اینه که محل پارک ماشینو تو یکیش زده مطهری تو اون یکی نوشته بهشتی!
اوضاع پارکبان های کرمان هم خیلی خرابه. هر کی به هر کیه
این مطلب مهم را درج کن سانسور نکن لطفا:
یکی از مهمترین دلایل درگیریهای محلی بر سر "جای پارک ماشین" که متعصفانه به چاقو و قمه کشی هم گاهی می انجامد و اتفاقا در ساعات آخر شب که همه خسته از محل کار برمی گردند.
شهرداری تهران ...چندمیلیون تومان هزینه ساخت واحدهای بدون پارکینگ را از سازندگان آپارتمانها می گیرد و لی 30 سال است دریغ از ساخت کافی "پارکینگ های محلی" که باید بسازد و تحویل دهد.
یعنی پولش به جیب شهرداری می رود و درگیری های شبانه اش برای مردم می ماند . بعد جالب اینجاست که در همین شهرداری چند میلیون هزینه برنامه های فرهنگی برای کاهش آسیب های اجتماعی صورت می گیرد.!!!!
یکی نیست بگه بابا شما به وظایف اصلی و ...عمل کنید کار فرهنگی پیش کش.........
اخیرا در مشهد پارکبان ها به همراه یک پلیس راهنمایی و رانندگی که در محل حاضر است به سراغ خودروهای پارک شده می روند و اگر مالک خودرو پولی پرداخت نکرد او را به پلیس حواله می دهند. من قبلا فکر می کردم این کار از طرف سربازان درجه دار که تجربه ای ندارند و یا شاید با مبلغ کمی از سوی پارکبان راضی به استفاده ناصحیح از جایگاه و لباس خود می شوند انجام می گیرد تا اینکه در خیابان احمد آباد مشهد هنگامی که در حال پارک خودروی خود بودم یک درجه دار با درجه ی سرهنگی دیدم که اینچنین مردم را تحت فشار گذاشته. خدا به ما رحم کند...
پارکبان شغل کاذبه..
علاوه بر اینکه هیچ کمکی به رفع مشکلات جامعه نمیکنه باعث تنش هم میشه.
سؤال: عوارض و مالیاتهایی که مردم پرداخت میکنند صرف چی میشه؟؟؟
فلسفه پارکبان و شغلایی از این قبیل چیه؟
ضمن اینکه به مسئولان محترم پیشنهاد نه، گوشزد میکنم افرادی که با عامه مردم در ارتباطند باید آموزش ببینند که چطوری صحبت کنن که نمونه بارزشون همین پارکبانان
من با یک پارکبان حرفم شد (در خیابان پاسداران تهران) بعد از 2 ماه در لیست خلافیهای من عبور از چراغ قرمز بدون کمربند آمد(جراغ چهارراه سرچشمه که من آنطرف کاری نداررم) و بیش از 100 هزار تومان جریمه شدم من دیدم پیگیری اعتراض دردسر دارد جریمه را پرداخت کردم و اورا به خدا واگذار کردو.
دوست من توی جردن پارکبانه. ماهی حداقل 3 میلیون تومان درآمد داره.نه سواد داره نه هیچ کاری بلده.کل فک و فامیلشون رو هم برده پارکبانی.
خب اینهم یک شغله که اتفاقا اگر سروسامان داده شود از جرایم مرتبت کم می کنه و یک تعداد که کم هم نیستند دارای شغل و درآمد می شوند. اما شرطش اینست که اولا شهرداری نگاه اصلیش به آن درآمد زایی نباشد بلکه سرو سامان دادن به توقف های حاشیه خیابانها و ایجاد اشتغال برای افراد فرودست جامعه باشد. ثانیا از بکارگیری شرکتهای پیمانکار صرفنظر کند. ثالثا مردم و شهرداری ملاک پرداخت و دریافت را قبض صادره قرار دهند و درامد پارکبانان نیز درصدی از مبلغ قبض صادره باشد. والا روش فعلی و بکارگیری پیمانکار واقعا هتک حرمت مردم و شهرداری است....
سلام.
این ها اولا چند برابر تعرفه میگیرند و قوانین مرتبط رو هم رعایت نمی کنند. تازه کجای قانون ایران جمعه پارکبان هست؟!!! ولی جاهایی شده مثلا دربند پارکبان جمعه وایستاده پول میگیره! کلا حرام خواری و تخلف است اما عجبا که کسی نیست!
آقا من تو خیابات ویلا پارک کردم شارژم نکردم ولی 20 تومن جریمه شدم چرا الکی میگن!!!!
پاسخ ها
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
منم برام پیش اومده که پارکومترو شارژ نکردم و 20 هزار تومن جریمه شدم... البته شده پارکومتری رو هم شارژ کردم و دیدم که بقیه ماشین ها بدون شارژ کردن، توقف کردن ..... ترجیحم اینه که پارکومترو شارژ کنم
ممنون از بیداری پس از این همه مدت
1-این مکانها از قبل بود والان یک خط کشیدن وچند تابلو و مامور
آیا جای پارک جدیدی ایجاد کرده اند که پول میگیرند
یا اینکه قبلا توقف ممنوع بوده که در این صورت دلیلی نداره که با پول توقف ممنوع بخریم چون حتما ایجاد مزاحمت یا چیز دیگه ای در کار بوده البته مثل خرید تراکم شاید اینم با پول دارن حل میکنن
2- آیا امنیت را به عهده میگیرند
یعنی اگر از ماشین دزدی بشه یا ضربه نخوردن به ماشین و خط وخش رو تضمین میکنند
جواب سوالارو خودم پرسیدم و جواب خیر بوده
پس بابت چی باید پول بگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از تابناک به خاطر تهيه اين گزارش سپاسگزارم
چند مشکل در کار پارکبانها وجود دارد:
1. دريافت مبلغ بيشتر از مقدار قانوني بويژه از خانمها (حتي با تند گويي، تهديد و داد زدن)
2. کار در ساعات خارج از وقت قانوني مانند 5 شنبه ها و جمعه ها.
3. دريافت وجه براي مناطق خارج از محدوده پارکبان.
4. فعال نبودن مسئول رسيدگي به شکايات در شرکت پارکبان مربوطه، شماره تلفن شکايات روي قبض اکثرا موبايل و بدون پاسخ است.

لطفا پيشنهاد فرمائيد براي جلوگيري از سوء استفاده هاي زيادي که در حال انجام است دستگاه پارکبان اتوماتيک بدون دخالت انسان نصب شود. حداقل دستگاه ها منصف تر از آدمها هستند.
افرین به بلیس !!
من جریمه شدم ولی در پیرینت نشون نداد وقتی پرسوجو کردم دیدم از راهنمائی صادر نشده
یک ماه قبل در محدوده بازار تهران پارک کردم.یک پارکبان از من درخواست هزار تومان کرد وقتی اصرار کردم قبض بدهد او یه مرد دیگه را هم صدا کرد و جوری با من رفتار کردند که از حرف خودم پشیمان شدم و از آنجا رفتم
آقا این باتوم چیه و با کدوم مجوز پارکبان با خودش حمل میکنه؟؟؟
ببخشید پس من چطور به دلیل عدم استفاده از این پارکومترها در خیابان شانزدهم امیرآباد جریمه شدم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست