بازدید 4290

توزیع واکسن پنتاوالان از امسال بین نوزادان

کد خبر: ۴۳۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 23 September 2014
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌‌های بیمارستانی با اشاره به تزریق واکسن پنتاوالان از امسال برای تمام نوزادان گفت:‌ از زمانی که بیمارستان ایجاد شد عفونت بیمارستانی همراه با آن در بین بشر وجود داشته است.

به گزارش فارس، حسین معصومی اصل رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌‌های بیمارستانی در نشست خبری دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال گفت: واکسن پنتاوالان امسال برای اولین‌‌بار از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان برای تمام تازه‌ متولدان در دسترس قرار می‌گیرد و به نوبت سایر واکسن‌هایی که تاکنون در دسترس قرار نداشت ارائه خواهد شد.

وی درباره بیماری‌های بازپدید تصریح کرد: این بیماری‌ها به علت مقاومت میکروبی ایجاد می‌شود یعنی میکروب‌های بیماری‌زا پس از مدتی با مقاومت در مقابل داروها به چرخه زندگی بازمی‌گردند و بهداشت را دچار مشکل می‌کنند که یکی از آنها عفونت‌های بیمارستانی است.

معصومی خاطرنشان کرد:‌ برای جلوگیری از انتشار عفونت بیمارستانی و در کل اینگونه بیماری‌ها باید اصول بهداشتی را مراعات کرد به ویژه کادر پزشکی، بیماران و همراهان بیماران باید دست‌ها را مکرراً با مواد ضدعفونی‌کننده پایه الکل شستشو دهند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌‌های بیمارستانی یکی دیگر از راههای جلوگیری از انتشار برخی بیماری‌ها را ایجاد اتاق منفی توصیف و تصریح کرد: برخی بیماری‌ها از طریق تنفس منتقل می‌شوند زیرا به علت وزن کم ترشحات در هوا شناور می‌مانند و به فرد دیگر منتقل می‌شوند. پس اینگونه افراد باید در اتاق ایزوله و فشار منفی که دارای تهویه است نگهداری شوند.

وی با اشاره به عدم ضرورت بستری کردن تمام بیماران در اتاق‌های فشار منفی گفت: این گونه اتاق‌ها در برخی بیمارستان‌ها وجود داشته و وزارت بهداشت در تلاش است در تمام بیمارستان‌ها اینگونه اتاق‌ها را ایجاد کند.

معصومی خاطرنشان کرد: عفونت بیمارستانی از زمان ایجاد بیمارستان همراه با بشر بوده است و بر اساس آمارها میانگین ابتلای بیماران بستری در بیمارستان‌ها به عفونت‌های بیمارستانی در ایران بین 8 تا 10 درصد است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌‌های بیمارستانی افزود: این آمار در کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا بین 6 تا 11 درصد است و بر این اساس می‌توان گفت ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته از نظر ابتلا به عفونت بیمارستانی آمار بالاتری داشته و در عین حال فاصله بسیار زیادی با کشورهای در حال توسعه دارد.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه از شیوع کرونا در ایران در آستانه آغاز سفرهای حج گفت: در این راستا آموزش‌های گسترده‌ای به کاروان‌های حج ارائه می‌شود و خوشبختانه سازمان حج و زیارت نیز با وزارت بهداشت همکاری نزدیکی دارد ضمن اینکه حجاج در مبادی ورودی به کشور غربالگری می‌شوند.

سیدمحمدرضا بلورساز، رئیس دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال نیز در این نشست با اشاره به حضور 100 عضو در انجمن عفونی اطفال گفت:‌ بالاترین و مهمترین رشته‌های تخصصی اطفال رشته عفونی اطفال است و در حقیقت این رشته مادر تمام تخصص‌های اطفال است.

وی افزود: انجمن عفونی کودکان در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان فعالیت دارد به ویژه در حوزه آموزش که سالانه یک نیمه کنگره بین‌المللی برگزار کرده که در آن مهمان خارجی نیز حضور دارد.

بلورساز خاطرنشان کرد: سالانه دو نشست بازآموزشی برگزار می‌شود و ماهیانه یک جلسه با حضور پزشکان اطفال در یک بیمارستان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در مورد یک بیماری پیچیده تبادل‌نظر می‌کنند.

پرویز طباطبایی، دبیر اجرایی دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال نیز در این نشست گفت: تلاش می‌شود مباحث مطروحه در کنگره برای شرکت‌کنندگان جذاب و جالب باشد. برای مثال در این کنگره درباره تزریق واکسن بیماری سیاه سرفه در سنین بیش از 10 سال صحبت خواهد شد.

وی افزود: واکسن سیاه سرفه باید در 2،4،6 و 18 ماهگی به نوزادان تزریق شود ولی اخیراً با توجه به اپیدمی سیاه سرفه بسیاری از کشورهای پیشرفته در سنین بین 10 تا 11 ساله نیز از این واکسن تزریق می‌کنند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در گذشته علت فقدان واکسن سیاه سرفه به علت عوارض مغزی و ذات‌الریه ناشی از بیماری سیاه‌‌سرفه جان خود را از دست می‌دادند که خوشبختانه با تزریق همگانی این واکسن شیوع آن تا حد زیادی کنترل شده ولی هنوز ریشه‌کن نشده است.

دبیر اجرایی دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال افزود: استراتژی واکسیناسیون در کشورهای مختلف بر اساس وضعیت مالی هر کشور متفاوت است برای مثال در ایران واکسن سه گانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کل خوب و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است ولی عوارض مخصوص به خود را دارد.

طباطبایی خاطرنشان کرد: در کشورهای دارای اوضاع اقتصادی مطلوب واکسن دیگری به کار گرفته می‌‌شود که عوارض کمتر و مصونیت کمتری نیز دارد و وزارت بهداشت به دنبال استفاده از واکسن‌های کم عوارض‌تر است که مشکل مالی مانع از انجام این امر است.

وی تأکید کرد:‌با تزریق واکسن سیاه‌سرفه به صورت فراگیر بین نوزادان مرگ‌ومیر بسیار کم شده است اما در برخی مناطق مردم همچنان در مقابل تزریق این واکسن مقاومت می‌کنند بنابراین امیدواریم با مشارکت همگان در طرح واکسیناسیون در مقابل سیاه‌سرفه ابتدا به این بیماری کاهش یابد.

علی‌اکبر رهبری‌منش، دبیر علمی دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال نیز در این نشست خبری از ارائه میزگردهایی با موضوع پیشگیری و واکسیناسیون در کودکان، ارائه واکسن‌های 5 یا 6 ظرفیتی و همچنین آنتی‌بیوتیک‌های جدید و کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک به اضافه نقش تصویربرداری در تشخیص عفونت‌های کودکان خبر داد.

وی افزود: ایدز در کودکان به عنوان یک مسئله روز جهان در این همایش مطرح خواهد شد و از آنجا که بشریت حربه‌ای برای مقابله با ایدز ندارد باید از طریق اینگونه همایش‌ها سطح آموزش بالا رفته و رفتارهای پرخطر کاهش یابد تا از شیوع ایدز جلوگیری شود.

رهبری‌منش عفونت‌های نوپدید و بازپدید مانند بیماری‌های سارس و آبله و همچنین سل در کودکان را از دیگر محورهای این همایش برشمرد و گفت:‌ سل بیماری مرموز با چهره‌های مختلف است و متأسفانه واکسن به کار رفته برای این بیماری نیز کم تأثیر بوده و این مهم بررسی این بیماری را ضروری می‌سازد.

محمدرضا بلورساز، رئیس این همایش نیز در رابطه با انجمن عفونی اطفال گفت: نقش انجمن پیش از همه نقشی پیشگیرانه است و مسئله اصلی در پیشگیری بحث واکسیناسیون است؛ در ایران 10 نوع واکسن تزریق می‌شود که این عدد باید به 15 تا 16 نوع برسد زیرا بسیار بیماری‌های مهمی هستند و تقاضای این همایش به انجمن عفونی اطفال اجرای تمام 16 نوع واکسن است.

رئیس دهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال افزود: چندی پیش دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد در آینده‌‌ای نزدیک واکسن پنتاوالان شامل واکسن سه گانه، حاوی کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه به اضافه هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B است.

وی خاطرنشان کرد: واکسن پنوموکوک را نیز شرکتی خصوصی وارد کرده که مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته است اما به علت گران بودن آن تنها برای کودکان دچار نقص ایمنی یا خودایمنی مصرف می‌شود زیرا هر دوز آن 150 هزار تومان هزینه دارد که باید 4 دوز مصرف ‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت درباره واکسن آنفلونزا گفت: سال گذشته واکسن آنفلونزا با تأخیر وارد بازار شد ولی امسال از این نظر مشکلی نداریم ولی توجه به دو نکته ضروری است نخست از آنجا که تمام افراد بالاتر از 6 ماه می‌توانند از این واکسن استفاده کنند و تعداد واکسن‌های انفلونزای موجود در کشور به تعداد جمعیت نیست بنابراین تنها افرادی که نیازمند این واکسن هستند با تجویز پزشک باید استفاده کنند و حتی می‌توان گفت کودکان سالم نیز نیازی به تزریق واکسن آنفلونزا ندارند.

معصومی نکته دوم توجه به زنجیره سرما در مصرف این واکسن توصیف کرد و اظهار داشت: هر واکسنی زنجیره سرما دارد یعنی پس از آنکه از یخچال خارج شد تا مدت‌ زمان معینی توانایی حفظ خود را دارد و اگر مدت زیادی در خارج از یخچال باقی بماند نه تنها اثری نخواهد داشت بلکه شاید عوارضی را برای فرد در پی داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری