بازدید 17927
۶
نیک‌نژاد زیر بار رأی حکمیت نرفت؛

«لاله» ۷ میلیاردی بالاخره در دادگاه تعیین تکلیف می‌شود

بنا بر ‌رأی رضاداد، پروژه «لاله» باید از آغاز مهر ماه و همزمان با مسابقات رالی فدراسیون که از شیراز آغاز می‌شود، فیلمبرداری آغاز شود و در ۴۵ روز کاری فیلمبرداری به پایان برسد اما بعید به نظر می‌رسد ‌چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا شواهد نشان می‌دهد بنا بر پیش بینی‌ها نیک‌نژاد رأی حَکَم را نپذیرفته و ظاهراً می‌خواهد از راه قضایی پیگیر حقوق این پرونده شود.
کد خبر: ۴۳۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ 15 September 2014
پس از صدور رأی حَکَمیت درباره پروژه «لاله» و تعیین مالکیت حقوق معنوی و مادی این فیلم از جمله حق مالکیت این اثر به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی به عنوان سرمایه‌گذار، کارگردان این فیلم به شدت پرخرج مطابق با پیش‌بینی‌ها، رأی حکم تعیین شده در قرارداد این فیلم را نپذیرفت و در نهایت رأی در دادگاه تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش «تابناک»، پروژه «لاله» که تاکنون بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه روی دست مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی گذاشته و جزو میراث مدیران گذشته این مرکز به شمار می‌رود، پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در روزهای اخیر با رأی شفاف حکمیت روبه‌رو شد و علیرضا رضاداد که در‌‌ همان آغاز کار ‌به حَکَمی انتخاب شده بود، رأی به تعلق حقوق معنوی، مادی و طبیعتاً رایت این فیلم به سرمایه‌گذارش داد.

بنا بر‌ آنچه در رأی رضاداد تأکید شده بود، پیروی نکردن طرفین از شیوه‌های استاندارد و معمول و قابل قبول تولید فیلم و بلاتکلیف نگه داشتن مسائل مربوط به جذب سرمایه، نحوه تولید و مدیریت پروژه و نحوه پخش و توزیع و نحوه مشارکت در سود و زیان که در معمول‌ترین قرارداد‌ها نیز به روشنی مطرح و مورد توافق قرار می‌گیرد، موجب شده ‌که برداشت‌های گوناگونی از موضوع ایجاد شود و بنا بر آن داوری و پیش‌داوری‌هایی صورت گیرد و انتظاراتی از پروژه پیدا شود.

همین ‌تعیین نشدن قواعد بدیهی در زمان شکل گیری چنین قراردادی، باعث شده این پروژه کاملاً شکست خورده باشد و با در نظر گرفتن یک و نیم میلیارد تومان تا پایان فیلمبرداری ۳۰ درصد باقی‌ مانده و برآورد اولیه برای پست پروداکشن ۶۰۰ هزار دلار بوده که بر پایه آن، ۳. ۳ میلیارد بودجه علاوه بر بودجه ۶.‌۷ میلیاردی تاکنون هزینه شده برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است و هزینه تولید این پروژه ۱۰ میلیارد تومان خواهد شد و طبیعتاً این پروژه توان ۲۰ میلیارد تومان فروش برای بازگرداندن این هزینه را ندارد!

«لاله» 7 میلیاردی بالاخره در دادگاه تعیین تکلیف می‌شود

بنا بر ‌رأی حکم: «... آقای نیک‌نژاد به جهت انجام مراحل تحقیق و نگارش فیلم‌نامه و الزامات آن و تلاش‌هایی که پیش از آغاز پروژه برای اجرایی شدن پروژه نموده‌اند و تلاش‌هایی که لازم است پس از پایان فیلم و در مراحل پخش و توزیع با پروژه داشته باشند، در سود فیلم به میزان ۳۰ درصد سهیم خواهند بود که پس از درآمدزایی باید از سوی مرکز به ایشان پرداخت گردد ولی مالکیت و کلیه مسئولیت‌ها و اختیارات ناشی از مالکیت فیلم در حیطه اختیار و مسئولیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است‌».

همچنین ۳۵۰ میلیونی که نیک‌نژاد خارج از پروژه دریافت کرده، به عنوان بدهی او لحاظ ‌و قرار شده به عنوان بدهی از محل سود کسر شود که با توجه به شکست خورده بودن این پروژه در گیشه، عملاً نیک‌نژاد در این مرحله بدهکار است و بخشی از مبالغی را که دریافت کرده، در صورت عدم سوددهی پروژه باید بازگرداند و البته با توجه به ادعای این کارگردان مبنی بر سوددهی این پروژه، نیک‌نژاد نباید چندان نگران باشد، مگر آنکه به گفته‌هایش اعتقاد نداشته باشد.

مطابق با رأی علیرضا رضاداد، پروژه «لاله» باید از آغاز مهرماه و همزمان با مسابقات رالی فدراسیون که از شیراز آغاز می‌شود، فیلمبرداری آغاز شود و در ۴۵ روز کاری فیلمبرداری به پایان برسد؛ اما بعید به نظر می‌رسد، چنین شود، زیرا شواهد نشان می‌دهد بر پایه ‌پیش‌بینی‌ها نیک‌نژاد رای حَکَم را نپذیرفته و ظاهراً می‌خواهد از طریق قضایی پیگیر حقوق این پرونده شود.

با این اوصاف ۷ میلیارد تومان هزینه‌ای که در این پروژه شده، همچنان بلاتکلیف ‌خواهد ماند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز تا مشخص شدن تکلیف این پرونده در مراجع قضایی، توان ورود نخواهد داشت، چرا که حَکَم پرونده اقدام تنبیهی در رأی صادره در نظر نگرفته و مشخص نیست، اگر هر یک از طرفین (نیک‌نژاد به عنوان کارگردان و طباطبایی‌نژاد به عنوان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) به این رأی عمل نکند، تکلیف چه خواهد بود؟

البته با توجه به آنکه بنا بر ‌قرارداد «لاله»، در صورت اختلاف رأی حَکَم مبناست، در دادگاه نیز رأیی مشابه صادر خواهد شد؛ اما در پایاکن اتفاقی که تا مشخص شدن تکلیف این پروژه در محاکم قضایی رخ خواهد داد، ادامه بلاتکلیفی این پروژه خواهد بود؛ رخدادی که در نوع خود بی‌سابقه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اگر من وزیر بودم تا الان این مشکل حل شده بود
خیلی جالبه که از کسی فیلم ساخته شده که نه یک بار، بلکه چندین بار در مسابقات اتومبیلرانی ایران تقلب و دوپینگ صنعتیش برملا و ثابت شد!
پولی که رفت دیگر به جیب مردم باز نخواهد گشت. فقط یک نمونه نام ببرید که غیر از این بوده باشد ، کانادا ، امریکا، فرانسه و کشورای دیگه از این پولهای بادآورده ایرانی زیاد به خودشون دیدن
کاش یه روزی قراردادهای میلیاری فوتبالیست ها هم تکلیفش مشخص می شد!
ما که نفهمیدیم لاله کیه . پروژه چیه . این وسط کی قراره ماشینو برونه . ولی اگه راننده خوب خوش تیپ با کلاس توپ مایه دار و تحصیل کرده خواستید من در خدمتم
ای کاش این هزینه ها برای آشنایی جوانان ما با زندگی ائمه ویاران ایشان هزینه می شد .مانند مختار که یک چهره مهجور را شناساند چه بسیار یاران امامان واولیاکه مهجورند وزندگی آنها می تواند می تواند سرمشق زندگی جوانان ماگردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار