بازدید 38305
آب الفبای آبادانی است و بی آبی ...

همگی مردود شدیم؛ تصاویر این را می‌گویند!

همگی مردود شده‌ایم، چون نتوانسته‌ایم هیچ تغییری پدید آوریم و به جای اقدام منفعلانه، نشسته‌ایم تا سال آبی جدید آغاز شده و بارش نزولات جوی بحران را بشکند، غافل از آنکه پیش بینی‌ها حکایت از تداوم کاهش بارندگی‌های سالانه دارد که معنای آن، رسیدن سالی خشک‌تر است و بحرانی عمیق‌تر!
کد خبر: ۴۳۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ 06 September 2014
«آب الفبای آبادانی است»؛ اگر درک این مثل در ممالک پر آبی مانند کشورهای اروپایی دشوار باشد، در سرزمین خشک و کم آبی مانند بیشتر نواحی کشورمان، کسی را نمی‌توان یافت که در درست بودن آن شک داشته باشد؛ هرچند کمتر به این نکته می‌اندیشیم که اگر آب، آبادانی به همراه می‌آورد، پس بی‌آبی مقدمه ویرانی خواهد بود و باید نگران رسیدنش بود!

روستاهای شهر خنداب

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور و هیأت دولت در حالی امروز هفتمین سفر استانی خود به خراسان رضوی را آغاز کرده‌اند که مدتی‌ است بحران بی‌آبی مناطق بسیاری از آن استان و استان‌های مجاور را درنوردیده و اینقدر مشکل آفرینی کرده که اگر توزیع آب در دستور کار قرار نمی‌گرفت، می‌توانست فاجعه بیافریند.

سال کم بارشی که پشت سر گذاشتیم، به کمک گرمای کم سابقه تابستان امسال، آنچنان منابع محدود آب شرب در کشور را تحت تأثیر قرار داده که عجیب نیست بشنویم و ببینیم در برخی مناطق، مردم به مصرف آب‌های آلوده تن داده و نگرانی از شیوع بیماری‌های گوارشی هم مزید بر دیگر نگرانی‌ها شده؛ اما آیا این همه به چشم ما و شما آمده است؟

محمد آباد - بهشر

کافی است تا نیم نگاهی به تصاویر مخابره شده از مشکلات بی‌آبی در برخی نقاط دور و نزدیک کشور بیندازیم تا دستمان بیاید که چقدر از این بحرانی که می‌تازد، آگاهی یافته‌ایم و معنای اخباری که در این باره به گوشمان می‌رسد، چیست؛ اخباری که حکایت از به مخاطره افتادن زندگی هموطنانمان در بوشهر، اراک، خوزستان، خراسان، سیستان و بلوچستان و در بسیاری نقاط دیگر بر اثر کمبود آب شرب دارد.

این در حالی است که به رغم رقم خوردن این همه رخداداهای بد در بسیاری نقاط کشور، بسیاری از ما اینقدر از درک درست ماجرا به دوریم که می‌بینیم تغییرات خاصی در مصرف سرانه آب در کشور به ثبت نمی‌رسد؛ یعنی هنوز به مانند گذشته حمام می‌رویم، مثل قبل گهگاهی خودرو و فرش می‌شوریم، ابایی نداریم از آب پاشی حیاط و... که نتیجه آن هر چه باشد، صرفه جویی نیست.

بخش تلنگ - جنوب سیستان و بلوچستان

فارغ از رخ ندادن تغییر در روند مصرف، هر چه اخبار را زیر و رو می‌کنیم، نشانه‌ای از تغییر در مسئولان نیز نمی‌توانیم بیابیم، به ویژه آنجا که می‌بینیم در هدررفت آب در اثر فرسودگی شبکه گسترده توزیع، هیچ تغییری حاصل نیامده، بحران و اثرات آن به خوبی برای مردم روشنگری نشده و گام مؤثری در فرهنگ سازی برداشته نشده، تغییری در الگوی هدایت آب به کشاورزی یا شرب پدید نیامده و در پایان اینکه هیچ کار پیشگیرانه‌ای در دستور کار قرار نگرفته است.

روستای ایلن - زنجان

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت در آزمون تغییر دادن الگوی مصرف آب همگی مردود شده‌ایم؛ همگی مردود شده‌ایم چون نتوانسته‌ایم هیچ تغییری در آن پدید آوریم و به جای اقدام منفعلانه، نشسته‌ایم تا سال آبی جدید شروع شده و بارش نزولات جوی بحران را بشکند، ولی غافل هستیم که پیش بینی‌ها حکایت از تداوم کاهش بارندگی‌های سالانه دارد که معنای آن، بازگشت بحرانی به مراتب سخت‌تر در سال آبی بعد است.

این در حالی است که ابعاد شوم ماجرا بسیار فرا‌تر از این حرف هاست، زیرا با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود فیزیکی آب است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، حتی با رساندن خود به باﻻ‌ترین راندمان و بهره‌وری ممکن در مصرف آب، باز برای تأمین نیاز‌هایشان آب کافی نداشته باشند.

روستای نهور - خراسان جنوبی

اینجاست که پیش بینی کنندگان تنها راه خروج این کشور‌ها از آینده تلخشان را افزایش منابع آب قابل استحصال خوانده‌اند که اگر قرار باشد برای کشورمان به عدد و رقم بیان شود، چنین معنایی خواهد داشت: ایران برای حفظ وضع موجود خود تا سال ۲۰۲۵ باید بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید.

اکنون می‌توانیم خودمان و مسئولان را راحت‌تر مورد سؤال و قضاوت قرار دهیم که با روند امسال، تا چه اندازه به موفقیت در این هدف نزدیک شده‌ایم؟!

روستای چنشت - خراسان جنوبی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۴۴
انتشار یافته: ۶۴
باید هر چه زودتر جایگزینی برای آب پیدا کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
فاضلاب خوبه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
کاش یه کم شعور داشتی و میفهمیدی که اینجا دیگه جای این شوخی مسخره نیست محمد جعفر خان.
حالا یه کم ملت بهت خندیدن، فکر کردی دیگه هر چی بگی همه خوششون میاد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
شما پیدا کن خبر مان کن .مواظب باش آمریکاییی ها جذبت نکننها؟
2کتر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
لطفا در پایین نظرتون یکی از این جایگزین ها رو بگو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صرفه جویی مسخره
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
خیلی جالبه میایم به درختا گل گیاه این روزا با سیستم قطره ای آب میدیم به خاطر صرفه جویی! ولی هر نفر چند متراژ آب و فقط تو چند دقیقه حیف و میل میکنه!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
پالم
اسی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
خدایا خودت کمک ملت ایران کن، انشالله امسال در تمامی مناطق میهن عزیز ایران به اندازه کافی نزولات آسمانی ببارد.
آمین
. . . . . ..........................................
کاملا با نظرتون موافقم خیلی ها خصوصا در تهران اصلا رعایت نمی کنند که هیچ تازه اگر تذکری داده شود خیلی راحت با گفتن((دروغ)) که آین آب چاه هستش به شستن ماشین و حیاط و غیره ادامه می دهند. این یعنی که ببخشید ما تافته ای خدا بافته از مردم هستیم و روی دیگر این داستان همانطور که در قرآن کریم آمده است وای بر مردمی که کفران نعمت و اسراف کنند!!!
اينقدر سد زدند تو كشور كه مسير ابها روي زمين و زير زمين رو تغيير دادن خدا ميدونه چند تا رودخانه و درياچه رو خشك كردن كشور همان كشوري هست كه خدا ميدونه چند هزار يا ميليون ساله كه هست بارش هم كه از همه سال بيشتر داشتيم مقصر٩٠٪ دولت بوده الان هم مثل كشورهاي عربي كه ٥٪ ايران بارندگي ندارن بايد اب دريا را شيرين كرد تا ملت صداشون در نيومده
این عکسها رو علاوه بر سایت های خبری باید صدا و سیما در سطح فراگیر و مستمر به نمایش بگذارد
,
بجای نمایش تبلیغات اقتصادی که جیب ثروتمندان رو پر تر میکند , وضعیت این هموطنان عزیز و صبور رو نشان بدهند تا شاید تلنگری باشد برای خودخواهان ... واقعا دردناک....واقعا در این مورد روفوزه که هیچ راست راستی کله همه مان در کوزه رفت ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
شما یه استراحتی بکن.
فکر کنم الآن یک ماهی هست داری روی کیبورد غذا میخوری.
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
عجب چالشی شده این مریم......!!
این پسری که این آب رو خورده الان زنده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
به نظر میاد اون پیرزنی که داره آب را خالی میکنه در حال گریستنه.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
من بارها خوردم نمردم ، چند بار دل درد شدم ، ولی مطمین باش از پارازیت ها خطرنک تر نیست
این عکسها دلیل بر این نمی شود که بگوییم ما آب نداریم یا حتی کمبود آب داریم ما مدیریت نداریم ما با دانش روز جلو نمی رویم هنوز 90 درصد کشاورزی ما به روش غرقابی آبیاری میشود ما به یک اقیانوس و سه دریای بزرگ راه داریم چرا باید کمبود آب داشته باشیم ما همه چی داریم الا مدیر و ادم های کاربلد
مشاهده این تصاویر واقعا دردناک است ولی تعجب هم ندارد چون اینجا ایران است و هیچ یک مسئولین پاسخگوی اعمال و مدیریت خویش نیستند ، برخی میلیاردها پول همین مردم را برداشته اند در هتل با اب معدنی پذیرائی میشوند تا اینان اینگونه در فقر مطلق زندگی کنند البته اگر بشود اسمش را زندگی گذاشت ،با این وجود باید منتظر ابولای جدیدو بیماری های ناشناخته بعلت الودگی اب اشامیدنی باشیم که سرشار از میکرب و انگل به شکم مردم هدایت میشوند ایران کشوری ثروتمند و غنی و مهد فرهنگ و تمدن است نباید اکنون شاهد اینگونه تصاویر درداور باشیم همگی مسئولیم و باید برای عمران و ابادانی کشور قدم برداریم
94 درصد مصرف اب کشور تو بخش کشاورزیه دقت کنید 94 درصد و6 درصدم با خطای دو سه درصد تو بخش خونگی ولی تنها چیزی که از مسئولین میشنویم این که مردم صرفه جویی کنید! مردم کمتر مصرف کنید! لابد اینم روشیه که کم کاری مسئولین بیفته گردن مردم واقعا به این فکر کنیم که با بهینه مصرف کردن مردم چند درصد از میزان اب مصرفی کشور صرفه جویی میشه ! در مقابل بخش کشاورزی چقدر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
اصلا اگر تمام آبی که در شهرها مردم می خوردند و مصرف می کنند قطع بشه فقط 6 درصد مصرف آب پایین میاد!! اینقدر نگید مردم صرفه جویی کنند
خدا عاقبت ما را به خیر کنه.
اوج فاجعه هنوز درک نشده است.
وقتی امر بر این قرار گرفته باشد که مشکل حل نشود ، خوب نمی شود .
یعنی برای مسئولین امر با این همه ادعا راه حل به این آسانی هویدا نیست .
بیشترین مصرف آب کشور در زمینه کشاورزیست.
کشاورزی که سنتی است و مصرف آب بالا و بازدهی پایین دارد
یاد فیلم های 40 سال قبل افتادم
وای خدای من................ خیلی غم انگیزه
بخدا ب شخصه من صرفه جویی میکنم!!!
ولی حریف مامان بابام نمیشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
منم صرفه جويي ميكنم ولي حريف پسرم نميشم
پونه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
من حریف شوهرم نمی شم.
مصعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
شماها واقعا دارید زحمت می کشید...برید به همسایه بگید شاید اون رعایت کرد!!
نتیجه برنامه ریزیهای غلط بجایی رسیده که حتی در خوزستان با چند رودخانه جاری مردم درتامین آب شرب خود دچار مشکل شده اند.
خدایا خودت رحم کن.امیدوارم همه مردم در صرفه جویی اب سهم بسزایی داشته باشند.و ازهدر رفت اب جلوگیری کنند.بخصوص خانمها که رابطه مستقیمی با مصرف اب دارند و عده ای هم که بشدت وسواس دارند توجه کنند
آنهایی که میگویند چهره شهرمان با زاینده رود خشک ، زشت میشود
تصور کنند چهره این مردمان بدون همین اندک آب آلوده چگونه میشود
1-هدر رفت اب در شبكه هاي اب شرب به استاندارد برسد نه اينكه اب شرب را به فاضلاب تبديل كنند
2- مصرف بي رويه اب در بخش كشاورزي اصلاح شود
3-مشتركاني پر مصرف اب با جريمه هاي بسيار سنگين مواجه شوند
خشکسالی بیشتر از انکه روی منابع آب کشور تاثیر گذاشته باشه روی مغز و عمل نداشته مدیران تاثیر گذاشته که با مدیریت غلط خود بحران بی آبی را فراهم کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
فامیلیتون دکتری است یا اسمتون!
خدایا رحمتت را از ما دریغ نکن .
مدیریت جهان فقط از آن توست !
شکرت خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
کاش احمدی نژاد بیاد:)
كم آبي و خشكسالي مشكل جدي است و گريبان همه را خواهد گرفت در آينده امكان دارد آب لوله كشي در روز فقط چند ساعت با فشار كم در اختيار مردم باشد و چون ما الگوي مصرف را رعايت نمي كنيم دولت بايد در اين قضيه وارد شود مثلا در شهر ها آب را به ميزان الگوي مصرف براي هر نفر سهميه بندي كنند و با تانكر توزيع كند مثل قديم كه نفت كوپني توزيع مي شد .
شايد خنده دار باشد ولي با اين مصرف بي رويه و كمبود منابع آبي بايد منتظر روزهاي بدون آب باشيم.
کمی .... هم خوب چیزی است ! با استفاده از دستگاه های آب شیرین کن و انتقال آب به شهرها خیلی راحت میشود بر بحران آب غلبه کرد. مثل امارات . کویت و عربستان
در همه دنیا برای کم ابی اقداماتی انجام می دهند در اروپا برای مقابله با ان با ترویج استفاده از ماشین های ظرفشویی (با کم کردن مالیات و دادن وام خرید و ....)که در اروپا هفده برابر کمتر از شستن با دست اب مصرف می کند تبلیغ به استفاده از ان را می کردند و در کشور ما متاسفانه برای شستن یک لیوان چند لیتر اب مصرف می شود و هیچ رسانه و مسئولی نیز به فکر چاره نیست و تنها به امید بارش هستند و رسانه هایی مثل شما نیز هیچ اقدامی در این راه نمی کنند تا با ترویج استفاده از این گونه روش ها کمی مصرف اب را کاهش دهیم.
مردم مردود نشدند صدا و سیمای این مملکت بود که مردود شد بجای این همه برنامه بی خاصیت بیاید با چند کلیپ آموزش دهد که خانم یا اقایی که در خانه ظرفی را می شوید چگونه باید از هدررفت آب جلوگیری کند باید به مردم آموزش دهد با یک لیوان آب هم می توان وضوگرفت که متاسفانه در همین یک مورد آنقدر آب هدر می رود که نگو بیاید نشان دهد چگونه می توان در حمام بایک گالن 10 تا 15 لیتری هم حمام کرد ولی متاسفانه به لحاظ خط قرمزهای خودساخته که هرگز برای مردم خط قرمز محسوب نمی شوند از ورود به این موضوعات خودداری می کند
من راه حل این مشکل رو میدونم
ولی کاری از دستم برنمی آید
البته مشکل بسیار خطرناک و جدی است
کاش جایی بود می شد افرادی که رعایت نمی کنند را گذارش دهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
معلومه شما از بچگی از این آنتنا بودیا خخخخخ
اینجارو باش!
من هیچ مسولیتی در نظام ندارم ولی با این حال به نوبه خودم از این مردم عذر خواهی می کنم!!!!!
خدا وکیلی در دنیا پر مصرفترین هستیم . و بی اندازه آب رو هدر میدیم .
به والله قسم اگر خشکسالی و بی آبی پیش بیاد تورم و بی کاری در برابر کم آبی اصلا به چشم نمیاد تورم و بی کاری و .... همه اینها در دل بی آبی گم میشه
پاسخ ها
هوشنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
یعنی راهکار معضل بیکاری خشکسالیه؟احسنت .آفرین.چش نخوری
بیشترین میزان اتلاف آب در بخش کشاورزی ست و نه در بخش آب شرب...اصلاح روشهای آبیاری سنتی...گام مهمی بشمار میرود...
راه اندازی تاسیسات آب شیرین کن نسل جدید که برق بسیار کمتری نسبت به سلف خود مصرف میکند کاملا ضروریست...ماننند کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه دریای خزر که همگی آب شیرین کن نصب کرده اند.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
خوب شعارمیدی ها
آب شیرین کنیم بعد شما ماشین بشورید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
صنعتی را فراموش کردید
آب الفبای آبادانی است
شما هنوز در درک مفهوم الفبا مانده اید
یک عکس هم از زاینده رود میگذاشتید.
به جای این حرفا باید ابرهای ناباروری که از شمال غربی وارد ایران میشوندرو بارور کرد ... درعصر تکنولوزی باید از علوم و فنون بهره برد
جنگهای آینده جنگ آبه
تو یکی پارک های تهران نشسته بودم، یک لوله با ضخامتی برابر گردن من از زمین زده بود بیرون و با چنان فشاری آب ازش خارج میشد که اطرافش یه چاله ایجاد شده بود، و کنارش یه دریاچه ! باغبان های پارک هم دور هم جمع شده بودن از فضای خنکی که به وجود اومده بود لذت میبردن. اون آب حتی اگر آشامیدنی هم نبود از این آب هایی که این مردم مظلوم مجبورن بخورن تمیز تر بود ! خیلی از پارک های تهران با آب آشامیدنی بدون وقفه درحال آب دادن گل و گیاهانشون هستن.
كاش بجاي اينكه هميشه دنبال مقصر بگرديم و راهكار براي ديگران بدهيم به خودمان و ديگران بگوييم بياييد صرفه جويي را از خودمان و از همين الان شروع كنيم و از خودمان بپرسيم ما براي اين مردم چكاري مي توانيم انجام دهيم.من مدتهاست از خودم شروع كردم و نتايج و تاثيرات خوب آنرا براي خودم و اطرافيان ديده ام
و ناگهان چقدر زود دیر می شود....
مشکل اینه که هر وقت کم میارید سر ما خراب می شید
برای اب داره خیلی توی کشور و مخصوصا صداوسیما تبلیغ میشه.این خیلی خوبه و درضمن لازم هم هست.ولی ایا ما نمیتوانیم برای حل دیگر مشکلات خود نیز از همین ابزار تبلیغ استفاده کنیم و به مردم اگاهی بدیم تا در حل مشکلات تسریع شود???مخصوصا مشکلات فرهنگی!!!!
بخشید تا حالا به این توجه کردید که چقددددر شرکت های تولید آب معدنی زیاد شده ؟.....................................................................................................................................................................................................!!!!!!!!!!!!!!!
حل بحران عدم بارش به شرح زير است
تعهد به عهد و پيمان -نه اينكه سالي ٦ ميليون چك برگشتي داشته باشيم
جلوگيري از تهمت و افترا
دروغ نگفتن و صدق پيشه كردن
و ......
و در كل بازگشت تقواي عمومي به جامعه
اونوقت هست كه خدا در قرآن فرموده
يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد،

يا علي مدد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی