بازدید 23224
نگاهی به کارکرد کاروان ایران در اینچئون؛

رکورد طلای گوانگجو شکسته شد، ولی رتبه‌اش محقق نشد

کمیته ملی المپیک در روزهای پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی شرط قهرمانی و مدال‌آوری را شرط لازم برای اعزام تیم‌ها و کاروان‌های ورزشی ایران به کره‌جنوبی قرار داده بود و به این ترتیب، در روزهای پایانی، قلم قرمز روی نام بسیاری از تیم‌ها و رشته‌ها کشیده شد.
کد خبر: ۴۳۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴ 04 October 2014
رکورد طلای اینچئون شکسته شد، ولی رتبه‌اش محقق نشدکاروان ورزشی کشورمان امروز با مدال برنز نسیرین دوستی به کار خود در بازی‌های آسیایی اینچئون پایان داد تا دختران ورزشکار ایرانی اولین و آخرین مدال‌های کاروان ورزشی ما را در هفدهمین دوره رقابت‌های آسیایی اینچئون به دست آورند. هرچند کاروان رزشی ایران ‌نسبت به چهار سال پیش در یک رتبه پایین‌تر قرار گرفته، به امیدهای فراوانی را برای آینده ورزش کشورمان روشن کرده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند کاروان ورزشی ایران ‌با تعداد کمتری ورزشکار نسبت به دوره قبل در بازی‌های آسیایی شرکت کرده بود، در مجموع مدال‌ها تنها دو مدال کمتر از سال پیش است. چنانکه در گوانگجو کاروان ایران در مجموع ۵۹ مدال به دست آورد و امروز با برنز دوستی، شمار مدال‌های کاروان ایران به ۵۷ مدال رسید.

اما در موارد تفکیکی ایران با ‌۲۱ مدال طلا، رکورد طلاهای بازی‌های آسیایی گوانگجو را که در زمان خود یک رکورد شکنی بی‌نظیر بود، ‌شکست. همچنین با کسب ۱۸ نقره در بازی‌های امسال عملکرد بهتری نسبت به ۱۵ نقره گوانگجو داشت، ولی در مجموع با قرار گرفتن در رده پنجم به جای چهارم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به چهار سال پیش داشت که البته علتش را باید در پیشرفت چشمگیر قزاقستان جستجو کرد که روند صعودی بهتری نسبت به ما در این چهار سال داشته است.

بنا بر این گزارش، کمیته ملی المپیک در روزهای پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی شرط قهرمانی و مدال‌آوری را شرط لازم برای اعزام تیم‌ها و کاروان‌های ورزشی ایران به کره‌جنوبی قرار داده بود و به این ترتیب، در روزهای پایانی، قلم قرمز روی نام بسیاری از تیم‌ها و رشته‌ها کشیده شد. چنانکه واترپلویست‌ها و شیرجه‌روهای کشورمان، هیچ جایی در این کاروان نداشتند و شمار ورزشکاران ایرانی از ۳۵۰ تن گوانگجو به ۲۸۸ تن در اینچئون رسید. اما در عملکرد می‌بینیم که تفاوت فاحشی میان نتایج گوانگجو و اینچئون وجود ندارد و همین موجب می‌شود تا این اعتماد به‌ نفس به ورزش ما داده شود که گوانگجو یک تصادف نبود و ورزش ما نبود و ظرفیت‌های ورزش ما در سطح قهرمانی به خوبی شکوفا شده است.
 
این در حالی است که در همین کاروان امسال هم بسیاری از رشته‌ها‌، حسابی ما را ناامید کردند و اگر نمایشی متناسب با ظرفیت‌های همیشگی‌شان داشتند، شاید کاروان کشورمان امروز در رتبه‌ای بهتر از الانش ‌داشت. جودوکاران و وزنه‌برداران از جمله آن تیم‌هایی بودند که با نمایش دور از انتظار، دست‌کم سه مدال ‌طلا را از کاروان کشورمان دریغ کردند. البته نباید از میزبانی غرض‌ورزانه کره‌ای‌ها هم گذشت که با یکی دو مورد ناداوری در کشتی فرنگی، یکی دو مدال خوشرنگ کاروان ما را به لیست مدال‌های خودشان افزودند. با همه این‌ها الان و در آخرین لحظات هفدهمین دوره رقابت‌های آسیایی اینچئون عملکرد کاروان ورزشی کشورمان به گونه‌ای‌ ا‌ست که موجی از امیدواری در میان ورزش‌دوستان کشورمان پدید آمده است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید توجه زیادی به آن شود، چگونگی حضور بانوان ایرانی در این دوره بازی‌هاست. از روز اول و در شرایطی که در بخش مردان موفق به کسب مدال نشده بودیم، توسط بانوان به مدال رسیدیم و پس از چند مدال بانوان بود که مردان هم در رشته ووشو موفق به کسب مدال شدند. این نوع حضور بانوان، حکایت از انگیزه بالای زنان ورزشکار ایرانی دارد که دیگر میدان‌های بزرگ را برای خود دست نیافتنی نمی‌بینند و جالب است که وقتی مدالی را از دست می‌دادند، آنقدر ناراحت بودند که معلوم بود، در ذهن خویش، خود را روی سکو تصور کرده‌اند که همین موضوع قابل توجه است. وقتی ما در رشته‌ای مثل دوومیدانی می‌بینیم که مریم طوسی و سپیده توکلی، همه تلاششان را می‌کنند تا به مدال برسند، یعنی اینکه بعضی تابوهای ذهنی در ورزشکاران ما شکسته و آن‌ها در رشته‌هایی که تا به این دوره بازی‌ها مدال نداشته‌ایم نیز دنبال مدال می‌گردند. ما در این دوره بازی‌ها می‌بینیم که نخستین مدال دوومیدانی بانوان در تاریخ بازی‌های آسیایی توسط لیلا رجبی به دست می‌آید که این مدال نقره، خیلی بیشتر از یک نقره ارزش دارد، زیرا مقدمه‌ای است برای امیدواری بیشتر بین بانوان.

همچنین کاروان ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در بخش بانوان به یک طلا رسید؛ اما در این دوره تعداد طلای بانوان افزایش پیدا کرد و از یک طلا به دو مدال رسید که این می‌تواند پیغام‌های بسیاری ‌برای ما داشته باشد و کمک کند به اینکه در روزهای آینده توجه بیشتری به ورزش زنان شود.

از نکات بارز دیگر این دوره از رقابت‌ها، مدال‌آوری در برخی از رشته‌هایی بود که پیش از این سابقه مدال‌آوری در آن نبود. رشته‌هایی مثل «کایرین» که از رشته‌های دوچرخه سواری است و همچنین کامپوند که اولین دوره حضور در بازی‌ها را تجربه کرد. مدال طلا و خوشرنگ والیبال هم حسن ‌تامی بود بر همه مدال‌های کاروان ایران که طلاهای از دست رفته فوتبال و بسکتبال را هم جبران کرد.

هنوز برای بررسی عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی زود است. باید کاروان برگردد و با عبور از هیجانات این بازی‌ها در نشست‌های کار‌شناسی، عملکرد ۲۲ رشته‌ای را که راهی این بازی‌ها شدند، ‌بررسی کرد و سرانجام تصمیم گرفت ‌به این کاروان باید نمره قبولی داد یا خیر؛ اما آنچه از برآورد اولیه این کاروان به دست می‌آید، این است که چراغ امید در کاروان ورزشی ایران روشن شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری