بازدید 8500
۱
تحلیل «لس‌آنجلس تایمز»؛

آمریکا نمی‌تواند اهمیت نقش ایران در عراق را انکار کند

طی روزهای اخیر و در پی اعلام شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی به هدایت آمریکا برای مبارزه با تروریست‌های داعش، بحث‌های فراوانی درباره مشارکت کردن یا نکردن ایران در این ائتلاف مطرح شده است. در این میان، یک روزنامه آمریکایی ضمن انتشار گزارشی تحلیلی از نفوذ ایران در عراق بر این باور‌ است حضور یا عدم حضور رسمی ایران در این ائتلاف، تأثیری در اهمیت تعیین کننده ایران نخواهد داشت.
کد خبر: ۴۳۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵ 16 September 2014
حضور نداشتن در ائتلاف، از اهمیت ایران در عراق کم نمی‌کندطی روزهای اخیر و در پی اعلام شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی به هدایت آمریکا برای مبارزه با تروریست‌های داعش، بحث‌های فراوانی درباره مشارکت کردن یا نکردن ایران در این ائتلاف مطرح شده است. در این میان، یک روزنامه آمریکایی ضمن انتشار گزارشی تحلیلی از نفوذ ایران در عراق بر این باور‌ است حضور یا عدم حضور رسمی ایران در این ائتلاف، تأثیری در اهمیت تعیین کننده ایران نخواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی به بررسی روند شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و نقش ایران در مبارزه با این گروه تروریستی پرداخته و می‌نویسد، ایران نقش‌ کلیدی در هر گونه تلاش برای مبارزه با تروریسم در منطقه، به ویژه در عراق دارد.

در این مطلب آمده است: در گوشه‌ای دورافتاده در شمال شرقی عراق، یک قدرت خارجی نقشی تعیین کننده در مبارزه با داعش ‌بازی می‌کند و این قدرت، ایالات متحده نیست.

ملا‌بختیار، سرپرست نظامی نیروهای پیشمرگه کرد و از سیاستمداران محلی کردستان عراق، به صراحت از نقش مهم ایران در زمینه همکاری‌های لجستیکی، اطلاعاتی و تأمین تجهیزات نظامی برای نیروهای کرد سخن می‌گوید.

ملا بختیار ضمن قدردانی از کمک‌های ایران می‌گوید: «آن‌ها به ما موشک، توپ جنگی و نقشه دادند... ما به شدت به این چیز‌ها نیاز داشتیم». وی ضمن تأیید حضور مستشاران نظامی سپاه پاسداران در کردستان، حضور این مستشاران را در نبرد نیروهای کرد برای بیرون راندن تروریست‌ها از «جلوله» و حومه این شهر «بسیار سودمند» می‌خواند.

ایالات متحده تمایلی به تأیید این موضوع که این کشور در مبارزه با داعش با ایران در یک مسیر است، از خود نشان نمی‌دهد.

واشنگتن می‌گوید، ‌از ایران برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش دعوت نکرده و جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی پاریس ـ که به همین منظور برگزار می‌شود ـ «مناسب نیست».

اما تکذیب و انکار نمی‌تواند واقعیت میدانی موجود در عراق را ـ که ایران یک بازیگر مهم در آن به شمار می‌رود ـ تغییر دهد. پیش از آنکه نیروی هوایی آمریکا حملات خود را علیه مواضع داعش در شمال عراق آغاز کند، ایران حضوری قوی در این کشور داشت. در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نیز این نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران بودند که به ارتش ضعیف عراق کمک کردند تا جلو‌ پیشروی افراط‌گرایان به سمت بغداد را بگیرد. ایران به سرعت در راستای کمک به ارتش عراق و همچنین نیروهای پیشمرگه کرد در شمال این کشور فعال شد.

بسیاری در آمریکا، درباره اینکه داعش تهدیدی مستقیم علیه ایالات متحده باشد تردید دارند. اما تردیدی نیست که این گروه منافع ایران را ‌مستقیم ‌تهدید ‌می‌کنند. بیش از هر چیز، باید اشاره کرد که تروریست‌های داعش نوک پیکان حملات خود را متوجه شیعیان کرده و صد‌ها، بلکه هزاران تن از معتقدان به تشیع را ‌قتل‌عام کرده‌اند.

شهر جلوله در عراق که از میانه ماه اوت در اختیار داعش بود، تنها ۲۰ مایل با مرز ایران فاصله داشته و در نزدیکی یک گذرگاه اصلی میان دو کشور قرار دارد. این بخش از عراق که به واسطه رود دیاله و شعبات آن به دو بخش تقسیم می‌شود، جزئی از استان دیاله به شمار می‌رود که یکی از نقاط اصلی درگیری میان داعش و نیروهای دولتی ـ مردمی است.

اما افزون بر مناطق شمالی، ایران در مناطق جنوبی عراق نیز در زمینه مبارزه با داعش نقشی کلیدی ایفا کرده است. مهم‌ترین گروه شبه نظامی شیعه عراقی که با نیروهای ارتش عراق در جنوب همکاری می‌کند، «سپاه بدر» است که گفته می‌شود، نیروهای آن در ایران آموزش دیده‌اند. هم اکنون نیز ایران کمک‌های لازم را در اختیار این نیرو‌ها قرار می‌دهد. این در حالی است که آمریکا هنوز کار عملی برای کمک به نیروهای ضد داعش در عراق انجام نداده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
(صمٌّ بکمٌ عمیٌ )سران کرولال وکور کشورهای استعمار گر چشم دیدن ،گوش شنیدن وزبان گفتن سخن حق را ندارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی