بازدید 25616

شگرد جدید برخی پارکبان‌های تهران

موضوع استفاده از افرادی تحت عنوان و نام "پارکبان" تاریخچه‌ای قدیمی در کشورمان ندارد و نهایتاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بروز چنین پدیده‌ای به ۱۰ سال گذشته باز می‌گردد.
کد خبر: ۱۹۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸ 12 October 2011
شگرد جدید برخی از پارکبان‌های پایتخت توقف دوبله در خیابان‌ها و رد و بدل شدن شماره بین راننده و پارکبان است.

به گزارش فارس، موضوع استفاده از افرادی تحت عنوان و نام "پارکبان" تاریخچه‌ای قدیمی در کشورمان ندارد و نهایتاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بروز چنین پدیده‌ای به ۱۰ سال گذشته باز می‌گردد.

پرداختن به شرح وظایف این افراد را می‌توان در چند وظیفه کلی گنجاند که یکی از آنها نظم بخشیدن به نحوه پارک خودروها در حاشیه خیابان‌هاست تا دیگر اهالی خیابان دچار دردسر نشوند و به این ترتیب عبور و مرور هم از نظم بیشتری برخوردار باشد.

یکی دیگر از مسئولیت‌ها و شرح وظایف این افراد، تأمین امینت خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان است که به این ترتیب راننده خودرو در هنگام پارک کردن خیالش راحت باشد که به خودرو‌اش صدمه‌ای وارد نشده و لوازم داخل آن در حد معقول مراقبت می‌شود.

هر چند که این وظایف می‌تواند بیشتر هم باشد اما به همین چند وظیفه بسنده می‌کنیم تا بتوان به اصل ماجرا پرداخت و نتیجه منطقی گرفت.

چند روز قبل به یکی از خیابان‌های اطراف میدان ونک رفتیم و با دیدن پارکبان‌ها احساس خوشحالی کردیم که به طور قطع می‌توانیم جای مناسبی برای پارک خودرومان پیدا کنیم، اما تمام خیابان پر بود از خودروهایی که زودتر از ما رسیده و پارک شده بودند.

پس از ۲ بار بالا و پایین رفتن در خیابان به این نتیجه رسیدیم که جای پارک وجود ندارد و برای آنکه دیگر خیالمان راحت شود از مرد جوان پارکبان پرسیدیم: جای پارک نیست؟ که البته پاسخ جالبی شنیدیم.

پارکبان جوان گفت: نگران نباش! ماشینت را جایی که می‌گویم پارک کن و برو... ما هم خوشحال شدیم، اما دیدیم جای پارکی که نشانمان داد، دوبله بود و باید یک لاین خیابان را اشغال می‌کردیم.

با تعجب پرسیدیم: اینجا پارک کنیم؟... که جواب داد: بله. شماره موبایلت را هم به من بده!

پرسیدم: شماره موبایل برای چه؟... که مدعی شد اگر جایی خالی شود با تو تماس می‌گیرم تا بیایی و جای پارک ماشینت را عوض کنی!

پرسیدم: اگر پلیس بیاید و جریمه‌ام کند، چه؟... که مدعی شد: نگران پلیس نباش، فقط به محض آنکه زنگ زدم، سریع خودت را برسان و ماشینت را جا به جا کن.

به هر تقدیر از آنجا که کارمان حیاتی بود، ماشین را پارک کردیم و شماره‌مان را هم دادیم و خواستیم برویم که گفت: می‌شود ۲ هزار تومان!

گفتیم ساعتی چند حساب کردی؟ که گفت: دوبله قیمتش فرق می‌کند!

از قیمت و جای پارک دوبله که بگذریم سوال اصلی این است که آیا چنین رفتاری از یک پارکبان معقول و منطقی است؟

سوال دوم این است که اگر زنی راننده مجبور باشد که از چنین جای پارکی استفاده کند، واگذار کردن شماره تلفن به یک پارکبان، چه جایگاهی دارد و خدای نکرده بیم این نمی‌رود که مبادا رد و بدل شدن این شماره، در آینده مفسده به همراه داشته باشد؟

و سوال سوم این که ایجاد نظم در عبور و مرور خیابان با دوبله پارک شدن خودرو چه وضعیتی پیدا می‌کند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۰
بايد حقوق مكفي به پاركبان ها بدهند تا كارشان را درست و سالم انجام بدهند و با وجود اين همه آشفتگي و بي حساب و كتابي اين بنده خداها هم به فكر اين نيفتند تا با دوز و كلك شكم خودشان و زن و بچه هايشان را سير كنند .
سوال دوم این است که اگر زنی راننده مجبور باشد که از چنین جای پارکی استفاده کند، واگذار کردن شماره تلفن به یک پارکبان، چه جایگاهی دارد و خدای نکرده بیم این نمی‌رود که مبادا رد و بدل شدن این شماره، در آینده مفسده به همراه داشته باشد؟

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی هیچ خانم دکتر ، معلم و ....شماره ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اصل کار پارکبان اشتباه است و پول آن حرام
خیابان خدا رو کردن نوندونی بدون هیچ خدماتی
با سلام بنده چند وقت پیش جلوی بیمارستان دار آباد دیدم که پارکبان شماره ماشین ها را یاداشت می کرد آیا پارکبان وظیفه پلیس را هم ایفا می کند
عزیزم این کار رو خودت انجام دادی و دوبله پارک کردی حالا منعش می کنی و میگی "ایجاد نظم در عبور و مرور خیابان با دوبله پارک شدن خودرو چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ ". رطب خورده منع رطب نمی کند
بنده نیز از ضلع جنوبی سمت راست یکطرفه داخل کوچه پارک کردم یه نفر شخصی 1000 تومان گرفت و بنده بعداز بحث در باره کوچه عمومی چرا این مبلغ دریافت می شود مجبور شدم بپردازم چون کارم ضروری بود
كدام مسئوليت و امنيت؟ تنها چيزي كه پاركبانان وظيفه خود مي دانند دريافت و كسر وجه از حساب اتومبيل پارك شده است و ديگر هيچ.
من ماليات مي دهم
من عوارض مي دهم
من براي ساخت خيابان عوارض مي دهم
من براي ساخت خيابان ماليات داده ام
براي چه جهت پارك اتومبيلم پول بدهم
من به پاركبان پول نمي دهم
بارها دیده ام به جای شماره سویج ماشین را در اختیار پارکبان قرار می دهند تا اگر جایی خالی شد در آن پارک کنند. شماره که جای خود دارد.
سوال من این است که چرا شهر را می فروشند ،چقدر باید پول بدهیم!!!
اين موضوع در اسفند گذشته در همان منطقه و جلو بيمارستان شهيد هاشمي نژاد اتفاق افتاد
اصلاً شهرداري كنار خيابان چه خدماتي به مردم ارائه مي كند كه پول مي گيرد.
تازه شانس آورديم ماليات بر ارزش افزوده شاملش نمي شود.
بهتر است ناجا هر چه سريعتر اين بساط را جمع نمايد.بارها شاهد تخلفات اين افراد بوده ام و تعجب ميكنم چرا اقايان مرتبط نميبينند.
حرفت درسته ولي تو كه انقد قانونو دوست داري پارك نميكردي كه ديگه اينهمه گله كني. اگه شما و امسال شما پارك نكنين اين گله ها هم ديگه نيست. تازه اقاي قانون دوست اگه بجاي 2000 فقط 500 تومان ميگرفت بازم انقد سنگ قانونو به سينه ميزدي.
دوست عزیزی که نویسنده مطلب هستی ، افرادی مانند شما هستند که باعث رواج و رونق گرفتن چنین رفتارهای از افرای به اصطلاع تحت عنوان پارکبان می شوند دیگرانی هم که مث شما عجله دارن و کار فورس دارن اگر بجای قبول پیشنهادات این چنین فقط و فقط با شماره سامانه 1888 تماس حاصلمیکردند و موضوع را با روشنی و ذکر نام پارکبان متخلف فوق بیان میکردند به واقع میدیدند که در کمتر از 24 ساعت پارکبان فوق توسط واحد رسیدگی به شکایات پارکبان واقع در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 3 از کار اخراج وبرای شرکت بهره بردار فوق هم اخراج کتبی صادر میگردید تا دیگر چنین رفتار ی از یک پارکبان که فقط و فقط وظیفه نظم و ساماندهی پارک حاشیه ای در خیابانهای شهر را دارد تخلف سر نزند ویک توصیه کوچک برای شما دوست عزیز قبل از اینکه دست به نوشتن مطلب در فضاهای عمومی که هر خواننده ای آن را میخواند و شاید از آنموضوع اطلاع درستی نداشته باشد و با این نوشته شما رفتار و منشش نسبت به آن موضوع فرق کند پرهیز کن تا شاید شما هم به گوشه ی کوچک از وظایف شهروندی خود آشنا و با آگاهی کامل به آن عمل کنی . با تشکر از حوصله ای که برای خواندن پیام بنده صرف نمودی . جم شاد از تهران
بله متاسفانه همينطور است اينها حتي روي پل هم ماشين پارك ميكنند و اگه كسي خواست از خونش بياد بيرون بايد زنگ بزنن تا راننده ماشين بياد و ماشينشو برداره
از اين شهروند سئوال مي كنم كه چرا اين پول را پرداخته است.
اصل پارك دوبله خلاف قانون است و دادن رشوه به پاربان خلاف دوم اين شهروند.به نظر من خلاف اين شهروند محترم سنگين تر از آن پاركبان است كه با توجه به موقعيت و نياز خود اين پول را طلب نموده است.
مواردی از سایر تخلفات آشکار پارک بان ها :

1- ساعت شروع پارک که در برگه علامت میزنند معمولاً 15 دقیقه قبل تر از ساعت واقعی است. به طور مثال اگر پارک شما از ساعت 12 شروع میشود ، پارکبان در قبضی که به شما می دهد ساعت 12:15 را ثبت کرده . بارها شخصاً با این موضوع مواجه شده ام و با تذکری که دادم برگه رو اصلاح کرده اند.

2- بابت مثلاً 20 دقیقه دیرکرد ، پول یک ساعت پارک اضافی رو گاهاً از رانندگان طلب می کنند.

3- پارکبان پول را دریافت می کند اما قبضی به شما نمی دهد که این خود چندین حالت دارد.

4- شما بعد از اتمام کارتان با برگه اخطار پشت برف پاک کن مواجه میشوید که تهدید به جریمه شده اید . از ترس جریمه نشدن پول پارک را به پارکبان پرداخت می کنید ولی پارکبان قبضی به شما نمی دهد.

5- پارکبان بعد از این که پارک کردید پول پارک را از شما می گیرد اما می گوید که خود شخضاً قبض را بعداً زبر برف پاک کن قرار می دهد اما وقتی بر می گردید از قبض خبری نیست.

6- پارکبان پول را از شما گرفته ولی اساساً خیال صادر کردن قبض را ندارد. وقتی که طلب قبض کنید میگوید : "نیازی به قبض نیست ، برو، حواسم هست."

7- شما درخواست کارت پارک دو ساعتی می کنید ، اما پارکبان به بهانه این که قبض دو ساعتی تمام کرده ، برای شما قبض یک ساعتی صادی می کند ولی پول 2 ساعت را می گیرد.

8- پارکبان به شما کارت پارک مخدوش میدهد ، یعنی یک کارت پارک چندین بار به پارک کنندگان مختلف داده شده و هر بار هم بابت آن پول گرفته است.

9- پارک بان بعد از پارک کردن از شما طلب 2000 تومان می کند. بعد از این که با تعجب و سوال شما مواجه می شود ادعا می کند که این مبلغ علی الحساب است و اگر مدت کمتری ماندید ما بقی پول را به شما بر می گرداند . اما وقتی برگشتید شاید پارکبان در آن حوالی نباشد و اگر هم باشد به هزار بهانه ، مبلغ کمتری از آنچه که باید را به شما بر می گرداند.


لطفاً این نظر من رو منتشر کنید تا مسئولین امر به طور جدی به فکر نظارت بر اوضاع پارک بانها و پول های به ناحقی که از مردم می گیرند باشند. به عقیده بنده بهترین شیوه در حال حاضر ، همان استفاده از دستگاه خود دریافت/پرداز پارک می باشد ، مثل خیابان میرداماد.
مسخره ترین طرح ساماندهی پارک در دنیا همین طرح پارکبان هست.
- آیا گذاشتن پارکبان فضای پارک رو افزایش میده؟
- بجای گذاشتن پارکبان بهتر نیست از همون پارکومتر استفاده بشه
- هیچ وقت رضمایت مندی شهروندان از طرح پاکبان پایش شده است؟
- آیا بررسی شده که استفاده از پارکومتر چقدر در کار آفرینی موثر تر از پارکبان باشه؟
- میدونید چقدر خطای سهوی و بخصوص عمدی ماشین کمتر از پارکبان هست؟
در بسیاری از مناطق پارکبانها حتی قبض هم نمی نویسند ورقمی خارج از عرف تقاضا می کنند. راستی اگر کسی خواست خلافهای آنها را اطلاع دهد به کجا باید زنگ بزند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی